Bukefalos 28 år!

Överpriser på vanliga ridhästar

Det vågar du inte svara på utifrån att inte sett den/känner till detaljer/suttit på den osv, men ändå skapade du din tråd med åsikterna i trådstarten ???
ÖÖÖH? Ja? För då har man ofta video och stamtavla. Många utav videorna jag sett har verkligen inte sett ut så som hästarna beskrivits! Dessutom sänks priset stabilt efter ett tag. För att inte tala om annonser där man inte ens har ett ordentligt foto eller stam och säljer för samma pris som man kan få en välavlad fin häst för.
 
Dessutom svarade jag från min uppskattning och den stämde överens med vad ägaren tänkte. Så jag tror inte att jag är helt fel ute, speciellt inte med tanke på alla intressanta åsikter och svar i tråden Hade det inte varit något intressant ämne så hade inte så många olika åsikter vädrats i tråden. Gillar du den inte, så se dig om efter något annat istället för att mucka gräl och låta otrevlig med dina tre frågetecken.
Det vågar du inte svara på utifrån att inte sett den/känner till detaljer/suttit på den osv, men ändå skapade du din tråd med åsikterna i trådstarten ???
 
@Sporthorse fast som sagt : du tycker att annonserna har fel priser ? Jag säger som tidigare - om du trots rubriken på tråden vill diskutera annonser för elit tävlingshästar är du ju på helt fel forum .

Jag är inte ett dugg otrevlig för att jag undrar ? Jag har dessutom deltagit i tråden hela vägen igenom med reflektioner och responser .
 
@Sporthorse fast som sagt : du tycker att annonserna har fel priser ? Jag säger som tidigare - om du trots rubriken på tråden vill diskutera annonser för elit tävlingshästar är du ju på helt fel forum .
Du behöver inte tala om för mig på vilket forum jag ska diskutera, sen kan jag påminna dig om att din åsikt är inte det enda rätta. Jag snackar vanliga hobbyhästar till överpris och jämför med lite olika hästar, allt handlar inte om elithästar även om jag tagit upp dessa också. Det är liksom flera sidor lång diskussion om du inte märkt det, då FÅR man spåra lite också. Coola ner dig!
 
Du behöver inte tala om för mig på vilket forum jag ska diskutera, sen kan jag påminna dig om att din åsikt är inte det enda rätta. Jag snackar vanliga hobbyhästar till överpris.
Jösses !
Jag talar inte om för dig i vilket forum du ska diskutera . Däremot så utifrån det du noga beskriver vilken värld du vistas i , Ludger osv, så får du reflektionen att du kanske inte frågar inom det klientel så att säga du utifrån trådstarten adresserar ?

Det är ingen som är otrevlig eller "muckar" bråk så det kan du lägga ner direkt, för det är dina egna sista poster nu som isåfall blir defensiva och otrevliga .
Istället för att bli totalt defensiv kan du väl isåfall kontra med något mer nyanserat i ämnet och om nåt blivit missuppfattat ang hur du menar osv ?
 
Jösses !
Jag talar inte om för dig i vilket forum du ska diskutera . Däremot så utifrån det du noga beskriver vilken värld du vistas i , Ludger osv, så får du reflektionen att du kanske inte frågar inom det klientel så att säga du utifrån trådstarten adresserar ?

Det är ingen som är otrevlig eller "muckar" bråk så det kan du lägga ner direkt, för det är dina egna sista poster nu som isåfall blir defensiva och otrevliga .
Istället för att bli totalt defensiv kan du väl isåfall kontra med något mer nyanserat i ämnet och om nåt blivit missuppfattat ang hur du menar osv ?
Har jag nämnt Ludger någonstans? Jag nämnde Markus Beerbaum, inte Ludger.
Alla diskuterar utifrån sina erfarenheter och preferenser.
Jag orkar inte upprepa mig, då övriga tycks förstå.
Sen är diskussionen till stor del även en fråga som du kanske kan läsa själv.
 
Den är väl värd det den blir såld för om man nu vill sälja? :angel:

Nä, jag är urkass på att gissa och uppskatta, troligen därför jag själv inte kommer sälja en häst. :p
Han är inte till salu. Innebär det att han är riktigt värdefull!? Tänk att jag har en så dyrbar häst!:p
 
En "vanlig ridhäst" som ej är avlad med tanke på prestationsmässiga framgångar är värd kostnaden för framställan, inridning samt ett schablonmässigt värde som ska verka för att uppmuntra vidare avel av hobbyhästar. Inte ett öre mer, om sedan någon är villig att betala det så får man vara nöjd.

Problem tror jag uppstår när personer avlar fram toppstammade hästar och sedan förväntar sig att sälja till glada amatörer.
 
Han är inte till salu. Innebär det att han är riktigt värdefull!? Tänk att jag har en så dyrbar häst!:p
Hm, ja det blev ju genast lite lurig då. Ska man inte sälja är väl hästen "ovärderlig" förutom försäkringsbolaget som har sitt värde satt då förstås men, det är en individ som har ett personligt värde för den som äger tänker jag.
Jag tror t ex att min häst är ovärderlig för mig också och en anledning varför jag troligen inte kommer sälja i första taget. :p
 
Intressant tråd, har varit en del snack både i tidningar och i forum om att avla fram hobbyhästar till vanligt folk, men vem vill göra det när ingen vill betala mer än 30-40000 för dem? Ekvationen går ju inte ihop helt enkelt. Kostnaderna för att föda upp är ju samma som en elithäst.

Och därför ska man få samma pris för en medelmåtta som för en elithäst menar du?
 
En "vanlig ridhäst" som ej är avlad med tanke på prestationsmässiga framgångar är värd kostnaden för framställan, inridning samt ett schablonmässigt värde som ska verka för att uppmuntra vidare avel av hobbyhästar. Inte ett öre mer, om sedan någon är villig att betala det så får man vara nöjd.

Problem tror jag uppstår när personer avlar fram toppstammade hästar och sedan förväntar sig att sälja till glada amatörer.
Fast det är det ju väldigt få som ens får de pengarna.
Ett räkneexempel (väldigt ungefärligt);
Semineringar, veterinärkostnad, uppställning, resor, andra avgifter etc för en "normal" hingst: 20-25000
Kostnad att hålla sto ett år (när hon är dräktig), 15000-30000(beror ju helt på hur hästen är uppstallad)
Som nyfött föl har den alltså kostat 35-55000 kr, ingen arbetskostnad inräknad.
Sen får man ju lägga på 15-30000 kr (går ju lägga betydligt mer) per år som det kostar att hålla hästen. Ju äldre hästen blir tillkommer ju träningar, skoningar, dyrare försäkringar, veterinärkostnader.
 
Ekvationen går ju inte ihop helt enkelt. Kostnaderna för att föda upp är ju samma som en elithäst.
Hm, borde det inte vara lite skillnad ändå? Tänker om man betäcker med en känd toppstammad hingst, så kostar det därefter än att betäcka från en "medelmåttig stammad" hingst?
Har för mig jag läste nyss om en topphingst som hade en skyhög språngavgift, förvisso i USA men ändå. Lite funderingar så här på kvällskvisten.
 
En "vanlig ridhäst" som ej är avlad med tanke på prestationsmässiga framgångar är värd kostnaden för framställan, inridning samt ett schablonmässigt värde som ska verka för att uppmuntra vidare avel av hobbyhästar. Inte ett öre mer, om sedan någon är villig att betala det så får man vara nöjd.

Fast då skulle alla inridna treåringar (hbl) kosta minst 100000 kronor i alla fall, och de gör de inte.
 
Med framställan menar jag seminering, ev uppstallning och vet.kostnad.
Köparen av en hobbyhäst bryr sig nog föga om reskostnader, och vad det kostar dig att hålla ett sto, det är avkomman som köpes.

Kanske ska man som säljare bli lite mer ekonomismart om man ska sälja hobbyhästar, för 25 000(semin, vet., uppstallning och resa)skulle jag kunna avla fram en GP-häst...
 
Någon som vill skriva vad ni tycker min häst är värd? Intressant och jag tar inte illa upp. :)
Nej jag kan dessvärre inte prisge din häst utan att ha sett den ens på bild/film /ridit den osv .ffa inte på sociala media ☺️ En gissning känns inte så produktiv heller då det ändå blir helt subjektivt .
 
Med framställan menar jag seminering, ev uppstallning och vet.kostnad.
Köparen av en hobbyhäst bryr sig nog föga om reskostnader, och vad det kostar dig att hålla ett sto, det är avkomman som köpes.

Kanske ska man som säljare bli lite mer ekonomismart om man ska sälja hobbyhästar, för 25 000(semin, vet., uppstallning och resa)skulle jag kunna avla fram en GP-häst...
Lycka till ;)
Vilka kostnader ska det skäras i menar du?
 
Fast då skulle alla inridna treåringar (hbl) kosta minst 100000 kronor i alla fall, och de gör de inte.
Lycka till ;)
Vilka kostnader ska det skäras i menar du?

Beror väl på vad du anser är ett bra pris föe avkomman. Det går ju att avla fram en fin rekreations-/hobbyhäst med naturlig beteckning om man så vill det. Har du inte ambitionen att sälja avkomman till ryttare som har råd att betala så tänk om, skär ner på kostnaderna.
20000:- om året kan du hålla ett sto hemma för i omkostnader. Naturlig beteckning på en annan rekreationshingst och några resor på det så landar du på 30 000:-/år totalt om du är finurlig.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 281
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 320
Senast: __sofia__
·
IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
1 001
Senast: Trasten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 443
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp