Bukefalos 28 år!

Överviktiga medelålders karlar som rider western

Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Kavallerister var små! De uniformer som användes av svenska kavalleriet i början på 1900-talet visar detta med all tydlighet. De passar idag en kvinna i strl 38-40. Dels var ju medellängden och medelvikten lägre än idag, men man rekryterade redan då småväxta män. Officerarna fick vara större dock. Deras uniformer passar en man i storlek 48-50 idag.
Tror man får vara försiktig med att dra historiska slutsatser - man hade ju även en helt annan syn på god djurhållning på den tiden ....

Enligt många här hade jag varit för tung att rida min D-ponny när jag hade strl 38-40...

I början av 1900-talet hade det funnits framgångsrikt kavalleri i sådär 1000 år. Hade hästar bara orkat bära vad som sagts vara maxgräns här och var i den här tråden hade beridna soldater aldrig slagit igenom. Vapen som går sönder efter en vecka pga för tung belastning är inget som ger ett övertag över fienden.

Eftersom det här är a) Westernforumet och b) islandshästar kommit på tal, så ska man minnas att för inte allt för länge sedan var de flesta hästar av vad vi kallar ponnystorlek idag. Samtidigt har de allra flesta ryttarna genom tiderna varit män - och nej, alla har definitivt inte varit mindre än sina nutida efterlevande.

Vad som menas med "för tung" varierar också mellan inläggen här. Det är skillnad på om man tycker 100-120 kg är för mycket, eller sätter så snäva gränser att endast smala kvinnor ska få rida. Det är det senare jag vänder mig mot.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Personligen tycket jag att 20% av hästens vikt är ett vettigt riktmärke. Det jag reagerar på är när ryttare som 'välbyggda' väljer en liten nätt häst! Det är väl klart att alla som vill ska kunna rida - på en lämplig häst! Men visst, 20% gör att en 90 kg tant är för stor för en häst på 400 kg och det tycket jag oxå ...men då kan hon rida en häst på 550 kg istället!
 
Senast ändrad:
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Amen to that! Jag tycker inte heller att man ska få rida till varje pris, men en del verkar ha väldigt dålig koll på hur mycket folk faktiskt väger!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 153
Senast: Pyrran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
2 584
Senast: Myrten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 114
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp