Nyårsafton

Isituss

Trådstartare
Förra året stack shettisen på nyårsafton och kom inte tillbaka på ett antal timmar:crazy::cry:. De andra hästarnas stog då inne och han ute i en mindre hage (han får panik när han är inne). Nu har vi två nya hästar + lillen. De större hästarna står i uteboxar och lillen står som sagt ute. De båda större hästarna är araber. Den ena är väldigt lugn, men den andra blir lätt stressad. Jag har absolut INGEN ANING om hur dessa hästarna kommer reagera på raketerna. Så min fråga är:

Hur skulle ni gör om ni hade haft dessa hästar?:confused:

tacksam för svar
 
Sv: Nyårsafton

Kanske täcka över fönstren med något och sätta på radion eller stoppa bomull i öronen på dem. Kanske alltihopa för att dämpa smällarna så mkt som möjligt.
 
Sv: Nyårsafton

När jag har haft nya hästar så har jag tänt upp så mycket som möjligt.
Själva smällarna är ju svåra att maskera men en radio kan ju fungera.
Våra hästar har vi ute tills det börjar smälla, vi har stenkoll och tar in om de börjar bli oroliga. De brukar bara stå och titta på raketerna så länge de har ljus, är det däremot mörkt så reagerar de mycket mer.

Min erfarenhet är att en häst som kan röra sig blir lugnare än en stressad häst som står inne men då måste ju hagen vara springvänlig. Har man inte det så är det bättre att ge något lugnande, typ räddningsdoppar den värsta stunden och ha dem i box.
 
Sv: Nyårsafton

Ja nu har du inte mkt tid, men jag skulle miljöträna med smällare och höga "pang" av olika slag.
 
Sv: Nyårsafton

Du får väl prova med en smällare eller två. Reagerar hästen våldsamt får du kanske be veterinär skriva ut något lugnande. Brukar det vara mycket raketer som smälls av

Kl

I Danmark finns det tydligen en lag som säger att man inte får fyra av raketer inom 100 meters radie från stallar och kennlar. Tycker det låter bra fast jag hade gärna utökat radien ännu mer. Själv är jag så lyckligt lottad att närmsta granne bor 500 meter bort och förra året verkade de inte fira nyår hemma utan här var det så tyst och lugnt så.
 
Senast ändrad:
Sv: Nyårsafton

Du bör nog försöka lära shettisen att vara inne, det är ju tajt om tid nu i år men..... Överhuvudtaget bör den lära sig detta....Om den blir sjuk och behöver boxvila, hur gör du då? Om den inte kan vara inne i stallet?
 
Sv: Nyårsafton

Jag hade nog haft shettisen instängd även om den tycker det är jobbigt. I boxen kan den åtminstone inte skada sig på något!

Vad är det som gör att den inte trivs i boxen? Är det för att boxen är anpassad för en stor häst och att den t.ex. inte ser ut så kan det verkligen vara idé att bygga om en box som är anpassad, med lägre väggar etc. Det kan ju hända att den MÅSTE stå inne av någon anledning.
 
Sv: Nyårsafton

Vi har en box som är anpassad efter honom (och som kan användas av storhästar med), men eftersom vi har tre hästar här och bara två boxar så har vi valt att ha honom ute.

Antagligen så beter han sig såhär eftersom han som unghäst blev lämnad ensam i stallet, och han stog i en box som inte var anpassad till honom. Han försökte ta sig ut, men skadades allvarligt då. (Vi hade inte honom då)

MEN vi har funderat lite på att hålla honom i grimskaft och som många har sagt: bommull i öronen och radion på. Tror ni att det skulle vara vettigt? Vi ska självklart vara nere i stallet då.
 
Sv: Nyårsafton

Vi har en box som är anpassad efter honom (och som kan användas av storhästar med), men eftersom vi har tre hästar här och bara två boxar så har vi valt att ha honom ute.

Antagligen så beter han sig såhär eftersom han som unghäst blev lämnad ensam i stallet, och han stog i en box som inte var anpassad till honom. Han försökte ta sig ut, men skadades allvarligt då. (Vi hade inte honom då)

MEN vi har funderat lite på att hålla honom i grimskaft och som många har sagt: bommull i öronen och radion på. Tror ni att det skulle vara vettigt? Vi ska självklart vara nere i stallet då.

Om han gillar att bli ompysslad och brukar bli lugn av det så kan det ju hjälpa. Men var supernoga med att ni inte känner er stressade för då blir det ju bara mer stressande för hästen.

Att de blir mer stressade inne i boxen än ute är vanligt så det behöver inte bero på hans olycka även om det är en trolig orsak.
Vi har en häst som inte går att lämna ensam i hagen utan att hon springer förtvivlat men som inte bryr sig alls om hon är i sin box. Medans den andre får panik om man lämnar honom inne och är lugnare om han får vara ute. Då travar han några vändor och gnäggar lite och sen börjar han äta;)

Det viktiga är ju att göra som ni har gjort, att lyssna på hästen och anpassa efter honom.
 
Sv: Nyårsafton

är han så stressad så skulle jag se till att få lugnande, ha honom inne med radio på ("vänj" med radio innan). Kanske även bomull i öronen. Fri tillgång till grovfoder.
 
Sv: Nyårsafton

Jag tror det viktigaste är att NI inte gör så stor grej av det.
Står ni och är beredda på att hästarna eventuellt kommer få panik, så är det klart de kommer få panik.

Kör på som vanligt men "förläng" kvällsfodringen. Pyssla med dem som om det vore en vanlig kväll, ge dem mat strax innan tolv så att de kan äta. Kanske ge dem lite extra i krubban så det blir extra positivt.
Egentligen tycker jag inte man ska ändra på något eftersom det är DÅ hästarna blir spända, men om man vet att hästen blir skrämd så måste man väl.

Men att stänga in hästen i box över nyår om det skjuts raketer i närheten är ju absolut ett måste - speciellt om den redan har rymt pga det en gång.
Har man inte box får man fixa det.
Om ni är 100 på att ni kan hålla hästen (i stallgång med stängd reglad dörr ) även om den blir skrämd så kan ni ju såklart lika gärna stå och göra det. Borsta lite på den eller bara stå med den och låta den äta om den vill det.
Och tänk på att stallgolvet måste vara o-halkigt så hästen inte riskerar att slå omkull om den börjar hoppa omkring.
 
Sv: Nyårsafton

Nej uteboxar, men han kan se ut ur den ena. Dock är båda dessa upptagna...
 
Sv: Nyårsafton

Går han alltså ute i ur och skur utan tillgång till ligghall?
Isåfall har du mer problem än att det skjuts smällare på nyår...

Din uppgift är i alla fall att se till att hästen inte kommer lös.
Det skulle ju vara lite tråkigt om några bilister kör ihjäl sig för att din häst är lös på vägen.
 
Sv: Nyårsafton

Våra hästar står inne när det smäller. Har tänt i stallet och radion på hög volym. Sedan får de ordentligt med hö så att de har nåt att pyssla med. Brukar gå bra, men efter förra nyår fick mamma säga till våra grannar att de gärna får minska sitt skjutande (det är nyinflyttade grannar från stan, det är bara deras sommar-/helghus så de kommer ut "på laaaandet" och där är det väl ingen som bryr sig)... För förra nyåret blev hästarna riktigt rädda. Förhoppningsvis blir det bättre i år.
 
Sv: Nyårsafton

Jag har oxå en häst som är vansinnigt rädd för smällare och raketer. Jag brukar se till att ta in han tidigt, så han får slappna av inne med lite mat så att allt redan är lugnt tills det att det börjar smälla. Är han redan stressad kommer han inte lugna sig sedan heller...

Så har jag alltid luva (travmössa) på honom då tussar inte stannar i hans öron. Det hjälper helt ok, även om man kan se att han är en aning uppjagad även dagen efter. Men att täcka för fönstren och sätta på radion och ev. döva hästen lite, det hjälper i alla fall min polle!! :laugh:
 
Sv: Nyårsafton

Skulle inte ha hästarna ute. De kan vara livrädda även inne i sina boxar men där kommer de ingenstans, de kan ju spränga staketet eller vad som helst i hagen.
Vi har radion på "normal" volym, inte disco liksom. Lite senare kvällsfodring så de har gott om mat kvar vid tolvslaget, mat är trygghet.
Kommer ha bomull i öronen på min tvååring för jag har ingen aning om hur han reagerar men misstänker att det kan bli livat i hans box.. Han är travare så han är van vid bomull. Ponnyn skulle aldrig acceptera det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 717
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 919
Senast: Stereo
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp