Bukefalos 28 år!

Överviktiga medelålders karlar som rider western

Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

"Jag namn att en del quartern är för klen i sina ben, det är inte bara sadle/rytter vikt men hästens egen som är det knäckande + allt stilla ståenda i vanten att göra nåt på dessa tävlingar."

Fast va? Vadå allt stillastående i väntan på att göra något på tävling? Du tror inte att man kanske har tränat hemma? Och det är ju knappast så att man står stilla länge och sedan går in och kör sin reiningrunda? Jag har ingen erfarenhet av WRAS tävlingar utan jag hänger mest på NRHA tävlingar och 99,99% av de tävlande på dom skulle aldrig göra så.

Jag rider för övrigt en quarter på ca 145 cm och jag är 173 cm lång och ca 65 kg tung. Sadeln väger runt 15-18 kg. Och jag har aldrig fått höra att jag är stor på henne. Tvärtom.

Alla har olika erfarenheter, men jag skulle själv aldrig kalla en quarter för klen. Undantag finns. Naturligtvis.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Ok, har du då valt en liten isis eller en större? En kompis till mig hade en rejäl isis på ca 145 cm och den kände jag mig mkt mer hemma på en den lilla på drygt 130 jag ridit på turridning.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Våra grabbar ligger runt 140 i mankhöjd men det är inte det som är avgörande utan hur de är byggda.
Om man tittar på exteriören och jämför islandshästen med större hästar så är ofta inte benen klenare, bara kortare, och de har en kortare rygg samt 150-200 kg mindre egenvikt att bära.
Så varför skulle en islandshäst vara sämre att bära ryttare än större hästar ;)

Filosoferar
Rolle
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Hmm.. Då måste jag alltså göra mig av med båda mina hästar och skaffa något stort. Skulle behöva något som väger minst 600 kg (jämfört med nuvarande på ca 450-500 kg). Ja, plus sadelns vikt då förstås. Och jag som rider fjording :o


Jag blir lite ledsen av såna här diskussioner, det triggar alltid smått anorektiska tendenser hos mig..

Men om 10-15% är godkänt och du säger att du behöver minst 600kg häst, då skulle du alltså väga 90 kg?
67,5 kg är 15% av 450 kg om jag inte räknat helt fel?
67kg är väl en väldigt normal vikt som genomsnittslång tjej, inte anorektiskt?
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Vet inte riktigt vad jag ska svara på detta. :banghead:

Tror du ens för en sekund att hästarna är så tungt belastade att de inte orkar ta sig framåt utan att släpa hovarna i underlaget? Avel och ras är svaret på den markbundna gången. Det är inga problem att göra spansk skritt med en quarter, om det på något sätt är ett viktigt kriterium.

Ja, jag tror "ens för en sekund" att det förekommer att hästar är så tungt belastade innan de är upptränade, att deras gångarter blir mer markbundna än de skulle vara "naturligt".

Spansk skritt är knappast ett representativt exempel på häst som orkar gå luftigt.
Däremot ökad trav av dressyrtyp, eller luftig gång av typen passage (inte piaff, för där ser man sällan särskilt mycket lyft oavsett hästras).
Jag har sett en duktig westernryttare på en mycket välutbildad quarterhäst utföra riktigt flashig travökning med god aktivitet i både bakben och framben. Snyggt, imponerande.

Min quarter rör sig med ganska fina, framåtgripande rörelser och lyfter ordentligt på både fram- och bakhovar.
Jag har på träningar sett icke överbelastade quarterhästar som inte släpar hovarna i backen.
Jag har på tävling sett treåring med ryttare i 120-130kg klassen släpa sig fram (jo, jag vet att hästen var tre år gammal).
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

KL

Var för någon vecka sedan på besök hos alla ridskolor i omnejden för att se om någon kunde hjälpa till med att avrosta mig.
Man känner sig ganska lätt som en tjockis när man står där och förklarar att man är 1.93 och väger 100Kg. Det hjälper inte direkt att dom mer eller mindre måste leta upp och sedan damma av en eller två hästar som borde klara av ens vikt.. Dvs, så där lagom vältränade hästar.

Och, för att vara man så är jag inte på något vis tjock. Jag tränar 1-2 timmar om dagen, och är enbart välmusklad (numera). Dvs, det finns inte direkt många kilon som går att få av mig..

Det jag försöker få sagt här är att det kanske inte enbart är dom "överviktiga medelålders karlarna"s fel. Det kanske inte finns lämpligare hästar för dem på ridskolan?
Visst, det korrekta sättet att lösa problemet på är att karlen får lära sig rida någon annanstans, men som jag förstått det så har väldigt få ridskolor en ekonomi som låter dem välja och vraka bland eleverna..
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Ja, jag tror "ens för en sekund" att det förekommer att hästar är så tungt belastade innan de är upptränade, att deras gångarter blir mer markbundna än de skulle vara "naturligt".

Spansk skritt är knappast ett representativt exempel på häst som orkar gå luftigt. ( Det vet jag, utan var mer ett sätt att försöka förklara att markbunden gång inte har med tyngd att göra)

Däremot ökad trav av dressyrtyp, eller luftig gång av typen passage (inte piaff, för där ser man sällan särskilt mycket lyft oavsett hästras).
Jag har sett en duktig westernryttare på en mycket välutbildad quarterhäst utföra riktigt flashig travökning med god aktivitet i både bakben och framben. Snyggt, imponerande. ( Tänker du på E.S på Nationals?)

Min quarter rör sig med ganska fina, framåtgripande rörelser och lyfter ordentligt på både fram- och bakhovar.
Jag har på träningar sett icke överbelastade quarterhästar som inte släpar hovarna i backen.

Jag har på tävling sett treåring med ryttare i 120-130kg klassen släpa sig fram (jo, jag vet att hästen var tre år gammal). 130 kg är en stor vikt. Eftersom jag inte kommer på en manlig ryttare som ens är i närheten av den vikten, antar jag att det är en kvinna. Detta är intressant. Vilken tävling var detta?

Jag har svarat i rödtext...
 
Senast ändrad:
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

10 % av 450 kg = 45 kg
Jag väger 65 kg, min sadel närmare 20 kg. Det skulle bli närmare 20 %, enligt beräkningarna på tok för tungt för mina ponnyer. Och rent av skadligt!
Jag kan inte ha en stor häst, jag är alldeles för kort (och feg) :p

Märkligt hur min gammelman klarat vara ridhäst med mig på ryggen i tio år, utan en enda ridrelaterad skada... Inte ens en hälta (jo, pga hovböld tre gånger. Fast de berodde knappast på min vikt ;))

Skulle gärna ta del av studien!

Ang gångarter på westerntävlingar; det har väl knappast med ryttarens vikt att göra. Det ska inte vara speciellt fluffigt och dressyraktigt på en ex pleasure.
Och här ska ni få höra: Alla hästar är inte fluffiga och stora i steget! :o
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Något jag alltid funderar på när såna här diskussioner dyker upp, det är varför man aldrig nämner hästens eventuella övervikt...
Min foderhäst väger i nuläget uppskattningsvis 750kg. Han skulle behöva tappa 100kg.

Men om man bara stirrar på procent, så klarar han tyngre ryttare nu när han själv är tyngre? Det är ju helt ovettigt, om man tänker ett steg längre....
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Något jag alltid funderar på när såna här diskussioner dyker upp, det är varför man aldrig nämner hästens eventuella övervikt...
Min foderhäst väger i nuläget uppskattningsvis 750kg. Han skulle behöva tappa 100kg.

Men om man bara stirrar på procent, så klarar han tyngre ryttare nu när han själv är tyngre? Det är ju helt ovettigt, om man tänker ett steg längre....

Hehe. spot on.

" Jag är för tung för min häst, bäst att göda honom":D
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

10 % av 450 kg = 45 kg
Jag väger 65 kg, min sadel närmare 20 kg. Det skulle bli närmare 20 %, enligt beräkningarna på tok för tungt för mina ponnyer. Och rent av skadligt!
Jag kan inte ha en stor häst, jag är alldeles för kort (och feg) :p

Märkligt hur min gammelman klarat vara ridhäst med mig på ryggen i tio år, utan en enda ridrelaterad skada... Inte ens en hälta (jo, pga hovböld tre gånger. Fast de berodde knappast på min vikt ;))

Skulle gärna ta del av studien!

Ang gångarter på westerntävlingar; det har väl knappast med ryttarens vikt att göra. Det ska inte vara speciellt fluffigt och dressyraktigt på en ex pleasure.
Och här ska ni få höra: Alla hästar är inte fluffiga och stora i steget! :o
Men <10% var ju det som ansågs optimalt, ännu mer optimalt torde ju <5% eller allra bäst <1% men det är ju inte rimligt. <=15% var ju "godkänt. En sån siffra är ju generell, och om du ligger under 20% på en viktbärande häst är det väl helt okej? Ser inte varför du ska ta åt dig, eller varför den procentgränsen skulle vara anorektisk...
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Något jag alltid funderar på när såna här diskussioner dyker upp, det är varför man aldrig nämner hästens eventuella övervikt...
Min foderhäst väger i nuläget uppskattningsvis 750kg. Han skulle behöva tappa 100kg.

Men om man bara stirrar på procent, så klarar han tyngre ryttare nu när han själv är tyngre? Det är ju helt ovettigt, om man tänker ett steg längre....
Just denna diskussion handlar ju om ryttares vikt, därför diskuteras just det. Jag och även någon annan nämnde i förbigående att hästens egen vikt spelar in...
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Det står på ett par ställen i tråden att 20 % av hästens vikt ger skador, eller förändringar. Det var helt och hållet oberoende av hästens byggnad osv jadajadajada

Dessutom har jag aldrig sagt att det är anorektiskt, jag sa att JAG blir smått anorektisk av TANKEN på att det är så. För det innebär ju att jag måste väga för mycket för mina hästar, trots att jag alltid sett mig själv som ganska liten.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Eh? Den undersökningen som det pratas om i många av inläggen i tråden jämför ryttarens vikt i förhållande till hästens vikt... Så det är ju inte direkt oviktigt att ifrågasätta det mätsättet i just den här tråden ^^.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

För det innebär ju att jag måste väga för mycket för mina hästar, trots att jag alltid sett mig själv som ganska liten.

Jag lägger ingen värdering i sanningshalten i undersökningen, mer än att värdena procent satsen ger inte är anorektiska, det var allt.
Det citerade kommer ju tillbaka till vad jag skrev i mitt första inlägg om självinsikt. Du ser dig som liten, vilket stämmer eller inte stämmer beroende på din självinsikt.
Jag försöker inte ge mig på dig som person, hoppas du förstår principen jag menar.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Jag lägger ingen värdering i sanningshalten i undersökningen, mer än att värdena procent satsen ger inte är anorektiska, det var allt.
Det citerade kommer ju tillbaka till vad jag skrev i mitt första inlägg om självinsikt. Du ser dig som liten, vilket stämmer eller inte stämmer beroende på din självinsikt.
Jag försöker inte ge mig på dig som person, hoppas du förstår principen jag menar.

650kg (min nuvarande pålles idealvikt) x 10% = 65kg. Inklusive utrustning!

Jag som är 177cm lång, bredaxlad och sätter muskler om jag så bara tittar på en hantel, får absolut inte väga så lite som 65kg. Då vore jag kraftigt underviktig. När jag väger 70kg ser det läskigt ut. Min idealvikt är 74-75kg, i förhållande till hur jag är byggd. Jag är just nu enligt mig själv överviktig, väger 80-82kg, men det är inget som syns när jag har byxor på mig (hehehe det sätter sig bara på låren). När jag säger att jag behöver gå ner i vikt ser folk ut som frågetecken.

Därför anser jag att dom där procenten ÄR anorektiska. För att jag ska kunna rida en normalstor häst enligt 10%-regeln, måste jag bli sjukligt underviktig.

Och jag är ju inte en jätte direkt. Så jag står inför alternativet att antingen svälta mig själv sjuk, eller köpa en shire?

(eller bara strunta i 10%....)
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Eh? Den undersökningen som det pratas om i många av inläggen i tråden jämför ryttarens vikt i förhållande till hästens vikt... Så det är ju inte direkt oviktigt att ifrågasätta det mätsättet i just den här tråden ^^.

Man utgår ju alltid ifrån vad hästen borde väga..i alla sammanhang. Du lägger väl inte på mer foder på en överviktig häst för att den väger mer?
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

650*15%=97,5.
Om man nu ska gå efter den studien är upp till 97,5 kg okej, även om 65 är optimalt. Inte max 65 kg. Med 82 kg och 15 kg sadel är du under gränsen?
Det står ju bara att10% är optimalt men att 10-15% är okej?
97,5 kg inkl sadel är väl inte anorektiskt?
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

650*15%=97,5.
Om man nu ska gå efter den studien är upp till 97,5 kg okej, även om 65 är optimalt. Inte max 65 kg. Med 82 kg och 15 kg sadel är du under gränsen?
Det står ju bara att10% är optimalt men att 10-15% är okej?
97,5 kg inkl sadel är väl inte anorektiskt?

Absolut inte, men tycker ändå att det är helt sjukt att det är 65kg som skulle vara optimalt för en häst på 650kg.

Det är så många andra faktorer som väger in. Precis som att alla människor som väger 65kg optimalt kan bära 6,5kg i en ryggsäck? Det har ju att göra med skelett, muskler, ryggsäckens utformning, hur hållbara knän man har, om skorna är nog bra etc etc etc etc.

Det jag motsätter mig är just den här studien, som dyker upp precis överallt, och alltid urartar diskussionen i mobbning av personer som inte är smala/lättviktigt byggda. Alla som är långa, muskliga, eller har några extrakilon borde hålla sig på marken. Bara korta tjejer som är nätt byggda är ok uppe på hästryggen.

Alla som inte är små borde låta bli att rida hästar, djurplågeriiii! :nailbiting:

(ursäkta överdriften, men jag är gruvligt less på att just den studien dras upp och används av smalisar för att hacka på tjockisar)
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Men sja man överdriva så är ju alltid en lättare ryttare lättare att bära och med andra ord är den egentliga optimala vikten <1% av hästens vikt. Varför hänga fast vid 10% när det står att 10-15% är okej?
Studien är som många andra studier av djur och människor en generalisering och något att tänka på. Ingen lag eller regel.
Och jag ber om ursäkt för att jag som "smalis" hackat på "tjockisar" om jag gjort det.
Jag ser dock inte mig själv som smal med 68 kg till 167 cm. Och det är inga hästar jag har känt mig lagom på där jag inte vägt under 15% av hästens normalvikt...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 153
Senast: Pyrran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
2 584
Senast: Myrten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 114
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp