Bukefalos 28 år!

Överpriser på vanliga ridhästar

Beror väl på vad du anser är ett bra pris föe avkomman. Det går ju att avla fram en fin rekreations-/hobbyhäst med naturlig beteckning om man så vill det. Har du inte ambitionen att sälja avkomman till ryttare som har råd att betala så tänk om, skär ner på kostnaderna.
20000:- om året kan du hålla ett sto hemma för i omkostnader. Naturlig beteckning på en annan rekreationshingst och några resor på det så landar du på 30 000:-/år totalt om du är finurlig.

Vad är en rekreationshingst?
 
Vad är en rekreationshingst?

Ett uttryck jag tog vid för att beskriva en t ex. icke-prestationsavlad eller icke-godkänd hingst, en "Brunte" om man så vill.
Till saken hör att det finns trots allt lika många köpare som ambitionsnivåer. "Linda 14 år" som ska skaffa sig sin första storhäst vill inte betala 240 000 för en toppstammad svårklasshäst, och hon behöver inte heller en sådan.
 
Fast då skulle alla inridna treåringar (hbl) kosta minst 100000 kronor i alla fall, och de gör de inte.

Fast det finns ju en anledning till att många uppfödare som inte planerar att rida/utbilda sina hästar till årgångstävlingar eller vill ha en ridhäst till sig själv försöker sälja sina hästar som föl och att många hästar i prisklassen 20-50000 är importer med okänd historik. Säljer du ett föl för minst 50000 så går man i alla fall inte back förutsatt att den kostat "normalmycket" att producera. Mellan att den är föl till att den är inriden kostar den bara pengar och ökar inte speciellt mycket i värde. Lyckas du få en bra tävlingshäst eller talangfull unghäst av avkomman så går man inte heller back för då kan man sälja en treåring för 100000+ och ännu mer för en äldre häst som gått championat. Skadar sig hästen eller blir rätt talanglös som tre-fyraåring, ja då går man back.
 
Ett uttryck jag tog vid för att beskriva en t ex. icke-prestationsavlad eller icke-godkänd hingst, en "Brunte" om man så vill.
Till saken hör att det finns trots allt lika många köpare som ambitionsnivåer. "Linda 14 år" som ska skaffa sig sin första storhäst vill inte betala 240 000 för en toppstammad svårklass-häst, och hon behöver inte heller en sådan häst.

En buskavlad gatukorsning med andra ord?

Det finns ju A-hingstar som kostar någon tusenlapp, så personligen tycker jag att man ska välja en godkänd hingst så att man ger avkomman en chans att ha ett vettigt andrahandsvärde. Har varit med alldeles för länge för att ha sett många dumsnåla val vid valet av hingst. Avkomman har inte alls blivit som önskat, egenskaper från någon av korsningsraserna har slagit igenom och den har fått exteriör som gör att den fungerar dåligt som ridhäst. Ska man ha en korsningshäst ska man köpa den och inte försöka avla fram den.

En 14-åring som ska ha sin första häst får det bättre med en äldre läromästare än att försöka avla fram hästen hon vill ha genom att använda en icke godkänd hingst bara för att han är billig.
 
Nu går jag in som moderator och bistår ameo;

det är inte tillåtet att diskutera pris på enskilda hästar, se nålad tråd. Nu har jag rensat inlägg om hästar som ska säljas och som man vill diskutera pris på och alla liknande inlägg kommer att plockas bort.

Görel moderator
 
En buskavlad gatukorsning med andra ord?

Det finns ju A-hingstar som kostar någon tusenlapp, så personligen tycker jag att man ska välja en godkänd hingst så att man ger avkomman en chans att ha ett vettigt andrahandsvärde. Har varit med alldeles för länge för att ha sett många dumsnåla val vid valet av hingst. Avkomman har inte alls blivit som önskat, egenskaper från någon av korsningsraserna har slagit igenom och den har fått exteriör som gör att den fungerar dåligt som ridhäst. Ska man ha en korsningshäst ska man köpa den och inte försöka avla fram den.

En 14-åring som ska ha sin första häst får det bättre med en äldre läromästare än att försöka avla fram hästen hon vill ha genom att använda en icke godkänd hingst bara för att han är billig.

Jag håller med dig till fullo.
Jag tog i från tårna för att visa på att det faktiskt inte behöver kosta alltför mycket att avla en häst om ambitionsnivån inte är den högsta. Man pratar om "vanliga ridhästar" och en total insemineringskostnad på 25000:-, då har man tänkt fel och får tänka om. Man behöver inte avla på på en sådan hängst om inte ambitionsnivån kräver det.

PS. En 14-åring vet ibland inte vad som är bäst i alla situationer ☺
 
Prata med vilken annan bonde helst som inte har hästar och prata om eu bidrag och kostnader för att producera foder.
Jag har EU-stöd och är väl insatt i lantbrukssektorn eftersom jag jobbar inom sektorn. Och skulle alla hästuppfödare (även hobbyuppföfaren) diskutera med bönderna vad gäller lönsamhet och produktion skulle det inte gå att köpa hästar till dagens priser. Priserna på hästar är så låga eftersom det är en hobby för de flesta, som de inte räknar med att tjäna pengar på. Så det blir konstigt att uppmana till diskussion med bönder om att hålla kostnader nere när man ändå inte är beredd att betala produktionskostnaden.För du kan väl inte jämföra att producera en inriden häst med att till exempel föda upp en tjur till slakt. Det enda som är jämförbart är just foderkostnaden och eventuellt kostnader för byggnader (även om en hästplats i regel är dyrare än en plats för köttdjur).
 
Jag håller med dig till fullo.
Jag tog i från tårna för att visa på att det faktiskt inte behöver kosta alltför mycket att avla en häst om ambitionsnivån inte är den högsta. Man pratar om "vanliga ridhästar" och en total insemineringskostnad på 25000:-, då har man tänkt fel och får tänka om. Man behöver inte avla på på en sådan hängst om inte ambitionsnivån kräver det.

PS. En 14-åring vet ibland inte vad som är bäst i alla situationer ☺

Jag undrar lite vilken verklighet du lever i?

För 10 år sedan betäckte jag mitt arabsto men halvblodshingst. Nu minns jag inte alla kostnader exakt i huvudet. Men det var när flyinge hade mycket förmånliga villkor på sina hingstar. 2500 kr i språng och sen kunde man välja mellan 90-dygnsavgift (6 000 kr tror jag det var) eller levande föl-avgift (7500 kr om jag minns rätt). Frakt för skick tillkom.

Stationen var inte så dyr heller, varken i stationsavgift eller i uppställning. Stoet seminerades två ggr under samma brunst och var sedan dräktig med ett foster på 16 dygn. Helt krångelfri betäckning. Lika dräktig på 30 dygn. Och lika fint dräktig på 60 dygn.

Jag fosterförsäkrade för att försäkra nedlagda kostnader. I det ingick inte levande föl eftersom det hade jag ju inte lagt ut än. 15 000 kr försäkrades fostret för. Det var vad det kostat ditintills. (Försäkringspremien var fö 5000 kr, apropå kostnader...)

Stoet kastade tråkigt nog på dygn 99. Om hon istället fött fram ett levande föl till våren hade det kostat mig 7500 kr till. Dvs totalt ca 23 000 kr. För en helt okomplicerad betäckning, och om det varit en helt okomplicerad fölning då såklart. Extrakostnad för extra foder, extra vacc osv ej inkluderat.

Och det här var 10 år sen.

Så vad är det för kalkyl du använder egentligen?
 
Jag håller med dig till fullo.
Jag tog i från tårna för att visa på att det faktiskt inte behöver kosta alltför mycket att avla en häst om ambitionsnivån inte är den högsta. Man pratar om "vanliga ridhästar" och en total insemineringskostnad på 25000:-, då har man tänkt fel och får tänka om. Man behöver inte avla på på en sådan hängst om inte ambitionsnivån kräver det.

PS. En 14-åring vet ibland inte vad som är bäst i alla situationer ☺


Fast 25 tusen är ganska normalt vad det kostar.

Jag har använt normaldyra hingstar till mina ston och totala kostnaderna fram till att ungen är född - i bara avgifter till hingstägare, seminstation har legat runt 25 tusen. I något fall billigare i något fall dyrare (skick utomlands ifrån som blev rätt kostsamma och stoet resorberade en vända innan hon tog sig på tredje brunsten).
 
Fast 25 tusen är ganska normalt vad det kostar.

Jag har använt normaldyra hingstar till mina ston och totala kostnaderna fram till att ungen är född - i bara avgifter till hingstägare, seminstation har legat runt 25 tusen. I något fall billigare i något fall dyrare (skick utomlands ifrån som blev rätt kostsamma och stoet resorberade en vända innan hon tog sig på tredje brunsten).

Min senaste insemination landade också på dryga 20000-25000, jag gnäller dock inte om att behöva släppa avkommorna för 30 000-40 000:-
Vill man går det dock att komma undan MYCKET billigare, och är man inte duktig på att sälja fåe man som jag tidigare skrivit tänka om. Hästen har ett faktiskt värde, kan man inte sälja till det priset gör man något fel.
 
Jag har EU-stöd och är väl insatt i lantbrukssektorn eftersom jag jobbar inom sektorn. Och skulle alla hästuppfödare (även hobbyuppföfaren) diskutera med bönderna vad gäller lönsamhet och produktion skulle det inte gå att köpa hästar till dagens priser. Priserna på hästar är så låga eftersom det är en hobby för de flesta, som de inte räknar med att tjäna pengar på. Så det blir konstigt att uppmana till diskussion med bönder om att hålla kostnader nere när man ändå inte är beredd att betala produktionskostnaden.För du kan väl inte jämföra att producera en inriden häst med att till exempel föda upp en tjur till slakt. Det enda som är jämförbart är just foderkostnaden och eventuellt kostnader för byggnader (även om en hästplats i regel är dyrare än en plats för köttdjur).
Ja oftast är det dyrare än hålla häst än köttdjur, behöver det kosta mer innan hästen är inriden i kostnader för byggnader och foder? Är väl mineraler som drar iväg som dyrare för häst än nöt.

Det var ju du som först tog upp kostnader för att hålla sto och sedan vad ett föl kostar och nu tar du fram en inriden häst.

Hobby har aldrig varit bra för plånboken.
 
Beror väl på vad du anser är ett bra pris föe avkomman. Det går ju att avla fram en fin rekreations-/hobbyhäst med naturlig beteckning om man så vill det. Har du inte ambitionen att sälja avkomman till ryttare som har råd att betala så tänk om, skär ner på kostnaderna.
20000:- om året kan du hålla ett sto hemma för i omkostnader. Naturlig beteckning på en annan rekreationshingst och några resor på det så landar du på 30 000:-/år totalt om du är finurlig.

Fast om hästen har kostat 30 000 kr/år har den likväl kostat 90 000 när den är 3...
 
Min senaste insemination landade också på dryga 20000-25000, jag gnäller dock inte om att behöva släppa avkommorna för 30 000-40 000:-
Vill man går det dock att komma undan MYCKET billigare, och är man inte duktig på att sälja fåe man som jag tidigare skrivit tänka om. Hästen har ett faktiskt värde, kan man inte sälja till det priset gör man något fel.

Det är stor skillnad på att sälja ett föl för 40 tusen och en som är 3-4 år eller ännu äldre.
 
Jag gick av nyfikenhet med i en dansk köp och sälj hästar på FB.

Helt annan prisbild där på hobbyhästar?! Även om man räknar om valutan.

Jag förstår nu varför det lönar sig köpa för 20', importera och sälja här för 35' - 45'

Men vad är det som är billigare i DK? Eller har de sjukt övermättad hobbyhästmarknad?
 
Fast om hästen har kostat 30 000 kr/år har den likväl kostat 90 000 när den är 3...

Nope, under 70 000:- du kan ju inte beräkna samma foderkostnader som för ett dräktigt sto, 2 års foder landar på 9000:- inkl. moms om du vill lyxa till det med havre och inte bara hö.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 273
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 306
Senast: __sofia__
·
IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
974
Senast: Trasten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 369
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp