Bukefalos 28 år!

officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Liten uppdatering.
Ringde lantmäteriet i dag .och vi har rätt.han får inte göra så här och kan inte göra oss betalningsskyldiga på dessa grunder.PUNKT .och gräver han av vägen eller sätter upp bom eller nekar oss infart eller utfart ska vi ringa polisen omgående utan att röra någonting så blir det ett poliseärt ärende i stället. får alla papper hemsända från lantmäteriet som rör våran fastighet och bör ha dem i morgon.Det finns inte något avtal öht mellan fastigheterna sedan tidigare skrivet.det enda som står är officialservitut .Ingen förening eller dyl eller andra överenskommelser.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Bara att kopiera och ge till grannen m a o?
Kan ju vara läge att räcka ut en hand och tala om att ni är villiga att vara med i upprustningen av den gemensamma delen men att ni vill vara med från planeringsstadiet.
Det är trots allt bra att ha en granne som man kan säga hej till utan att åka på "stryk".
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Lantmäteriet är bra i sådana här fall.
Det är liksom deras bord.

Lycka till!
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

kl.. Lite hjälp önskas. grannen har droppat faktura nu i vår brevlåda. 09-09-09 vill han har pengarna om två dagar alltså. Hur bestrider jag denna bäst nu då? Vem kontaktar jag?

på fakturan har han skrivt "En tredjedel av vägmatrial för underhåll av väg" och hänvisar sedan till kopia från firman som lagt på gruset.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Dels så är fakturor alltid på 30 dagar.
Oavsett vad som står på dem.
(Vissa har 10 dagar men det gäller inte förrän man har accepterat det genom att EN gång ha betalat inom 10 dagar.)

Så du skriver bara ett brev till grannen där du bestrider fakturan och motiverar det med att ni inte har beställt det arbetet och materialet.
Antingen så lämnar du över det i vittnes närvaro eller så skickar du det med rekommenderat brev med mottagningsbevis.
Du måste se till att det inte kan bli tjafs om huruvida grannen har fått brevet där fakturan bestrids eller ej.
Efter det så har du gjort ditt.
Och grannen måste dra det hela i ett civilmål för att kunna klämma dig på något.

Andas några djupa andetag nu.
Det är lugnt - jag vet precis hur man hanterar en sådan här sak.
Och jag finns här och svarar på dina frågor.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Skicka bestridandet tillbaka till honom i rekommenderat brev eller lämna över det personligen. Efter det är det upp till honom att agera igenom att skicka kravet till inkasso där ni åter igen kan bestrida. Efter det får han vända sig med en stämning till tingsrätten.

Du kan ju alltid bifoga informationen från lantmäteriet.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Oki så långt har jag oxå förstått. Konsumentverket hadde en mal på sin sida för rekomenderat brev ang bestridande av faktura kan jag använda det?
Maken ringer dessutom till konsumetverket i morgon och rådgör med dom. känns skit jobbigt för grannen har ju gett oss 2 dagar bara.och jag är jätte rädd att helvetet brakar lös ordentligt den nionde.
Och jag är ensam med sonen hemma största delen av dagarna och sonen får ju lov att gå på vägen till och från skolbussen och hästarna måste ju ut och in..:crazy:

Bör jag prata med polisen ändå?
Är det nått mer jag behöver göra? glömmer jag nått?
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

I_U eller någon annan ..

kan jag skriva så här???


Angående er faktura nr X
Härmed tillbakavisar er krav på betalning för ovanstående faktura, Eftersom det inte finns nått avtal mellan er och mig.
Något avtal har inte ingåtts och jag har inte beställt tjänsten eller givit mitt samtycke.

Å så underskrift datum och ort.
räcker det?
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Jag har följt tråden och förfasar mig över hur människor kan bli så förvridna.. :eek:

Hoppas att det går bra för er!
En tanke som slog mig är:
För x antal år sedan kunde man söka bidrag för sin väg. Bidraget utgick för antal m och hade en "karens" med x antal m.
Vi bodde ungefär med samma villkor som ni! Men med en underbar bonde att jämka med.
Vi kom överens om att han sökte bidraget för HELA sträckan för att inte få två "karensmetrar".

Kan man göra så idag med? Har eran granne sökt bidrag tro? För om han har det så finns det ju än mindre anledning att betala allt det han begär..
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Det låter kalas. Jag hade nog skrivit ”Bestridande av faktura X” eller ”härmed bestrider vi ert krav”. Man kan aldrig vara för tydlig.

Det är inte så viktigt hur ni gör det. Ni kommer att få fler möjligheter på er att förklara varför han har bristande grund för sitt anspråk. Det är kanske en bra ide att detta går till tingsrätt. Då kanske ni kan hitta en lösning under förlikningsförhandlingarna innan huvudförhandlingen.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

En liten kommentar bara, till ett i övrigt bra svar:
Dels så är fakturor alltid på 30 dagar.
Oavsett vad som står på dem.
(Vissa har 10 dagar men det gäller inte förrän man har accepterat det genom att EN gång ha betalat inom 10 dagar.)
Det är en utbredd missuppfattning att fakturor alltid har 30 dagars betalningstid. Om inget annat avtalats gäller att en faktura från en näringsidkare till en privatperson skall betalas "på anfordran", vilket innebär att den som skickar fakturan har sin fulla rätt att ange vilken betalningstid som helst efter att tjänsten är utförd. Det framgår av Konsumenttjänstlagen 41 §. (Samma sak gäller köp av varor, där säljarens rätt att själv bestämma betalningstiden framgår av Konsumentköplagen 36 §.)
Ofta anges 30 dagar, men det behöver alltså inte alls vara det. Om inget är avtalat och ingen betalningstid finns angiven, så kan man som privatperson hänvisa till praxis och hävd och utgå från en betalningstid på 30 dagar.

I TS fall spelar det möjligen roll huruvida grannen ställt ut sin faktura som privatperson eller som näringsidkare, men jag har svårt att tänka mig att grannen inte skulle ha möjlighet att sätta en så kort betalningstid som han vill.
Däremot tycker jag fortfarande att han inte har formell rätt att kräva betalning överhuvudtaget, eftersom inget avtal slutits och TS inte varit delaktig i beslutet om underhållsåtgärder. Mimmipiggs (och TS) linje känns vettig.
 
Senast ändrad:
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

tack alla.
Maken jagar konsumentrådgivningen ..det är kö. så han ringer polisen nu och rådgör med dem oxå.
Det är fruktansvärt olustigt för mig att vara hemma. I morse stannade maken hemma och såg till att sonen kom med bussen och hästarna ut för helt ärligt vågade jag inte ensam. :( Jag är rädd.. riktigt rädd faktiskt..:cry:

ang detta med fakturor och betalningstid på 30 dagar det visste jag redan om att det inte faller sig så att man har just 30 dagar. grejen var den att när grannen sist var här och jag bad honom om fakturan sa han så här.
Ja ha och vilket förfallodatum ska du ha på den då ??!
Var på maken sa ..ja 30 dagar som det är på de flesta fakturor.
varpå grannen garvade rått och svor nått om "så fan heller" och gick hem.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

jag har ingen aning om han har sökt nått bidrag för sin väg faktiskt. jag tror inte det.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

grejen var den att när grannen sist var här och jag bad honom om fakturan sa han så här.
Ja ha och vilket förfallodatum ska du ha på den då ??!
Var på maken sa ..ja 30 dagar som det är på de flesta fakturor.
varpå grannen garvade rått och svor nått om "så fan heller" och gick hem.
Det betyder i och för sig att det inte finns någonting avtalat, och att grannen kan sätta vilken betalningstid han vill. Men samtidigt spelar det kanske inte någon roll just ifråga om den här fakturan, eftersom ni väl ändå kommer att bestrida den pga att det inte finns något avtal eller överenskommelse som grund för den.
(När ni så småningom kommit överens med grannen om vilka underhållsåtgärder som skall göras, och i vilken omfattning ni skall vara med och betala för dem, så kan han skriva en annan faktura utifrån det ni kommit överens om, och med en längre betalningstid.)
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

maken har pratat med polisen och det är helt solklart att fakturan ska bestridas.Går grannen igång ska nödnumret ringas omg.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Kan ni inte vid reklamationen och informationen om era lagstadgade skyldigheter skicka med ett förlikningserbjudande för framtiden?

Vi förbinder oss att i framtiden betala X % av kostnader för vägunderhåll under förutsättning att vi i förväg skriftligen godkänt åtgärden till ett fast pris. Detta så länge vi makarna Qodrofenia är boende på fastighet X och brukar officialservitutet på fastighet Y.

Antagande svar på detta anbud skall skriftligen vara oss tillhand (datum).

Nu tror jag inte att gubben kommer att godkänna detta: Men ett förlikningserbjudande kan ofta verka dämpande på humöret. Detta då han får känna att han kan få lite hjälp med kostnaderna än om ni bara visar honom att ni inte är skyldiga att betala ett skvatt. Något som jag tror kan reta upp karln.

Vill ni inte bli bundna av erbjudandet fram till acceptfristen löpt ut kan ni omformulera det lite.
 
Sv: officialservitut ? vilka skyldigheter´?

Nu är det tillt i huvudet.. vad fasiken blir det i % om vi ska betala 1/3 på halva vägen??

Lite fullt i mitt huvud nu :crazy:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 337
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 099
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 441
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 394
Senast: Raderad medlem 124573
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp