Nyköpt häst är som förbytt!!

S

Skrutt

Min syster köpte sig ett halvblodssto straxt före jul å det var frid å fröjd vid provridningarna (3 st varav 2 i ridhus en ute i skogen) och någon månad efter det att hon tagit hem hästen.
Idag nästan 3 månader senare är hästen som förbytt, reser sig å vill inte lämna stallbacken om ingen mer häst är med, reser sig i ridhuset om ingen häst är med, är någon mer häst med går det jättebra, hästen lunkar på i alla gångarter å gör det hon ska, går någon häst ut ur ridhuset å syrran är kvar själv blir hästen som förbytt!! Skall bara med den hästen som går ut.
Till saken hör att syrran är inget proffs men hon har tagit hjälp av instruktör sen några veckor tillbaka men tyvärr har hon blivit rädd å törs mindre å mindre...
När någon annan rider som säger "ifrån" så går det ganska bra.
Vad göra? Jag kan inte åka dit, hon bor nere i Skåne å jag på mitten...
Hästen var from som ett lamm när den köptes men jag tror nog att märren fått övertaget å nu kör hon sitt race... Vad tror ni??
Kanske dra ned på maten lite å försöka sätta sig upp mot hästen??
Kom med förslag SNABBT!!
 
Se till att någon annan rider och motionerar tills problemet har löst sig iallafall, det vore ju jättetråkigt om hon blev så rädd att hon inte vågar rida överhuvudtaget!

Red hon själv när hon provred? Hästen kanske bara testar annars.
 
Verkar som hästen nu känner sig hemma.

Hon verkar ha testat ledarskapet och kommit till slutsatsen att det är HON som bestämmer.

Din syrra behöver hjälp av tränare.
 
Hej på dig.
Samma sak hände mig & min häst.
Och det var inte värre än att han testade gränserna lite i början. Fick ta en liten "fight" med honom & sen dess har allt gått jättebra.
Så jag tror och hoppas att det är samma sak din systers häst håller på med.. testar henne helt enkelt.
Försök få i lite mod i henne & se till att hon visar att hon bestämmer. Det behöver ju inte användas något "övervåld", för det funkar inte.. utan bara övertalning & konsekvens! Hoppas ni löser det!

Mvh Malin :banana:
 
Din syrra behöver hjälp av någon som är orädd och som kan ta ner den där märren på jorden igen. Någon som rider hästen ett tag och som kan hjälpa din syrra att återfå herraväldet.
 
Jag skulle ha tagit dit en duktig NH-tränare som kan träna både häst o ägare. Det verkar ju som sagt som att hästen har tagit över, ägaren blir räddare o räddare och snart kommer en olycka hända om hon inte tar tag i detta. Hästar känner av minsta lilla rädsla och en del hästar tar hand om ryttaren på bästa vis och en del uppvisar sådant beteende som din systers häst gör. Att sätta en annan, tuffare ryttare på hästen löser nog inte problemet. Din syster är ju ändå lite rädd för hästen...
Lycka till.
 
VAD BRA NI SVARAT!!!
Jag har försökt å talat med henne, men en häst som reser sig dag efter dag är inte lätt.
MEN jag skall tala igen, det känns som om jag skulle vilja ta hem hästen ett tag men som sagt det löser inte problemet! Men någon behöver motionera märren dagligen och så behöver syrran rida henne mer även om det är hästar med i ridhuset.
Hästen har helt enkelt tagit över ledarrollen, det märks.
Jag skall ringa henne omgående och försöka tala med henne, inte hästen alltså!! Men önskar jag kunde...
 
Hästen testar vem som bestämmer. Mycket vanligt fenomen. Ju snabbare din syrra sätter sig i respekt ju snabbare kommer hästen att gå snällt igen. Min häst är exakt lika dan, går jättesnällt med mig men krånglar med min medryttare som är för feg för att säga ifrån en gång för alla.
Det possitiva med hästar av den kalibern är att de ofta är mycket roliga och intelligenta när man väl gjort upp om vem som bestämmer.
Mitt tips, utifrån min analys, är följande.
Säg till din syrra att spänna fast störtkrukan, på med martingal, spö och sedan bara se till att inte ge sig. Banka på med skänklarna och häng ner över halsen med armarna så att den inte kommer upp och sedan bara gapa på hästen och smiska till om den är för jävlig. När den går fram så är det massa beröm och lugn stil. Om den direkt sätter sig på tvären så på igen med hårda bandag, lossa hela skänkeln och banka på. Men den måste fram.
Det räcker med att rida igenom det en gång sedan går hästen snällt.
Alltså hästen måste fram, thats it. Din syrra får se till att bli förbannad.
Tipsa henne om att använda rösten ordentligt, för om hästen någon annan gång får för sig att trilska så räcker det då med att höja rösten för att den ska komma ihåg vad som gäller.
Nu kan det säkert bli lite jobbigt för din syrra efter som att hon har låtit hästen komma undan tidigare gånger, den vet alltså att den kan vinna, men den HÄR gången är det din syrra som ska vinna!

Det eller sälja hästen, men det antar jag att hon inte vill.
 
Jättebra att sitta upp o spöa skiten ur en häst. Sén kanske systern får åka röd-vitt ända fram till akuten.
 
på med martingal, spö och sedan bara se till att inte ge sig. Banka på med skänklarna och häng ner över halsen med armarna så att den inte kommer upp och sedan bara gapa på hästen och smiska till om den är för jävlig.

Oj oj, nej nej.... :eek: Ett bra ledarskap börjar från marken! Hästen respekterar en lugn och trygg ledare!
 
Mitt tips, utifrån min analys, är följande.
Säg till din syrra att spänna fast störtkrukan, på med martingal, spö och sedan bara se till att inte ge sig. Banka på med skänklarna och häng ner över halsen med armarna så att den inte kommer upp och sedan bara gapa på hästen och smiska till om den är för jävlig. När den går fram så är det massa beröm och lugn stil. Om den direkt sätter sig på tvären så på igen med hårda bandag, lossa hela skänkeln och banka på.

Hur dum får man bli?! :mad:
Jag blir så arg att jag bara kokar...

IDIOTISKA MÄNNISKA!
 
Piska!

Aha, ett riktigt "smart" råd från en "kunnig" :(

*suck*
Man upphör aldrig att förvånas/chockas. :eek:
 
Hade inte riktigt lika stora problem med min foderhäst jag hade i högstadiet, men jag känner igen fenomenet. Jag känner med din syster. Vad din syster skulle behöva är nogon som kan få henne och våga stå upp mot sin häst (det tog mig ca 5 månader innan jag vågade säga ifrån mot min foderhäst och jag var som din syster inget proffs vid tillfället utan slutade kräva saker av hästen för att hon skulle sluta bråka.) Min tränare blev tillslut trött på det hela och när jag blev tillsagd att säga ifrån när hon bråkade på jag protesterade och sa att hästen kommer slänga av mig. -det skiter jag i, sa min tränare. Den metoden funkade på mig. Det funkar kanske inte på din syster, men någon måste plocka fram "jävlar annama" i henne. Kanske hjälper det om någon annan visar att säga ifrån hjälper (kan hon, kan jag-metoden) Jag vet inte. MEn som sagt, se om någon eller något kan locka fram lite jävlar annama i din syster, ibland (om man har tur) behövs det bara sägas ifrån på skarpen en gång (och sen lite lätt nästa gång för att visa att man menade allvar förrra gången).

Lycka till, ge inte upp!
 
Gör annars så att hon under ett tag alltid ser till att rida tillsammans med någon. Våran vildbas till ponny var lika dan men nu efter ett par månader funkar han bättre och bättre. Rekommendera henne att göra så. Så får hon själv fortroende för hässten och vågar sedan kräva lite mer. Hästen lär sedan känna henne också.
 
Kalla mig hästplågare om ni vill-men jag hade gjort något ännu värre. Jag hade satt på eländet en gramantygel. OCH haft ett lååånt dressyrspö med mig.
Hästen har så uppenbart fått övertag, den har troligen inte ont utan den har vunnit över sin ryttare. Så nu får ägaren ta sig i kragen bita ihop och ta sig igenom problemet.

Om hon är rädd för hästen när hon sitter på, kan hon börja med att longera hästen ensam i ridhuset. När det går bra och hon känner att hon har kontroll kan hon sätta sig på hästen. Blir hon rädd för att hästen dummar sig kan hon sitta av igen och ta hästen på linan-MEN hästen får inte komma undan arbeta för att den är dum!

Det är jättekul att alla här är så måna om hästar, MEN ibland kan ett rapp i rumpan vara rätt medicin.
 
Det är jättekul att alla här är så måna om hästar, MEN ibland kan ett rapp i rumpan vara rätt medicin.

Ja, du är HÄSTPLÅGARE till den grad att du inte ät på samma nivå som din häst! :mad:

Behöver man gå på sin häst med spö, i vilket sammanhang det än må vara, så tyder det på 2 olika saker:
1. Hästen har ont
2. Du är inte hästens ledare

Jag blir så arg... :mad:
 
Det är jättekul att alla här är så måna om hästar, MEN ibland kan ett rapp i rumpan vara rätt medicin.

:bow: :bow: :bow:
Ni far garna kalla mej hastplagare ocksa!! Jag star alltid for vad jag tror ar ratt och riktigt och i denna situationen sa behover stoet inte ett rapp, utan ett flertal i rumpan.

Forstar inte ni som ar emot spo osv att denna hasten ar rent ut sagt farlig for sin ryttare?? :confused:
Det finns manga fler saker man kan gora mot hasten som ar mycket varre an ett sporapp.

Jag haller med Daydream och Fiorano - pa med spo tills stoet vet vad som galler!! Det handlar ju bara om en omgang, vilket inte behover goras om i forsta taget....om vi talar om en normal funtat hast.
 
Är det INGEN här som förstår att ett bra ledarskap börjar från marken. Inte som ryttare utan som flockledare.

Hästen utser högsta rangplatsen till den som förtjänar den. Genom hugg och slag gör ni er till en opålitlig ledare och kommer aldrig att i hästens ögon bli ranghögst. När ledarskapet fungerar från marken kommer det ochså att börja fungera från hästryggen. Läs vidare på NH.
 
Hej
Ni har skrivit så bra å gett så många bra råd, har bett min syster å gå in här å kolla svaren men hon säger bara...
Jag har läst att en del hästar blir annorlunda när de kommer till nya stall... ja, svaret tyder ju på rädsla.
Tycker att martingalen skall på, tycker också som en del av er skrev att ett par rapp i ändan skall hon ha också stoet. Hon dör inte av det å kanske lär sig att gå fram, en röst kan också förstärka på rätt sätt.
Kanske bra också att hon rider ut med andra också tillsvidare och sen när hon känner sig säker börjar att prova själv. Jag vet inte...
Men hon måste komma över sin rädsla nu och få hästen att gå frammåt.
Hon har hjälp en del kvällar i ridhuset å då går det ganska bra...
Det hjälper inte att läsa om hästar, verkligen kommer till slut ändå och det är inte alltid böckerna har rätt.
Hon har även svårt att tro på mej när jag säger att hästen har tagit överhand, nej, jag har nog varit ganska hård mot henne...
Igår kom det fram också att när hon är själv i stallet är hon som tokig i boxen och skall ut till sina kompisar. Hästen var uppstallad förut i ett litet stall där alla gick ut å in samtidigt. Nu står hon i ett stall m ca 30 hästar och alla går ut å in på olika tider, rider på olika tider osv...
Skall försöka banka in lite jävlar annama i syrran. Blir själv så frustrerad!
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 578
S
Träning Hej! Nu är det så att jag och min familj precis har köpt vår första häst, en 10-årig halvblods valack som har gått en hel del hoppning...
2
Svar
29
· Visningar
7 311
Senast: axel
·
Avel Hej! Nu hoppas jag Bukefalos flyttar detta inlägg om det blir på fel plats. Har ett fullblodssto som fick tvillingar (ultraljudat 3...
Svar
7
· Visningar
2 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp