Oense, minst sagt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mim

Trådstartare
Med mindre än fyra veckor kvar till BF så inser vi att vi är så långt från överens om namnfrågan!

Vår dotter har ett ovanligt namn och jag vill fortsätta på den linjen medan min man vägrar(, än så länge :angel: )! Ändå var det han som kom på dotterns namn.

Hur går diskussionerna hos er andra? Är ni rörande överens om vilka namn som är aktuella eller känner ni samma "panik" som jag? :eek:
 
Sv: Oense, minst sagt!

Jag har sex veckor kvar och vi är överens om pojknamn, men inte flicknamn... jag vill ha ett namn som är ganska ovanligt, men inte konstigt... Har ni några bra flicknamn att tippsa mig om.....
 
Sv: Oense, minst sagt!

Våran grabb fick äntligen sitt namn fem dagar efter förlossningen... :angel: Vi hade inga som helst idéer under hela graviditen och även efter var det total stopp men tillslut hittade vi rätt namn! ;)
 
Sv: Oense, minst sagt!

Här är då mamma till Torulf och Esbjörn - Nej vi har inga som helst norska släktingar.
Jag ville ha ovanliga namn - ingen som jag kände fick heta som våra barn och gubben ville ha fornnordiskt - Sven, Tore, Björn o dyl gick bort.
Det jobbiga är väl att skol o dagispersonal inte kan läsa deras namn - jag kan inte se något trassligt i namnen - men folk stakar sig enormt To To To - Ru F och stackars Esbjörn får ofta heta Ässbjörn.
 
Sv: Oense, minst sagt!

Det som är viktigt är att vara ense om ett namn. Tills man blir det är det bara att leta/prova vidare.
 
Sv: Oense, minst sagt!

Luff skrev:
Här är då mamma till Torulf och Esbjörn - Nej vi har inga som helst norska släktingar.
Jag ville ha ovanliga namn - ingen som jag kände fick heta som våra barn och gubben ville ha fornnordiskt - Sven, Tore, Björn o dyl gick bort.
Det jobbiga är väl att skol o dagispersonal inte kan läsa deras namn - jag kan inte se något trassligt i namnen - men folk stakar sig enormt To To To - Ru F och stackars Esbjörn får ofta heta Ässbjörn.

Esbjörn är underbart tycker jag! Det är en härlig klang i det namnet.
Och Torulf är ju hur tufft som helst. Jag gillar de gamla fornnordiska namnen och tycker om när de används istället för modernare namn.

Fast för flickor är det svårare att hitta namn. Vår dotter heter Mariann och jag hade väl egentligen hellre velat ha ett annat förstanamn. Men man måste ju kompromissa lite. Hennes andranamn är Linnéa men det vill jag inte ha som tilltalsnamn eftersom det är så vanligt. samt att det inte är så internationellt gångbart och det kändes viktigt för oss.
 
Sv: Oense, minst sagt!

Vad våran son skulle heta tvistade vi om länge...Vi visste att det var en liten kille i min mage så vi behövde bara fundera på pojknamn ;) Ändå var det svårt att hitta ett namn som vi båda gillade, var enkelt att uttala och ändå lite "orginellt". Men så var sonen född o vi kunde enas om ett namn ganska snart efter födseln. Det blev en Albert :love: Vi träffade en kille som var i 30års åldern som hette just Albert och när vi "smakat" lite på namnet så föll vi för det båda två. Albert är internationellt och så finns det ju en till prins, förutom våran :D , som heter så ( han är nog föresten furste nu.. :smirk: )
 
Sv: Oense, minst sagt!

Vi var rörande överens att vi skulle ha gamla namn på våra pojkar så det blev 1 isac o 1 albin, än så länge, hade det blivi en tjej skulle det blivit iris, agnes eller alice.
 
Sv: Oense, minst sagt!

Vad blev det då? *nyfiken*
till TS: Mitt ex och jag hade helt olika uppfattningar om mamn, han tyckte om mer vanliga namn, som Maria, Erik, Anna, Johan, Jenny osv. Medan jag tycker om lite mer ovanliga namn.
 
Sv: Oense, minst sagt!

Min dotter har oxå ett rätt ovanligt namn, vi kom typ på det själva men upptäckte att det faktiskt fanns fler som hette så, särskillt hundar... :D . Hon heter Tinja, när nästa kommer, om det behagar bli nåt nångång så har vi enorma problem med pojknamn eftersom vi vill ha nåt som är lika ovanligt och av samma typ... Flicknamn är lättare även om vi inte hittat nåt "klockrent" än.
 
Sv: Oense, minst sagt!

Vet en tjej som nog var/är väldigt förtjust i namnet Felicia - hennes hund hette så och även hennes dotter. Hunden var gammal när barnet föddes men iallafall.
Lite knepigt
 
Sv: Oense, minst sagt!

Ett av mina favoritflicknamn är Wilda men pga av vårat efternamn så är det omöjligt!
Hittade på SCB:s hemsida statistik på hur många som fått namn i bokstavsordning. Fick några tips därifrån men än så länge är vi oense!
 
Sv: Oense, minst sagt!

Jag hoppas också på att rätt namn kommer när man får se barnet! Vi vet än inte om det blir en flicka eller pojke!

Vår dotter har pojknamnet klart i alla fall, Johansson i förnamn!:-)
 
Sv: Oense, minst sagt!

Vi var lite oense men det löste sig när han kom ut . Då ändrade jag mig helt för han var ingen Adam utan en Markko. ;)
 
Sv: Oense, minst sagt!

Vi har inte heller bestämt oss för namn ännu. Antar att det ger sig när man träffar barnet och ser vad det är för en filur som levt där inne i magen.

Vet att jag inte vill ha ett "white-trash" namn som de kallar de namnen för inne på ett närliggande forum :smirk: .

Jag skulle vilja ha ett "finare" namn, men inte för konstigt så att det känns tillgjort.

Alla namn jag funderat över genom året känns bara tråkiga nu som att de inte betyder något, det är namn som Nova, Thindra, Elliot, Agnes, Nora, Tuva mfl, de känns så tomma utan tyngd. Så nu får jag fundera fram helt nya namn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
983
Senast: Crossline
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 510
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 817
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 228
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp