Bukefalos 28 år!

officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Han kan begära en förrättning till gemensamhetsanläggning.
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=1683
Och sedan så blir ni betalningsskyldiga.
Förresten, kom jag på, så gör en gemensamhetsanläggning det inte möjligt för en granne att bara komma viftande med en faktura till en annan. Delägarna beslutar gemensamt om vad som skall göras med samfälligheten, och en granne/delägare kan inte bara enväldigt göra saker med den - vare sig det kostar eller inte - vilket också bekräftas HÄR av Lantmäteriet.
 
Senast ändrad:
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Precis som du skriver har jag oxå uppfattat allt. både av det jag läst och de juriskt kunniga jag pratat med. och jag har oxå läst på i ämnet redan innan detta dök upp pga att jag inte på något vis ville göra nått olagligt eller dumt.
 
Senast ändrad:
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Nu har han gapat på oss igen.Betalar vi inte..ska han gräva av vägen :crazy:

anedningen till att han skrek skällsord tidigare var för att jag tydligen hånflinade?? :eek:

Jag bad honom skicka faktura..då blev han sur.Men rätt ska vara rätt tycker jag om det är så här han tänker lägga nívån..
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Först så vill jag göra klart att det jag gör inte är att "resonera" utan jag letar hur det rent lagligt fungerar.
Vilket inte alltid är detsamma som vad jag tycker.

Om TS har servitut på att använda grannens väg så är vägen, och den bit av grannens tomt som den upptar, väldigt tydligt fortfarande just grannens väg och tomt. Skulle grannen begära att vägen görs om till gemensamhetsanläggning så blir han väl såvitt jag förstår av med vägen och den delen av tomten från sitt ägande, ...
Nej så fungerar det inte.
Det är bara vägen som blir gemensamhetsanläggning - d.v.s. själva vägbanken.
Marken som den ligger på tillhör fortfarande markägaren.

Gemensamhetsanläggningar kan vara vägar, brunnar, pumpar, avlopp m.m.
Men ligga på vilken annans fastighet som helst.

I övrigt håller jag inte med om att det är så enkelt som att grannen har rätt att kräva TS på godtycklig summa för vägens underhåll.
Jag vet att man måste betala för sin del av nötningen.
Men jag hittar inte just nu hur det vare sig räknas eller går till.
Och jag är övertygad om att Lantmäteriet kan hjälpa till där.
Jag vet också att man som delägare i en väg kan kräva förrättning alldeles på egen hand om man inte kommer överens.
Och att en förrättning är dyr så att det kan vara bättre att bara betala.

Om summan är rimlig då.
Vägunderhåll är inte gratis.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Visst.
Men samtidigt så måste ju vägen hålla en minsta nivå som sophämtningen och posten kan godkänna.

Jag förstår inte vad det är för problem med att betala för underhållet på en väg som man använder?
Gör man det ordentligt så behöver man inte bry sig på många år.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Posten går inte ner efter denna väg.. inte heller sophämtningen .Soptunnorna körs upp till den allmänna vägen ..och posten hämtas på samma väg.

Ett av problemen är just att han gör det inte ordentligt. vägen kommer se anskrämlig ut innom snar framtid. Det enda som gjort nu är att han på eget bevåg tippat på 7 lastbilslass med grus och säger att vi ska betala.

han har alltså inte sagt något innan öht om någon betalning.Han kommer nu i efterhand och kräver oss på pengar..
 
Senast ändrad:
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Jag bad honom skicka faktura.

Du måste naturligtvis ha en faktura.
Som du sedan kan bestrida om den är oskälig.

Gissningsvis så är det sedan lämpligt att värdera er nötning av vägen och att ni sedan betalar för den.

Gräver han av vägen så ringer ni polisen - för det är ett mycket grovt brott.
Man får inte hindra någon att nyttja sin fastighet eller tillhörande servitut.
Och man får aldrig spärra av en väg bara för att man vill det.
Det krävs tillstånd för det.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Ett av problemen är just att han gör det inte ordentligt.

Men då så skall ni bestrida fakturan p.g.a. att ni inte är nöjda med arbetet.
Vilket tar oss tillbaka till att ni måste få en faktura.

Ett annat sätt, som jag skulle använda mig utav, är att värdera er nötning på vägen och så betala för den.
Så kan grannen hålla på och trassla med vägen bäst den vill sedan.
Och ni kan kräva en viss nivå på den - ni har ju betalat.

Som exempel så har jag 18% av en 1 km lång väg och det kostar mig ca 1200:-/år inklusive snöröjning.
Den vägen sköts mycket bra.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Nej vi är verkligen inte nöjda med arbetet. Han äger en del av vägen till våran fastighet och den har han inte heller gjort nått med öht .utan han har bara dragit grus fram till sin egen dörr. vägen ser ut som ett Y kan man säga med en längre botten del och längre höger krok..vi bor till vänster på yets topp och grannen till höger. i botten på yt är den allmänna även. sträckan upp till oss från klyckan är det inte gjort nått med. även om det är grannen som äger den biten oxå ändå upp till våran gårdsplan inprincip.Han har haft på grus där han åker.. han har alltså inte färdigställt hela vägen utan bara den biten han åker på.
jag begriper inte varför jag ska betala hälften av fakturan när jag endast använder hälften av gruset och åker på som han och hans kunder till stugan han hyr ut oxå åker på. en tredjedel av hälften låter mer rimmligt. men då vill jag ha grus på resten av vägen oxå upp till vår tomtgräns.

han påstår att han dikade för tre år sedan .(då bodde vi inte här) Men som det ser ut är det inte dikat öht på väldigt länge .och det finns en bäck som leder under vägen genom en trumma denna trumma måste på nått vis vara trasig eller dyl för på vintern blir det tvärstopp och allt vatten stannar på ena sidan av vägen och rinner ju tillslut över vägen i stället för under.
Pga att det helt saknas diken eller är dåligt dikat.
Där det är dåligt dikat går ju nu gruset som han lagt på rätt ner i backen eftersom vägen är mjuk under pga underminering . Och detta försöker han lösa genom att ösa på mer grus..Det säger väl sig själv..i vår är gruset borta..och då står vi där igen..Jag vill inte kasta mina pengar i sjön..vill han det så varså god det är ändå hans väg. Men jag tycker ändå att jag har rätt att kräva då att det blir ordentligt gjort och går rätt till från början om mina pengar ska gå till underhåll av vägen.

han blev inte glad när jag sa att han kunde ju skicka en faktura.. Och tro mig jag vill inte vara osams med honom heller. men han har lag det på en så otroligt låg nivå..står och skriker skällsord och hotar och håller på.. hur för man en dialog öht på ett sansat sätt när den andra parten mest skriker könsord och är otrevlig? Det känns som om jag inte har annat val än att ta den rättsliga vägen ? han har ju hotat med både vägbom och gräva upp resten av vägen upp till oss.

Jag har ingen lust att betala ut någonting till nån som behandlar mig på det viset.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Ta allt den rättsliga vägen så kan gubb:devil: hoppa och fara bäst han vill. Anmäl lösspringade hundar, anmäl när han skjuter, anmäl när han bränner sopor, spela in hoten och anmäl osv. :mad:
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Jag tror att det bästa för er i det här fallet är att NI begär förättning.
Så att hela vägen blir en gemensamhetsanläggning.
Ett servitut gör ju inte markägaren skyldig att underhålla vägen.
Utan bara innehavaren av servitutet rätten att åka på den.
Så hur ni än gör så blir det trassligt på många sätt utan förättning.

Ni skall bara betala för nötningen på den sträckan som ni åker.
Så ett alternativ är att värdera den nötningen och sedan betala för den.
Det kan inte bli många kronor.
Mina 18% betalar ju för 180m.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Ang detta med gemensamhetsförättning ..hur går man till väga då? Sen är ju frågan hur grannen ställer sig till det.och förlorar han äganderätten över vägen .Blir hans tomt då mindre på papper?För blir den det går han absolut inte med på det eftersom han då förlorar sin jakträtt.Marken är på härsken till för liten att jaga på redan i dag.Så om det ställer till det för honom med gemensamhetsförättning kontra jakt ..finns det inte en suck i skogen att han går med på nått dyligt.

vägbiten vi använder är ca 90 m lång som är hans.Och jag har absolut inte något imot att betala en nötningskostnad per år.Snöröjningen betalar vi redan 1/3 av fast det bara plogas hem till honom.Vi får skotta bort vallen som blir för att komma hem och in till oss även om han äger mer av vägen.Han gjorde samma sak vid betalning för snöröjningen kom med fakturan och sa att vi skulle betala. nått kvitto fick vi inte.Och jag känner att jag måste sätta ner foten någonstanns för annars vet man ju aldrig hur många fakturor han tänker slänga åt vårt håll.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Ang detta med gemensamhetsförättning ..hur går man till väga då?
Ni kontaktar Lantmäteriet.
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_ServiceMiddlePage.aspx?id=12403

Sen är ju frågan hur grannen ställer sig till det.
Det spelar ingen roll.
Det blir förrättning i alla fall.

och förlorar han äganderätten över vägen .Blir hans tomt då mindre på papper?
Nej tomten blir inte mindre.
Vägen kommer fortfarande att ligga på hans mark.
Men själva vägbanken kommer att vara en gemensam anläggning.
Det kommer inte att påverka jakten.

vägbiten vi använder är ca 90 m lång som är hans.
Det borde kosta i snitt runt 300:-/år för er del att hålla den biten tipptopp.
Vissa år mer och andra mindre då.
Häften blir ju 45m och jag betalar 7:-/m = 315:-


Och jag känner att jag måste sätta ner foten någonstanns för annars vet man ju aldrig hur många fakturor han tänker slänga åt vårt håll.
En förrättning är den korrekta vägen att gå i ett sådant här läge.
Den är till för att reglera gemensamma anläggningar så att det inte blir godtyckligt.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Tack så hemskt mycket :bow:
315 kr är ju i samma mått vad vi betalade för snöröjningen i våras.och nu kräver han oss på 4 siffrigt belopp för gruset.

ååhh jag vill bara att allt ska vara rätt och riktigt enligt lag .och att allt är klart och tydligt från början. Det är så fruktansvärt tröttsamt att ha det på det här viset. *suck*
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

En laga förrättning kostar skjortan, så frågan är om det är värt det? Vi fick ett ca-pris på 90 000 kr för vår byväg som är 2,5 km iofs många delägare men ändå.
Vägunderhållskostnaden beror ju också på utgångsskicket på vägen, en välskött väg är billig i underhåll, en misskött dyr.
Nog borde man kunna reda ut detta med hjälp av den myndighet som ansvarar för utfärdandet av lagfarter.
Nackdelen är när man har att göra med folk som anser sig ha rätt även om de har fel.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Det är just det. han tror att han har rätt. i går kom kan springade med nån lapp om samfällighet som han skrivit ut från nått ramdom forum på nätet utan någon som helst juridisk anknytning. Varpå maken sa åt honom att detta är ingen sammfällighet och att vi har officialservitut på vägen. svaret på det från grannen sida var att han då skulle gräva upp vägen hem till oss så vi inte kom in. Maken förklarade då vänligt att så fick han inte göra för det är olagligt.
till svar fick han -SKITSNACK SÅ HELVETE HELLER ,JAG KAN GÖRA VAD JAG VILL MED MIN VÄG!!!!
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

-SKITSNACK SÅ HELVETE HELLER ,JAG KAN GÖRA VAD JAG VILL MED MIN VÄG!!!!

Man kan ju låta sådana här människor driva det hela vägen också.
När han har grävt av vägen så blir ju det hela polisens problem.
Efter en sådan sak så brukar de vara spaka.

Jag vet inte vad straffet för något sådant är, men att där finns ett redigt straff det är jag övertygad om.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

En laga förrättning kostar skjortan, så frågan är om det är värt det? Vi fick ett ca-pris på 90 000 kr för vår byväg som är 2,5 km iofs många delägare men ändå.

Japp det är skitdyrt.
Och detta använder jag för att hålla delägarna i min väg i schack.
Jag hotar med att begära förrättning när de inte följer reglerna.

Nu så är det egentligen så att Vägföreningar skall ha gjort förrättning för länge sedan enligt några nya regler som kom för några år sedan.
Men vi kör på ändå.

Det är Lantmäteriet som sköter sådana här saker och de kan även begära förrättning om de vill.
Och det är vad de nog kommer att rekommendera.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Så som jag har läst mig till nu så har jag bara skyldighet att betala nått om jag använt vägen vårdslöst eller skadat det oaktsamt eller utsätter den för annat som inte kan anses som normalt slitage. i dagläget åker vi ca 4 ggr dag på vägen i bland något mer i bland inte alls. väldigt lugnt och försiktigt med kan tilläggas eftersom vi är rädda om vägen. och hästarna (2 st) skrittas på den max 6 ggr dag. Och jag brukar även om jag ser att en hästhov gjort en grop eller dyl se till att gämna till det igen. Plockar även reda på hästgödsel om nått sånt förekommit.
Grannen har på papper godkänt att jag har hästarna i stall hemma på gården dock godkände han inte uppförande av hage i anslutning till stallet så därför går hästarna ca 6 ggr på vägen i stället för max två som det blivit om jag fått ha dem hemmavid i hagen.


Grannen har själv i dag nyttjat vägen 16 gånger med sin suv .
vi har åkt 4 ggr med våran lilla kombi och hästarna har gått på den 6 ggr.
Vi har nästan aldrig någon tung trafik upp till oss. det har hänt två ggr på två år att vi har haft lastbil in efter vägen. Det tyngsta vi kör med är hästransporten.
Grannen därimot har gjort markberedning och fått fyllnadsmassor levererade för att ställa sin husvagn som han oxå är ute och luftar i bland . så det har varit en hel del maskiner här och han har även fått saker levererade med lastbil även traktor med timmervagn i våras flera vändor för att leverera ved till grannen när vägen var som sämst.

Hästransporten med sin tyngd (Som förövrigt går av våran gård max 20 ggr per år och då väger hela ekipaget under 3 ton.)

använde han som argumet för att vi förstör hans väg .*bläää*
jag känner mig som en grinig tonåring just nu och har bara lust att i äkta målbrottstämma säga till grannen..
"Meen duuu råååå!!?"

Nej jag ska inte sänka mig till hans nivå men det är fasiken så lockande..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 359
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 194
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 511
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 426
Senast: Raderad medlem 124573
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp