Bukefalos 28 år!

Nyköpt häst är som förbytt!!

Är det INGEN här som förstår att ett bra ledarskap börjar från marken. Inte som ryttare utan som flockledare.

Hästen utser högsta rangplatsen till den som förtjänar den. Genom hugg och slag gör ni er till en opålitlig ledare och kommer aldrig att i hästens ögon bli ranghögst. När ledarskapet fungerar från marken kommer det ochså att börja fungera från hästryggen. Läs vidare på NH.

Mitt sto hemma är som en ängel i allt markarbete och vet var gränserna går där och ser mig som flockledaren. MEN när jag sitter på ryggen så är det annorlunda, då kan hon ibland rent utsagt vara en riktig bitch!

Hur förklarar du det då?? Hur får man med sig sitt uppenbarligen goda ledarskap från marken upp på hästryggen?

Du som vet kan väl vara snäll och ge lite tips på det istället för att bara vara otrevlig. :confused:

ALLT för många här på Buke har en så jäkla dålig attityd så det är rent sorgligt! :( :mad:

VAR LITE SNÄLLA OCH HJÄLPSAMMA I STÄLLET!

Nu tycker ju inte jag att våld löser sådana här problem, jag försöker jobba med list på min pålla men jag måste även vara mycket bestämd och några få rapp på rumpan har ingen häst dött av men det fungerar inte på alla. Min häst blir rent utsagt hysterisk om jag skulle rappa till henne. Har gjort det en enda gång och gör det aldrig mer kan jag ju säga.

Men som sagt så måste man vara bestämd och envis i sådana här situationer. Ju fler gånger hästen vinner iom att ryttaren hoppar av och ger upp ridningen när hästen blir för läskig, ju svårare kommer det att bli. Hästen får helt enkelt inte vinna!
 
Mitt sto hemma är som en ängel i allt markarbete och vet var gränserna går där och ser mig som flockledaren. MEN när jag sitter på ryggen så är det annorlunda, då kan hon ibland rent utsagt vara en riktig bitch!

Hur förklarar du det då?? Hur får man med sig sitt uppenbarligen goda ledarskap från marken upp på hästryggen?
För mig verkar det som om hästen inte respekterar dig till 110% om hon nu blir så "dum" när du rider? :confused:
Ja, eller så har vi ju den andra gamla förklaringen :idea:: har hon ONT? :confused:
 
"Mitt tips, utifrån min analys, är följande.
Säg till din syrra att spänna fast störtkrukan, på med martingal, spö och sedan bara se till att inte ge sig. Banka på med skänklarna och häng ner över halsen med armarna så att den inte kommer upp och sedan bara gapa på hästen och smiska till om den är för jävlig. När den går fram så är det massa beröm och lugn stil. Om den direkt sätter sig på tvären så på igen med hårda bandag, lossa hela skänkeln och banka på. Men den måste fram."


- :confused: Ursäka men det var nog något av det dummaste jag någonsin hört en människa säga. Jag hoppas att du inte använder liknande metoder på andra varelser. Tex. dina barn.
 
Hon respekterar mig helt på marken och NEJ hon har inte ont! Som sagt, när jag väl har kommit en bit hemifrån så går allt utmärkt! Det är bara det att hon oftast inte vill gå hemifrån ensam. I grimskaft eller lina går hon dit jag vill utan problem.

Jag ville bara ha tips på vad jag kan göra men istället blir man dumförklarad. Men det är ju så det brukar vara här på Buke... :crazy:
 
Det handlar ju bara om en omgang, vilket inte behover goras om i forsta taget....om vi talar om en normal funtat hast.

Här tänker vi ÅTERIGEN inte efter lite extra innan vi uttalar oss. :idea:
 
Jag tänkte bara säga att jag håller med er som tycker att det är dags att sätta hårt mot hårt. Sen behöver det inte nödvändigtvis betyda att använda spö. Men får helt enkelt ta till vad som behövs, utan att för den skull knäcka hästen. Vilket jag aldrig har varit med om att hästen har blivit för att man rappar till den med spöet några gånger. Hästen kan faktiskt bli riktigt farlig om den inte sätts på plats. Det är inte synd om hästen för att man använder martingal eller graman, eller använder rösten, eller i sista fall spö. Däremot är det synd om ryttaren som är rädd för sin häst. Varken häst eller människa kan må bra av den relation som nu råder.

Sen förstår jag inte hur man kan jämföra barn och hästar! Jag skulle aldrig få för mig att behandla en människa på samma sätt som ett djur. Vi tvingar hästarna till att träna och hoppa utan att ta reda på vad de helst skulle vilja göra, och vi säljer dem hit och dit , vi har dem i box fast de antagligen gärna skulle vara ute jämt, vi ska befästa ledarskap och vara den som bestämmer osv.
 
Hästen utser högsta rangplatsen till den som förtjänar den. Genom hugg och slag gör ni er till en opålitlig ledare och kommer aldrig att i hästens ögon bli ranghögst.

Men, hästar markerar ju också med våld mot varandra. Visst, de hotar först, men lyder inte en ranglägre häst får den sig en känga. Det är inget konstigt eller farligt eller något plågeri på något sätt. Hästen detta handlar om vet ju hur den ska bete sig egentligen eftersom den bara håller på så här mot en person.
 
Jag tänker göra som andra och tippsa om att ta ut en duktig NH tränare, som kan hjälpa till att få hästen att respektera din syster. För som det är nu är det livsfarligt.. PÅ nnha.nu så finns det tränarlistor. ni kanske hittar någon i närheten av vart ni bor.
 
Hade en foderhäst för massor av år sedan höll på sådär och jag kan inte komma ihåg att jag gjorde något speciellt mer än att inte ge upp! Jag ramlade av HELA tiden men det var bara att hoppa upp igen som om inget hänt. Vet inte om han tröttnade till slut, för allt lossnade efter ett tag men det gäller kanske att inte vara rädd för att tippa av... OCH att ha en sträng tränare som tvingar upp en!

Inget bra tips men dock en erfarenhet.

//Sheena
 
Vi hade en ponny som gjorde precis så här och syrran som e gjord av extremt hårt virke började bli riktigt skakis. Kan tilläggas att även detta var ett sto. Dom behöver i bland att man sätter hårt mot hårt.Hennes problem var mycket att hon antingen reste sig eller la sig. eller vägrade gå helt enkelt. Hon var för övrigt helt genom kollad av ATG klinik och massör och allt annat man kan tänka sig och vi har aldrig (ej heller efteråt) träffat eller hört om en friskare häst. Hon testade helt enkelt och var dum. Hon såldes från en ridskola på grund av dessa problem. Syster och jag turades om att rida på henne dag från dag och hade ett dressyrspö med oss. Om hon dummade sig så skulle hon framåt. Började med lite snällare medel men gav hon sig helt enkel inte så blev det ett rapp på baken. Hon blev sen en helt underbar tävlingsponny och syster hade mkt stor glädje av henne. Sätter man intre hårt mot hårt utan mesar med dom när dom börjar med sånna här saker så blir dom i slutändan livsfarliga.
 
Jag tycker och tror att du/ni ska ta hjälp av någon tränare, gärna NH, och INTE bara kasta er över hästen med SPÖ o PISKA!
Det är bättre att få hästens förtroende o respekt på rätt sätt och börja med markträning. Låt det ta tid och bli vän med hästen... (respektera varandra)
Visst kan hästen ibland förtjäna "ett rapp" men det ska ske på rätt sätt och så att hästen förstår.
Just nu verkar hästen ha övertaget och istället för att ni ska själva piska upp den och det kan bli SÅ FEL så är det mkt bättre att be om hjälp.
Hoppas att det löser sig!!
 
Lånar svarsknappen.

Snälla ni snälla, vänliga och hästälskande ledarskapsfans! Självklart ska man inte bruka våld i onödan mot någon levande varelse, men att som många här gör; börjar gasta om djurplågeri så fort någon nämner ordet spö är ju bara patetiskt.

Hästar är stora, starka djur och de måste veta sin plats för att inte bli farliga. Ibland räcker det inte att säga till med rösten eller vifta med ett snöre, utan hästen måste utsättas för någon form av obehag för att förstå att den har gått över gränsen, och en häst som promenerar omkring på bakbenen har definitivt gått över gränsen... Sedan handlar det ju f ö inte om bestraffning i första hand, utan om att få hästen NER på backen och FRAMÅT.

Det är STOR skillnad på att vid välbehövliga tillfällen tillrättavisa hästen med spö mot att plåga och prygla den.

Den stora effekten får man ju just om man är restriktiv med att bruka våld men tar till t ex ett spörapp när hästen VERKLIGEN går över gränsen för vad som är acceptabelt (hugger, sparkar, springer över, reser sig etc). DÅ förstår hästen att den definitivt INTE får göra så, "matte brukar ju inte göra ont".

I tjejen med nya hästens fall skulle inte jag heller tveka att I EN ÖVERGÅNGSPERIOD använda graman, bara för att överhuvudtaget VÅGA rida alls. Är inget fan av hjälptyglar egentligen, men för att lösa en nödsituation, varför inte? Sen behöver hon ju sålöart mer långsiktig hjälp oxå. Usch! Synd om henne. Inte kul när man hamnar i ett läge där man är rädd för sin häst.

AKO - en djurplågare?
 
Som sagt, allas tankar och ord behövs i denna fråga!
Tycker det är lite tråkigt bara att man inte får ha egna åsikter här på Buke.
En del kan tänka sig att ge ett spörapp på baken när det behövs en del inte. Nåja, låt var och en göra som dom vill utan att PRYGLA HÄSTEN vilket absolut inte leder någonstans!!!!!!!
Men i denna fråga känns det som om att martingalen skall på för "säkerheten" och självkänslan och så kanske nått spörapp om det nu kräver det.
MEN som sagt tidigare, ledarskap på backen är jätteviktigt!
Hur kan en häst bli så förändrad så snabbt????????????????
 
Jag orkar inte lusläsa alla inläggen, och det är möjligt att någon redan skrivit vad jag skriver här nedan..

Jag tycker att det verkar som om hästen är både rädd och osäker, och detta beror på brister i ledarskapet. Att i detta läget gå på hästen med spö kan vara direkt felaktigt, det kommer bara att förstärka beteendet.

Mitt råd är att din syster snarast bör ta hjälp av en erfaren hästhanterare, innan det blir farligt för henne (och innan det knäcker hästen).

Immer
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 681
S
Träning Hej! Nu är det så att jag och min familj precis har köpt vår första häst, en 10-årig halvblods valack som har gått en hel del hoppning...
2
Svar
29
· Visningar
7 322
Senast: axel
·
Avel Hej! Nu hoppas jag Bukefalos flyttar detta inlägg om det blir på fel plats. Har ett fullblodssto som fick tvillingar (ultraljudat 3...
Svar
7
· Visningar
2 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp