Övervåld??

Sv: Övervåld??

Men herregud, helt sjukt att nåt sånt kan inträffa på en klinik, tycker jag! Jag har aldrig råkat ut för något sånt, och tycker det är beklämmande att ni råkat ut för det! Nog måste sånt kunna gå att anmäla!
 
Sv: Övervåld??

Psykiska skador har hon alldeles säkert fått men det är nog svårare att bevisa tyvärr... Det har ju inte hjälpt hennes redan destruktiva beteende i samband med hennes smärta.. suck..
Jag vet inte vad jag ska göra. Vill anmäla men var kommer det leda och då lär ju ägaren bli inblandad men jag tror inte att h*n orkar just nu...
 
Sv: Övervåld??

Herregud! Att folk håller på så! :eek: En som jobbar på djursjukhus borde ju veta hur man hanterar djur! Min ponny är sur eftersom han är osäker, och det blir ju absolut inte bättre av slag och sparkar! Jag hade blivit jättearg! Håller helt och fullt med dig!

Ni får ursäkta att detta inte tillför tråden något, men jag kände att jag var tvungen att uttrycka min åsikt! Lycka till med allt, och hoppas det löser sig på ett bra sätt!

MVH/Smallgot
 
Sv: Övervåld??

Vänd dig till SVA Uppsala om du inte vill prata med behandlande vet eller klinikansvarig.

Personalen får ALDRIG bete sig som du berättat.
 
Sv: Övervåld??

Tack för tipset!
Känns ju bättre att prata med någon utomstående, kommer ju att åka tillbaka till samma klinik.
 
Sv: Övervåld??

Så får de INTE göra. Att använda våld med en häst som har ont, kanske är lite osäker på ny plats och dessutom drogad är fruktansvärt dålig stil. Det hade förmodligen räckt med ett NEJ, inte fasen får de uppföra sig så!
Jag har vart på klinik med både min häst som är genomsnäll med allt utom brems, men det löste de genom att hämta en längre tjej som löste det snyggt. Sedan har jag vart där med en kompis unghäst, mycket stark i huvudet, bits fram och sparkas bak när det inte passar damen och till detta ovan att resa och träffa nya människor. De morrade lite på henne när hon vevade med benen och tyckte ungefär att JAJA, säg till när du är klar lilla damen. Otroligt bra bemötande! Så ska det vara!
 
Sv: Övervåld??

Kan du inte åka till ngn annan klinik?
Tror jag skulle göra det i det läget. Det läget = jag vet att hästen inte är borskämd utan att den helt enkelt fungerar så i sitt temperament.
 
Sv: Övervåld??

Precis. Det är som du beskrev det ska gå till (med unghästen).
Det enda positiva är ju att h*n verkade skämmas iaf. Och jag hoppas att det var första och sista gången, men det är inte acceptabelt för det.
Tyvärr är ju veterinären precis så som du beskriver, h*n går undan och börjar om, och hon(hästen) låter honom göra mkt mer än vad de andra fick.
 
Sv: Övervåld??

Om det hade varit min häst så hade jag nog inte satt min fot där igen. Men veterinären är som sagt bra. Så jag vet inte.
Men att åka dit igen med den här hästen kommer inte vara kul, hon kommer nog ha taggarna utåt redan när hon kliver ur transporten...
 
Sv: Övervåld??

Svårt att svara på.

Djurvårdarna utsätts för massor med risker när dom måste vårda ovilliga patienter..
Och det är ju klart, att dom kanske tar i för mycket.
Säkerligen oftast befogat.

När vi har varit in med odrägliga fölmärrar så har vi sagt till att dom är som dom är.

Vårdarna har fått vårt hela förtroende och skött det galant.

Dom får spruta ner dom med lugnande och använda brems helt fritt.

Jag tror inte att jag hade hanterat situationen likadant som er vårdare..tror inte det.
Hade sagt åt ägaren att bremsa hårt om undersökning ska fortskrida.

Hade ägaren vägrat bremsa så får man anta att det inte går att undersöka skadan vidare.

Om en häst försöker hugga vid sprutning utan förvarning så hade jag nog klippt till i ren självbevarelsedrift.
Därefter hade bremsen satts på.
AM
 
Sv: Övervåld??

Asså h'n verkar ju helt galen!! Jag kan förstå att man kan bli orolig o rädd men man MISSHANDLAR ingen för de varken hundar eller hästar elle vad fan de e! Min mammas fullblod fick taggtråd kastad runt benen o sen igångpiskad som unghäst de e inte våld de e tortyr:mad: Kanske inte har me de här o göra men ville ändå berätta, annars tycker ja du sak säga te ägarna o sen ge djurvårdaren en JÄVLA HARRANG! så gör man inte!!
 
Sv: Övervåld??

Det kommer aldrig nåt bra ur, att slå hästen.
En kompis till mej, vars häst blev slagen av hovslagaren, tog sin ridpisk och smickade till hovslagaren i huvudet. Den hovslagaren kom aldrig mer innan för stalldörren till hennes stall. Han blev naturligtvis skitförbannad och frågade vad i helvete hon höll på med! Hon svarade, jag försvarar min häst från dej och ditt onödiga våld. (Hästen blev bara stökigare, ju mer hovslagaren smackade till den.)

Näste hovslagare som kom, var lugn och avbröt om hästen var bråkig, det räckte med att han höjde rösten lite, så skärpte sej hästen. (Det fick ta den tid det tog, och allt gick bra med honom.)

Vet ej vad man kan göra, men jag skulle nog ha lust, att anmäla för djurplågeri. Inte för att det kanske skulle bli något av det...men det är iallafall ett sätt att markera. Jag rekommenderar inte folk att göra som min kompis gjorde..att attackera hovslagaren med ett spö. (Hon hade fått nog)
 
Sv: Övervåld??

Djurvårdaren blev nog bra rädd för hästen och troligen reagerade utan att tänka. För vissa personer lever efter regeln "600 kg häst kräver 600 kg av tillsägelse". Och vissa ser det som att "om hästen sparkar mig sparkar jag tillbaka"- jag kan kanske hålla med men inte med full kraft sparka en häst i buken och INTE när den regagerar för att den har ont. Och absolut inte om jag var en djurvårdare/veterinär! De är till för att göra våra djur friska- inte skada dem!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
464
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 735
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
7
· Visningar
687
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp