Överbett hos 5 mån valp

Sofie79

Trådstartare
Hej

Jag undrar lite om överbett på hundvalp på 5 månader. Fått bilder av uppfödaren men är osäker så jag läst om framtida problem med hänsyn till just överbett. Någon som har synpunkter?
 

Bifogade filer

  • 728B9E60-75FD-4D4F-A417-B0EB1BA04E04.jpeg
    728B9E60-75FD-4D4F-A417-B0EB1BA04E04.jpeg
    56,8 KB · Visningar: 99
Hej

Jag undrar lite om överbett på hundvalp på 5 månader. Fått bilder av uppfödaren men är osäker så jag läst om framtida problem med hänsyn till just överbett. Någon som har synpunkter?
Är du spekulant på hunden?

Det kan bli -dyrt- att åtgärda bettfel, och så stort fel kommer inte täckas av försäkringen (det är uppenbart på besiktningsprotokollet). Jag födde upp en valp med mindre överbett än så, och valde att behålla den valpen och stå för alla åtgärder. Det kostade nästan dubbelt så mycket som ett normalt valppris att åtgärda.
 
Ja, jag är spekulant på hunden av dansk svensk Gårdshund som nu är snart 5 månader. Inte så duktig på just bettgel
Och vad det innebär.
Mvh Sofie
Är du spekulant på hunden?

Det kan bli -dyrt- att åtgärda bettfel, och så stort fel kommer inte täckas av försäkringen (det är uppenbart på besiktningsprotokollet). Jag födde upp en valp med mindre överbett än så, och valde att behålla den valpen och stå för alla åtgärder. Det kostade nästan dubbelt så mycket som ett normalt valppris att åtgärda.
 
Är du spekulant på hunden?

Det kan bli -dyrt- att åtgärda bettfel, och så stort fel kommer inte täckas av försäkringen (det är uppenbart på besiktningsprotokollet). Jag födde upp en valp med mindre överbett än så, och valde att behålla den valpen och stå för alla åtgärder. Det kostade nästan dubbelt så mycket som ett normalt valppris att åtgärda.
Oj, tack får hjälpen!
Visste inte att det handlar om så mycket pengar, dem begär 18 000kr för valpen.
Mvh Sofie
 
Oj, tack får hjälpen!
Visste inte att det handlar om så mycket pengar, dem begär 18 000kr för valpen.
Mvh Sofie
Det ska du definitivt inte betala!!

Överbett av den storleken växer aldrig bort och det är 50/50 om den kommer få besvär i framtiden eller inte.

Har under alla år fått en enda valp med rejält överbett, den såldes för låg summa just pga eventuella kostnader för bettkorrigering längre fram.
Det behövdes dock inte göras något med just den hundens tänder, då den aldrig fick några besvär av bettet men det hade lika gärna kunnat bli tandutdragningar.
 
Oj, det där var ett Rejält överbett! Shiban hade inte perfekt saxbett när jag köpte henne, men det var minimalt och jag fick erbjudande om en annan valp eftersom jag hade första tjing att välja tik ändå.
Jag hade också avstått om jag inte hade haft andra skäl att välja just den hunden (om jag varit fodervärd och fäst mig till exempel.) särskilt till det priset.
 
Jag behöll en valp med så stort bettfel ur min kull, ca 1,5cm överbett.
Vi fick först dra valptänderna i underkäken pga växte upp i gommen, sedan fick vi även slipa ner de permanenta hörntänderna i underkäken när de kom. Har man riktig tur, töjer många gånger varje dag och hunden har en rejält bred underkäke kan hörntänderna hamna på rätt sida, men i regel går de upp i gommen och måste åtgärdas.
Pga sitt överbett är hans övriga tänder mera utsatta, vilket leder till mer tandsten och att han slagit sönder tänder. Han kontrolleras i munnen en gång per år eller oftare vid behov.
Det är inte en gratis historia och en hund med ett sådant överbett bör absolut inte säljas för 18k 😬

5A57B751-2B89-4503-B3A4-7C918D7B164E.jpeg
 
Hej

Jag undrar lite om överbett på hundvalp på 5 månader. Fått bilder av uppfödaren men är osäker så jag läst om framtida problem med hänsyn till just överbett. Någon som har synpunkter?
Den där hunden kommer behöva minst en korrigering av bettet, men troligtvis flera. Det är dyrt, och kommer inte gå på försäkringen då det kommer stå på besiktningsintyget. Om du verkligen vill ha hunden så skulle det i sådana fall vara rätt om uppfödaren skrev avtal på att den kommer överta alla kostnader för åtgärden av tänderna. Men jag rekommenderar dig att inte köpa valpen alls.
 
Hej

Jag undrar lite om överbett på hundvalp på 5 månader. Fått bilder av uppfödaren men är osäker så jag läst om framtida problem med hänsyn till just överbett. Någon som har synpunkter?
Jag har en hund av mindre storlek med ett liknande överbett.. Hon är nu 11 år och har aldrig haft några problem. Faktum är att jag aldrig ens tänkt tanken på att korrigera det och tandsten har hon varken mer eller mindre än andra småhundar. MEN....min hund var gratis. Aldrig att jag hade betalat 18 000 kr för en hund med det bettet.
 
Om du bara ska ha en sällskapshund, utan ambitioner åt utställning eller avel, så ser jag inga problem med att köpa valpen, men absolut inte till fullt pris!!! Jag har fött upp två valpar som fick överbett, ganska kraftiga sådana och ingen av dem behövde veterinärvård eller hade några problem av detta. Inte ens valpen som vid 5 veckors ålder råkade ut för en olycka och skadade tillväxtzonerna i överkäken så att den fick ett rejält underbett hade några problem av detta. Ingen av dessa valpar såldes dock för fullt pris.

En sak till, ett överbett i den ålder som din valp nu är kan förbättras något varefter den växer. Det kommer knappast försvinna, men det kommer heller inte att bli värre. Underkäken växer under längre tid än överkäken, så det är betydligt bättre prognos än om det hade varit ett underbett.
 
Är du spekulant på hunden?

Det kan bli -dyrt- att åtgärda bettfel, och så stort fel kommer inte täckas av försäkringen (det är uppenbart på besiktningsprotokollet). Jag födde upp en valp med mindre överbett än så, och valde att behålla den valpen och stå för alla åtgärder. Det kostade nästan dubbelt så mycket som ett normalt valppris att åtgärda.
Vilka åtgärder behövde du göra på en valp med ett mindre bettfel? Jag har fött upp två valpar som hade kraftiga överbett (de hade bettfelet redan innan tänderna kom) och ingen av den behövde någon form av veterinärvård för detta. De levde fullånga liv utan några problem.
 
Om du bara ska ha en sällskapshund, utan ambitioner åt utställning eller avel, så ser jag inga problem med att köpa valpen, men absolut inte till fullt pris!!! Jag har fött upp två valpar som fick överbett, ganska kraftiga sådana och ingen av dem behövde veterinärvård eller hade några problem av detta. Inte ens valpen som vid 5 veckors ålder råkade ut för en olycka och skadade tillväxtzonerna i överkäken så att den fick ett rejält underbett hade några problem av detta. Ingen av dessa valpar såldes dock för fullt pris.

En sak till, ett överbett i den ålder som din valp nu är kan förbättras något varefter den växer. Det kommer knappast försvinna, men det kommer heller inte att bli värre. Underkäken växer under längre tid än överkäken, så det är betydligt bättre prognos än om det hade varit ett underbett.
Men är det verkligen vettigt att köpa från en uppfödare med det tänket?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 580
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 500
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 433
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp