Nya sedlar

_FiA_

Trådstartare
Som ni kanske vet så kommer det ju komma nya sedlar, hur länge kan man använda dom gamla? Måste man växla in dom på banken? Eller byts dom ut successivt?
 
Du kan använda dem till den 1/7 2016 :)

1 juli 2016

De nuvarande 20-kronorssedlarna blir ogiltiga, liksom 50- och 1000-kronorssedlarna med folieband.


1 juli 2017

100- och 500-kronorssedlarna blir ogiltiga, liksom 1-, 2-och 5-kronorsmynten.

 
Okej grejen är att jag har rätt stora summor i kontanter (fråga inte varför ;) ) och vet knappast om jag vill posta det?! Jag kommer inte använda upp det innan 2016 utan jag föredrar att ha kontanter.
 
Okej grejen är att jag har rätt stora summor i kontanter (fråga inte varför ;) ) och vet knappast om jag vill posta det?! Jag kommer inte använda upp det innan 2016 utan jag föredrar att ha kontanter.

Gör en in- och utsättning på banken om ett år?
 
Är det någon som vet hur mycket kontanter man kan sätta in på handelsbanken? Dom lär väl undra var pengarna kommer ifrån, när det kommer över en viss summa?

Ja men du har väl sålt en häst/bil/fått pengar av mormor/osv.

Upprepade stora insättningar av kontanter kan väcka uppmärksamhet möjligen.
 
Du kan använda dem till den 1/7 2016 :)

1 juli 2016

De nuvarande 20-kronorssedlarna blir ogiltiga, liksom 50- och 1000-kronorssedlarna med folieband.


1 juli 2017

100- och 500-kronorssedlarna blir ogiltiga, liksom 1-, 2-och 5-kronorsmynten.

Men vänta.. Va? 2-kronorsmynten blir ogiltliga 2017? Vi har inte ens fått dom än? Hur värt är det då att vi ens ska få dom?
 
sist det va sedlar som blev ogiltiga så gick jag bara till banken och fick dom bytta innan tiden gick ut. Har du mycket pengar så borde det ju gå att göra det i omgångar?
 
Det är förmodligen dom gamla 2-kronorsmynten som fortfarande är i omlopp och giltiga, som blir gamla 2017 för att bytas ut mot dom nya som kommer :)

(Borde förmodligen inte vara många som har såna, jag har aldrig sett ett iallafall)
 
Ja men du har väl sålt en häst/bil/fått pengar av mormor/osv.

Upprepade stora insättningar av kontanter kan väcka uppmärksamhet möjligen.

Jo fast jag vet i alla fall att dom enligt lag måste fråga var pengarna kommer ifrån, och jag vet att högre summor (vet inte var gränsen går) så kan dom begära kvitton osv.. fått pengar av mormor kan man iofs inte behöva redovisa tycker jag.
 
Jo fast jag vet i alla fall att dom enligt lag måste fråga var pengarna kommer ifrån, och jag vet att högre summor (vet inte var gränsen går) så kan dom begära kvitton osv.. fått pengar av mormor kan man iofs inte behöva redovisa tycker jag.
Är det större summor kan de vilja se nån dokumentation.
 
sist det va sedlar som blev ogiltiga så gick jag bara till banken och fick dom bytta innan tiden gick ut. Har du mycket pengar så borde det ju gå att göra det i omgångar?
Som jag förstår det så kan man bara byta sedlarna mot nya via riksbanken där man postar dit dem.
Annat sätt är ju att gå till banken och sätta in dem och sedan ta ut i bankomat i omgångar, eftersom jag vill ha kontanter
 
Är det större summor kan de vilja se nån dokumentation.
Fast eftersom det är födelsedagspengar osv som är samlat över lång tid, så har jag ingen dokumentation..

Och ja jag vet att det är ovanligt i min ålder att ha massa kontanter hemma i madrassen ;)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 043
Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 595
Senast: Zpunk
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 156
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
379
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp