Bukefalos 28 år!

Nyårstråden

Morfarsås uppfanns av min pappa som var kock och den fick sitt namn av min son.!Den är jättelätt att göra.

5 dl grädde
1 kvibille gräddädelost
3 matskedar vitt vin (matlagningsvin går utmärkt)
4-5 hackade feferoni (kebabfeferoni)
Några varv med pepparkvarnen.

Låt rubbet småputtra ihop under ca 20- 30 min så smakerna sätter sig. Ha i feferoni efter tycke och smak. Salt behövs inte.
Det låter som en skum kombo men jag har aldrig stött på en gäst som inte berömt den. Super till både nöt, fläsk och kyckling.

Intressant! Låter lite skumt precis som du skriver, men skumt nog för att måsta provas 😁
 
Swedish fika-praliner fixade till i morgon kväll:

IMG_4659.jpeg
 
Kanelbulle! Såldes idag på Valhall/Skälderviken men produceras i Vejbystrand. :) Tillsammans med en massa andra jättefina varianter, framåt våren kan man köpa lyxgräddbullar med riktiga/ätliga penséer och violer "ingjutna" i chokladen.
Jag googlade och hittade. SÅ mycket fint :) ! Och självklart undrar jag ju, smakar prinsesstårtepralinen prinsesstårta??
 
Jag googlade och hittade. SÅ mycket fint :) ! Och självklart undrar jag ju, smakar prinsesstårtepralinen prinsesstårta??

Jag tror det! Men som du ser är det ett rejält sortiment att mumsa sig genom så jag har nog inte haft tillfälle att testa varken prinsesstårtevarianten eller semlorna förut. De och enhörningarna har många gånger sålt slut när jag kommer och ska handla, så nu har jag lärt mig att vara på hugget nästan direkt när hon öppnar.
 
Vi firar hos mig i år, det blir jag och sonen, hans pappa, min bror och hans barn, och mamma som inte hade någon annan att fira med och jag hade inte hjärta att säga nej.

Jag och sonen ska klämma varsin hummer till lunch, efter att vi startat dagen med en långpromenad i skogen.

Jag lagar även resten av maten som mer eller mindre är beställd av sonen.

Det blir någon sorts råraka med kaviar, scharlottenlök och creme fraiche (+ glasört? Råkade köpa på mig ett hekto som jag inte vet vad jag ska göra av...) till förrätt. NZ sauvignon blanc till på inrådan av systembolagets personal.

Linguini med blåmusslor, hjärtmusslor, tomat och vitt vin till huvudrätt, en spansk albariño till.

Som barn- och alternativdryck har jag köpt en lokal alkoholfri äppelcider.

Efterrätt vete tusan. Jag gillar mest ost. Så kanske det till de vuxna och glass till barnen?
 
Planen var att fira hos mamma men de är sjuka så vi blir hos mig. Kompis, grannen och jag så 3 människor, 2 katter och 2 hundar, blir fullt hus :) blir ingen särskild dekor annat än fina servetter.

Vi hoppar förrätt, huvudrätten blir nån kyckling med potatisgratäng och grönsaker. Efterrätten blir en kokospannacotta med passionsfrukt, ser skarpt fram mot den :d sen snacks och nåt glas vin till bingolotto. Har köpt hem ett megapack dreamies till katterna o hundarna får säkert nåt gott också.
 
Vi blir bara vi och sonen som ar ensamstaende pappa samt barnbarnen ... vi kommer att ata oss genom dagen och kvallen, ingen ordentlig "middag" utan alla ater vad de gillar mest, (jag gor nagra vafflor och pannkakor till barnen) och inga krav pa fina klader eller fin dukning (nu dukar jag nastan alltid "fint", min mamma dukade "fint" nar hon var ensammen hemma :cautious:) Det blir nog en trevlig dag!
 
Vi firar hos mig i år, det blir jag och sonen, hans pappa, min bror och hans barn, och mamma som inte hade någon annan att fira med och jag hade inte hjärta att säga nej.

Jag och sonen ska klämma varsin hummer till lunch, efter att vi startat dagen med en långpromenad i skogen.

Jag lagar även resten av maten som mer eller mindre är beställd av sonen.

Det blir någon sorts råraka med kaviar, scharlottenlök och creme fraiche (+ glasört? Råkade köpa på mig ett hekto som jag inte vet vad jag ska göra av...) till förrätt. NZ sauvignon blanc till på inrådan av systembolagets personal.

Linguini med blåmusslor, hjärtmusslor, tomat och vitt vin till huvudrätt, en spansk albariño till.

Som barn- och alternativdryck har jag köpt en lokal alkoholfri äppelcider.

Efterrätt vete tusan. Jag gillar mest ost. Så kanske det till de vuxna och glass till barnen?

Glasörten hade jag kvickt blancherat och haft på huvudrätten :d
 
Jag håller på med morgondagens rödvinssås, så är den förberedd och klar 😊👍. Den ska serveras til côte du boeuf, ugnsstekta tomater och smashed potatos. Förrätten blir tydligen pilgrimsmusslor och hummer i örtsås och efterrätten är små citronpajer med maräng. Dryck blir rött vin, skumpa, mineralvatten, cola mm. Gästerna har också förberett en massa spännande drinkar, med och utan alkohol 😍.

Jag är redan mätt och glad, bara av att läsa menyn😅! Dessutom har jag utsläpp i stallet i morgon, så det blir en lååång dag för mig, som är van vid att gå och lägga mig kl 21 och gå upp kl 5 😂.
 
Just ja! Kläder blir nog en paljettklänning som jag bytte till mig från morgondagens gäst senast vi firade nyår ihop för två år sedan 🤩. Dukningen blir inte så avancerad, men jag hittade ett set med tjock pappersduk och matchande servetter när jag handlade mat i dag, så den blir det (plus en guldlöpare på rulle jag hade hemma). Plus lite serpentiner.
IMG_5901.jpeg
 
Vi ska fira med ett annat par som också har barn, inget vilt för både sambon och min kompis ska jobba dagen efter 😆

Vi hade en superklassisk meny planerad med toast Skagen, ryggbiff med potatiskaka, rödvinssås och bea och chokladmousse till efterrätt. Igor kom sambon och tog ett djupt andetag och hävde ur sig på utandning; ”Jagvillhahemgjordahamburgarepånyår. Så. Nu har jag sagt det.” Hela sällskapet bara JAAA så nu ska vi ha hummer, hamburgare och mousse 😆

Jag tänkte ha mjukisbyxor som ser ut som riktiga byxor och nån mysig stickad tröja för misstänker att vi hamnar framför Bingolotto
 
Tyckte att det behövdes en sådan.
Vad ska ni äta?
Pyntar ni på något speciellt sätt hemma?
Vad ska ni göra?
Vad ska ni ha på er?
Hur dukar ni bordet?

Vi firar hemma, blir bara jag, sambon och katten. Jag vet inte riktigt vad vi ska göra, förutom att äta en massa gott och titta på fyrverkerierna vid tolvslaget (det brukar vara folk som skjuter då, iaf..).
Nyår är den högtid som känns viktigast för mig. Helst hade jag firat med vänner, men vi behöver byta ut köksbordet om vi ska kunna ha folk över och få plats vettigt. Vi har inte riktigt lyckats hitta nån tradition i familjen sen vi flyttade ihop. Första nyåret vi bodde här ville jag inte lämna katterna själva (för att se hur de reagerade på saker och ting i nya lägenheten), förra nyåret ville jag inte åka iväg pga katten hade nyligen blivit ensamkatt (vilket hon aldrig varit innan)..i år är det en massa faktorer som spelat in, men att jag känner lite ovilja att lämna katten med fyrverkerierna spelar in (Lillan är lite mer lättstressad/lätt att göra orolig, än Lillebror var).

Vi ska äta rökta räkor med aioli, vitlöksbröd. Diverse ostar med kex, fikonmarmelad, honung, vindruvor till. Choklad. Jag dricker mousserande eller champagne (har båda), sambon alkoholfritt.

Pynt hemma - nix. Speciell dukning - njae, vårt bord är lite litet för det, men jag lär ju dricka ur fint glas iaf!

Kläder har jag inte riktigt bestämt. Antingen en svart, åtsittande klänning. Eller en halvlång svart kjol + vit stickad tröja med en massa pärlor.
 
Vi firar ute i stugan, jag och mina föräldrar. :)

Det blir ingen förrätt utan vi äter lunch på varsitt håll och sedan middag, biff Wellington med krossad potatis och troligen en pepparsås och grönt till. Till efterrätt blir det ost och kex med vindruvor samt snacks, inte ännu spikat vilka. Alkoholfri dryck av cidertyp, kanske lite vitt vin för mig som inte kör.

Kläder har jag inte bestämt ännu, det känns lite udda att klä upp sig för att vara i skogen men kanske någon kjol och tunika? Kände inte riktigt för klänning just nu. Jag har en idé.

Jag lär vara hemma i lägenheten relativt tidigt och sova/ligga i sängen och scrolla vid tolvslaget. Jag är ingen festlig typ så det passar mig alldeles utmärkt, dessutom kommer hemtjänsten på morgonen efter.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 249
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 580
Senast: MML
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 073
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 609
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp