Öm i bukmusklerna!

Rosenblad

Trådstartare
Jag har precis fått lära mig massera och utnyttjade mina nya kunskaper på min medryttarhäst. Jag gick igenom hela kroppen och när jag kom till magmusklerna reagerade han direkt. Han var väldigt öm där och nu undrar jag: Vad är det som kan ha orsakat denna ömhet? Hur ofta är det lämpligt att massera, då han känner detta obehag?

Tacksam för svar :)!
 
Vart har du lärt dig att massera??
Vilka muskler menar du som magmuskler???
Jusst bakom frambenen eller är det efter sternum (bröstbenet)...

Om det är lämpligt att massera där... Spontana svaret är ja men det e svårt att säga när man inte är på plats. men eftersom han reagerar så kraftigt så måste du ta det väldigt lugnt. Lägg bara handen där han ömmar o håll den stilla. Bara med din kroppsvärme han du öka blodcirkulationen. Försök sen att börja röra handen väldigt försiktigt men gå till baka till att hålla den stilla om han börjar protestera.
 
Har samma problem på min märr. I hennes fall är det ett grymt framsteg som är boven i dramat. Hon lägger mycket mark och jobbar mycket med dom musklerna. När man sedan lägger dit en gjord så bryter man muskelns fria rörelse, och får då i mitt fall en spänning i bukens muskulatur. Man får vara försiktig med gjordens anläggning mot buken (i mitt fall långt bak för att ge frambenen så mycket rörelsefrihet som möjligt) och hur hårt man spänner gjorden. För mitt sto är det också viktigt med stretching för att undvika spänning i det området.
 
Min blir öm av sin gjord har löst det som du genom att försöka sadla med gjorden långt bak och köpt en magplatta :love: både fin och praktisk!!
 
Det ar inte ovanligt att hastar far traningsvark i sina magmuskler (vanligare an man tror). Hur har hasten tranats den sista tiden?

Om omheten ar vid sjalva brostbenet, kan det helt enkelt bero pa att hasten ar kanslig dar, och da ar det vanligt att hasten visar tecken pa obehag nar man spanner sadelgjorden.

Mitt rad ar liksom Svartfots, hall bara handen dar det ar omt, till att borja med, och nar hasten slapper till sa kan du borja massera forsiktigt :).
 
Jag har blivit upplärd av av en tjej i mitt stall, som har gått på hästmassagekurser. Jag syftar på musklerna bakom frambenen, ungefär där gjorden ligger. Så ja, jag gissade också att det hade något med sadelgjorden att göra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 706
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp