Ögoninflammation

Dillen

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av återkommande ögoninflammation på hund? Vad var felet? Min GR tik på 15 månader har nu fått ögoninflammation för tredje gången. Har inte varit hos vet då det alltid försvunnit efter 1-2 dagar men tänker att jag ska ringa på måndag då det kommer tillbaka hela tiden. Är orolig att det ska vara en permanent ögonsjukdom.
 
Mina hundar fick alltid ögoninflammation efter att ha umgåtts med en speciell träningskompis hundar. De hade helt klart en infektion i sin kennel som deras hundar inte hade symptom av, men som mina reagerade på.

Återkommer det efter att ni umgåtts med någon speciell eller varit på en plats med smitta?
 
Mina hundar fick alltid ögoninflammation efter att ha umgåtts med en speciell träningskompis hundar. De hade helt klart en infektion i sin kennel som deras hundar inte hade symptom av, men som mina reagerade på.

Återkommer det efter att ni umgåtts med någon speciell eller varit på en plats med smitta?
Igår fick hon det efter vi hade varit ute när det blåste rätt mycket. Gångerna innan det har det varit när hon har lekt i vatten utomhus.
 
Jag skulle börja med att ta hunden till veterinär.

När det är gjort så kan man också fundera över om det går att ändra kosten. Det är inte ovanligt att hundar lättare får ögon- eller öroninflammation när de äter mat som inte fungerar optimalt för dem.
 
Igår fick hon det efter vi hade varit ute när det blåste rätt mycket. Gångerna innan det har det varit när hon har lekt i vatten utomhus.
Är det verkligen ögoninflammation eller är det ett symptom på att ögonen är irriterade? När våra hundar jagat i terräng med mycket ris och gräs kan ögonen vara irriterade någon dag. Nu förebygger vi genom att ge hundarna ögondroppar med hyaluronsyra direkt efter jakten. Det lindrar symtomen.
 
Är det verkligen ögoninflammation eller är det ett symptom på att ögonen är irriterade? När våra hundar jagat i terräng med mycket ris och gräs kan ögonen vara irriterade någon dag. Nu förebygger vi genom att ge hundarna ögondroppar med hyaluronsyra direkt efter jakten. Det lindrar symtomen.
Vet inte men ögonen blir väldigt röda. Ingen varbildning eller liknande.
 
Lägger upp en bild på hur det ser ut. Det var dock mycket värre igår.
IMG_20240127_164422.jpg
 
Vet inte men ögonen blir väldigt röda. Ingen varbildning eller liknande.
Det finns kunnigare folk än mig här men jag hade inte tolkat det som inflammation (även om det kan utvecklas till det) utan mer att ögonen är irriterade. Det finns jättebra ögondroppar på apoteket och oftast kunnig personal att bolla med. Självklart kan du rådfråga veterinären med tills dess kan du ju prova att ge droppar, det är inte farligt.
 
Flera individer i kullen som jag också har valp ifrån har fått diagnosen överaktivt immunsystem och det yttrar sig i ögonen genom att det blir lite gult klet och rodnad i ögonvitorna. Vi fick rekommenderat att tvätta med ögonvatten/koksalt och att smörja med Viscotears vid tillfälle när det händer.
Prover togs för att utesluta bakterier, likaså färgades ögonen för att utesluta eventuella sår.

Detta växer bort vid 2 års ålder säger de
 
Flera individer i kullen som jag också har valp ifrån har fått diagnosen överaktivt immunsystem och det yttrar sig i ögonen genom att det blir lite gult klet och rodnad i ögonvitorna. Vi fick rekommenderat att tvätta med ögonvatten/koksalt och att smörja med Viscotears vid tillfälle när det händer.
Prover togs för att utesluta bakterier, likaså färgades ögonen för att utesluta eventuella sår.

Detta växer bort vid 2 års ålder säger de
"Överaktivt immunsystem"? Låter jättekonstigt... 🤔
 
Flera individer i kullen som jag också har valp ifrån har fått diagnosen överaktivt immunsystem och det yttrar sig i ögonen genom att det blir lite gult klet och rodnad i ögonvitorna. Vi fick rekommenderat att tvätta med ögonvatten/koksalt och att smörja med Viscotears vid tillfälle när det händer.
Prover togs för att utesluta bakterier, likaså färgades ögonen för att utesluta eventuella sår.

Detta växer bort vid 2 års ålder säger de

Min flat hade exakt samma, gick över när han var typ två år. Hade inga problem med ögonen resten av livet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
625
Senast: Fetaost
·
Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
881
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
659
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 910
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp