Bukefalos 28 år!

Nyårstråden

Vi (jag, partner och katten) firar alltid hemma, men i år får vi besök av två vänner och deras femtonåring (om han inte hellre vill hänga med kompisar 😉).

Tror att det blir lite chips med creme fraiche, kaviar, rödlök och dill till fördrinken. Förrätt och efterrätt står gästerna för, så det blir en trevlig överraskning. Till varmrätt har jag köpt dry aged Côte du Boeuf (aka kungen af nötkött) från det lokala slakteriet som jag jobbar hos 😍. Till det blir det någon slags potatis (smashed?), rödvinsås och kanske typ ugnsbakade tomater?

Hoppas på minimalt med fyrverkerier, det blir vårt första nyår i vårt lilla hus på landet, så räknar med att det blir lugnare än på gatan i stan som vi flyttat från 😅.
 
Vi får troligen hem 2 av tonåringarna också, om de inte väljer att hänga med kompisar istället. Behöver komma på vad vi ska äta och fixa något vegetariskt om äldsta kommer 🤔 Förslag någon? Har total idétorka

Ratatouille

Vi gör en där man först gör en tomatsås med paprika i. Den häller man i botten på en ugnsform t.ex. en rund pajform. Sen varvar man aubergine, tomat och zucchini i cirklar. Toppar med en olja med örter. In i ugnen! Gott och ser fint ut också! Lätt att komplettera med det protein var och en vill ha.

Landgång, går att toppa med det var och en vill ha.
 
Ratatouille

Vi gör en där man först gör en tomatsås med paprika i. Den häller man i botten på en ugnsform t.ex. en rund pajform. Sen varvar man aubergine, tomat och zucchini i cirklar. Toppar med en olja med örter. In i ugnen! Gott och ser fint ut också! Lätt att komplettera med det protein var och en vill ha.

Landgång, går att toppa med det var och en vill ha.
Det var bra förslag, måste googla på hur man gör ratatouille bara 😊😄
 
Nu har jag köpt fryspizza till nyårsdagen också. ;) Räknat ut att jag måste lämna stallet senast 00:30 för att hinna med bussen hem från parkeringsplatsen. Lite drygt att sitta i bilen och vänta en 45 min på nästa buss annars. :crazy: Oavsett kommer jag vara död dagen därpå och inte vilja lämna lägenheten öht, så då blir det perfekt med pizza till lunch/middag.

Köpte även loka crush päron så dryck till nyår är fixat.
 
Vi ska vara i grannarnas "penthouse-våning" med panorama över staden i massa olika vinklar.
Blir väl antagligen en del löjrom :angel: till förrätt. Biff Wellington till huvudrätt (veg till vegetarianerna) samt tiramisu till efterrätt. Alla kommer att ha Queen Elizabeth II mask på sig pga att det enormt gott om sk. "smyg-rojalister" i sällskapet 😅
 
Jag ska faktiskt på stor fest hos en vän, med över 20 gäster. Har haft barn på nyår de senaste fem åren, men i år är jag barnledig. Det kommer bli en omställning...

Eftersom vi är så många kommer vi ha catering. 3-rätters men inte så lyxigt eftersom alla ska ha råd att vara med.

Vad jag ska ha på mig blir en annan dags bekymmer, men någon klänning eller kjol blir det väl.
 
Vi ska vara i grannarnas "penthouse-våning" med panorama över staden i massa olika vinklar.
Blir väl antagligen en del löjrom :angel: till förrätt. Biff Wellington till huvudrätt (veg till vegetarianerna) samt tiramisu till efterrätt. Alla kommer att ha Queen Elizabeth II mask på sig pga att det enormt gott om sk. "smyg-rojalister" i sällskapet 😅
Jag tycker att ni ska hänga med i vår tid och ha King Charles III masker! 😁
 
Grannarna vägg i vägg bjuder på nyårsmiddag; ingen aning om vad 😁. Vi har med eget dricka alkoholfritt (jag ska åka och kvällsfodra) och lite alkohol tex Asti vid tolvslaget :). Kommer ta med en paradisask, två sorters västkustchips och rocky road jag ska slänga ihop (så himla gott det är!!, gjorde det första gången nu till jul) :).

Kommer nog ha gråa byxor och svart lite "glittrig" (materialet) t-shirt/blus med min nya armbandsklocka jag fick av min mor och halsbandet jag fick av secret santa 😍.

Pyntning och hur dukningen kommer se ut vet jag inte- som sagt firar vi hos grannarna :).
 
Jag tycker att ni ska hänga med i vår tid och ha King Charles III masker! 😁

artworks-pcgQgTdzwxqlkIAD-ciD8Ug-t500x500.jpg


Hell no! Vi lever i det förflutna och trivs mkt bra med det!
 
Tyckte att det behövdes en sådan.
Vad ska ni äta?
Pyntar ni på något speciellt sätt hemma?
Vad ska ni göra?
Vad ska ni ha på er?
Hur dukar ni bordet?

Tell me everything!
Jag behöver inspiration.
Vi ska vara hemma, pappa kommer hit och sedan får vi se om någon mer kommer också. Är bara yngsta hemma av barnen, de andra är hos sin pappa. Tror vi gör liknande som förra året, äter något extra gott och spelar spel. Vi har hur mycket sällskapsspel som helst, så blir något barnvänligt först och sedan mer vuxenspel (det lät fel haha) när dottern sover.
Vi skulle ha gäster och hade hoppats på att laga lunch av något slag ute över öppen eld med stekhäll om vädret var ok. Sen någon trerätters skumpa.

Men vi är dundersjuka och kommer fira själva hostandes i myskläder. Blir nog ingen jätteavancerad mat. Men vi har en hummer iaf som ska ätas. I övrigt vete fasen. En kompis var bussig och handlade åt oss. Men vi tänkte inte på att ”beställa” så mkt festligt/efterrätt tex.
Det blir nog jäkligt stillsamt och kanske inte till tolvslaget ens. 😅
 
Jag och sambon funderade på att köpa hem Melanders nyårspåse med hjort som huvudrätt. Den gick dock från lagerstatus 64st till slutsåld mellan lunch och 15 idag så så var det med det :rofl:

Blir hem till sambons päron på middag istället. Varmrätt oxfilé provencale, så funderar på om Chateau Musaren funkar som vin till ändå (årets fundering 2023) 🤔

Efteråt ska vi ut och dansa, ser fram emot att dra på mig både mina mest glittriga strumpbyxor OCH paljettklänning!
 
Jag blir bortskämd och bjuden på trerätters på nyårsafton :love: Räkröra, oxfilé med hasselbackspotatis och örtagårdssås och marängsviss vad jag hört :D:up:
Inget bubbel eller fest. Kommer vara uppe vid 12-slaget men det är mest för att jag brukar somna efter det. Hålla katten sällskap när de jäkla fyrverkerierna ekar mellan husen :(
 

Liknande trådar

Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 260
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 624
Senast: MML
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 075
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 647
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp