Nybörjarfråga: Hälta?

Aleel

Trådstartare
Jag har funderat ett tag på att prova distans, rider mest i skogen i vanliga fall och det känns som en trevlig tävlingsform. Var i Torsåker i söndags och kikade lite för att se hur det går till, såg då veterinärundersökningen och såg senare på resultatlistan att flera ekipage blivit märkta med hälta. Min häst har spatt och är därför stel och har rörelsestörningar bak (dock ingen smärta!). Min tanke är att vara med i prova-på klassen för att ha något att träna inför och komma iväg på nåt kul med hästen, men kommer vi bli utdömda redan innan start pga. spatten? Är det någon som har någon erfarenhet av detta eller vet hur det bedöms?

/Elin
 
Vad kul att du vill testa distans! :)

Jag antar att det beror på hur pass omfattande rörelsestörningarna är och hur säkra veterinärerna kan bli på att hästen inte har ont. Väldigt svårt att säga!

Om du söker på spatt och distans så får man upp ganska många svar på folk som tävlat/tränat distans med sina hästar, så det är nog ingen omöjlighet.

Annars så är det ju bara att testa. Går lite pengar i sjön om det inte lyckas, men då vet man iallafall.
 
Jag har funderat ett tag på att prova distans, rider mest i skogen i vanliga fall och det känns som en trevlig tävlingsform. Var i Torsåker i söndags och kikade lite för att se hur det går till, såg då veterinärundersökningen och såg senare på resultatlistan att flera ekipage blivit märkta med hälta. Min häst har spatt och är därför stel och har rörelsestörningar bak (dock ingen smärta!). Min tanke är att vara med i prova-på klassen för att ha något att träna inför och komma iväg på nåt kul med hästen, men kommer vi bli utdömda redan innan start pga. spatten? Är det någon som har någon erfarenhet av detta eller vet hur det bedöms?

/Elin

Hej Elin!

Jag är ny i det här forumet men tävlar flitigt i distansritt sedan 2011. Jag har tidigare i min distanskarriär tävlat på olika travare som haft speciell gång. Den ena av dem biljarderade mycket kraftigt i fram och travade inte alls så som en "vanlig" häst travar. Det var hennes sätt att ta sig fram och även om det inte såg speciellt vackert ut var hon absolut inte halt.

Jag var rädd för att vi skulle bli uteslutna i förbesiktningen men de veterinärerna som vi hade tog hänsyn till hennes förutsättningar och bedömde henne utifrån det som - för henne - var normala rörelser.

En annan travare jag tävlade med hade spatt i ett bakben och vi fick aldrig några anmärkningar för det. Man kan så klart alltid berätta för veterinärerna om diverse "onaturliga rörelsemönster" innan man springer upp, så att de är medvetna om befintliga åkommor - t.ex spatt och biljardering.

Med dessa travare red jag endast CR och T50 km så jag vet inte hur sådana här saker påverkar på högre nivå, men nog tycker jag allt att du ska våga dig på att testa en tävling. Jag tror inte att du kommer att bli utesluten för hur din häst är skapt. :)

/ Josefin
 
En bekant till mig vars häst var väldigt sned och därmed såg halt ut fick ett veterinärintyg som intygade att hästen inte hade ont av sin rörelsestörning som hon kunde visa upp på tävlingar. Det är visserligen 20 år sen, men det kanske går att ha någon liknande lösning nu?
 
Jag blir lite fundersam. Ni menar alltså att ens hemmaveterinär kan skriva ett intyg på att ens häst är konstant halt? När vet man skillnaden mellan "normalhalt" och "lite värre halt"?
Sen funderar jag på hur man så säkert kan veta att hästen inte har smärta?
 
Tack för svar :)

För oss är det endast pp-klass som nånsin kommer bli aktuellt, jag tror inte själv att han håller för mer än så. Men vi har redan börjat förbereda för hösten, Torsåker 5 oktober siktar vi på :)

Ang. sista inlägget om smärta, jag känner min häst och har efter 4 år ihop lärt mig se när han har sämre dagar. Skulle det vara en sån dag när det är tävlingsdags så startar vi inte.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 692
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 066
Senast: mackan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 761
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 192
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Träningströjor!
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp