Bukefalos 28 år!

Nyfiken och fundersam

L

LovisaHansson

:) Funderar på att inom något år skaffa häst, både jag och min mamma. Vi ska nu till sommarn flytta till Landet. jag har då funderat om Lösdrift och hur det fungerar. Hur det ska byggas mm. Jag kommer att ha mycket tid till hästarna. Jag vill mest ha skogsmullar som kan lulla runt i skogen, rida långturer och helt enkelt vara underbara sallskapshästar! :)

Någon som har några tips till en tjej som mig! :)
 
Sv: Nyfiken och fundersam

Grattis! Så kul att ni ska köpa hästar du och din mamma!

Lösdrift är det ju när hästarna går ute hela tiden. Men dom behöver ju ett skjul av något slag som dom kan gå in i. Hur det ska byggas vet jag inte, är inte så praktisk på sådant.

Vi hade ett gammalt fårhus som vi byggde om till utestall och la halm som strö. När det är varmt på sommrarna går hästarna in men vid kyla gör dom det inte! Nu är det ju islandshästar som vi har som är oklippta.

Sänder med lite foton på vårat utestall:



 
Sv: Nyfiken och fundersam

Nu måste jag fråga: Är huset i hörnet nybyggt? :o Eller varför finns det med på ena bilden men inte den andra? :D *förvirrad*
 
Sv: Nyfiken och fundersam

Hej!

Jätte kul att ni ska skaff häst, kan bara gratulera :)

Alla mått och regler finns på jordbruksverkets hemsida.
Min häst går på lösdrift tillsammans med 2 till, har ingen bild men det är en lösdrift med 3 väggar som är en tillbyggnad på stalldelen.

Det jag tycker du ska tänka på är att skaffa hästar som "klarar av" att gå ute dygnet runt även vintertid, en del är mer lämpade än andra, eller så är ju täcke ett alternativ.

Lycka till!! :)

/Sandra
 
Sv: Nyfiken och fundersam

Tack så jätte mycket för svaren, Vi har inte riktigt bestämt oss ännu, det är väl mest på min sida som jag är "redo" :)
Vi ska ju flytta till sommaren och så, men kanske om 1 år att det blir lite hästar på gården. :) det är mycket som ska köpas och så, foder och vaccinationer ska göras, det som är bra är att vi har nästan 7 hektar betesmark! :)

Tack så mycket för bilderna! :)
 
Sv: Nyfiken och fundersam

Här kommer en till fråga, visst ser man inte så bra på denna bilden som jag har men det är väl kanske 3x 6 meter (där traktorn just nu står) Funderar på om man skulle kunna fixa till lösdrift där, vad tror ni? skulle man få plats med två hästar där? :)

fbx
 
Sv: Nyfiken och fundersam

Här kommer en till fråga, visst ser man inte så bra på denna bilden som jag har men det är väl kanske 3x 6 meter (där traktorn just nu står) Funderar på om man skulle kunna fixa till lösdrift där, vad tror ni? skulle man få plats med två hästar där? :)

fbx

Hej!

Ser dessvärre inte bilden :(
http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html

Men så här står det på jordbruksverkets hemsida:

Utrymme per häst i ligghall utan utfodring i hallen
Hållningsform Boxstorlek
Vuxna hästar: 80 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Sto med föl: 80 % av fölningsboxen
Unghästar 12-24 mån: 60 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Unghästar 5-12 mån: 40 % av arean för vuxen häst i enhästbox


Dvs har du en häst som är mellan 160-170cm i mkh så ska denna ha en box som är 9 kvadratmeter och minst 2,5 meter bred.
Ta 80% av det så får du ut hur stor ligghallen måste vara för EN häst
(jag får det till 7,2 kvadratmeter..)

Så är den 3*6m =18 kvadratmeter, då får det plats två vuxna hästar ;)

Håll koll på takhöjden bara, så det inte blir för lågt i tak ;)

Lite luddigt kanske... hoppas du förstod!

Hälsninga Sandra
 
Sv: Nyfiken och fundersam

Jag hade jättesvårt med att få upp en bild, så när jag trodde att det skulle gå, så icke! :grin: Men men! ;)
då ska det iaf få plats med två stora hästar hos oss, och högt i tak är det. :)

Men tack för informationen! :D
 
Sv: Nyfiken och fundersam

Lösdrift är jättebra, det som en del inte tänker på att det kan bli väldigt lerigt när man ska fodra grovfoder ute. Att fodra inne i ligghallen är heller inte alltid bra då det kan trampas ner grovfoder i bädden vilket är onödigt.

Så mitt tips är att du funderar på var i hagen som är lättast för dig att fodra, man vill helst inte släpa grovfoder någon längre bit i alla fall inte om man ska bära det och med så här snörika vintrar är det ibland svårt att ta sig fram utan tunga saker att bära på. Blir det en massa snö blir det tungt även om man har en lämplig foderkärra och snöskottning är nästan ett måste. Det blir ganska många kilon man ska ha ut under en vinter, ju kortare väg desto bättre. Och grusa upp platsen ordentligt, eventuellt även dränera och skaffa sedan en lämplig foder häck.

Många hästar har nämligen ganska dåligt bordskick och sprider gärna ut sitt grovfoder för att sedan använda det som toalett, vilket gör att när snön smälter så står man där med en matta av gammalt hö upptrampat med både lera och skit. Vilket är tungt att mocka bort samt att det blir en del grovfoder som går till spillo=pengar i sjön. Plus att det är defintivt inte hygieniskt då det börjar mögla till slut.

En hårdgjord yta är bra mycket lättare att hålla ren och med foderhäck blir det mindre spill.
 
Senast ändrad:
Sv: Nyfiken och fundersam

3x6 meter är väldigt smalt i mitt tycke, om det bara är öppet på kortsidan. Ska du ha 2 hästar där så hade jag gjort 2 öppningar på långsidan, annars kan en häst ställa sig i öppningen så kommer inte den andra in.

Min ligghall till 2 stora hästar är 5x8 meter och det hade inte kunnat vara en till häst där inne. Även om dessa är dödspolare och har gått tilllsammans i 7 år nu så kan de fortfarande bråka om mat och vill dessutom ha fri utrymningsväg.

Så jag hade gjort en större ligghall.

Det du också ska tänka på är att du måste ha tillgång till sjukbox som ska gå att värma upp om en häst blir sjuk. Dessutom bör man ha någonstans med gjuten platta för hovslagare, veterinär, daglig skötsel osv. Förvaring av foder, sadelkammare, grovfoderförvaring och halmförvaring är andra saker som ska ha sin plats.
Jag kan fota lite hur vi har det i våra lösdrifter, ska bara komma ihåg det:p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 354
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 056
Senast: Dorinda
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 027
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 274
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp