Övervåld??

fjutten

Trådstartare
Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden.

Följde med en häst och ägare till veterinären idag..

Hon (hästen) blir väldigt arg när någon gör illa henne (vilket hon anser att de gör när de ska undersöka eller spruta henne mm). Gör det ont säger hon till ordentligt, eller om hon tror att det ska göra ont. Det är en häst med mkt smärtor iaf.. Hade den inte ont skulle man kunna göra vad som helst.

Veterinären var underbar, när hästen hotade med benet så gick vet. bara undan, röt lite på sin höjd och sen gick h*n tillbaka till hästen när vi sagt åt & lugnat hästen.
Men när vi skulle röntga hästen så gick allt bra tills vi kom till bakbenen, h*n lyfte då ena bakbenet och hotade lite (hästen är alltså pleggad och står och lutar sig mot mig och svajar). Eventuellt att h*n försökte sparka mot dj.sjukvård., då börjar denne skrika och sparkar ett par gånger med vad jag upplever nästan full kraft mot hästens mage/buk/revben. Det var en till person i rummet förutom jag och dj.sjukvård. berättade tydligen händelsen för vet.

Kan man göra något mer? Får de behandla djuren såhär? Är det vanligt?
Kan tillägga att hästen i vanliga fall(om den inte varit drogad) hade gett igen med risk för att någon skadats allvarligt. Har försökt förklara det för alla inblandade men det verkar inte finnas förståelse. Är det verkligen så accepterat att vara våldsam mot hästar? Kan tillägga att förra gången vi var iväg så var det en annan dj.sjukvård. som slog knytnävsslag mot hästens käke(den hotade att bita vid sprutn). Hade det inte räckt med att ryta i och kanske putta till på bogen tex? Visst, hästen borde inte hota att bita/sparka, men det är väl ändå inte befogat av någon som inte känner hästen att "spöa" den?(menar inte att man får spöa den om man känner den). Men om man känner hästen så vet man kanske mer bakomliggande orsaken.

Hade jag varit hos vet. med min hund och den mot förmodan hade morrat och dj.sjukvård. hade slagit hunden så känns det som att det skulle anses som värre.
Visst, en stor häst kan man bli dödad av, men hästen var i detta fall på lugnande och personen känner inte hästen och varför inte bara backa, fråga mig som känner hästen vad göra och sen prova igen? Det är väl inte deras sak att "uppfostra"(skrämma) hästen?

Går det att anmäla? Hur? Var? Kommer det att leda till något? Någon som varit med om liknande?
 
Sv: Övervåld??

Folk runt om i världen dör oftare av hundbett än hästsparkar, en häst är ju ett flyktdjur och en hund ett rovdjur och ändå ser många hästen som farligare och tror att det är mer accepterat att slå en häst än en hund. Varför? Jag vet inte, man kanske blir "närmare" med en hund eftersom den är med dig konstant medan man kanske bara är i stallet ett par timmar om man inte har eget? Så tror jag iaf, men det är ju bara en tanke.

Angående det övriga så skulle jag ha slagit djurvårdaren på samma sätt om det hade varit min häst! det är alltid lika obefogat att slå ett djur sålänge det inte är någon livsfarlig situation vilket detta definitivt inte verkade vara. När min sköthäst hotar med bakbenet räcker det med att höja rösten ordentligt och kanske ge honom en liten klapp på låret, eller bara strunta i det eftersom det bara är tomma hot. Men att någon skulle sparka hästen i magen, det skulle jag bara inte ta, oavsett om det var min häst eller inte. En rejäl utskällning och kanske ett slag över näsan för att få bort personen i fråga skulle sitta på sin plats. Tror nog att man kan anmäla sådant "övervåld" faktiskt, men om det skulle tas upp ända till domstol är jag tveksam över. Men djursjukvårdaren kan gott och väl bli skadeståndsskyldig om det skulle gå igenom!
 
Sv: Övervåld??

:crazy: tycker inte det är veteriänären eller dj.sjuvårdarens uppgifta att "uppfostra" någon annans djur. Det är hans/hennes jobb att ta reda på vart felet ligger när djuret har ont eller är sjuk. Tycker personen i fråga gjorde väldigt fel och det skulle jag, om jag varit där, varit snabb att berätta. Sedan skulle jag vägra att ha honom/henne med nästa gång. Som tur är har jag aldrig råkat ut för sådana människor (har väldigt snälla hästar iof som aldrig skulle göra så. "inget ont mot din/din kompis häst. Ej menat så") Har en o samma vet. både hemma o på djursjukhuset och han skulle aldrig slå till hästar om de inte var uppriktigt elaka. Och sparka hästen i magen :eek: var väl LITE att ta i. Ok om han rytit till men sparka...
 
Sv: Övervåld??

Svarar båda på samma gång:)

Jag vet inte heller varför det verkar vara accepterat, men det känns ju som att många går efter metoden gör hästen fel så ska den ha stryk oavsett varför den gör fel. Visst finns det folk som slår sina hundar, men där känns det ändå mer som att man vill veta VARFÖR hunden gör fel.

Det är ju inte min häst och jag blev så chockad att dj.sjukvård. gjorde så. I vanliga fall är jag inte den som håller tyst, men jag fick inte fram ett ljud först, sen fick jag fram något som lät argt iaf, påpekade händelsen, kommer inte ens ihåg vad jag sa, sen stod jag med gråten i halsen. Sa även till veterinären att det kan ju inte gå till såhär (efter han sagt att djursjukvårdaren hade berättat vad som hänt). Hade det varit min häst hade jag förmodligen lappat till dj.sjukvård. både igår och förra gången. Men det är det ju inte.

Förmodligen blev dj.sjukvård. rädd, men det är ju ingen som helst ursäkt. Blir jag rädd hoppar jag undan (och ryter) som första reaktion. Och speciellt om det vore en okänd häst så visst fan hoppar jag undan. En häst jag känner kan nog få en knuff på rumpan eller bogen beroende på situation.

Hästen är normalsnäll och väldigt intelligent i vanliga fall, en svår häst. men när hon har ont så blir hon sur, på den som orsakar smärtan, inte konstigt alls eg. Hon har hotat att sparka mig en gång och även surat påvägen till hagen, men jag står kvar och morrar, hon kommer inte närmare än ett visst avstånd.

Tyvärr så tror jag att de som blir upprörda och uppmärksammar det här, tex ni som svarat nu, är redan människor som behandlar sina hästar bra och försöker se till så att människor runt omkring också gör det. Tyvärr så är det ju de som reagerar med våld som borde tänka till en gång extra. Varför reagerar man med våld och vad har man för rätt att sparka/slå ett djur?

Jag blev nog ännu mer upprörd för om detta våld finns på ett djursjukhus dit djuren kommer för att bli friska, hur ser det då inte ut i stallen i resten av Sverige, och världen? :cry:
 
Sv: Övervåld??

jag kan ju berätta hur det sett ut i ett stall iallafall..

stall/ridskolechefen skulle lasta en häst som krånglade, och bad mig hjälpa till (med linor bakom rumpan på hästen), när hästen var rädd och vägrade gå in så sparkade han honom (HÅRT!) i magen/revbenen flera gånger, jag blev arg och röt till att sådär får man inte göra osv, fick då till svar att han minsann vet vad han gör och hästen är bara dum och jag kunde gå därifrån nu. (gjorde jag också, kanske fegt, men jag hade ingenting att sätta emot.)
..så jag tror att det är utbrett, men lika illa för det.

har funderat på just det här med uppfostran hundar vs. hästar. en sak jag kom fram till att anledningen att man "slår" hästar är för att om hästen biter, eller försöker "på allvar" att bita/slå, så måste man säga ifrån rejält. de jag vet som har hundar (har aldrig haft någon själv) säger också att om hunden biter så måste man också smälla till, för det är ju faktiskt farligt.
sen är de flesta hundar såpass uppfostrade att de mycket sällan/aldrig normalt biter.
de flesta hästar däremot är kanske inte riktigt lika uppfostrade, i och med att det är få förunnat att umgås med hästarna så mycket som man skulle behöva för att få dem lika uppfostrade som hundar, och då tar man nog till det "hårdare" språket "oftare" men eg i samma situation som hundägarna.

absolut inget rättfärdigande av djursjukvårdaren, känns väldigt grovt att sparka en häst i magen. och i den situationen du beskrev var det ju VERKLIGEN inte befogat. (kan inte tänka mig så många situationer det är befogat, kanske om hästen är bindgalen och anfaller eller nåt sånt.)
 
Sv: Övervåld??

Nej så får det inte gå till. Jag tycker att håller man på med sjuka djur så får man också ha lite förståelse för att de tex kan sparka när det gör ont. Att sedan sparka en häst med full kraft (antar att det var en karl) i magen gör man bara inte. Man kan ju skada hästen.

Eftersom veterinären redan vet om det och dessutom står på din sida så kan du inte göra så mycket mer. Man får hoppas att djursjukvårdaren skärper sig och om han fortsätter borde han få sparken.
 
Sv: Övervåld??

Det är nog rätt ovanligt att sådant sker med veterinärer och på kliniker.
Alla jag varit i kontakt med har räknat med att hästar kan kicka till när det gör ont, eller är ouppfostrade där ägarna anser bett och sparkar är ok.
Enda jag vet som hänt när en och annan häst rejält hållit på och skatat personalen, är att de avstått behandling för att det inte gått att komma nära hästen.

Jag har dock inte det problemet med mina hästar, de uppför sig inte så. Och skulle de ha så stor smärta att de sparkade, då känns det "överkomligt" för mig, och jag vet att veterinärer då har överseende med det.
 
Sv: Övervåld??

:crazy: Sådana människor ska absolut inte jobba med djur, det är var nog varken första eller sista gången han slog en häst :devil: nä bort med dem...tycker jag...:mad:
 
Sv: Övervåld??

Nej jag håller med. Men eftersom veterinären fick veta? Konstigt. Jag vet inte. Men vi ska ju dit igen. Och hädanefter ska jag vara beredd och arg. :devil:
 
Sv: Övervåld??

Fel fel fel fel fel. Personligen skulle jag gett djurvårdaren en rejäl omgång verbalt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Övervåld??

Jag hoppas verkligen att det är ovanligt.
Men de två sista ggr vi varit där har det hänt. Första ggn knytnävsslag mot käken, och nu sparkar mot magen.
Jag har full förståelse om de inte vill hantera henne pga deras säkerhet, hon är inte trevlig när hon sätter den sidan till.
Så tråkigt bara att veterinären är så bra.

Hon är inte så på hemmaplan. Visst hon är svår och man får be snällt, men hon har respekt för de få som hon litar på.
 
Sv: Övervåld??

Jag menade beredd på att bli arg och skälla ut någon som ger sig på hästen:devil: :angel:
Aldrig att jag skulle slå någon. Jag gör inte sånt. :smirk:
 
Sv: Övervåld??

fjutten skrev:
Jag har full förståelse om de inte vill hantera henne pga deras säkerhet, hon är inte trevlig när hon sätter den sidan till.
Så tråkigt bara att veterinären är så bra.

Jag tycker det mesta brukar gå att lösa med brems och lite plegg. Har faktiskt aldrig varit med om att djurskötarna läxar upp hästarna.

Jag skulle nog tagit ett snack igen med veterinären/klinikchefen och påpekat att beteendet inte är OK.
 
Sv: Övervåld??

Jaa PL har ju åsikter till både höger och vänster... :angel:

Jag skulle definitivt prata med veterinären om detta, visst kanske de sätter sin egen säkerhet först men det ger inte någon rätt att sparka eller slå en häst på käften bara för att man är rädd. Är man rädd så sök jobb på en smådjursklinik, där blir man nog biten hundra gånger mer än på en hästklinik!
 
Sv: Övervåld??

Jo, men det brukar finnas en poäng i åsikterna..

Jag har aldrig varit med om ngt liknande på klinik, eller hört talas om sån behandling. Däremot vet jag att det har hänt att de skickat hem ngn häst med orden att de är välkomna tillbaka när de uppfostrat hästen. Naturligtvis inte vid akuta eller farliga sjukdomar, utan vid tex hältutredningar som hästen VÄGRAT genomgå.

Vet vet. som blivit riktigt skadade av sparkar.. kan förstå att de är försiktiga då de inte känner hästarna. Men våld får de inte bruka..
 
Sv: Övervåld??

Hon går inte att bremsas (funkar helt enkelt inte) och hon var inte fullt vid medvetande, normal dos lugnande plus lite plegg innan och tilläggas kan att hon är lättpåverkad. Så jag tror inte att hon hade kunnat sparka rent fysiskt, men hon försökte och det fick hon lida för.

Jag vet inte hur vi ska eller om vi ska gå vidare, ägaren var inte i rummet och såg (vi turades om vid röntgen). Ska försöka få tag på någon som man kan kolla med...
Ska även kolla om hon fått några fysiska skador..
 
Sv: Övervåld??

Jag håller helt och hållet med dig! :bow:

Var bara tvungen att skriva det, även om det inte tillför diskussionen något.
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 735
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 681
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp