nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

uttalat mig tvärsäkert? :crazy: Vad är problemet egentligen?
Jag skrev ju att jag köpte det som den tidens veterinärer sagt till oss (och ja, det var just kloroform vi frågade om) och bad dig om en förklaring om varför det inte var tillåtet eftersom jag då antagligen fått felaktig info. Jag brukar inte ifrågasätta en veterinärs förklaring om ett visst preparat, det gjorde jag inte då, nu fick jag annan info av dig - Ifrågasatte jag din förklaring?
 
Senast ändrad:
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Du får nog ge dig,en av dom svarande i tråden är vet.:idea:

Vad är det jag ska ge mig om? Och ja, jag är väl medveten om p_l:s yrke. Har heller inte ifrågasat hans förklaring, varför du nu fått för dig det.
 
Senast ändrad:
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Kanske det är ändrat nu, men så sent som för ett par år sen hade du rätt att köpa eter eller kloroform på apoteket om du kunde visa papper på att du var registrerad uppfödare hos SKK.

Minns när jag skulle köpa, då var man tvungen att ta ett helt paket med eter, d v s 6 eller om det nu var 12 halvlitersflaskor, dom beställde inte mindre.
Och eftersom det är explosivt så vill man ju inte ha det på hyllan och vem sjutton behöver flera liter?

Så det blev en förpackning kloroform istället. 4 små flaskor.
När jag flyttade sist upptäckte jag att innehållet i flaskorna hade dunstat trots att jag inte öppnat dom, men dom var ju åtskilliga år i och för sig.



Fast nyss var det inre blödningar?
Du verkar ha blandat ihop både det ena o det andra.
Eter är oxå ett narkosmedel, jag har blivit sövd med det, droppat på mask, inga luftvägsbesvär.
Fö har väl eter aldrig varit OK att avliva hundar med för privatpersoner?
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Tack Starcastle, visste inte att Eter varit lagligt som avlivningsmetod i Sverige.
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Tack Starcastle, visste inte att Eter varit lagligt som avlivningsmetod i Sverige.

Det är det inte. Detta gäller:

3 § Avlivning av hundar och katter ska ske genom en överdos av narkosmedel,
genom skjutning med ett vapen eller genom slag mot huvudet i enlighet med
4-6 §§.

4 § Avlivning med narkosmedel ska utföras av en veterinär eller, under
veterinärt ansvar, av en i metoden särskilt utbildad lekman. Tillförseln av
preparatet ska ske genom intravenös eller intraperitoneal (i buken) injektion.

Den beredning som används får inte innehålla preparat med specifik
muskelrelaxerande (curareliknande) effekt.

Allmänna råd till 4 §
Vävnadsretande preparat bör tillföras intravenöst.


5 § Vid avlivning med skjutvapen får endast vapen tillåtet för jakt samt pistol
av kaliber 7,65 eller grövre användas. Skottet ska avfyras mot bakhuvudet
(nackregionen) på högst tre meters avstånd. Avlivning med pistol får dock
endast ske om vapnets mynning bringas i direkt kontakt med djurets bakhuvud.

Allmänna råd till 5 §
Det lämpligaste vapnet är hagelgevär för jaktbruk med kaliber 20
eller grövre. I andra hand kan kulgevär för jaktbruk användas.

6 § Avlivning av hundvalpar och kattungar upp till åtta dagars ålder får utföras
genom slag mot huvudet. Slaget ska utföras med sådan precision att det medför
omedelbar medvetslöshet och död.

Allmänna råd till 6 §
Djuret bör inte vara större än att det kan fattas med en hand, varefter
djurets huvud med ett hårt, snärtigt slag slås mot ett fast förankrat, hårt
föremål.


Tvivlar på att man särskilt lätt får ut eter från Apoteket. Om det ens är möjligt är det definitivt receptbelagt (men jag tror inte att det är möjligt för lekmän att köpa eter från Apoteket).
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Det kanske har varit?

Jag vet att vi fick köpa Kloroform i alla fall på Apoteket för ca 10 år sedan, för att kunna avliva i vår djuraffär.
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Allt det där vet jag, o det var inte det jag skrev, jag skrev att jag inte visste att eter VARIT lagligt att avliva valp med.

Fast ditt citat kan ju vara till hjälp för de som inte vet hur det ÄR nu.
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Det kanske har varit?

Jag vet att vi fick köpa Kloroform i alla fall på Apoteket för ca 10 år sedan, för att kunna avliva i vår djuraffär.

Eter har också gått att köpa på apoteket. Jag är uppfödare av hund och hade vid den tiden en zoobutik. Men det är nog ca 10 år sedan jag köpte.
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

KL Avlivning genom inhalation av narkosmedel är tillåtet, vilket det inte var tidigare enligt nedanstående(vet ej vilken tidsperiod det rörde sig om), dock ej eter o kloroform.
Ny paragraf som anger vilka djurslag som får avlivas genom överdos av narkosmedel i gasform (för inandning). Sådan avlivning har tidigare inte
73 (81)
Jordbruksverket Dnr 31-6384/07
varit tillåten enligt föreskrifterna (för de djurslag som omfattats av tidigare föreskrifter), men Djurskyddsmyndigheten har erfarit att sådan avlivning ändå skett eftersom det sannolikt inte varit allmänt känt att detta inte varit i enlighet med regelverket.
Djurskyddsmyndigheten bedömer att avlivning med gasnarkosmedel är acceptabelt för de berörda djurslagen och föreslår därför detta tillägg i föreskrifterna.
8 kap
18 § Eter eller kloroform får inte användas vid avlivning av djur.
Ny paragraf som anger vilka djurslag som får avlivas genom överdos av narkosmedel i gasform (för inandning). Sådan avlivning har tidigare inte
73 (81)
Jordbruksverket Dnr 31-6384/07
varit tillåten enligt föreskrifterna (för de djurslag som omfattats av tidigare föreskrifter), men Djurskyddsmyndigheten har erfarit att sådan avlivning ändå skett eftersom det sannolikt inte varit allmänt känt att detta inte varit i enlighet med regelverket.
Djurskyddsmyndigheten bedömer att avlivning med gasnarkosmedel är acceptabelt för de berörda djurslagen och föreslår därför detta tillägg i föreskrifterna.
8 kap
18 § Eter eller kloroform får inte användas vid avlivning av djur.
Med hänvisning till bl.a. EFSA-rapporten ”Aspects of the biology and welfare of animals used for experimental and other scientific purposes” (EFSA-Q-2004-105) vill Djurskyddsmyndigheten betona att både eter och kloroform anses orsaka omfattande obehag vid inhalation, och därför inte får användas vid avlivning av de djur som omfattas av dessa föreskrifter. Eter är över huvud taget inte klassat som narkosmedel.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

dom tog bort den igår natt :cry:
 
Sv: nyfödd valp, blod ur rumpan! hjälp!

Letar man bakåt så har avlivning av hund o katt med inhalationsnarkos inte varit tillåtet från 1990 fram till sista författningen 2008.
PL
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
692
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 289
Senast: Viva
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 455
Senast: Gnist
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp