ojämna stigläder - olika långa ben?

ullisdenballe

Trådstartare
inan jag sitter upp på hästen drar jag ner stigbyglarna kollar så att hästen står jämt och ändra dom tills dom är lika långa. när jag sedan sitter upp känns den ena kortare än den andra (kommer inte i håg vilket ben nu) jag sitter inte snett och är inte sned i bäckenet.

vad kommer det sig?
kan man ha olika långa ben?
är det skadligt för hästen med olika långa stigläder?

någon som vet?
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

Ja, man kan ha olika långa ben, men det är ovanligt att man faktiskt har det, oftast så handlar det om att man är sned någonstans högre upp, och att ett ben därför känns kortare. Är du kollad av nån som kan att du inte är sned i bäckenet? Sned någon annanstans?

Det är svårt att uppskatta med ögat att stiglädren verkligen är lika långa, och de slits ju gärna ojämt om man inte ändrar dem så, ofta är det nåt så enkelt.
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

Tack för ditt svar!

ja jag är kollad och är inte sne så det vet ja!

angående stiglädren ja vist e de svårt å se men är nästen säker på att dom är lika långa kanske skiljer max en cm.
jag kanske har ojämna ben...
har ju funderat på det här i ett antal år å det spelar ingen roll vad det är för häst sadel ect. känns altid olika långa konstigt nog...

tror du att det är skadligt för hästen och rida med olika långa?
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

Om dina ben nu verkligen är olika långa så bör det ju inte påverka hästen på något vis. Sitter du mitt över hästen, sitter rak, är jämn osv, så är ju det enda som skiljer att din ena skänkel är något lite längre, o det bör kvitta för hästens skull..

För din egen skull bör du dock kolla upp det, för har du olika långa ben bör du få nån sorts inlägg eller dyl så att du blir jämn, annars riskerar du att få problem för eller senare för att du snedbelastar..

När jag var yngre hade jag samma känsla. Alltid när de sa att lädren var jämna, så kändes det ojämnt, o när dte kändes bra, då var de ojämna.. På ridskolan fick jag rida som det kändes ojämnt, med jämna läder alltså, för det "skulle vara så" suck. Hemma red jag som det kändes bra.
Jag kollade aldrig upp mig då, och rätt som det var "gick det över". Så för min del var det antagligen nån växtfas eller nåt. Hoppas jag slipper strulet igen.
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

jag kommer nog fortsätta rida med ojämna läder, är obehagligt när dom känns ojäma ska koll upp så att jag verkligen sitter rakt å inte snett...

tack för dina svar:)
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

Jag hade samma problem, och då jag till slut gick till kiropraktorn hade jag en låsning i korsryggen som gjorde ena benet 2 cm längre än det andra. Fick svar på varför ena varvet var så svårt...
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

Ok. jag går regelbundet till kilopraktor å känner de i alla fall...
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

Den känslan hade jag oxå men jag har kommit fram tll att det berodde(för mig) att jag trampade ner hälarna olika mkt.det var inte mkt så det syndes men man fick känslan av att det var ojämnt
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

så har det kännts för mig med, mitt problem var att jag var sned i ryggen, och då var det ena benet längre än det andra. man fick ställa några tunna böcker under ena benet för att de skulle bli lika.

Det är borta nu iaf, skönt det.
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

Jag hade problem med det när jag höll på att växa.
Vet inte hur gamal du är, men är du i puberteten och håller på att växa så kan det vara så enkelt som så! :)
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

Tack för alla svar!

jag fyller 21 i år så växer gör ja inte.

AmandaI ska kolla så att jag verkligen trampar ner hälarna lika mycket! har aldrig tänkt på de!
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

Jag upplever också att mina läder är ojämna men det beror på att jag är smidigare i ena sidan än den andra.
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

Har precis samma problem =// Så himla jobbigt. Och det känns typ som att ena benet är 1cm högre upp än de andra, så jag har gjort hål i stiglädren som är jättetäta, och hur jag än ändrar och har mig så känns dom alltid olika. :S
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

Det är mkt möjligt att du har olika långa ben. Det är bara att mäta ;)

Av vem är du kollad? Enligt sjukgymnast och läkare var jag SPIKRAK men massören hittade (äntligen) en snedhet på ca 6 cm i mitt bäcken. Så det kan skillja på vem som kollar..
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

Jag har haft samma problem, mitt problem var/är att jag viker mig i ena sidan.
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

Jag håller på mad massage och jag kan säga att det är nog 1 av 3 minst som har olika långa ben. Lätt att fixa då det ofta är musklerna som dragit ihop sig i antingen i vad eller säte. Jag har haft stora problem med detta och hästarna blev även de sneda i ryggen. Men har fått massage och tog det regelbundet och har nu inte haft problem med det trots över ett halvår sedan senaste massagen. :idea:
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

Jag har olika långa ben. Syns tydligt om jag står rakt upp och ner och kollar i en helkroppsspegel. Mamma fick sy hela min balklänning lite snett :angel:

MEN - vill nog gå och kolla upp det ändå. Jättebra att du tog upp det här... Har inte funderat så noga på att det kan vara en låsning. Har alltid fått rida med ojämna läder, får kramp i ena benet annars...
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

För mig är ALLTID det inre stiglädret/stigbygeln i höger varv kortare.. har inegen aning om varför.
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

kanske är som så att det vänstra stiglädret är lite längre, efersom dt belastas på ett annat sätt eftersom du stiger upp idet varje gång du ska rida?
 
Sv: ojämna stigläder - olika långa ben?

Sadeln kanske glider när du sitter upp.

Du kanske inte sitter mitt över hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 312
Senast: MiniLi
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 665
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 161
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp