Bukefalos 28 år!

Öron skabb??Behöver svar fort!!

Sv: Öron skabb??Behöver svar fort!!

Det var det som nämndes i inlägget ovan, Ivomec-spruta.
 
Sv: Öron skabb??Behöver svar fort!!

Ok, men det är som man kan läsa utan indikation för katt, och därmed får man inte använda det egentligen. Det finns veterinärer som trots det, ger ivomec i SPRUTA alltså med en nål genom skinnet. Det medel som jag talade om är ivermectin (substansen i ivomec) som man droppar i örat, lokal behandling alltså. Sprutan avmaskar hela katten och tar skabben samtidigt.
Eftersom det saknar indikation för katt, är det inget man kan gå till sin veterinär och be om, utan vill veterinären ta på sitt ansvar att använda det är det upp till honom/henne, men inget man kan begära.
 
Senast ändrad:
Sv: Öron skabb??Behöver svar fort!!

Eftersom det saknar indikation för katt, är det inget man kan gå till sin veterinär och be om, utan vill veterinären ta på sitt ansvar att använda det är det upp till honom/henne, men inget man kan begära.

Så är det tyvärr med många läkemedel för katt. Det är inte alls särskilt ovanligt att man därför får läkemedel godkänt för människa eller hund till katt. Huvudsaken är ju att veterinären vet vad h*n gör.
 
Sv: Öron skabb??Behöver svar fort!!

Det är många humanläkemedel som används till djur, just för att det inte finns ett motsvarande veterinärt preparat, detta är inte samma sak som att använda ett läkemedel med indikation för hund på katt. Det är nämligen så att hundar och katter inte fungerar lika alla gånger och läkemedel som funkar på hund, kan vara direkt livsfarligt att ge till en katt...
Har du exempel på läkemedel som har indikation hund som du vet används till katter, får du gärna berätta vad. Jag är nyfiken!
 
Sv: Öron skabb??Behöver svar fort!!

Intresserar mig med, jätteintressant. Vettarna har ofta noll och ingen koll. Tur det finns kattforum. :idea:

En bekants gamla honkatt fick antibiotika med kolasmak, :p eftersom inget annat fanns, så inte är läkemedlen minsta anpassade till djuren.

Jag vill lära mig allt om utekatters och husisars speciella sjukkdomar och vad som skiljer dem från innekatter och raskatter. Immunogliskt tror jag utegående huskatter är robustare, något med immunförvaret gör de pallar mer. För att inte tala om hemlösa som kan vara svårt nedgångna men repar snabbt på sig med bara lite enkel omvårdnad. :banana:Obs, detta är något jag funderar kring och inget säkert vet.
 
Sv: Öron skabb??Behöver svar fort!!

Det finns stor praktisk erfarenhet av att spruta ivomec på katt.
Gjirde det själv i många år innan det kom preparat godkända mot öronskabb på katt(en skvätt i örat som uppföljning). De nya är ok men väldigt mkt dyrare än ivomec.
PL
 
Sv: Öron skabb??Behöver svar fort!!

Det är många humanläkemedel som används till djur, just för att det inte finns ett motsvarande veterinärt preparat, detta är inte samma sak som att använda ett läkemedel med indikation för hund på katt. Det är nämligen så att hundar och katter inte fungerar lika alla gånger och läkemedel som funkar på hund, kan vara direkt livsfarligt att ge till en katt...
Har du exempel på läkemedel som har indikation hund som du vet används till katter, får du gärna berätta vad. Jag är nyfiken!

Att använda läkemedel med indikation på människor på katt är väl exakt samma sak som att använda läkemedel med indikation på hund? Katter fungerar inte alltid som människor och inte heller alltid som hundar.

Exempel på läkemedel med indikation på hund men som används på katt? Jao, tex. Clindabuc. Det finns säkerligen fler och peter_lundin kan säkert ge fler exempel än jag.

I de fall hundläkemedel används på katt finns ju i regel beprövad erfarenhet, samma sak när humana läkemedel används. I vissa fall är det ju bättre att prova att behandla med ett läkemedel som inte är godkänt för djurslaget än att inte behandla alls.
 
Sv: Öron skabb??Behöver svar fort!!

Clindabuc är en synonym till antirobe som redan från början var registrerat på katt.
PL
 
Sv: Öron skabb??Behöver svar fort!!

Min katt fick kortison och magmedicin som var för människor! Jag var förvånad över den relativt höga dosen han fick, mer än en människa i förhållande till vikten.
 
Sv: Öron skabb??Behöver svar fort!!

Hejsan alla kattvänner, har just införskaffat en kattunge som tyvärr börjat skaka på huvudet så det "flappar" med öronen, men hon kliar sig inte särskilt ofta runt öronen. dessvärre så är det lite svart smuts i det ena örat (torkat blod) inte det andra dock. hur vet man att katten råkat ut för skabb? hon har ju aldrig varit utomhus, eller träffat något annat djur, eller spelar det inte någon roll ?
Ni som åkt till veterinären på undersökning och fått behandlat, vad gick det lilla kalaset lös på?

Tacksam för svar.
 
Sv: Öron skabb??Behöver svar fort!!

Hejsan alla kattvänner, har just införskaffat en kattunge som tyvärr börjat skaka på huvudet så det "flappar" med öronen, men hon kliar sig inte särskilt ofta runt öronen. dessvärre så är det lite svart smuts i det ena örat (torkat blod) inte det andra dock. hur vet man att katten råkat ut för skabb? hon har ju aldrig varit utomhus, eller träffat något annat djur, eller spelar det inte någon roll ?
Ni som åkt till veterinären på undersökning och fått behandlat, vad gick det lilla kalaset lös på?

Tacksam för svar.

Ibland kan man själv se skabbkrypet, kan man det inte måste katten till veterinär. Din katt kan ha en öroninflammation också. Oavsett vilket är det lämpligt att du tar katten till veterinär eftersom du inte vet vad det handlar om för problem.
 
Sv: Öron skabb??Behöver svar fort!!

hej igen, är inflyttad stockholmare och har tyvärr ingen koll på vart närmaste veterinär håller hus. bor på St eriksplan, i city alltså, någon vänlig själ som kan berätta vart man hittar en duktig veterinär i närheten ?

tacksam för snabbt svar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 489
Senast: Hermelin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 616
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 232
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp