Bukefalos 28 år!

officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

33% men ska ni betala så mycket?

Om vägen var Y formad. Vi säger att alla delar är lika stora. Så länge han inte sköter eran del också borde väl ni betala ½ av underhållet av botten delen alltså 1/6.

Eller skall ni skriva in att han är förpliktigad att sköta er del på samma vis som den gemensamma och hans egen del.

Är delarna lika stora anser jag att det då är skäligt att ni betalar ½. Lite beroende på hur stor differens det är emellan erat slitage. Men har han ett högre slitage än vad ni har kan det ändå vara skäligt att han får en liten peng för jobbet.
 
Senast ändrad:
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

ska försöka göra en förklaring över hur det är..
från allmänna vägen till klykan på "yt" är det ca 90 m Sen är det kanske ca 20 m till upp till vår tomtgräns. Från klykan hem till honom är det ca 90 m till.vi brukar alltså 110 m. och han 180 + att han har två fastigheter på sin tomt som brukar hela vägen. 180m har han lagt grus på .Jag stegade här om dagen så det är inte riktigt tillförlitligt.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

16.6 % blir det va? 100 /2 = 50/3 =16,6 % ää det blir ju inte rätt det heller.. glömmer ju dom där 20 m som han nu inte gjort nått med.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Om det är två fastigheter på den andra vägen och en (eran) på 'er' del av vägen så skulle man ju kunna räkna som att ni ska betala hela eran 20m egna vägstump plus en tredjedel av de 90m från klykan och ned till vägen. Dvs: (20+90/3)/(20+90+90) = 1/4 = 25% av hela vägunderhållskostnaden (förutsatt att hela vägen, inklusive era 20m underhålls).

Om det däremot finns företagsverksamhet eller liknande på någon av de andra fastigheterna kan man argumentera att de betala en större andel, och man kan även argumentera om att dina hästar sliter lite mer på vägen. Och man kan ha många andra argument. Men ni få ju komma med ett bud, han får komma med motbud, och kommer ni inte överens får ni ta till hjälp av t.ex. lantmäteriet och andra instanser.
 
Senast ändrad:
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

tack.. sitter nu med lantmäteriets karta framför mig. vägen upp till tomtgräns är 117.37 m. Men grannes böj är inte ens medritad (gammal karta) han har ingen skyldighet att ombedsörja vägdelen som han inte använder och det har jag heller inget imot att göra själv.Det får ju inte gå till så att han blir förbunden att underhålla vägen ända upp till oss.Visst man kan komma överens om det.Men jag obedsörjer gärna den sträckan själv.

han hyr ut en fastighet på sin tomt genom ett företag (novasol) Denna fastighet nyttjar hela vägen.Och han har folk i stugna i stortsätt året runt.
Nu lär jag klura ut hur lång grannes väg verkligen är som vi inte brukar öht.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Då blir det ju (90/3)/(90+90) = 1/6 = 17% av det totala beloppet.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Nu är jag i färd med att skriva ut alla dokument..Bestridande av faktura..kartor..utlåtande från lantmäteriet och förlikningserbjudande.. kom fram till att vi skäligen ska betala 15,3 % av vägunderhållet enligt måtten lantmäteriets karta. Sen ska det ner i grannens postlåda.
Håll tummarna nu för oss är ni snälla så han inte flippar ur fullständigt :crazy:
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Angående er faktura nr X
Härmed tillbakavisar er krav på betalning för ovanstående faktura,

Å så underskrift datum och ort.
räcker det?
Byt ut till bestrider.
Det är den korrekta juridiska termen.

"Härmed bestrider vi ovanstående faktura
Då det inte finns något avtal mellan er och mig.
Avtal har inte ingåtts och jag har inte beställt tjänsten eller givit mitt samtycke."

Typ.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Jag får också det till att det är rimligt att ni betalar 15-17 % . Möjligtvis att ni i erbjudandet skall lägga er lite under det så han kan få känslan av att vinna förhandlingen lite, när han kan förhandla sig till några %.
Det kan vara en idé att även skicka bestridandet med rekommenderat brev bara för att få ett mottagningskvitto där han inte kan hävda att han inte har fått bestridandet.

Lycka till
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Om inget annat avtalats gäller att en faktura från en näringsidkare till en privatperson skall betalas "på anfordran", vilket innebär att den som skickar fakturan har sin fulla rätt att ange vilken betalningstid som helst efter att tjänsten är utförd.
.......
Om inget är avtalat och ingen betalningstid finns angiven, så kan man som privatperson hänvisa till praxis och hävd och utgå från en betalningstid på 30 dagar.

Jag har för mig att detta är prövat i domstol.
Men mellan näringsidkare då.

Och ena parten kan inte ensidigt bestämma kortare betalningsvillkor än 30 dagar.
Så genom att aldrig till en leverantör betala inom de t.ex. 10 dagar som står på fakturan så har man inte godkänt en kortare tid.
Men första gången man betalar inom 10 dagar så har avtal om kortare betalningstid ingåtts då man ju godkänner den kortare tiden.

Jag hade för mig att TS har en gård.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Jag fick rek att inte skriva bestider pga att det kan reta gallfeber på honom.
Nu går vi till posten...
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Okej.
Lycka till!

Jag vet hur det känns.
Då jag har legat i fejd med några grannar bl.a. om hur vägen skall användas.
Det är ganska så hemskt.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Vi har fått fakturan som privatperson..Nu är allt postat med rekomenderat brev så vi får kvitto när han hämtar ut det.

I_U vi är inte en gård i den bemärkelsen.alltså inte skrivet som jordbruksfastighet.Det har varit det en gång i tiden men är "stympad"
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

liten uppdatering.

Vi la oss.. vi orkar inte bråka mer.. så vi är väl tillbaka på ruta 1 igen.. :(
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Nej men usch då.
Vad kostade det?
Kanske var det prisvärt ändå?

Inte för vägen då men för husfriden.
Se nu till att begära valuta för era pengar.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Brakade helvetet lös när grannen fick posten?
Håller med I_U se till att ni hädanefter får valuta för slantarna.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Det blev som så att vi kommer betala 1/3 på hela vägen .hur fel det än är. Men grannen drog tillbaka fakturan och han bad om ursäkt för sitt beteende.Och han vet ju nu om att vi vill veta ordentligt i förväg nästa gång han tänker göra nått med vägen.mycket var ett missförstånd för han hadde fått för sig att vi aldrig skulle betala nått på vägen men så är det ju inte utan vi vill ju självklart hjälpa till om det går rätt till i fortsättningen.

Sen att alla i vår närhet inkl polisen tyckte vi var urbota dumma som la oss ..är väl som det är ..Vi orkar inte hålla på och tjaffsa speciellt inte när vi nu sett hur grannen kan bete sig.
 
Senast ändrad:
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Men grannen insåg tydligen att han var fel ute och det är ju en bättring.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 358
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 194
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 511
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 426
Senast: Raderad medlem 124573
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp