Nyårslöfte 2018?

Mina löften/mål är som följer:

  • Prova på livet som korthårig genom att klippa av åtminstone 25 cm. Donera det hår jag klipper av.
  • Spara så att jag vid årets slut har min del av kontantinsatsen för en lägenhet (20 000 kvar i dagsläget, så fullt genomförbart) .
  • Flänga mindre - resa mindre, planera mindre, vara mindre ambitiös med såväl pengar som tid och energi.
  • Relaterat till ovanstående: Fortsätta öva och bli bättre på att säga nej.
  • Fortsätta träna minst 2 men gärna 3-4 gånger i veckan.
  • Bli ännu bättre på att hantera mina kropps- och prestationsrelaterade tankespöken.
  • Fortsätta försöka hålla igång ridningen hyfsat.
  • Prata upp lönen ytterligare lite till.
Jag har klippt & donerat hår, haft en (med mina mått mätt) väldigt lugn och händelselös januari och kan komma på åtminstone två tillfällen då jag sagt nej eller dragit mig ur saker som inte känns helt 100%. Dessutom har jag ridit tre gånger den senaste månaden, vilket är ungefär vad jag brukade hinna med på ett år förut. Så ja, på det stora hela tycker jag att det går väldigt bra än så länge :)

Tankespökena och ekonomin är det värre med, men något ska jag ju ha att göra i resterande 11 månader! :p
 
Eftersom jag är fullkomligt opålitlig avlägger jag inga nyårslöften, men jag satte upp lite riktlinjer/målsättningar i alla fall. Att börja äta minst tre gånger om dagen och att inte lägga lika mycket pengar på onödigheter, eftersom jag har köpt häst och känner att jag behöver ha lite mer buffert.

Hittills går det bra! Jag äter mycket mer mat än tidigare, och på grund av att godis och liknande nu måste redovisas i en egen ruta i kassaboken köper jag inget sånt. Vilket gör att jag äter mindre av det också. Har även dragit ner på alkoholkostnaderna en del. Började dessutom (eftersom min hjärna är fånigt förtjust i att redovisa siffror i olika system...) logga VAD jag äter också. Och köpa mig ett aktivitetsarmband. Så förhoppningsvis blir jag lite mer hälsosam på köpet :) Känner mig nöjd hittills! Nu är nästa steg att börja röra mer på mig. Det brukar aldrig funka att ändra allt på en gång den 1:e januari, så jag kör igång mina projekt efter hand.
 
Jag ska shoppa med eftertanke (och helst så lite som möjligt). Vad gäller kläder tänker jag försöka hålla att bara köpa nytt för att ersätta utslitet/trasigt plagg. Får se om jag lyckas. :)
Ett annars nyårslöfte är att jag inte ska väga mer än nu vid nästa nyår.
Uppföljning efter första månaden:
Inga kläder köpta, inte heller några prylar. En del pengar lades på att uppdatera min hudvård som fått mindre uppmärksamhet än den borde. Annars var det mest bara mat och dryck pengarna gick till. Bra börja med andra ord!
 
Gå ner i vikt, helst tio kilo men åtminstone fem.
Rita mer egna symönster (lyckades med mitt första idag :banana:)
Komma igång med ridningen igen, om inte sjukgymnasten protesterar för mycket.
Börja springa, om höften tillåter.
Klippa håret lite oftare så det håller sig fint.

Har gått ner 1 kg
Ridit 1 gång
Sprungit tre gånger
Klippt av mig håret.

Går sådär med andra ord
 
Jag är så taggad, så jag drar igång den här tråden! Har ni några nyårslöften?

Mina är: konsumera mindre och bättre! Försöka köpa mindre grejer/kläder osv överlag och det jag köper ska vara genomtänkt och jag ska längta lite för det! Bra kvalité, gärna närproducerat.

Laga mer mat! Vi åker alldeles för ofta på max och jag köper godis och käkar mackor.

Ständigt, gå ner några kilo. Var nöjd i somras och sen gick jag upp två kilo, så ner med dom!

Fortsätta plugga och klara alla grejer på utbildningen :D

Hoppas att hästen håller sig på mattan så vi kan träna och tävla mer regelbundet.:love:
Maten går dåligt. Dock har jag gått ner i vikt, så det är väl okej ändå.

Konsumtionen går.. okej. Jag har köpt en del kläder, men det har varit med genomtänkt. Jag har varit nära att spontanköpa massor av grejer, men har tänkt efter och lagt tillbaka dom. Har i princip helt slutat köpa grejer i plast.

Hästen är igång och vi har både hunnit träna och tävla, så det går också bra!

Så, jag måste verkligen sluta med socker och laga mer mat!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 517
Senast: Unafraid
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 514
Senast: AlmostEasy
·
Äldre Det börjar bli dags för vårstädning, och efter en titt i alla utrymmen blir jag mer eller mindre gråtfärdig innan jag ens börjat...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 695
Senast: hastflicka
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp