Överdriver jag??

Sv: Överdriver jag??

Jag skulle valt att inte säga något om det som skett.

Däremot skulle jag bett att få vara med nästa gång de ska rida hästen. Om det då känns bra så kan du andas ut, annars så kan du prata med dem vid det tillfället och då föreslå ett annat arbetssätt.
 
Sv: Överdriver jag??

Jag tycker att de gick för fort fram med tanke på att hon inte hade blivit riden mer än 2 ggr innan.. ny plats, unghäst mm.. då behöver hon nog mer tid att smälta allt innan man börjar med ngt nytt, men de e bara vad ja tycker..
 
Sv: Överdriver jag??

Jag hade nog också funderat över det eftersom hästen knappt är riden innan,
men samtidigt så kanske de bedömde att hästen tagit flytten bra och var redo för det.

Skulle jag ta hem en unghäst på foder så skulle jag inte alls tycka det var konstigt om
ägaren påpekar att jag ska ta det lugnt några dagar. Du har ju inte sålt hästen.
 
Sv: Överdriver jag??

Jag hade reagerat likadant om det var min häst. Jag vet att det finns många olika åsikter om hur snabbt man ska gå fram med en ny häst på nytt ställe. Det är säkert också så att alla hästar är olika. Min lilla häst behöver lite tid på sig inför nya saker. Jag har också lärt mig av henne att bara för att hon verkar lugn så behöver inte det betyda att hon har accepterat situationen.
Om det dessutom är fråga om en ung häst som inte precis har blivit riden så mkt så tycker jag att det är ännu viktigare att ta det lugnt. Men samtidigt så undrar jag om du kan göra något åt det. Om du har lånat ut den för att den ska ridas så har du gjort det. Jag har aldrig haft ngn häst utlånad och aldrig lånat ngn heller. Men om jag skulle lånat ut ngn, speciellt som ej var riden, så hade jag nog velat skriva in i kontraktet lite om hur ridningen skulle gå till.
 
Sv: Överdriver jag??

Tack för alla era svar. Jag ska försöka släppa det. Vi har sagt till dom att ta det lugnt med inridningen och ge henne tid.

Åter till er som inte kan svara vänligt på en vanlig fråga. Nej jag vill inte alls ha medhåll, tvärtom egentligen. Känns bra att det finns dom som tycker att jag överdriver för då känner jag mig lugnare. Det e sättet ni skriver på. Man behöver inte vara näsvis för att svara på en fråga som en person ställt. Märker ju att det e ett par stycken som kan säga sin mening på ett icke otrevligt sett och det e ju positivt:)
 
Sv: Överdriver jag??

KL
Tycker inte att ridning i sig behöver tas som en sån big deal.
Hur vet vi att det är just den biten som hästen ser som mest påfrestande eller konstigt. Den kanske upplever en ny kamrat i hagen som en större omställning än att någon åker runt på ryggen en stund. En femåring ser inte jag som en direkt unghäst, utan en som är mogen för lite krav och händelser i livet.

Om allt är nytt så kan man väl lika gärna sätta igång med de nya rutinerna och påbörja inridningen på en gång.

Tänk alla hästar som åker på träning/tillridning. Ny miljö o människor, och så tidspress på utbildningen dessutom.
Din häst kanske de mest bara suttit på, och det känns inte som så farligt. Så länge folket upplever att det gick så bra lär de inte ha överskridit hästens förmåga/stresströskel så den reagerat negativt.

Många som lämnar bort sin häst har nog outtalade krav på vissa detaljer som man av ngn anledning ser som självklara, men andra inte ens tänker på. vem har rätt?
Stora saker får man väl skriva kontrakt om men i övrigt får man nog släppa taget o låta fodervärdarna lösa problemen efter eget huvud, om man checkat status på tänkandet innan... Vissa saker blir förstorade o ger bara dålig stämning om man tar upp dom i efterskott. -Hästfolk:känsligt folk!
 
Sv: Överdriver jag??

Kan vara så att du överdriver... En del individer anpassar sig så himla fort och man känner nästan som om de alltid stått i stallet och då tycker jag inte att det är fel att börja jobba hästen. Själv väljer jag dock att jobba från marken först men det är ju individuellt...

Du kan väl åka och hälsa på om nån vecka och fråga om du får titta på när dom rider, på det sättet vet du hur det går till och du kan känna dig lite lugnare.

Jenny
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 788
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 379
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 679
Senast: cewe
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 142
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp