Bukefalos 28 år!

Öka vikten?

Jag upplever att fett kött funkar allra snabbast då man vill få upp vikten.

Flera veterinäer säger så också, fast de brukar iofs inte vara så bra på foderfrågor.
 
Jag hade nog slängt med någon köttbulle av färskfoder. Finns ju de som är enbart kött om man inte vill ha fullfoderbollar. Kanske ta en svin/nöt variant. Sen finns ju färskfoder speciellt inriktade med hög energi också. Så kanske lägga till ett par bullar per dag.
 
Fetter från mjölkkossor, och slaktdjur lär inte innehålla särskilt mycket anrikade gifter, dels för att de är i första ledet i näringskedjan, dels för att de inte lever särskilt länge, och dels för att de är ämnade för konsumtion av däggdjur som människor med ett livsspann upp till hundra år.

En annan aspekt är vilken typ av fett som hunden föredrar. Mina hundar har älskat animaliskt fett, och har valt det framför vegetabiliskt alla gånger. Och något annat är väl inte att vänta sig av en köttätare. Det är inte samma fetter som är nyttiga för hundar och människor eller hästar.

Om jag hade en hund som behövde gödas skulle jag hälla smält osaltat smör på maten eller ge hunden smör i en skiva, ge fet ost som träningsgodis och fettranden på skinkan eller entrecoten förutsatt att hunden inte har några matallergier.
Ett djur kan aldrig vara första ledet i näringskedjan. Näringskedjan börjar med de gröna växterna som producerar näring genom fotosyntesen. De gröna växterna blir sen föda åt djuren, åt konsumenterna. Du kanske menar förstahandskonsumenterna/växtätarna?

Hur bra nötkött är beror förstås på var djuren uppfötts och vad de ätit. Om de utfodrats med GMO-föda och fått antbiotika är det köttet inte särskilt nyttigt heller.

Kött och fett från gris är det tveksamheter om lämpligheten att ge en hund. Iaf inte i stora mängder. En del på amerikanska hundforum är väldigt emot att utfodra med fett och kött från gris. En del veterinärer också. Produkter av gris sägs vara svårare för en hund att smälta, det kan ge orolig mage bl a.
 
Du har alldeles rätt i att jag menar förstahandskonsumenter. Det jag vänder mig emot i hela den här diskussionen är att det inte är omedelbart uppenbart att en köttätare som i första hand äter däggdjur fungerar/göds bäst på animaliskt fett från sådana djur. Vegetabiliskt fett är visserligen bättre än inget fett alls, men alla som haft hund vet vilket fett som hundarna själva föredrar.

Det borde ligga nära till hands att anta att en varelse som huvudsakligen livnär sig på varmblodiga djur, också har har anpassats till att bäst tillgodogöra sig den födan, och följaktligen behöver de energirikaste (fetaste) delarna av djuret om de ska gå upp i vikt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 637
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 818
Senast: Badger
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 638
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp