Bukefalos 28 år!

Nybliven kattägarinna

Poisonous

Trådstartare
Döm mig inte nu.
Bakgrund;
En kompis till mig har haft kattbäbisar ett tag. Nu ska han plötsligt flytta och därför blev jag helt oförberett med katt eftersom att han annars tänkte döda dem och det går ju inte för sig :eek:

Det är två syskon, en hona och en hane.
Är uppväxt med katt innan men aldrig haft någon större del i vare sig skötsel eller övrigt.

Katt-p-piller. När börjar man ge dessa? När är dom könsmogna? Jag är väldigt osäker på åldern på dessa två.
Hur ofta ger man dem?
Finns dom receptfritt på apotek? Kostnad?

Killen är väldigt väldigt skygg och river sönder dig om du får tag på honom.
Hur hanterar man detta?
Just nu står transportburen i hallen med kattlåda, mat & vatten brevid så dom har någonstans att krypa in i.
Dom smyger runt och utforskar lite men håller sig mest till varandra.
Imorn kommer dom få utforska fritt då vi inte är hemma så då får dom i lugn och ro ta in omgivningen.

Lådträning, hur gör man det?

Som sagt, snälla döm mig inte. Impulsinförskaffning pga. blödigt hjärta.
 
Sv: Nybliven kattägarinna

Är bättre att kasterera hanen och sterilisera honan, tyvärr så kan katter få tumörer av katt P-pillren, har fått ta bort våra gamla honor p.g.a det.

Vi har alltid lyft katten till lådan så fort vi har hört att dom börjar krafsa för att kissa eller skita.
 
Sv: Nybliven kattägarinna

Räcker det inte med att göra ingrepp på en av dem? Är innekatter.
 
Sv: Nybliven kattägarinna

Bilder på de båda underverken

Lucifer
PIC_0575.jpg


Bessie
PIC_0574.jpg


Döpta efter Lucifer och Belzebubb. Två namn på djävulen ;)
 
Sv: Nybliven kattägarinna

Jag förstår att du valde att ta dem, det skulle jag också gjort!

Jag skulle inte rekomendera att ge katten p-piller, utan att sterilisera katthonan & kastrera katthanen & chipmärka dem båda. P-piller gör att katten riskerar att få juver cancer efter ett tag. Att sterilisera en katthona & chipmärka i paketpris brukar kosta runt 1000-1200 kr. Brukar rekomenderas från 6 månaders ålder, alternativt könsmognad, men det kan ju bli ett problem om du ska kastrera hanen samtidigt. Och när hanens kulor har ramlat ner i påsen. för hanen brukar det kosta mindre, då det inte behövs någon operation för dem. Pris för hanen är ca 800 kr.
Glöm ej att vaccinera båda katterna!

Lådträning brukar ej vara nått problem, fyll lådan rikligt med sand och visa det för båda katterna. Om du ser att någon av katterna börjar kraffsa någon annan stans eller redan kissar/ bajsar någon annanstans, lyft dem direkt till lådan! När dom använt lådan, beröm ordentligt!
Du kan även spraya vinäger på stället där dem gjort sina behov, då kommer dom inte gå där igen.

Angående hanen, låt det ta tid, han har nytt flyttat till ett nytt hem, han kommer nog komma fram och vara nyfiken så småningom.

Hoppas du fick svar på dina frågor!
Om du har fler så kan du skicka ett PM!:)
 
Sv: Nybliven kattägarinna

Kastrera hellre bägge!
Steriliserar man snöps bara äggledarna av, och risken för livmoderinflammation kvarstår, samt att hon fortsätter löpa.
 
Sv: Nybliven kattägarinna

Sötnosar!

Men om du inte vill riskera att ha en innepinkande skrikande hankatt och en skrikande åmande honkatt som också kan börja felpinka vid löp så gör du bäst i att kastrera båda två. P-piller ska man som sagt undvika i största möjliga mån då de kraftigt ökar risken för bl.a. juvertumörer och livmoderinflammation.

Att katterna är skygga i början är inget konstigt, lyft inte upp dem förrän de känner sig helt trygga i sitt nya hem. Börja med att få dem att lita på dig med lek på armslängds avstånd (typ skosnören) och med godbitar. Lär dig kattspråk, bl.a. betyder kisa, blinka och titta bort att man är vänligt inställd.

Tänk på att vaccinera katterna (bör man göra även med innekatter då man kan dra hem smitta med skorna) och försäkra dem så du har råd att ge dem veterinärvård vid sjukdom. Läs även på om kattfoder så du ger dem den bästa förutsättningen att växa till sig fint.

Lådträning brukar fixa sig självt, bara kattsanden är finkornig så. Även vildkatter har det i sig att gräva ned sin skit/piss i sanden så det brukar inte vara något problem - om en olycka händer kan du stänga in dem i bara ett rum med lådan tills de börjar använda den.

Det bästa tips jag kan ge är dock att läsa på mycket på olika kattsidor om djuret katt, katter - precis som hund och häst - kräver mycket kunskap för att man ska kunna ge dem bästa möjliga vård och omsorg.

Lycka till med de nya familjemedlemmarna!

Och sparka din kompis åt mig, fy fan. :mad:

Lägger till: Försök hitta en veterinär som kastrerar minst den ena katten redan när den är runt 4 månader (vissa veterinärer kan göra det med kattungar då det fungerar mycket väl men många är så mossiga så de inte har grepp om det) så att du inte missar att båda blir könsmogna och så har du en kull inavlade kattungar.
 
Senast ändrad:
Sv: Nybliven kattägarinna

Jag har för mig att katthonor numer kastreras (inte steriliseras som andra skrivit i tråden), det är i vart fall vad som gjordes med mina föräldrars honkatta och mina två jourhems honor.

Vilket som så är det en bra idé att kastrera båda två då även honkatter blir könsmogna ...vår gamla katt satt tex i lägenhetsfönstret och sjöng för sina fem beundrare (hankatter som satt utanför och vrålade)... kanske är gulligt en gång men i längden blir det tröttsamt.

Sen har jag för mig, rätta mig om jag har fel, att katthonor löper risk för infektioner (visst är det något sådant?) om de går fertila utan att få kattungar en längre tid.

Edit: livmoderinflammation var det nog jag syftade på :)
 
Sv: Nybliven kattägarinna

:bow:
Tack för svar allihopa.
Tur att det är fler som tänker som jag trots att det var lite impulsivt.
Pratade om det vid tvåtiden idag och hämtade dem vid 8.
 
Sv: Nybliven kattägarinna

Börja med att kastrera hanen så slipper du riskera kattungar. Honan kan du ta när du inte längre står ut med jamsandet ;) och fått ihop slanten till det. Eftersom det var lite impulsivt förstår jag att det kan bli lurigt att få allt gjort på en gång. Och inte dömer jag dig för det, tvärtom. :)

Men va fn har du för avatar egentligen......? :O
 
Sv: Nybliven kattägarinna

Ja, det känns ju på något sätt närmare att få det gjort på hanen iom. att det dels är billigare och dels ingen tratt eller dylikt efteråt.

Hah, avataren är sedan kvällstråden på ÄU då vi alla skulle ha kossor som avatarbild :D
 
Sv: Nybliven kattägarinna

När jag fick skygga akuthemskatter så tyckte jag att det bästa var att begränsa deras utrymme. Så de inte kan dra sig undan i alltför stor utsträckning. De fick alltså tillgång till så få rum som möjligt men till de rummen vi var i. Sen så gjorde jag så mycket som möjligt från ”golvnivå”. Tittade på tv, pluggade, umgicks… vet att jag till och med sov på golvet i köket ett tag med den skyggaste av katterna (han fick då bara vara i köket).

Utöver det försökte jag hitta nått de gillade så de ”glömde av sin rädsla” och jag kunde närma mig dem under lek. En älskade att jaga torrfoder som jag kastade iväg en och en. En annan kände sig trygg om hon fick leka med en pensel från sin banan kartong.
 
Sv: Nybliven kattägarinna

Du ska ha en stor eloge som tog hand om katterna :bow:
Även om det inte var planerat så hoppas jag att du kan ta hand om dem tills de blir gamla.
De ser ganska stora ut, väg dem (när de är trygga med att du lyfter dem) så får du ett hum om hur gamla de är. De flesta veterinärer kastrerar katter som väger 2 kg eller mer.

Numera behöver inte honor ha tratt, sist jag var inne och fick opererat en katt för juvertumör så limmade de ihop henne och det snittet var större än ett snitt efter kastration. I annat fall så sätts stygn som sedan ska tas bort och då behöver man inte heller ha tratt. Det är bara om hon sys med sådana stygn som försvinner av sig själva som tratt behövs men jag vet inte hur vanligt det är numera.
Jag har aldrig behövt tratt på någon av våra honor när de har kastrerats.

Här kostar kastrering av hankatt runt 450 kr och för honkatt runt 700 kr så ring runt och kolla priser, det lönar sig.

Jag tycker absolut att du ska kastrera bägge för det är inte roligt med juvertumörer av p-piller, de kan de få ändå och det är en fruktansvärd ångest :( och man behöver ju inte öka risken genom att ge p-piller.

Vill du ändå ge det så får man recept utskrivet av veterinär och det kostar några hundra/år och ska ges varje vecka. Ett himla krånglande alltså, bättre att kastrera så slipper man tänka på det mer. De flesta veterinärer vill dessutom se katten innan de skriver ut och då har du runt 3-400 kr i kostnad hos veterinär redan där.
 
Sv: Nybliven kattägarinna

Som min plan ser ut just nu kommer jag kunna ha kvar dem.
Jag är arbetslös men ev. arbete på orten jag bor.
Får jag arbete där är det långa dagar och 4 dagar i sträck och ledig sen. Därför valde jag att ta båda två så dom har sällskap av varandra också.
Sen vet man aldrig hur det ser ut framöver, absolut inte. Men ett problem till är ju att jag egentligen är pälsdjursallergiker. Är ju dock uppfödd med katt som sagt så det bör funka.
Gör det inte det ska jag göra allt jag kan för att hitta ett annat hem till dem.
 
Sv: Nybliven kattägarinna

Men hanen fortsätter vara fertil efter kastrering, därför bättre ta honan först. Hanen kan ju ha spermier kvar.
 
Sv: Nybliven kattägarinna

Mitt hjärta blöder.
Lilla damen går runt och ropar och ropar och ropar.
Så fort Lusse är utom synhåll ropar hon och även när han är i närheten.
Tror hon ropar på mamman, dom var ju inte avvanda för fem öre och brutalt bli fråntagna allt dom känt till.

Har jag verkligen gjort rätt.
Ush och fy :(

Har redan lyckats tappa bort ninjalusse en gång :D
Han hade krupit in under bokhyllan och tog sig inte ut. Låg där under och skrek och kraffsade. (Självklart var han tyst medans vi letade igenom hela lägenheten 3gånger)

Sen busar dom ungefär som småtissar gör.
Lusse försöker dock tydligen rida på Bessie enligt killkompis som såg dem i hallen. Könsmogen eller bara lek?
 
Sv: Nybliven kattägarinna

Börja med att kastrera hanen så slipper du riskera kattungar. Honan kan du ta när du inte längre står ut med jamsandet ;) och fått ihop slanten till det. Eftersom det var lite impulsivt förstår jag att det kan bli lurigt att få allt gjort på en gång. Och inte dömer jag dig för det, tvärtom. :)

Men va fn har du för avatar egentligen......? :O

En hane är fertil upp till 6 v efter kastrering, så bättre att börja med honan.
 
Sv: Nybliven kattägarinna

Kattungar ska vara minst 12 veckor när de flyttar och även om jag har svårt att bedöma ålder på bilder så ser kattungarna tillräckligt stora ut.En del kattungar kan snutta på mamman långt efter de behöver det bara för att det är mysigt.
Men det är ett nytt ställe för dom och de saknar säkert mamman, men det går över och de har i alla fall varann.
Du har redan fått goda råd om kattungarna men vet du vad som händer med kattmamman?
Det finns alltför många som skriker att kattungarna ska dödas om ingen tar dom, kattvänner rycker in och tar dom, några månader senare är det samma sak igen.
De anser att de inte behöver kastrera för det finns alltid de som tar hand om kattungarna om man bara hotar lite.
 
Sv: Nybliven kattägarinna

Idag har vi fått dem att äta i närheten av oss och jag har fått klappa och mata dem båda ur hand.
Dock väldigt skvättna båda två och sticker så fort vi rör oss hastigt eller dyker upp. Ligger mest o trycker i någon av hyllorna, under soffan eller i min trådhylla.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Övr. Katt Hej! Vi har haft en katt som sprungit runt stallet och varit väldigt skygg. Vi har börjat mata kissen för att få den tillräckligt trygg...
Svar
4
· Visningar
887
Senast: WildHorse
·
Övr. Katt Hjälper till med att fånga in (med fälla), kastrera och omplacera (evt TNR) en kattkoloni hos en man som låtit katterna föröka sig...
Svar
11
· Visningar
2 410
Senast: Centaur
·
Övr. Katt Helt oväntat har jag blivit med katt, en alldeles underbar liten kille på ca 10 veckor (och 700 g vilket väl är ganska lite?), och jag...
2
Svar
26
· Visningar
4 557
Senast: Pazuzu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp