nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

C

Cutie

har en vän till mig vars tik som har fått valpar för 3 dygn sen, en av valparna slutade äta för ca 1 dygn sen, och nu blöder hon ur rumpan till och från, bajsar ytterst lite.

vi tror att dom andra valparna har knuffat bort henne.

vi har köpt mjölkersättning, och varit i kontakt med veterinär per telefon.

är det nån som har en aning om vad detta kan vara?? vi är verkligen i behöv av hjälp!
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Vet inte om man ska åka till vetten med en sån liten en men det låter ju som det borde göras. Va sa dom i telefon då?
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

snälla bukefolk, är det verkligen ingen som känner igen detta?
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Det där låter som en valp som inte kommer att klara sig. Ska den ha en chans måste ni se till att den vätskas upp hos vet. Mjölkersättning är lite klent i det här läget. Ett dygn utan vätska är enormt lång tid för en sån liten plutt. Blod ur rumpan kan tyda på att tarmslemhinnan dött eller tom på att valpen har någon missbildning i tarmsystemet. Tråkigt.
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

det lät inte bra det... men jag ser till att vidarebefodra detta till ägaren så får vi se hur hen gör... jag tror att dom har fått i den lilla vätska under natten som varit och så.. den bajsade helt vanligt för en stund sen, men innan dess så blödde den :/ veternären som hen pratade med sa att dom skulle köpa mjölkersättning på apoteket och ge valpen var 3:e timma...
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

det lät inte bra det... men jag ser till att vidarebefodra detta till ägaren så får vi se hur hen gör... jag tror att dom har fått i den lilla vätska under natten som varit och så.. den bajsade helt vanligt för en stund sen, men innan dess så blödde den :/ veternären som hen pratade med sa att dom skulle köpa mjölkersättning på apoteket och ge valpen var 3:e timma...

men vad sa veterinären om blodet i rumpan? mjölkersättning är nog knappast botemedel mot de iaf..
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Helt ärligt så är det nog dags att ta fram kloroformflaskan,man ska lita på mamma hund,har hon stött bort valpen så är det något fel.
Det går ju alltid att prova med att "tvinga" mamma hund att mata den.
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Håller med TantEster o Dobbis, fast kloroform är inte ett lagligt sätt att avliva valpar på längre.
Mjölkersättning var tredje timme låter på tok för sällan.
Har din vän ingen erfaren uppfödare i sin närhet som kan hjälpa till?
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Opppppppppps,hade missat det då det var 10 år sen sist jag födde upp en valp.
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Lätt hänt. Förstår inte riktigt varför det är borttaget, kanske något om att förvara gifter hemma?
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Lätt hänt. Förstår inte riktigt varför det är borttaget, kanske något om att förvara gifter hemma?

Kloroform är ett väldigt plågsamt sätt för valpen att bli avlivad på. Den orsakar inre blödningar och det är det som valpen dör av. Inte alls smärtfritt, det är nog därför det är borttaget.
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Kloroform är ett narkosmedel o söver ihjäl valpen, du har nog blandat ihop det med ngt annat.
PL
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Det var vad veterinärerna på en stor djurklinik sa till oss när vi frågade varför man inte avlivade med kloroform längre. Ungefär samma sak sa en privatpraktiserande veterinär. Eftersom jag inte är veterinär så köpte jag det. Så, nej, jag har inte blandat ihop det men då har de helt enkelt givit felaktig info då.

Då kanske du kan tala om varför det inte är tillåtet längre?
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Troligen därför att det är för svårt att avgöra var gränsen för medvetslöshet o död går.
Men jag lovar djuret blir snabbt medvetslöst o dör definitivt ingen plågsam död om man inte låter det vakna upp.
Kloroform som narkosmedel hade leverskada som en svår bieffekt.
Det är råttgift(warfariner) som gör att djur dör i inre blödningar.
PL
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Det var vad veterinärerna på en stor djurklinik sa till oss när vi frågade varför man inte avlivade med kloroform längre. Ungefär samma sak sa en privatpraktiserande veterinär. Eftersom jag inte är veterinär så köpte jag det. Så, nej, jag har inte blandat ihop det men då har de helt enkelt givit felaktig info då.

Då kanske du kan tala om varför det inte är tillåtet längre?

Det är inte eter du tänker på då? Eter fräter i luftvägarna och ger inte en helt frifull avlivning. Dessutom är det inget man vill förvara hemma då det är explosivt.
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Kan vara att antingen jag eller de jag pratat med blandat ihop det med eter isf för just det där med frätande i luftvägarna känner jag igen.
Nu var det säkert 10 år sedan detta var på tal så jag minns inte riktigt precis vad som sades :)
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Fast nyss var det inre blödningar?
Du verkar ha blandat ihop både det ena o det andra.
Eter är oxå ett narkosmedel, jag har blivit sövd med det, droppat på mask, inga luftvägsbesvär.
Fö har väl eter aldrig varit OK att avliva hundar med för privatpersoner?
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Vilket nödvändigt inlägg. :grin: Mår du bra av att försöka klappa folk på huvudet?

Vadå "nyss var det inre blödningar". Det ena behöver väl inte utesluta det andra, eller?
Har jag benhårt påstått att det är på ett visst sätt? Jag sa att detta är vad som sades till mig för ett tiotal år sedan vid förfrågan. Alltså både frätande och inre blödningar. Bara för att jag inte uppreoade mig i andra inlägget så skriver du "nyss var det...." :grin:
Har också sagt att antagligen har jag fått fel uppgifter eller så är det på något annat sätt.
Men eftersom det var så pass länge sedan så minns jag inte vem som sa vilket och hur.

Varför vi frågade? Jo, för att en uppfödarkollega ville ha kloroform hem för att kunna avliva eventuella defekta valpar.

Nöjd?
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Men försök inte försvara dig när du uttalat dig tvärsäkert om saker du uppenbarligen inte har en aning om!
Se på inlägg 13 , ditt svar när jag menade att du måste blandat ihop det.
PL
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Du får nog ge dig,en av dom svarande i tråden är vet.:idea:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
692
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 290
Senast: Viva
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 455
Senast: Gnist
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp