Nybörjartråd - träningsupplägg, ProvaPåritter...osv

Fossing

Trådstartare
Hej distansfolk!
Nu behöver jag lite hjälp här, det handlar om en första distansstart och hur jag kommer dit!

Efter att ha tävlat "vanliga" grenar (hopp, dressyr, fälttävlan, shower) i en herrans massa år börjar jag nu bli uttråkad och vill prova något nytt. Distans verkar jätteroligt!

Så ett första steg (innan jag köper en arab och en bomlös sadel och satsar på OS ;)) är ju att prova grenen. Jag är sämst på att träna om jag inte har ett mål, så här är mitt mål:
Tänkte anmäla mig och min häst till en Prova på-ritt som är på två mil, om tre månader.

Så hur lägger jag upp träningen? Min häst har bara ridits lite sporadiskt (2-3 gånger/v) det senaste halvåret pga jättedåliga uteridningsmöjligheter och vi tycker båda att mer än två dagar i veckan på banan är dötrist. Innan dess var han dock igång och gick 1-2h/dag. Så vi har lite styrka men inget flås! Är det realistiskt att komma upp i det som krävs på tre månader?
Hur hade ni lagt upp träningen på sikt? Hur ser en träningsvecka ut för er?

Hästen är ponnykorsning med lite arab i sig och är en sådan som springer ihjäl sig hellre än ger upp för att det är jobbigt. Han är fullt frisk men ganska gammal så jag vill ju ta det lugnt med honom. Bör jag skaffa en pulsklocka för att verkligen vara på den säkra sidan? Han ska kollas av veterinär i veckan och sedan ska vi ut i skogen :D

En till fråga; han går oskodd på bana/ridhus, men har "gympadojor" (boots) fram när vi är ute i skogen. Får man rida på det eller bör jag sko honom?

Andra nybörjare givetvis välkomna att ställa frågor här! Blir ju kul om vi är ett par stycken som vill börja med det här.
Jag återkommer med frågor om ritter senare. Tänkte ta kontakt med en klubb som kan hjälpa mig med licenser osv. Man behöver inte nån gul bok för den klassen jag tänkte rida. Det jag är mest nervös för är att rida vilse :)
 
Hej!

Du och din häst klarar säkert redan nu rida en lugn PP på 2 mil. Det behövs ingen extra träning för att gå det. Du kanske kan testa att rida en CR 40-50km om några månader?

Om hästen går regelbundet 3-5 gånger i veckan klarar en frisk häst att gå lugnt 4-5 mil utan problem.

Såhär kan det se ut för mig, jag tävlar just nu 5 mil, ska ev rida någon 8 mil till hösten.

1 dag/v mjukgörande arbete på paddock eller dressyr/hopp lektion (tränar för tränare 2gånger/månad men just nu är det sommaruppehåll)

1 dag/v distanspass ca 2mil galopp där det går efter uppvärmning

1 dag/v skrittpass 1-2h

1-2 gånger/v uteritter aningen med sällskap eller själv 5km-15km. Varierar tempot.

Mina hästar går med boots både på träning/tävling. Jag använder easyboot epic o easyboot glove.
 
Här är en till som planerar att starta första distansen i höst, blir Torsåker i oktober för oss :) Däremot har min häst spatt så jag bygger upp långsamt, nu är vi upp på distanser strax över 1 mil två gånger i veckan. Försöker öka tempot just nu och kör distansökning som nästa steg.

Kul med fler nybörjare, vart tänkte du göra din första start? :)
 
Åh vilken rolig tråd!

Jag har som plan att rida pp 20km på sämsholmsritten nästa år. Dels för att den är närmast hem, men också för att den ligger bra i tiden.
Eller är det bättre att satsa på cr 40km?

Min häst är en d-ponny, halvblod/fjording på 13 år. Semibra kondition ;) Vi behöver få upp flåset en del båda två ;)
 
Åh vilken rolig tråd!

Jag har som plan att rida pp 20km på sämsholmsritten nästa år. Dels för att den är närmast hem, men också för att den ligger bra i tiden.
Eller är det bättre att satsa på cr 40km?

Min häst är en d-ponny, halvblod/fjording på 13 år. Semibra kondition ;) Vi behöver få upp flåset en del båda två ;)

Kul med en till fjordkorsning, min är hälften arab och hälften welsh/fjord :) Storlek på ca 139 cm :)
 
Hej!
Har letat länge efter en "nybörjar" distans någonstans i närheten av mig (småland, jkpg län) men hittar ingenting någonstans! Vart ska jag leta?
Jag har en arab som går relativit mycket så jag tycker vi borde klara 40 km...
 
Hej!
Har letat länge efter en "nybörjar" distans någonstans i närheten av mig (småland, jkpg län) men hittar ingenting någonstans! Vart ska jag leta?
Jag har en arab som går relativit mycket så jag tycker vi borde klara 40 km...

Billingeritten utanför Skövde går nu i augusti, den är inte så långt från jkpg. Annars är vi några stycken som tränar distans runt isabergs ridklubb/hestra.
 
Hej!
Har letat länge efter en "nybörjar" distans någonstans i närheten av mig (småland, jkpg län) men hittar ingenting någonstans! Vart ska jag leta?
Jag har en arab som går relativit mycket så jag tycker vi borde klara 40 km...

Rökullaritten den 20 september utanför Vimmerby kanske passar? Dom har från 30 km prova på till 120 km. Red 5 mil där förra året och kan rekommendera den. Kuperat men är hästen van vid det är det inga problem :)


https://tdb.ridsport.se/meeting_propositions/11205
 
Det har tillkommit en ritt i södra Sverige. Öresundsritten rids 13 september, strax öster om Malmö. PP och CR 40 km. Trevligt med nya ritter.
 
Kul med en till fjordkorsning, min är hälften arab och hälften welsh/fjord :) Storlek på ca 139 cm :)

Kul! Fjordkorsningar är härliga! :D
Är det hästen på din avatar? Min är förmodligen fullblod eller halvblod, vet inte säkert då hon är importerad. Men lika älskad för det!

Hur långt har ni kommit i ert distansande?
 
Tack för svaren!
Kollade lite på Växjös sida men får inte riktigt ut vad som menas.
Är Dackeritten och KarlOskar ritten samma eller?
På sidan står det ju att Dackeritten blir 2014, men det står inga datum...

Rökullaritten hade passat, men jag jobbar tyvärr då och Billingeritten är lite för långt bort...

http://www7.idrottonline.se/VaxjoDRS-Ridsport/Dackeritten/

Dackeritten har bytt namn till Karl-oskarritten men den har tyvärr blivit inställd i år, jag hoppas den går av staplen nästa år istället.
 

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 784
Senast: NOC14
·
Fritid Det här är en spinoff på en sak jag läste här och som hänger ihop med något jag själv brottas lite med. Jag har en dröm, ett...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 872
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 367
Senast: Crossline
·
Ridning börjar känna att det är kört att hitta en bra medryttare. Har en häst som jag tävlar och tränat i dressyr. Då jag har både jobb och...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
11 806
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp