Bukefalos 28 år!

Olika klädstilar

Fast pratar vi bara EN klädstil, måste man vara helt dedikerad till en, det känns opraktiskt...
Men handlar det där tillfällena du tar upp verkligen om stil? För mig känns det mer som klädkod i ett socialt sammanhang, eller i alla fall att man klär sig lite efter aktivitet och väder. Går jag på bal envisas jag ju inte med mina chinos och ska jag ut i stallet har jag inte på mig balklänning. Man har ju inte samma kläder på sig jämt. Stil handlar väl kanske inte så mycket om att se likadan ut jämt, utan om att oavsett vad man gör så finns det någon typ av gemensam nämnare.

Däremot har de flesta nog en genomgående stil, oavsett vad de har på sig för kläder.
 
Jag skulle verkligen vilja ha någon slags stil. Men jag är lat, snål och får på riktigt ångest av att köpa kläder.

Så jag försöker rationalisera och tex köpa flera likadana ttröjor från hm, numera i olika färger. (Under måla många år hade jag 10 likadana svara tröjor)

Det verkar som om vilka ambitioner jag än har så kommer jag ut från Nordstan med ett par rätt neutrala billiga jeans från reahörnet, en tunnare top och en hoodie.
Eftersom Jag hatar att köpa kläder så använder jag dom tills dom faller i bitar. Flera plagg i min garderob över 20 år.

Jag önskar ibland att jag var rik nog att betala någon för att byta ut hela min garderob mot något snyggare. Men jag vet inte ens vad jag tycker vore en snygg stil på mig.
 
Spin off på uniktråden. Det finns så otroligt många olika typer av klädstilar och nu undrar jag.
Varför väljer man en viss stil?
Är vissa stilar bättre än andra?
Finns det kanske någon som rent av är motbjudande?
Hade du en annan stil tidigare än den du har idag? Varför/varför inte?


Tycker det är intressant med kläder - eller jag tycker det är intressant med symboler är närmre sanningen. Klädval symbol - antingen sådant som viktigt bankmöte / begravning / skogstur med hunden / pralindag i soffan / vardagsjobb / häng på stranden.

Kläder är så himla normbundet. Både till vissa händelser och vissa grupper.

Ibland tänker jag att en abaya bara rätt av är faktiskt jävligt behändligt. Snabbt och smidigt att ta på sig och kräver inte så mycket planering.

Jag är trist annars - jeans och tröja. Jeans och tröja. Jeans och tröja. Så det är väl samma som abayan, en uniform typ. Men det fungerar ganska bra i mitt jobb där jag blir sedd hela tiden och inte kan ha kläder som tar fokus ifrån ämnet/teorin. Det måste vara ganska så neutralt.

Men andra människors kläder intresserar mig. Jag tror det går att påverka ganska mycket, en form av manipulation av sin omgivning, genom att välja rätt uniform för rätt tillfälle.
 
Senast ändrad:
Jag tänker att en stil är något som genomsyrar allt oavsett kläder dvs att man har samma stil oavsett om det är balklänning eller kläder att gå med i skogen. För mig är tex "50-tal" "hårdrockare", "goth" eller "klassiskt brittiskt" stilar som kan varieras till festkläder eller kläder att gå med i skogen. Det vill säga att det alltid finns något gemensamt i ens kläder- att stilen finns där som en gemensam tråd.
 
Senast ändrad:
Vad är en kapselgarderob? Har läst det på olika ställen i tråden 😊

Stilen har definitivt förändrats med åren här. Först var det jazzbyxor, linnen med tunna axelband å buffalo skor. Mamma vägra köpa sånna till mig men min bästis hade 3 par!! Så jag fick låna ofta, till min stora lycka ;)

Efter det blev det punkar stil, jag var en trotsig tonåring i en väldigt traditionell skola som ville provocera + att musiken är/var ju bra. Hade ett par lila Dr Martens som jag älska å ha på mig!

Sen blev det typ mer generellt, skulle tjäna egna pengar, gå i skola och ha häst, då blev det till lite vanlig stil och det jag hade råd till, typ Vero Moda och HM. Valde dock mkt svart :)

Klart jag kunde forstsatt med punkstilen men började när jag blev lite äldre att tröttna på den typen av uppmärksamhet man får med en sån stil. Jag var ordentligt med bra betyg och hade en sund inställning men folk utgick ifrån att jag skolkade och att jag hade en dålig attityd till det mesta. :meh: Blev liksom roligare med uppmärksamhet för att man ser "fin" ut och folks attityd och första intryck till en blev bättre. Älskar själv folk som ser annorlunda ut och klär sig spännande, är tufft. Tycker det e jättekul å se på folks stilar i stora städer, bara ta en fika och sitta och se på folk som går förbi.

Nu blandar jag dyrt och billigt. Älskar å fynda fint och klär mig ganska praktiskt, vill samtidigt gärna vara fin i snygga fladdriga toppar och liknande. Har gärna klänning och strumpbyxor i hög denier (svarta) då jag tycker det är enkelt å bekvämt. Får ofta höra så fin du är när jag kommer i klänning men det väljer jag ofta så jag inte behöver sätta ihop en outfit, den e ju liksom färdig ihopsatt :D

Just nu är jag hög gravid och satsar på komfort ;)favorittoppen är en vit t-shirt med tryck: en dinosaur som säger, - wrooooaw också står det preggosaurus på :up:
 
Jag skulle verkligen vilja ha någon slags stil. Men jag är lat, snål och får på riktigt ångest av att köpa kläder.

Så jag försöker rationalisera och tex köpa flera likadana ttröjor från hm, numera i olika färger. (Under måla många år hade jag 10 likadana svara tröjor)

Det verkar som om vilka ambitioner jag än har så kommer jag ut från Nordstan med ett par rätt neutrala billiga jeans från reahörnet, en tunnare top och en hoodie.
Eftersom Jag hatar att köpa kläder så använder jag dom tills dom faller i bitar. Flera plagg i min garderob över 20 år.

Jag önskar ibland att jag var rik nog att betala någon för att byta ut hela min garderob mot något snyggare. Men jag vet inte ens vad jag tycker vore en snygg stil på mig.
Vi är lite samma då vad gäller kläder. Men jag tänker så här:
Enkelt och skönt -annars använder jag det nästan aldrig.
Snyggt - färger som får huden att skina och inte damma in.
Passa kroppen -för smått och alldeles för stort får bo nån annanstans.
Färger jag gillar.
Material som känns bra.

Stilmässigt vet jag inte men kläder som går att kombinera med varandra. Ju fler kombinationer desto bättre.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 163
Senast: Fibusen
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 649
Senast: Enya
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 806
Senast: Buzzter
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 891
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp