ojämna stigläder - olika långa ben?

Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

Det är inget ovanligt med olika långa ben, men det kan var ett snett bäcken också och det går att rätta till.
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

*kl*

Är du säker på att sadeln inte är sned? Lägger hästen över sadeln åt något håll?
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

Kolla sadeln till en början!

Sällan eller aldrig är det så att man har så olika benlängder att man märker det på så vis. Då borde du halta när du går på marken (?) Det är en vanesak med att rida med jämna läder för den som knske aldrig har gjort det. Jag vet vissa tränare som förbjuder det. Det är bara tramserier med sånt.
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

oj va många svar!
trodde jag nästan var änsam om det här:)

angående sadeln så vet jag inte är inte min häst. (medryttare)

jag använder alltid pall el liknande när jag sitter upp så jag tror inte den glider.

jag är kollad av kiropraktor idrottsmasör skall ringa i mån och få en tid och verkligen känna efter när jag rider sen så får vi se jag kanse bara är sne fast inte har inset det själv.

tack för alla svar!
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

Det är inte ovanligt att man kan lite olika långa ben enligt vår skolsköterska i alla fall ^^ Men det kanske inte skiljer så mycket som ett stiglädershål.
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

För att kolla stiglädren och infästningarna så kan du ju byta plats mellan dem. Om de då inte är lika långa som de var, så är ju ngt knasigt.
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

I ridhusspegeln ser jag varje gång jag rider förbi att mitt högerben verkar längre än vänster. Men vad ska man göra åt det då? Ska man rida på som vanligt och ha lädrena i olika nivåer? Påverkar det hästen?
Eller ska man ha lika långa läder och lida i benen?
Dying for answers! :o
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

jag har alltid ett hål kortare på ena sidan:o Blir helt ojämnt annars, får skitont då... Har ingen aning om det är befogat eller inte men kan verkligen inte rida med samma hål på stigläderna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 316
Senast: MiniLi
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 763
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 162
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
392
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp