Bukefalos 28 år!

Obegåvad myskankshane

hofi

Trådstartare
Finns det någon som har tips på hur man lär en myskanka att gå in i sitt hus. Jag fick en ny hanne för ca 1 1/2 månad sedan. Han förstår inte hur han ska göra för att gå uppför en liten ramp o komma in i huset. Han fattar inte att han kan hänga på sin fru in utan står kvar utanför. Snart håller jag på att få ett utbrott på denna anka då jag har ankjakt varje kväll för att få in honom. Jag tycker dessutom ganska synd om honom då jag stressar honom varje kväll. Så har ni något tips så fram med dom.;)
 
Sv: Obegåvad myskankshane

kanske lägg något favvo godis i en rad upp för rampen, med en hög inne i huset..? vet inte om myskankor är lika matglada som kaninerna som jag lärde att gå upp för en ramp med samma metod ;) det funkade iaf... :]
 
Sv: Obegåvad myskankshane

När mina hönor inte har förstått hur de kommer in, så har jag lyft in dem i huset så har de fått gå ut ur det själv.
Eller satt de på mitten av rampen och schasat upp dem. Utan att stressa.
 
Sv: Obegåvad myskankshane

Mycket oseriöst svar:

Träna ND (natural duckmanship) så han får förtroende och respekterar ditt ledarskap. Du kommer då till att börja med inte behöva jaga ankjäkeln och med din nya avstressade attityd och säkra ledarskap kommer han att med totalt förtroende vanka in till frun, bara du med ett tydligt kroppspråk visar vad du vill.

ALt 2 är att skicka iväg ankan på lastträning, men du behöver själv delta i träningspass för att det ska fungera när ni kommer hem.

Alt 3 Hur är hemförhållandena? Känner sig herr Anka välkommen och trygg i det nya boendet eller ägs huset av en ragata till fru som han har straka motiv att till varje pris undvika att tillbringa näterna med? Det kanske helt enkelt är en självständig individ som skulle föredra en särbolösning med eget boende i stället för att tvingas anpassa sig till ett påtvingat äktenskap?

Detta förutsätter förstås att herr Anka är kollad av veterinär och helt säkert inte har spänningar eller eller smärtor som hindrar honom från att gå uppför rampen och att han är tillräckligt balanserad och musklad för att klara uppgiften. Det verkar i alla fall uteslutet att orsaken är tandproblem, vilket är tur för en utbildare anktandläkare måste vara fruktansvärt svårt att hitta.

/Helt klart har jag suttit på tok för länge och läst "problem"-trådar när jag i stället borde ägnat tiden åt att deklarera. God natt!
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 688
Senast: verser
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 828
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 255
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 571
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp