officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Qodrofenia

Trådstartare
Min kära granne kom i dag förbi med en rätt saftig räkning då han lagt på grus +mackadam på sin väg som vi har officialservitut på. vi kommer inte in på vår gård utan att använda en bit av hans väg.

I allafall tar historian från början.

För cirka en månad sedan kom han och berättade att han skulle få hem grus billigt via en bekant och frågade om vi oxå ville ha grus..Maken pratade med honom då och sa att han ville prata med mig först ang detta..Dagen där på var grusbilen här i flera omgångar och fixade till grannens väg. Vi blev utan grus med andra ord..Trodde ju inte gruset skulle komma dagen därpå för det sa han inget om.

aja i allafall så tänkte vi att ja ja..vi fixar väl våran väg själva sen då..för egen maskin..

I dag kom grannen..med räkningen och tyckte vi skulle betala :eek: för gruset på hans väg som vi för visso nyttjar en bit av helt i avtal med vårat officialservitut som vi har på vägen.

Nu visade det sig att det blev betydligt dyrare än grannen från början sa ..faktum är dubblet så dyrt utan moms gämte vad han från början sa att han skulle betala för gruset.. så med moms mer än det tredubbla.

Jag blev lite smått förbannad om jag ska vara ärlig..För det är inte lite fräckt tycker jag av honom att komma nu så här i efterhand och trycka upp fakturan under näsan på mig och maken och säga att vi ska betala för gruset på hans väg.

Vi har inte haft något med detta att göra och inte heller haft en chans att vara med och påverka. grannen har bara fixat vägen utan att ens fråga oss om vi ville vara med på det hela .utan han kommer nu efteråt och tycker vi ska betala hälften av hans grus.

Frågan är har han rätt att göra så här? kan kan kräva oss på pengar?

Jag försökte strida min sak med honom när han var här..och sa att det hadde inte varit några som helst problem om han kommit och sagt till i ordentligt förväg och vi tillsammans kunde komma överens om hur det hela ska gå till. men han har kört över oss fullständigt och kommer nu med fakturan. :crazy:
Tycker det är så otroligt fult gjort av honom och jag är mycket besviken faktiskt att han kör över oss på det här viset.Jag tror att anledningen till att han kommer nu är för att det blev dyrare än han tänkt..:grin:

Vi har inte ingått något som helst avtal ang vägens skötsel .det finns inget skrivet öht.mer än att vi har officialservitut på en del av hans väg.vilket står honom till last.Kan han göra oss underhållsskyldiga av vägen trots att vi inte skrivit nått om det? Det är ju hans väg och han har handlat helt efter eget huvud vi har inte varit informerade öht ang nån betalning för nått grus öht.. förens i dag.. när han kommer med fakturan som är på 5 siffrigt belopp.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Jag tror inte att han kan komma med några krav på er så länge ni inte har en vägförening... men jag är inte säker.

Kolla med lantmäteriet, de borde veta vad som gäller :laugh:
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Vi har ingen vägförening ..vi är två fastigheter efter denna privata väg. Han och vi. och som jag tidigare skrev så har vi full nyttjande rätt av hans väg eftersom det är omöjligt att ta sig till våran tomt utan att använda oss av vägen som han äger men vi har obestridbart officialservitut på han kan med andra ord inte neka oss tillträde till vägen öht vad jag vet och kan inte heller bringa officialservitutet i upphörande. hans tomt styckades av våran tomt när han byggde sitt hus. så ursprungligen ägde denna fastighet som vi bor på vägen därav officialservitutet av vägen.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Eftersom servitutet inte reglerar skötseln så kan han inte kräva er på betalning. Men han kan nog begära att det inrättas någon form av gemensamhetsanläggning/vägförening som reglerar kostnaden för underhållet i framtiden.

Jag säger som föregående skribent: Hör med lantmäteriet, det är de som sköter sådant här.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Jag har funderat fram och tillbaka och pratat med olika personer.Och jag tänker inte betala öht under dessa premisser.

Vi har inte alls fått vara delaktiga utan han har bekostat beslutat och verkställt och helt utan att ens prata med oss innan kommer han nu dragandes och säger att vi ska betala ..så himmla fräckt så det finns inte..

De enda han hadde till sitt försvar var att "du kan ju inte förneka att det inte behövdes"
Behövdes och behövdes..är en jädra tolkningsfråga..:devil:
Vill han bekosta sin väg får han göra det så mycket han vill.Men jag skulle uppskatta att han åt minstonde hadde lite framförhållning i framtiden så att man åt minstonde har en chans att påverka hur det hela ska gå till.
Och till saken hör oxå att till våren sen kommer det se likadant ut efter vägen igen..Eftersom det inte är dikat öht så halva vägen kommer stå under vatten..Att lägga på det här gruset som han nu lagt på är inprincip att slänga pengarna i sjön..Det enda gruset gjort nu är att fylla igen groparna..Han gör som han vill med sin väg..Men så länge det inte blir riktigt gjort vill jag inte bidra ekonomiskt.

han kom med snöröjnings fakturan i våras...den betalade vi hälften på. inga problem..hadde vi oxå kunna skita i eftersom han inte kan kräva oss på den igentligen eftersom vi har det servitut vi har.. Det är lantmäteriet som satt servitutet när tomterna styckades för att våran tomt inte ska bli instängd och värdelös. och han kan därför inte heller bringa servitutet i upphörande.
Det är andra gången han "anfaller" oss med fakturor som ska betalas utan att ens yppat att han vill ha kompensation innan...
Just nu är jag så :devil: förbannad på honom att jag ids inte prata med honom öht. Det är inte speciellt roligt att bo här..för tro mig ..är det nån som kan gnälla är det den här grannen..Han stör sig så komiöst på oss.. trots att vi håller oss innom lagens ramar och är skötsamma..Gnäller gör han ändå.. det känns väldigt olustigt tom att vara på den egna tomten för man väntar sig bara på att få en åthutning om nånting eller allting.Han lägger gärna över allt möjigt på oss trots att det inte är vi som åstakommit det som han anser är ett problem. det känns helt ärligt som om han sakta men säkert försöker få oss att flytta här ifrån.och ger oss dåligt samvete över saker vi inte ens gjort. :(
Men då har han gett sig på fel kärring ..det är ett som är säkert.
Skit jobbigt är det..
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

tänk en stund till, hur vill du att granngemenskapen ska vara? Att ni ska gå och sura på varandra eller ha ett samarbete? En sak har jag lärt mig genom att titta på granfejden, de mest banala diskussionerna kan få folk att göra sjuka saker mot sina grannar.

Sätt er ner och prata igenom det med en kopp kaffe och fika bröd, prata igenom hur ni vill ha det i framtiden, sätt upp saker på ett papper som ni båda skriver på och skiljs som vänner. Ibland får man svälja något surt för att det ska fungera i framtiden, rätt var det är så står ni där och behöver ha honom på eran sida och har ni tjafsat nu så kommer det säkert tillbaka.

Ang momsen, är det ingen av er som har verksamhet som momsen kan dras på? Jordbruksverksamhet eller likn? Sen är grus inte så dyrt, men transporterna är väldigt dyrt, och arbetstimmar.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

jag har tänkt...Och jag har varit otroligt tillmötesgående ända fram tills nu.jag/vi har dansat efter grannens pipa i två års tid.jag har redan bitit i det sura äpplet mer än en gång.Och någon gång måste man sätta ner foten känner jag för han kört över oss stup i kvarten.
han kommer med två månadest intervall och gnäller.. Det är som om han satt det i system..Och jag är så trött på att han inskränker på vårat privatliv hela tiden..han har synpunkter på allt..
*Hur vi svänger ut från gården.
*När vi köpte studsmatta åt sonen påtalade han flera ggr hur farligt det var.
*maken försökte vara hjälpsam i våras när vägen stod delvis under vatten..Det fick han skit för.
*Våran hund ylade en gång när vi lämnade henne hemma.Vilket påtalades tydligt när vi kom hem.
*han påstår att mina katter ger hans katt styk.När jag vet att mina inte är skyldiga för dom var inne .
*han har beskyllt oss för att våran katt pinkat på en matta hos honom på hans farstu..Mina katter var inne då med.
*han påstår att min gödselstack färgar vattenpölarna gula på hans avfart..Trots att det är helt orimmligt.(jag har pratat med komunen ang detta och har lagen på min sida)
*han påtalar hur jag ska sköta alla mina djur.
*han påpekar allt från hur vi skottar snö till hur gräsmattan klipps.
och så här kan jag forsätta i all evighet.Och jag gör allt för att ha lagen på vår sida vilket vi oxå har..Och det blir han givetvis förbannad på ...
Han verkligen letar fel.och försöker med alla medel göra så vi inte trivs.
han är äldre.. vi är betydligt yngre och av någon ursäkta jävla anledning har han tagit för vana att han måste tala om för oss hur allt ska skötas.Det kommer pikar stup i kvarten och jag är så himmla less på att han lägger sig i ALLT vi gör.
Ang momsen, är det ingen av er som har verksamhet som momsen kan dras på? Jordbruksverksamhet eller likn? Sen är grus inte så dyrt, men transporterna är väldigt dyrt, och arbetstimmar.
Ingen av oss bedriver sådan verksamhet att vi kan få momsavdrag.
Det roliga i hela den här kråksången är att jag hadde kunnat fixa vägen betydligt mycket billigare om han bara kom till mig innan..och det påtalade jag för honom i går.Nu har han handlat efter helt eget huvud så helt ärligt han får skylla sig själv.

När vi flyttade hit satt vi ner och fikade. pratade och Jag hadde även med mig kontrakt där han godkände att jag hadde hästar på gården osv..och jag påtalade även då att jag vill ha papper på allt. och han höll med ."det ska ju vara rätt och riktigt" och så gör han på det här viset. jag blir så jädra matt..Vi gör alla fel..Men han gör inga tycker han..
sen att hans hundar är på våran gård och ränner i stort sätt dagligen och pinkar och skiter på våran tomt. är tydligen helt ok enligt honom..och förklaras med "det är svårt att lära hundarna var dom inte får vara"
Koppla dem då förihelvete :devil:
hadde han varit prickfri själv så hadde jag nog varit mer förstående.men det är han då rakt inte..han inkräktar på vårat privatliv och anser sig ha rätt till allt för han är äldre och bodde här först.
i helgen kom han förbi och hadde ytterligare synpunkter på min gödselförvaring..den som förövrigt ligger på specialpressening från nordpost och är helt godkänd av miljö och hälsa..och den ska dessutom innan vintern fraktas undan få jag köpt container i stället för att få tyst på grannen. i samma veva som han står och gnäller över gödslet kommer vi in på rovdjursfrågan varpå han helt sonika står och säger att han fått recept på vargåtel.
man tar plaströr och tvättsvamp dränker plaströren i oxblod trycker in dessa hårt i rören stoppar dessa sedan i frysen..tar sedan fram dem sågar ner rören i mindre bitar och slänger ut dessa i skogen. vargen kan tydligen inte motstå..och ni kan väl förstå den tragiska utgången? i nästa mening säger han .."kommer gråben under älgjakten då blir det då en mindre om den är innom skottradie..går alltid att trampa ner i nått dyhål"

jag höll på att tappa hakan.. fattar ni vilken idiot det här är?
 
Senast ändrad:
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Kan även tillägga att jag har aldrig någonsin sagt något till grannen ang hans hundar tex..jag tiger..Eller ang att han eldar hälften av sina sopor direkt på marken ..plast..konserver..papper gummi osv..eller att han står och övningsskjuter på den egna tomten med sina gevär riktat mot den allmänna vägen.Eller att han skriker på sina hundar använder visselpipa och vrålar och för liv flera ggr om dagen..detta stör oss betydligt..och jag blir utskälld av hans hundar och får dem i bland med mig när jag hämtar posten osv eller rider iväg. och dom kommer lösa stormskällande mot barnen när dom går efter vägen tex.jag kan tex inte ta min hund på promenad eftersom jag då får hans hundar med mig oxå.Han anser att det är våran sak att hålla hans hundar från våran gård.Vi ska skrämma iväg dem medans han gå fri från ansvar verkar det som.
Vi satte upp staket när vi flyttade hit vilket han sa att han skulle betala hälften av eftersom det handlade om att hålla hans hundar på rätt sida tomtgränsen och våran på våran sida..Några pengar för staketet har jag inte sett röken av på två år..Varför ska jag hålla med staket för hans hundar för att slippa skit, ben och annat på min gräsmatta?
ja kan tycka att staketet kan täcka upp för gruset.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Men är det hans väg har ni ju ingen som helst skyldighet att betala för någon typ av underhåll. Han ansvarar för hans väg och ni ansvarar för eran väg. Sen är det klart att ni också sliter på hans väg, men det är priset han fick betala när tomten styckades av såsom han ville ha den. Om det inte var han som gjorde det så var han i alla fall medveten när han köpte fastigheten att det fanns ett servitut.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Nu har helvetet brakat lös..I dag har han stått på sin tomt och skrikit åt oss..Att vi ska betala och att vi inte får köra på hans väg och att han ska sätta upp vägbom..Kallade mig för en massa skällsord..Jädrigt obehaglig var han.:crazy: och han menar att han har rätt till det och vi ska betala punkt!
Nån syl i vädret fick vi knappast och det kändes inte heller som om det var någon idé att försöka ens.

han har varit borta en vecka och detta är det första vi hör från honom öht förutom förra veckan då han skrek kärring åt mig för att få min uppmärksamhet. :eek:

ska man ringa polisen kanske?
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Börjar folk hota så där skulle jag nog ringa polisen och åtminstone rådgöra.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Jag tror faktiskt att ni måste betala er del.
Oavsett vad ni tycker om det.

Hur är kostnaden fördelad?
Om grannen har den största delen i vägen så gör han ju som han vill med den och det är bara att betala för er del.

Om ni skulle ha haft vägen som en gemensamhetsanläggning så är det ju andelsröster som räknas för kostnder.
Vilket gör att majoriteten kan rösta fram kostander som andra bara måste betala.

Jag tror att ni har gjort er osams med grannen i fel ärende.
Grannen har rätt och ni trasslar.

Är det värt det?

Dock måste kostnaderna redovisas på sedvanligt vis med kvitton så att ni kan ta upp dem i er bokföring på gården.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

... men det är priset han fick betala när tomten styckades av såsom han ville ha den.

Nej så fungerar inte ett servitut.
Rätt att bruka men inte fri från kostnader.

Gemensamhetsanläggningar är noga reglerat enligt lag.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Alltså ni måste betala för er del av vägens underhåll.

Grannen kan gå till Lantmäteriet och begära förättning för att dela upp kostnaderna.
Förättning kostar dock en massa pengar för er båda.
Men undan kostnaderna kommer ni inte.

Allt som händer på detta viset är att ni blir redigt osams.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Kan jag få källanvisning på det? Alla jag pratat med inklusive juridiskt ombud säger nämligen motsatsen till vad du sitter och skriver. han får göra vad han vill med sin väg.Men han får inte stänga av den för oss och inte heller upplåta oss betalningsskyldiga utan att avtal finns. Officialservitut är inte samma sak som de andra servituten.Det är lantmäteriet som lagt servitutet med tvång.grannen kan inte göra ett dugg åt det.

Jag har ALDRIG sagt ett ont ord till min granne.Det är han som står och skriker efter mig .det är han som är otrevlig.
Det är ingen gemensamhetsförläggning. Han har last.. jag har förmån.

jag återkommer.. har bråttom iväg nu.

Vi är två hushåll.. en väg.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

ska man ringa polisen kanske?
Ni ska åtminstone noga anteckna vad som sägs och när, och om det är uttallade konkreta hot som ni bedömer att det kan finnas kraft bakom så kan det säkert vara anledning att polisanmäla. Helt oavsett de ekonomiska tvistefrågorna har grannen ingen rätt att stänga av vägen till er tomt, skulle det ske så behöver ni antagligen hjälp av polis för att inte själva råka göra något övertramp om ni bereder er tillträde till vägen.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

*han påstår att mina katter ger hans katt styk.När jag vet att mina inte är skyldiga för dom var inne .
*han påstår att min gödselstack färgar vattenpölarna gula på hans avfart..
:rofl: Vilket pucko! Han får väl hålla katten inne då?

man tar plaströr och tvättsvamp dränker plaströren i oxblod trycker in dessa hårt i rören stoppar dessa sedan i frysen..tar sedan fram dem sågar ner rören i mindre bitar och slänger ut dessa i skogen. vargen kan tydligen inte motstå..och ni kan väl förstå den tragiska utgången? i nästa mening säger han .."kommer gråben under älgjakten då blir det då en mindre om den är innom skottradie..går alltid att trampa ner i nått dyhål"

jag höll på att tappa hakan.. fattar ni vilken idiot det här är?
:crazy: Ja verkligen.

Eftersom han skriker och hotar skulle jag polisanmäla!
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Kan jag få källanvisning på det?
Du skall söka på Lantmäteriets Websida.
www.lantmäteriet.se


Men han får inte stänga av den för oss och inte heller upplåta oss betalningsskyldiga utan att avtal finns.
Stänga av den för er är jätteförbjudet.
Men kräva er del av underhållskostnaden går.
Även om det är ganska så omständligt.

Det är ingen gemensamhetsförläggning. Han har last.. jag har förmån.
Han kan begära en förrättning till gemensamhetsanläggning.
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=1683
Och sedan så blir ni betalningsskyldiga.

Detta blir dock dyrare för er än att bara betala.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Han kan begära en förrättning till gemensamhetsanläggning.
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=1683
Och sedan så blir ni betalningsskyldiga.

Detta blir dock dyrare för er än att bara betala.
Om TS har servitut på att använda grannens väg så är vägen, och den bit av grannens tomt som den upptar, väldigt tydligt fortfarande just grannens väg och tomt. Skulle grannen begära att vägen görs om till gemensamhetsanläggning så blir han väl såvitt jag förstår av med vägen och den delen av tomten från sitt ägande, och det flyttas till ett gemensamt ägande och förvaltande? Det är ju inte bombsäkert att det ligger i grannens intresse, menar jag.
(Oavsett om vägen skulle göras om till gemensamhetsanläggning tror jag inte det är realistiskt att tänka sig att kostnader för tidigare utfört underhåll skulle kunna fördelas retroaktivt.)

I övrigt håller jag inte med om att det är så enkelt som att grannen har rätt att kräva TS på godtycklig summa för vägens underhåll. Min uppfattning är att sådana kostnader, i den mån det är lagligt att kräva del av dem, behöver förankras i förväg genom samråd. Annars skulle det ju, med ditt resonemang, vara fritt fram för grannen att göra vilka extremt kostsamma åtgärder som helst på sin väg helt utan samråd - asfaltera eller för den delen stränggjuta betong - och skicka halva fakturan till TS.

Jag tycker det är uppenbart att grannen, genom att låta bli att samråda, och genom att möjligen också välja ett dyrare alternativ än nödvändigt, har valt en mycket osmidig väg att gå om han vill att TS skall vara med och betala vägunderhållet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 226
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 890
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 363
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 320
Senast: Raderad medlem 124573
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp