Bukefalos 28 år!

Oense om boendet aka fortsättning på oense om vårdnaden

Begärde förresten ut all dokumentation familjerätten hade. Tydligen är det min fd granne (han i familjenämnden) som skött mycket av kontakten med familjerätten genom fullmakt från exet. Lite märkligt.
@Görel

Frågan är om det är ok att grannen är ombud för exet med tanke på att han sitter i familjenämnden?
 
Min fundering ang jäv( eller olämplighet i stort) handlar inte bara om grannen själv skulle vara med som nämndeman. Bara det faktum att han ÄR nämndeman kan ju bli lite konstigt att han företräder ena parten?
Jag antar att de andra känner honom och kan få hans utsaga om situationen matad i öronen tex?
Men jag kan ju ha helfel i den åsikten , jag vet inte hur det funkar rent praktiskt , men reagerade som lekman på det - det gjorde jag!

Precis så funderade jag också!

/Lizzie
 
Google ger svar ;) "Individ- och familjenämnden" finns i flera kommuner.
+ @Görel , ja det politiskt tillsatta uppdrag. Lämpligtvis påtalar någon det extremt olämpliga beteendet för lokalavdelningen av det parti som tillsatt personen ifråga. Kanske kan vara mumsigt för lokalpressen att frossa i oxå. Blir ett ess i ärmen oxå för TS om det kommer till frågor om flytten i rättsligt sammanhang, det är just dessa nämnder som beslutar om omhändertagande av barn.
 
Jag tänker att man i första hand ska kontakta nämndens ordförande och fråga om denne tycker att detta är korrekt. Det kan också vara bra att kontakta kommunstyrelsens ordförande så att denne vet vad nämndmedlemmen håller på med. Det kan också vara bra att kontakta dennes parti.

Hjälper inte detta skulle jag kontakta lokaltidningen eller annan media.
 
+ @Görel , ja det politiskt tillsatta uppdrag. Lämpligtvis påtalar någon det extremt olämpliga beteendet för lokalavdelningen av det parti som tillsatt personen ifråga. Kanske kan vara mumsigt för lokalpressen att frossa i oxå. Blir ett ess i ärmen oxå för TS om det kommer till frågor om flytten i rättsligt sammanhang, det är just dessa nämnder som beslutar om omhändertagande av barn.

Nej, det är domstolen som beslutar om omhändertaganden av barn. Nämnden kan ta ett beslut på en månad men för ett längre beslut krävs domstolsbeslut.
 
Nej, det är domstolen som beslutar om omhändertaganden av barn. Nämnden kan ta ett beslut på en månad men för ett längre beslut krävs domstolsbeslut.
Nu märker du ord. Först skriver du ett par inlägg med samma innehåll som det inlägg du nu svarar på, sen skall du prompt slå mig på fingrarna? Under tiden är ungen omhändertaget i en månad?
 
Nu märker du ord. Först skriver du ett par inlägg med samma innehåll som det inlägg du nu svarar på, sen skall du prompt slå mig på fingrarna? Under tiden är ungen omhändertaget i en månad?

Jag förstår inte alls, faktiskt.

Jag ville slå hål på myten att det är socialtjänsten som beslutar om omhändertagande av barn när det är domstolen som gör det.
 
Min fundering ang jäv( eller olämplighet i stort) handlar inte bara om grannen själv skulle vara med som nämndeman. Bara det faktum att han ÄR nämndeman kan ju bli lite konstigt att han företräder ena parten?
Jag antar att de andra känner honom och kan få hans utsaga om situationen matad i öronen tex?
Men jag kan ju ha helfel i den åsikten , jag vet inte hur det funkar rent praktiskt , men reagerade som lekman på det - det gjorde jag!
Man är inte nämndeman om man är ledamot i en nämnd, nämndeman är man i domstol.

Om den här personen är ledamot av den familjenämnd som fattar besluten om Mini så tror jag att det är solklart att han inte kan vara ombud åt exet. Men i praktiken innebär det förmodligen bara att han ersätts av en suppleant när ärendet behandlas i nåmnden.

Om han redan har varit med när beslut fattats i nämnden om Mini skulle jag, om jag var @krambanan, kolla med min advokat om det är värt att försöka få besluten upphävda (i de fall de gått krambanan emot)
 
Varför behöver pappan öht ett ombud i familjerätten?
Jag tycker att det mest troliga är att det finns något missförstånd här. Om det är TS som har missförstått eller om det skett senare i tråden när upprördheten över detta förmodade fel drog iväg, har jag ingen aning om.

Men lämpligast verkar vara att släppa den delen tills TS, om hon vill, kan reda ut begreppen för oss.
 
Man är inte nämndeman om man är ledamot i en nämnd, nämndeman är man i domstol.

Om den här personen är ledamot av den familjenämnd som fattar besluten om Mini så tror jag att det är solklart att han inte kan vara ombud åt exet. Men i praktiken innebär det förmodligen bara att han ersätts av en suppleant när ärendet behandlas i nåmnden.

Om han redan har varit med när beslut fattats i nämnden om Mini skulle jag, om jag var @krambanan, kolla med min advokat om det är värt att försöka få besluten upphävda (i de fall de gått krambanan emot)

Det är väl inte ens familjenämnden, utan familjerätten som har hållit i utredningen. Jag tänker mig att det kanske är så att Minis pappa tänker sig att det är en stor fördel för honom att ombudet har den position som han har men att det sannolikt inte alls har påverkat utgången i familjerätten.

Och även om det skulle finnas några kopplingar mellan familjerätt och familjenämnd så kommer det ju med tanke på TS flytt att vara en annan kommuns familjerätt som kommer att hålla i vårdnads- och umgängesutredningen framöver. Och skulle det bli aktuellt att något beslut även ska fattas av familjenämnden så är det ju inte längre den nämnd som pappans ombud sitter i som är aktuell.

@krambanan Tror du att det kan ha haft någon praktisk betydelse för utfallet så ifrågasätt det.
Men om det inte har det så tänker jag mig att det är klokare att ligga lågt än att strida mot något som ändå inte skulle ha blivit på annat sätt. Dels är det alltid klokast att inte framstå som någon som slåss mot formaliafel och väderkvarnar och dels behöver du verkligen spara på din energi till det som kanske är mer betydelsefullt.
 
Jag tänker mig att det kanske är så att Minis pappa tänker sig att det är en stor fördel för honom att ombudet har den position som han har men att det sannolikt inte alls har påverkat utgången i familjerätten.

Eller så tänker han bara att det är skönt att någon som är insatt i hur såna här tvister funkar kan hjälpa till. Utan att ha nån baktanke om att den positionen skulle ge honom någon fördel.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Lite bakgrund för den som orkar: http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/ Är långt och komplicerat så...
104 105 106
Svar
2 102
· Visningar
331 399
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
173 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp