Bukefalos 28 år!

Olika klädstilar

Jag har ALDRIG påstått att min upplevelse skulle vara värre än någon annans, jag är fullkomligt medveten om mitt privilegium.
Och jag tycker inte att det framgår i det inlägget. Ja, det är tillåtet att skriva vad du tycker (eh, såklart) precis som det är tillåtet för mig att bemöta det - vilket jag alltså gjorde.
 
Vem har inte chillat med fördomarna? Vi visar ju oavsett inte vem vi är för så där väldigt många av de personer vi ser och som ser oss, tex på krogen eller på bussen.

Du berättar ju väldigt tydligt vad du tror att andra ser när de ser dig. Det är väl i så fall också fördomar att chilla med.

Personligen har jag inte sett något jag skulle kalla för en "bohem" på Södermalm de senaste 40 åren. Jag uppfattar stadsdelen som utomordentligt välordnad och gynnad på alla sätt och vis. Möjligen skulle mäklare kunna spela på dess "bohemiska" air i säljsyfte, men det placerar ju också mäklaren i en viss roll - med genom de signaler hens språk sänder ut, då, i det här fallet.

Jag pratar överlag om fördomar, inte om dina eller mina. Jag säger inte att jag är felfri men berättar hur jag tänker kring det. Södermalm är extremt välordnat, men det förstår jag inte hur det hör till diskussionen. Detta var en spelning i en källarlokal med mindre band och folk bar utsvängda manchesterbyxor, utsmyckade saronger och hårpärlor. Sen hade den spelningen kunnat vara i vilken källarlokal i vilken stadsdel som helst.
 
Men eller hur! Jag hänger jättemycket på söder (det är på rätt sida av stan för mig) och bohemisk är den knappast. Det är ju väldigt medelsvensson alltsammans.
Präktigare, mer ekonomiskt gynnat och allmänt ordentligare än vad jag tänker på som medelsvensson. Men annars så. :)
 
Borde det inte bli mer bohemiskt längre ut? Tex Telefonplan? Eller Järna?
Jag lutar åt att ordet bohemisk är rätt svårt. Jag skulle inte använda det själv överhuvudtaget som en beskrivning av någon. De jag känner som säger det om sig själva, tycker jag är för präktiga och välordnade för att det ska vara rätt etikett (och det gäller även för mig själv, jag är alldeles för präktig för att vara bohem).

I min ungdom sa vi att en bohem är en sån som betraktar hyra och elräkning som oförutsedda utgifter. Sådana är få personer som har råd att bo i Stockholm. :p
 
Du beskrev hur du såg ut, hur folk tittade på dig, att du förstod vad de antagligen trodde att du var för typ av person (gissningsvis då den typ av person du beskrivit att du ser ut som i ett tidigare inlägg). Jag tror att det säger mer om dig än vad det säger om dem, det är bara det jag menar.

Om jag säger att jag gick in på ett hamburgerhak i förorten iklädd dyra märkeskläder och alla tittade på mig och jag fnissade åt det för jag förstod vad de måste ha tänkt - så säger det ju en del om vad jag 1) tänkte när jag såg dem 2) vad jag gör för associationer till förort & hamburgerhak samt 3) hur jag själv tyckte att jag såg ut. För mig är det inget märklig.

Nä, som jag skrev till @Petruska precis nu så har jag aldrig påstått att jag är fördomsfri. Att jag fick blickar av några på spelningen är ju någonting jag upplevde och inte inbillade mig, och då är det ju inte heller märkligt att jag funderade på varför.
 
Och jag tycker inte att det framgår i det inlägget. Ja, det är tillåtet att skriva vad du tycker (eh, såklart) precis som det är tillåtet för mig att bemöta det - vilket jag alltså gjorde.

Jag förstår inte varför det måste framgå i mitt inlägg om vilka fördomar jag möter, att andra har det värre? Om någon nämner att det är jobbigt att pengarna är slut i slutet av månaden så är det ju sällan någon som hugger in och menar att det faktiskt finns folk som svälter, och det borde framgå i inlägget att du har det bättre än dem. Märklig inställning. Jag möter fördomar och sexualisering som bisexuell och jag möter bi- och homofobi. Låt det vara något som jag kan få dela med mig av utan att hugga på att jag minsann är priviligerad. Jag vet om det, och jag vet att många har det långt mycket värre. Men det förtar inte att jag har rätt till min egen smärta kring det.
 
Låt det vara något som jag kan få dela med mig av utan att hugga på att jag minsann är priviligerad.
Men du, det handlar inte om att du inte får skriva om din upplevelse av din smärta. Det handlar om att du valde att jämföra dig själv med en grupp som garanterat blir utsatt för mer skit än du. Det är inte svårare än så.

Det är som om min make skulle klaga över de fördomar och den skit som han blir utsatt för och i samma andetag säga att folk säkert skulle bemöta honom annorlunda och bli mindre förvånade över X om han vore svart. I det läget vore det HELT rimligt att nån säger "du, jag tror svarta i Sverige blir utsatta för långt mer rasism och fördomar än spanjorer". Punkt. Det är tondövt att jämföra sig med en mer utsatt grupp.
 
Jag pratar överlag om fördomar, inte om dina eller mina. Jag säger inte att jag är felfri men berättar hur jag tänker kring det. Södermalm är extremt välordnat, men det förstår jag inte hur det hör till diskussionen. Detta var en spelning i en källarlokal med mindre band och folk bar utsvängda manchesterbyxor, utsmyckade saronger och hårpärlor. Sen hade den spelningen kunnat vara i vilken källarlokal i vilken stadsdel som helst.
Södermalms goda ordning hör till diskussionen på det viset att jag försökte illustrera att vi också genom hur vi pratar om det vi ser, berättar en massa saker. Där en ser bohemer, ser någon annan ordning och reda och präktighet. Det är inte så att den ena har rätt och den andra har fel, men det är så att det berättar saker om oss.

Precis som det också berättar saker om oss när vi berättar vad vi tror att andra ser i oss. Jag förstår inte riktigt vad du vänder dig mot här.
 
Men du, det handlar inte om att du inte får skriva om din upplevelse av din smärta. Det handlar om att du valde att jämföra dig själv med en grupp som garanterat blir utsatt för mer skit än du. Det är inte svårare än så.

Det är som om min make skulle klaga över de fördomar och den skit som han blir utsatt för och i samma andetag säga att folk säkert skulle bemöta honom annorlunda och bli mindre förvånade över X om han vore svart. I det läget vore det HELT rimligt att nån säger "du, jag tror svarta i Sverige blir utsatta för långt mer rasism och fördomar än spanjorer". Punkt. Det är tondövt att jämföra sig med en mer utsatt grupp.

Vi pratade om vilka signaler vi sänder ut och hur vi uppfattas, och eftersom jag inte ser ut som en normbrytare så uppfattar jag det som att personer blir väldigt förvånade när jag bryter normer. Spekulationen var att om jag rent utseendemässigt uttryckte mig som en normbrytare så kanske just graden av förvåning inte hade varit lika stark. Det var allt jag skrev i inlägget. Sen att du tolkade det som att jag menade att det skulle vara enklare att se normbrytande ut - det får du stå för själv. Det var aldrig det jag skrev. Eller ens jämförde grupperna normativt utseende och icke-normativt utseende i grad av vem som har det värst. Självklart är det ett privilegium att vara ciskvinna och se högst normativ ut i jämförelse.

Men nu pratade vi om vilka signaler man sänder ut med kläder och jag sänder ut ”normföljare” och en del andra sänder ut ”normbrytare”. Det var allt diskussionen handlade om och jag ser inga konstigheter med det.
 
Södermalms goda ordning hör till diskussionen på det viset att jag försökte illustrera att vi också genom hur vi pratar om det vi ser, berättar en massa saker. Där en ser bohemer, ser någon annan ordning och reda och präktighet. Det är inte så att den ena har rätt och den andra har fel, men det är så att det berättar saker om oss.

Precis som det också berättar saker om oss när vi berättar vad vi tror att andra ser i oss. Jag förstår inte riktigt vad du vänder dig mot här.

Jag vände mig emot att du verkade tolka det som att jag menade Södermalm överlag, när jag pratade om bohemer på en spelning. Jag har aldrig sagt att det överlag är bohemer på söder. Herregud, söder har väl överlag väldigt välbärgad befolkning med höga inkomster. Jag ser också ordning och präktighet, mestadels, där. Så jag ville förtydliga att när jag pratar om bohemer så pratar jag endast och enbart om besökarna på denna spelning. Om det inte var tydligt.
 
Sen att du tolkade det som att jag menade att det skulle vara enklare att se normbrytande ut - det får du stå för själv. Det var aldrig det jag skrev
Men kom igen nu, det här blir ju tramsigt. Du skrev ju att det stör dig att folk blir förvånade över din sexuella läggning och att de kanske skulle bli mindre förvånade om du såg mer normbrytande ut. Det är väl knappast far fetched att tolka det som att det vore positivt för dig - eftersom du uttryckligen skriver hur mycket det stör dig att folk blir förvånade.

"Problemet": Tillägger att det stör mig kopiöst mycket att folk antar att jag är heterosexuell.
"Lösningen": Alternativet är ju att klä sig mer normbrytande för att visa att man är en normbrytande person och att ens bisexualitet därmed kanske inte skulle bli lika förvånande för människor.

Till skillnad från dig ser jag många konstigheter med det du skriver men tyvärr hinner jag inte diskutera mer - har en tenta att skriva och sen en bio att gå på.
 
Men kom igen nu, det här blir ju tramsigt. Du skrev ju att det stör dig att folk blir förvånade över din sexuella läggning och att de kanske skulle bli mindre förvånade om du såg mer normbrytande ut. Det är väl knappast far fetched att tolka det som att det vore positivt för dig - eftersom du uttryckligen skriver hur mycket det stör dig att folk blir förvånade.

"Problemet": Tillägger att det stör mig kopiöst mycket att folk antar att jag är heterosexuell.
"Lösningen": Alternativet är ju att klä sig mer normbrytande för att visa att man är en normbrytande person och att ens bisexualitet därmed kanske inte skulle bli lika förvånande för människor.

Till skillnad från dig ser jag många konstigheter med det du skriver men tyvärr hinner jag inte diskutera mer - har en tenta att skriva och sen en bio att gå på.

Du läser in för mycket och tolkar mig helt fel. Nåväl, vi släpper det.
 
Jag lutar åt att ordet bohemisk är rätt svårt. Jag skulle inte använda det själv överhuvudtaget som en beskrivning av någon. De jag känner som säger det om sig själva, tycker jag är för präktiga och välordnade för att det ska vara rätt etikett (och det gäller även för mig själv, jag är alldeles för präktig för att vara bohem).

I min ungdom sa vi att en bohem är en sån som betraktar hyra och elräkning som oförutsedda utgifter. Sådana är få personer som har råd att bo i Stockholm. :p
:D Det påminner mig om när en bekant beskrev en person som "lite bohemisk". Jag frågade hurdå bohemisk, för jag hör sällan människor beskrivas så och har inte någon klar bild av hur en bohem är. Svaret blev "Ja du vet, hen bröt sig in i mataffären och tog hem några kilo morötter, rotfrukter och så." Vet inte vilket svar jag hade väntat mig, men blev inte särskilt mycket klokare av det jag fick.
 
@Singoalla Och jag tycker det kan vara riktigt jobbigt att det emellanåt förutsätts att jag är gay pga. hur jag klär mig. Även fått höra att jag klär mig så stereotypiskt lesbiskt, vilket gjort att jag försöker undvika det och har på mig mer feminina kläder än jag annars skulle haft. Vill inte riskera att bli utsatt för andras fördomar.
I en del sammanhang bryr jag mig inte, låter folk tro vad de vill. Medan i andra sammanhang vill jag inte att min sexualitet ska vara synlig, jag vill smälta in då. Vill att människor ska se mig för den jag är, och inte enbart min sexualitet.
För mig kan det vara komplicerat att klä på mig på morgonen, då jag ofta inte känner att jag kan klä mig i det jag trivs bäst i och tycker är finast, då det för mig kan bli obekvämt att gå klädd så pga. folks fördomar.

Jag definierar mig heller inte som lesbisk, utan som queer.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 186
Senast: Fibusen
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 835
Senast: Enya
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 812
Senast: Buzzter
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 182
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp