Oense om boendet aka fortsättning på oense om vårdnaden

Det är väl inte ens familjenämnden, utan familjerätten som har hållit i utredningen. Jag tänker mig att det kanske är så att Minis pappa tänker sig att det är en stor fördel för honom att ombudet har den position som han har men att det sannolikt inte alls har påverkat utgången i familjerätten.

Och även om det skulle finnas några kopplingar mellan familjerätt och familjenämnd så kommer det ju med tanke på TS flytt att vara en annan kommuns familjerätt som kommer att hålla i vårdnads- och umgängesutredningen framöver. Och skulle det bli aktuellt att något beslut även ska fattas av familjenämnden så är det ju inte längre den nämnd som pappans ombud sitter i som är aktuell.

@krambanan Tror du att det kan ha haft någon praktisk betydelse för utfallet så ifrågasätt det.
Men om det inte har det så tänker jag mig att det är klokare att ligga lågt än att strida mot något som ändå inte skulle ha blivit på annat sätt. Dels är det alltid klokast att inte framstå som någon som slåss mot formaliafel och väderkvarnar och dels behöver du verkligen spara på din energi till det som kanske är mer betydelsefullt.
Ja alltså, eftersom familjenämnden alls nämndes så trodde jag att även den var inblandad i något kring Mini, inte att det skulle ta över familjerättens uppgift ...
 
Ett inhopp gällande den kommunala ordningen, det politiska och ev jäv.

Familjerätten ligger organisatoriskt under (individ- och) familjeomsorgsnämnden/socialnämnden. Men troligtvis har inte mini varit uppe i nämnden eller utskottet eftersom det inte har varit några större beslut fattade kring henne (vad jag har läst). Det beror förstås på hur nämndens delegationsordning ser ut, men beslut av den art som behandlats i tråden brukar vara delegerade till tjänsteman.

Det är definitivt olämpligt av politikern att gå in i individärenden på det sättet.
Skulle mini komma upp för beslut i nämnden eller utskottet så skulle ledamoten behöva lämna rummet och en ersättare ta dennes plats.
 
Ett inhopp gällande den kommunala ordningen, det politiska och ev jäv.

Familjerätten ligger organisatoriskt under (individ- och) familjeomsorgsnämnden/socialnämnden. Men troligtvis har inte mini varit uppe i nämnden eller utskottet eftersom det inte har varit några större beslut fattade kring henne (vad jag har läst). Det beror förstås på hur nämndens delegationsordning ser ut, men beslut av den art som behandlats i tråden brukar vara delegerade till tjänsteman.

Det är definitivt olämpligt av politikern att gå in i individärenden på det sättet.
Skulle mini komma upp för beslut i nämnden eller utskottet så skulle ledamoten behöva lämna rummet och en ersättare ta dennes plats.
Då gäller det ju att nämnden vet om det! Dags att informera då
 
Ett inhopp gällande den kommunala ordningen, det politiska och ev jäv.

Familjerätten ligger organisatoriskt under (individ- och) familjeomsorgsnämnden/socialnämnden. Men troligtvis har inte mini varit uppe i nämnden eller utskottet eftersom det inte har varit några större beslut fattade kring henne (vad jag har läst). Det beror förstås på hur nämndens delegationsordning ser ut, men beslut av den art som behandlats i tråden brukar vara delegerade till tjänsteman.

Det är definitivt olämpligt av politikern att gå in i individärenden på det sättet.
Skulle mini komma upp för beslut i nämnden eller utskottet så skulle ledamoten behöva lämna rummet och en ersättare ta dennes plats.

När det gäller familjerätt beslutar den nämnden om medgivande för adoption och annat som går under nämndbeslut. De fattar inga beslut i vårdnadsärenden, det gör domstolen. När en vårdnads-, boende- eller umgängesutredning är klar skickar familjerätten den direkt till domstolen. Nämnden har inget med detta att göra.
Däremot om det även pågår en barnavårdsutredning enligt socialtjänstlagen så är nämnden inblandad.

Är det ett pågående ärende från domstol har nämnden inte med det att göra, däremot är det väldigt olämpligt att en nämndmedlem lägger sig i ett enskild ärende inom socialtjänsten, även om denne aldrig kommer att vara involverad i några beslut som rör mini.
 
Lite förtydliganden i förvaltningskunskapen...

Nämndemän deltar i domstolarnas arbete.
Politiker som sitter i kommunala nämnder kallas för ledamöter (aldrig nämndemän)

Det är få individärenden som tas upp i nämnden så att politikerna verkligen hanterar dem. Det är mest principfrågor, prioriteringar, organsiation och budget som de beslutar om.
Familjerättens arbete som TS berörs av här utförs av anställd personal som gör egna professionella ställningstaganden.

Att ställa upp som ombud eller biträde för en bekant för att hjälpa vid kontakter med en myndighet är normalt oproblematiskt för en fritidspolitiker på lokal nivå. Liksom en ledamot i socialnämnden kan följa sin gamla mamma till möten med hemtjänsten... Blir det för många och liknar uppdragsverksamhet kanske den politiska trovärdigheten kan bli ett problem men det får partiet och väljarna hantera, juridiskt finns inget förbud.

Det man INTE får göra är delta i beslut eller handläggning av ärenden som rör den individen. Men det får man inte göra om det gäller personer man känner ändå. Så OM det varit aktuellt skulle grannen varit jävig bara för att han är kompis med TS ex, oavsett om han varit ombud/biträde. Det bidrar bara till att han blir jävig på ytterligare ett sätt. När ärende kommer upp i nämnden så anmäler man då sitt jäv och håller sig borta medan hanteringen av just det ärendet pågår.

Så i TS fall - inget att agera på. Men det förklarar ju t.ex. att ex har klarat sig relativt bra från att visa dåligt beteende eller ogenomtänkta uttalanden, redan innan en riktig advokat kom in i bilden.
 
Jag undrar om x:et fått nys om tråden? Därav tystnaden eller om hon helt enkelt bara ha fullt upp med sitt nya liv.
Hoppas på det sistnämnda.. :cautious:
 
Ingen som skickat pm bara och kollat att allt är okej? Menar inte att hon måste uppdatera och skriva om hon inte vill, men vore ju skönt att få veta att allt är okej bara. Vi är ju många som följt tråden och blir oroliga :heart
 
Ingen som skickat pm bara och kollat att allt är okej? Menar inte att hon måste uppdatera och skriva om hon inte vill, men vore ju skönt att få veta att allt är okej bara. Vi är ju många som följt tråden och blir oroliga :heart
Om du går in på hennes profil så ser du när hon senast var inloggad (så länge hon inte tar bort funktionen). Du kan nog räkna med att hon skriver här om/när hon vill göra det, utan att någon behöver tjata fram henne.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Lite bakgrund för den som orkar: http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/ Är långt och komplicerat så...
104 105 106
Svar
2 102
· Visningar
331 203
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
173 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp