Bukefalos 28 år!

Olika klädstilar

karamelldrottningen

Trådstartare
Spin off på uniktråden. Det finns så otroligt många olika typer av klädstilar och nu undrar jag.
Varför väljer man en viss stil?
Är vissa stilar bättre än andra?
Finns det kanske någon som rent av är motbjudande?
Hade du en annan stil tidigare än den du har idag? Varför/varför inte?
 
Jag har bytt klädstil så många gånger, haft så olika smak och liksom flippat runt. Men jag är väldigt ung och tänker att det inte är så konstigt att man gör det i sin ungdom, man försöker ju liksom hitta sig själv och det vore ju udda om jag hade samma stil idag som jag hade för 10 år sen när jag var 14 år ;)

Jag tycker att charmen med kläder och klädstilar är att man kan få uttrycka sig och vara helt sig själv. Tycker väl inte direkt någon klädstil är motbjudande. Folk är olika och det är häftigt!

Själv är jag ganska färgglad av mig, eller ja mest rosa. Annars försöker jag klä mig i väldigt naturliga färger och toner, så det blir mycket beige, creme, vitt, grått och brunt. Lite svart ibland. Det är enkelt att bära och jag tröttnar inte lika snabbt på exempelvis en grå tröja som jag tröttnar på en illgrön. Jag gillar att variera mellan att bära klänning, kjol och att ha byxor men vill alltid känna att jag gör en outfit till "mitt", oavsett vad för typ av kläder jag har på mig. Jag är inte så mycket för oversized och inte heller tunga kläder. Jag vill ha det ganska fjäderlätt och något som inte bara är på mode idag utan som jag även kommer att gilla om flera år. :D
 
Jag väljer ingen stil medvetet. Men jag tycker ju om vissa kläder/styling etc. Det har absolut växlat genom åren. Och kan växla från dag till dag också förvisso. Jag är en sån som ändrar vad jag tycker om en hel del, både mat/musik/kläder/inredning. Jag vill byta ofta.

Jag är estetiskt och tycker om att laborera med kläder/smink/smycken och styla saker olika. Men visst finns det stilar sas som jag inte kommer glida in på i mitt exprimenterande. Vissa saker tycker jag inte om helt enkelt alt vill inte bära själv.

Jag tycker det är skitkul med folk som kör all in lite oavsett stil.
 
Jag har haft samma typ av kläder sen slutet av tonåren, men material och skärningar har växlat och efter 30 började jag ersätta lite av det svarta med rött, grönt eller lila.
Jag har trikåer/strumpbyxor med kort kjol, någon tröja och en liten jacka över. Som en dräkt men strumbyxorna kan vara randiga och jackan av sammet, typ.

Jag tycker inte om byxor, har det nästan bara i stallet, avskyr blått, beige och allt som är diskret. Har alltid tyckt om att synas på grund av mina kläder och stil. Tidigare kunde jag sminka mig mycket, numera ser jag inte ordentligt att göra som jag brukar:cry:

Hemma vill jag också ha färgglatt, jag mår dåligt i ett helt vitt hem. Min nya lägenhet är främst inredd i grått och grönt, kompletterat med lila och orange.
 
Jag väljer den klädstil jag har för att den ska matcha med min personlighet och attityd och kännas som "jag". Jag vill känna mig bekväm i att mina kläder representerar mitt inre. Utifrån mitt sätt att se på saken finns det absolut inga stilar som är bättre eller sämre än andra, för det vore ju samma sak som att säga att vissa personligheter är bättre eller sämre än andra, och så ser jag inte på mina medmänniskor. Och på samma sätt så har jag haft flera olika stilar, eftersom jag har förändrats genom livet och med åren. :)
 
Jag tänker mig kläderna som mitt interface, eller som att kläderna är min design i förhållande till mig. Jag tycker att kläder talar. Om kläderna inte gör det, så talar de om att kläder inte är viktigt för en person. Och det är ju också en talan. Men det säger inget mer än så. Jag drar ingen mer parallell än att kläder inte är viktigt för den personen. Jag/ögat uppskattar lekfullhet, stil eller att hålla en viss stil, eller en lekfullhet med en stil. Och kreativitet. Eller bara snygga snitt. Och jag älskar enkelt. Snygga jeans och en fräsch topp är assnyggt. I det enkla bor mkt vackert.

Jag är lite konstig. Jag kan verkligen tycka att en sliten människa, med en inre glöd, kan vara sååå vacker. Det är så oerhört vackert med det bräckliga men stolta.

Jag varierar mig mkt. Ibland blir det puderrosa och romantiskt. Ibland kjol och kofta och ett par roliga strumpbyxor och dr Martens. Ibland en klänning med roligt tyg, typ mormorskläder. Jag har ett par roliga helt runda stora glasögon i svart som livar upp det mesta. Och har färgat håret mässingsrött, vilket också livar upp. Kreativitet är kul och livet är för kort för att inte våga, om man vill. Jag kan dock inte med att klä mig ”sexigt”. Har aldrig gjort det. Jag är inte snygg på det sättet men det hade varit kul att kunna, om jag hade velat.

Jag uppskattar att se outfits från själsfränder men jag bryr mig inte alls om ngn är mer ”tråkigt” klädd. Det är verkligen insidan som räknas. Kläder är ju bara ett intresse och/eller ett av många sätt att vara kreativ på.

Jag tycker att det är mindre snyggt med mjukisbyxor, säckiga i bomull, och luvtröjor med texter såsom ”Fuck you. I drive a Volvo” och liknande. Men mjukisbyxor framför teven är ett måste.

Man har det man vill, tänker jag.
 
Jag är estetiskt och tycker om att laborera med kläder/smink/smycken och styla saker olika. Men visst finns det stilar sas som jag inte kommer glida in på i mitt exprimenterande. Vissa saker tycker jag inte om helt enkelt alt vill inte bära själv.
.

Det har som Tuaphua och flera andra har uttryckt ovan, dar klader ar ett valdigt medvetet uttryck for ens personlighet, - ar nog en motpol till hur jag set pa klader :)

Klader ar inget storre intresse for mig, sa jag klar mig i stort sett neutralt och funktionellt, framforallt pa jobb - men uppskattar bra material, bade for passform och hallbarhet.
Privat sa klar jag mig med "vad jag har" - med det menar jag att jag aldrig gar pa rena shoppingturer, eller "shoppar for en stil", dar jag letar efter precis ratt plagg, utan rakar jag se nagot jag gillar nar jag ar bland butiker, sa koper jag det, gar skorna sonder koper jag ett par nya etc.
Jag hade bara ett par jeans, sa nar jag var hemma hos foraldrarna lag det tva par gamla 90-tals jeans i "min" garderob som mamma lagt undan, sa de packade jag med mig, och de bar jag ibland pa helgerna nar jag hanger hemma eller springer runt pa arenden.

I gymnasiet var jag valdigt "ihopsatt" i en preppy stil- trenchcoats och klackar och hela grejen (och da kunde jag definitivit aka in till stan enbart i syfte att handla klader), men tror min stilforandring ar en kombination av alder (jag ar nastan graharig (28) ;) ) och miljoombyte da jag flyttade hemifran.

Galland emiljoombytet, sa ar svenskar definitivt mer stilmedvetna an britter, och det ar liksom inte bara unga tjejer, utan aven medelalders pappor och mormor som har en noggrant ihopsatt outfit och typ dyra gummistovlar.
Det ar sallan jag blir forvanad nar nagon snackar svenska/skandinaviska - det lyser liksom om dem langt innan jag kommer nara nog att hora vilket sprak de snackar.
 
Spin off på uniktråden. Det finns så otroligt många olika typer av klädstilar och nu undrar jag.
Varför väljer man en viss stil?
Är vissa stilar bättre än andra?
Finns det kanske någon som rent av är motbjudande?
Hade du en annan stil tidigare än den du har idag? Varför/varför inte?
Jag tror inte jag valt stil som så. Dvs medvetet suttit och funderat över om jag ska vara gothare eller jeansbärare. Köper de kläder jag tycker om och det blir kanske en stil. Antar det, folk verkar tycka att jag har en stil. Men det är klart man tänker efter när man klär på sig att jag själv tycker att det fungerar. Gillar att anpassa klädsel/stil efter plats och tillfälle såklart men det är väl normalt (tex skogen... ) Jag bytte nog från -jag bryr mig inte alls om hur det ser ut tillsammans så länge delarna är fina var och en för sig till -jag bryr mig, i 20 årsåldern.

Jag tycker nog alla väl genomförda klädkombinationer som ser genomtänkta ut är trevliga, vissa fantastiskt fina. Så länge de bygger på att resultatet inte luktar eller så.
 
Jag vill ha bekväma kläder, kläder jag kan röra mig fritt i, sitta på golvet i, som inte blir förstörda av en hund som hoppar upp i knät. Jag avskyr sådant som stramar eller inte sitter bekvämt och känner mig alltsom oftast utklädd om jag klär upp mig. Jag trivs bäst i stretchjeans (hemma någon typ av vandrings/hundförarbyxor i stretchigt tyg alternativt ridbyxor) och funktionströja med hel dragkedja. Oftast linne under, vintertid underställströja. Ogillar alla tröjor man måste dra över huvudet. Blusar, tunikor, kavajer, klänningar och kjolar har jag försökt med i oändlighet men det slutar alltid med att de blir hängande och aldrig används. På fötterna har jag nästan alltid någon typ av löparsko, vintertid kängor.
Jag klär mig nu när jag är 46 som jag gjorde när jag var 18. Det har i många år stört mig att jag inte "kan" klä upp mig utan att känna mig utklädd och visst händer det att det stör mig då och då som när man ska på finare grejer typ bröllop (jag provade hundratals klänningar inför sonens bröllop men hittade faktiskt en jag trivdes i till slut) men annars bryr jag mig inte längre. Vill folk tycka så får de tycka. Jag klär mig inte för någon annans skull.
 
En klädstil jag tycker är intressant är iofs inte ens en viss stil men capsule wardrobe verkar vettigt.

En del kläder är riktigt gamla, enbart byxor jag inte kan ha som är för små men annars kan jag ha samma tröjor som från mellanstadiet och det är x antal år sedan :crazy:
 
Varför väljer man en viss stil?
Är vissa stilar bättre än andra?
Finns det kanske någon som rent av är motbjudande?
Hade du en annan stil tidigare än den du har idag? Varför/varför inte?

I mitt fall så landade jag i en klädstil baserat på musikintresse och har i olika utsträckning sedan tonåren klätt mig därefter. Att säga att jag varje dag aktivt väljer min stil är nog att ta i men jag väljer definitivt hur tydlig jag vill vara med den beroende på sammanhang.

Varför? Smak och ohejdad vana, kläder/utseende är något jag tycker om att lägga energi på. Jag har haft ungefär samma stil i över 15 år. Sedan gillar jag att experimentera och vara kreativ, att tänja på mina egna gränser rent stilmässigt, samtidigt som jag säkert ser väldigt stereotypt alternativ ut för någon utanför subkulturen.

Hur andra ser ut är jag rätt ointresserad av men det är inspirerande att se människor som uppenbart trivs i och med sig själva, oavsett stil. Däremot kan jag bli illa till mods av kläder som bär på sexistiska och rasistiska budskap, (snubbiga statement shirts t.ex.) men det är knappast knutet till en särskild stil utan snarare till ocharmiga personligheter.
 
Rätt intressant att klädstil reflekterar ens personlighet. Vad betyder ens det?
Jag tycker att klädstil är väldigt ytligt och har jättesvårt att se personligheten i klädstilen.

Kan det vara så att många blandar ihop persona och personlighet? Den du vill visa (vara?) kan du ju krasst reflektera genom kläder men behöver för den sakens skull inte vara kopplad till din egentliga person.
 
Rätt intressant att klädstil reflekterar ens personlighet. Vad betyder ens det?
Jag tycker att klädstil är väldigt ytligt och har jättesvårt att se personligheten i klädstilen.
Du kan ju se om personen är en person som tycker det är viktigt att saker är prydliga (är knapparna knäppta, är blusen/skjortan strukna, är tröjjan luddig eller borstad, är skorna blanka osv), är det en person som lägger vikt vid sitt utseende eller ej, vad gillar den för typ av estetik, vad identifiera den sig med. Har den praktiska kläder på sig isåfall vilken typ, vad är de anpassade för. Det finns massor att utläsa av vad man har på sig.
 
Jag skulle inte säga att jag väljer en stil så mycket som att jag känner mig mer hemma i en viss stil att sätta ett namn på stilen man trivs med gör att det är lättare att söka efter de kläder som man trivs i. Man köper kläder som man tycker är snygga och passar en och de faller in inom en viss stiltyp. När man var yngre tror jag att man mer letade efter sin identitet och då testade olika stilar/utklädnader.
 
Rätt intressant att klädstil reflekterar ens personlighet. Vad betyder ens det?
Jag tycker att klädstil är väldigt ytligt och har jättesvårt att se personligheten i klädstilen.

Tycker det kan spegla rätt bra. Jag har ingen stil egentligen. Jag klär mig "strikt" typ propert dvs blus/skjorta/chinos/kavaj/slacks/propra skor/fin väska osv. Prydligt hår och pärlörhängen.

Tänker att det reflekterar att jag är all about work no play typ ;) nä men jag är ingen konstnärlig typ utan mer effektiv, gillar att jobba, inte så varm och håller lite professionell distans.

Å andra sidan kan jag lika gärna klä mig i snygga träningskläder så då ser jag väl proffsig ut men inte minsta strikt eller proper. Äh vet inte, jag håller nog med dig lite ändå, kläder säger inte allt. Men träningskläder/myskläder kanske är undantaget.
 
Tycker det kan spegla rätt bra. Jag har ingen stil egentligen. Jag klär mig "strikt" typ propert dvs blus/skjorta/chinos/kavaj/slacks/propra skor/fin väska osv. Prydligt hår och pärlörhängen.

Tänker att det reflekterar att jag är all about work no play typ ;) nä men jag är ingen konstnärlig typ utan mer effektiv, gillar att jobba, inte så varm och håller lite professionell distans.

Å andra sidan kan jag lika gärna klä mig i snygga träningskläder så då ser jag väl proffsig ut men inte minsta strikt eller proper. Äh vet inte, jag håller nog med dig lite ändå, kläder säger inte allt. Men träningskläder/myskläder kanske är undantaget.

Kläder efter tillfälle är en sak tänker jag, men att det speglar personligheten är något annat.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 163
Senast: Fibusen
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 646
Senast: Enya
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 806
Senast: Buzzter
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 891
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp