Bukefalos 28 år!

Oense om boendet aka fortsättning på oense om vårdnaden

Det som är avgörande är väl framförallt vad som händer efter avlämnandet. Blir vistelsen trygg, glad och rolig tror jag att separationsångesten vid lämningsögonblicket är övergående och inget som behöver ge problem eller men. Om det däremot är otrygga, skrämmande och allt annat än trevliga vistelser, är läget ett annat.

Själv tycker jag mest att det är de långa och upprepade bilresorna som känns jobbigast, både för Mini och för TS. Speciellt om Mini verkligen inte tycker om att åka bil. Risken finns väl att hon förknippar de eländiga bilresorna med sin pappa och det är ju inte så jättebra. Men - just nu finns väl ingen annan lösning.
Om det nu inte går tåg eller buss.
 
Det som är avgörande är väl framförallt vad som händer efter avlämnandet. Blir vistelsen trygg, glad och rolig tror jag att separationsångesten vid lämningsögonblicket är övergående och inget som behöver ge problem eller men. Om det däremot är otrygga, skrämmande och allt annat än trevliga vistelser, är läget ett annat.

Själv tycker jag mest att det är de långa och upprepade bilresorna som känns jobbigast, både för Mini och för TS. Speciellt om Mini verkligen inte tycker om att åka bil. Risken finns väl att hon förknippar de eländiga bilresorna med sin pappa och det är ju inte så jättebra. Men - just nu finns väl ingen annan lösning.
Och det är inte riktigt rimligt att lasta pappan - hur dum han än är - för just resorna. Om han någonsin ska kunna fungera som förälder, måste han ju arbeta för att bonda med Mini i sin egen vardagsmiljö.
 
Och det är inte riktigt rimligt att lasta pappan - hur dum han än är - för just resorna. Om han någonsin ska kunna fungera som förälder, måste han ju arbeta för att bonda med Mini i sin egen vardagsmiljö.
Som @Amha skriver kunde man kanske åka tåg ibland om det är möjligt? Buss någon gång? Så blir resorna lite mer avslappnade (?) och omväxlande.
 
Man är nog olika, men för mig skulle inte buss eller tåg vara avslappnande! Då kör jag hellre bil o kan stanna när jag vill osv!
Fast för Mini är det kanske roligare med tåg? Slippa sitta fastspänd, kunna göra saker tillsammans med mamma (HELT omöjligt medan TS kör bil!!!), titta på andra spännande resenärer, osv osv. Detta förutsatt att det går några tåg dit där pappan bor. Sen får han hämta upp Mini på stationen men det ska väl inte vara nåt problem.
 
Vill bara snabbt säga tack för all kärlek och stöttning! Och även alla tips och råd. :heart

Tåg är ett alternativ men då kommer vi bli två timmar sena och jag blir väldigt låst när vi kommer fram (inte kollat så hemresan funkar än dock) men jag har det absolut som reservplan vid t ex dåligt väglag.

Vill också lägga till att jag visst är orolig för att han ska vara våldsam mot Mini. Ju äldre hon blir och ju mer egen vilja hon får ju oroligare är jag. Jag tror inte han planerat skulle göra henne illa fysiskt men kanske en impuls han inte kan hejda när han blir frustrerad?! Och jag kommer aldrig träffa honom själv någonsin om det inte är på offentlig plats.

Jag förstår också att barn blir ledsna vid separationer men hon reagerar inte på alls samma sätt annars som hon gör med honom. T ex är hon aldrig ledsen med mormor för hon är trygg med henne. Hon reagerar inte ens så med främlingar som med honom. Det är svårt att förklara. Men något med honom gör att hon inte litar på honom. Kanske hon känner av min reaktion på honom, kanske har hon något omedvetet minne som aktiveras eller så är det något med hans sätt. Kanske hans spelade fasad gör att hon blir osäker. Jag vet inte. Men jag vet att hon inte känner sig trygg med honom.
 
Begärde förresten ut all dokumentation familjerätten hade. Tydligen är det min fd granne (han i familjenämnden) som skött mycket av kontakten med familjerätten genom fullmakt från exet. Lite märkligt.
 
Begärde förresten ut all dokumentation familjerätten hade. Tydligen är det min fd granne (han i familjenämnden) som skött mycket av kontakten med familjerätten genom fullmakt från exet. Lite märkligt.
Kan inte det bli någon sorts jävsituation ? Är min spontana tanke , men är osäker på en den ens är korrekt . Men det känns ju som att det skulle kunna vara det ? Men vet inte om familjerätten och familjenämnden alls har med varandra att göra egentligen
Några av de som har juridisk och/ eller erfarenhet/insikt i hur dessa två myndigheter jobbar kanske kan svara på det dock
 
Begärde förresten ut all dokumentation familjerätten hade. Tydligen är det min fd granne (han i familjenämnden) som skött mycket av kontakten med familjerätten genom fullmakt från exet. Lite märkligt.

MYCKET märkligt tycker jag också...
(Förklarar kanske varför exet "nått framgång" när en politiker (som borde vara ordentligt insatt i familjerättsliga frågor) skött kommunikationen med familjerätten.)
Vad säger din advokat om detta?
 
Begärde förresten ut all dokumentation familjerätten hade. Tydligen är det min fd granne (han i familjenämnden) som skött mycket av kontakten med familjerätten genom fullmakt från exet. Lite märkligt.

Jättekonstigt - blir inte det någon form av jävsituation?? Ska en nämndeman vara med och fingra i ärenden som han ev kommer vara med och fatta beslut, ett ärende som skulle kunna generera ärende som skulle kunna komma upp i en familjenämnd?

Låt säga att det drivs så långt att det kommer anmälningar mot Krambananen som skulle generera ett ärende i familjenämnden som handlar om omhändertagande av minibananen? (rent hypotetiskt).

/Lizzie
 
Jättekonstigt - blir inte det någon form av jävsituation?? Ska en nämndeman vara med och fingra i ärenden som han ev kommer vara med och fatta beslut, ett ärende som skulle kunna generera ärende som skulle kunna komma upp i en familjenämnd?

Låt säga att det drivs så långt att det kommer anmälningar mot Krambananen som skulle generera ett ärende i familjenämnden som handlar om omhändertagande av minibananen? (rent hypotetiskt).

/Lizzie

Familjenämnden har ju fler personer, fd grannen skulle ju då få en ersättare.

Om fd grannen inte varit inblandad på något annat sätt än skött kontakten för exets räkning ser jag faktiskt inte det konstiga.
 
Begärde förresten ut all dokumentation familjerätten hade. Tydligen är det min fd granne (han i familjenämnden) som skött mycket av kontakten med familjerätten genom fullmakt från exet. Lite märkligt.
Skulle kunna förklara en del. Men nu vet du i alla fall.
 
Familjenämnden har ju fler personer, fd grannen skulle ju då få en ersättare.

Om fd grannen inte varit inblandad på något annat sätt än skött kontakten för exets räkning ser jag faktiskt inte det konstiga.
Det där är en relativt liten värld. På gott och ont.
 
Familjenämnden har ju fler personer, fd grannen skulle ju då få en ersättare.

Om fd grannen inte varit inblandad på något annat sätt än skött kontakten för exets räkning ser jag faktiskt inte det konstiga.
Min fundering ang jäv( eller olämplighet i stort) handlar inte bara om grannen själv skulle vara med som nämndeman. Bara det faktum att han ÄR nämndeman kan ju bli lite konstigt att han företräder ena parten?
Jag antar att de andra känner honom och kan få hans utsaga om situationen matad i öronen tex?
Men jag kan ju ha helfel i den åsikten , jag vet inte hur det funkar rent praktiskt , men reagerade som lekman på det - det gjorde jag!
 
Min fundering ang jäv( eller olämplighet i stort) handlar inte bara om grannen själv skulle vara med som nämndeman. Bara det faktum att han ÄR nämndeman kan ju bli lite konstigt att han företräder ena parten?
Jag antar att de andra känner honom och kan få hans utsaga om situationen matad i öronen tex?
Men jag kan ju ha helfel i den åsikten , jag vet inte hur det funkar rent praktiskt , men reagerade som lekman på det - det gjorde jag!

Jag har inte så bra koll på familjenämnden. Jag har t.ex. haft en åklagare jag känner som hjälpt mig i ett mål men hon skulle ju aldrig vara åklagare i det målet. Men jag tänker att om man känner någon "insatt" är det ganska naturligt att ta hjälp av den.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Lite bakgrund för den som orkar: http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/ Är långt och komplicerat så...
104 105 106
Svar
2 102
· Visningar
331 631
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
173 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp