Bukefalos 28 år!

olovlig ridning!

Sv: olovlig ridning!

Man vet vilken skola dom gick på.
Jag vet inte om skolan är informerad om vad som har hänt. Men har också väldigt svårt att tro att dom inte vet!
 
Sv: olovlig ridning!

Om det är min mark som jag äger och har köpt får väl de inte komma in? Allemansrätten suger och BÖR ändras. Skitbra att man får gå runt i skogen och plocka grenar från marken, men det är rent ut sagt stört att man får gå in på folks tomtmarker. Speciellt om det är staket runt..

Betesmark är inte tomtmark....

/KT
 
Sv: olovlig ridning!

*kl*

Den där filmen får mig att känna mig våldsam mot såna idioter :devil:. Fy fan vad jag hatar "balla" killar som gör så cooooola saker och som är så häftiga att de kan strunta i alla andra.

Man kunde ju ha hoppats att han slog i huvudet tillräckligt hårt när han flög av så att hjärnan hade hittat tillbaka till sin rätta plats...
 
Sv: olovlig ridning!

Var med om en liknande grej här hemma.

Ett gäng fulla idioter på väg till Elmia.
Gick in i vår trädgård för att pissa :crazy:

Medans halva gänget gjorde det så gick två killar in i shettis hagen.
Den ena killen hoppade upp på två åringen som for iväg som ett skott. så killen ramlade av. När vi hann ut var alla försvunna. Synd att inte killen skadade sig.
Nu för tiden vågar vi inte ha grimmor på hästarna i hagarna eftersom det då blir svårare att fånga dem.

Vågar nu inte ha hästarna i den hagen längre eftersom jag är rädd att samma sak ska hända igen.

Har aldrig i hela mitt liv varit så förbannad. Det var så att hela kroppen skakade. Hade jag fått tag i dem så vet jag inte vad jag gjort.
 
Sv: olovlig ridning!

Det finns ju också hästar som blivit illa behandlade och som faktiskt aktivt skulle gå in och anfalla en sån här tjuvryttare.

För ett antal år sedan fick jag rida en dressyrhäst som var helt ok så länge du satt på ryggen och red den. Men det var bara ägaren som kunde hantera den på marken. Om man trillade av så hade hästen alltså gått på en med framhovarna. Den gick på folk i hagen också och var ganska aggressiv i boxen.

Sensmoral:

a/ man kan inte lita på att hästen i hagen är snäll...

Dessutom är hästar stora och mycket starka djur och kan av misstag döda en människa om olyckan är framme.

Men dessa ungar som tjuvred verkade vara i den åldern när man gör saker först och tänker efter sen....

Att lägga ut det hela på youtube vittnar ju också om hur obetänksamma dom är.

/KT
 
Sv: olovlig ridning!

Visst, men du vet väl att du åker dit om hundarna ger sig på en människa? Du har strikt ägaransvar över dina hundar, även om någon rider på dina hästar så ger det inte dig laglig rätt att bussa hund/ar på dem. Moralisk kan man tycka, men ej juridiskt.

Vet det men mina hundar skulle aldrig bita, de tycker för mycket om människor för det. De rör sig alltid runt våra marker och rör varken djur eller människor men de syns och det räcker för att skrämma folk..
 
Sv: olovlig ridning!

Måste också säga att det verkar vara fruktansvärt trevliga och bra hästar i den hagen. Alla går ju fram och kollar till killen efter att han for av...
 
Sv: olovlig ridning!

Åh herregud!!!:eek: Satt och läste kommentarerna på youtube till filmen nu också, HUR G***A STÖRDA I HUVET FÅR MAN EGNTLIGEN BLII?!?!?!

Yo,de tycker de är sååå coolast i stan!:grin::confused::cry::mad::devil:
 
Sv: olovlig ridning!

Åh herregud!!!:eek: Satt och läste kommentarerna på youtube till filmen nu också, HUR G***A STÖRDA I HUVET FÅR MAN EGNTLIGEN BLII?!?!?!

Yo,de tycker de är sååå coolast i stan!:grin::confused::cry::mad::devil:

De är tydligt i den åldern där killar prövar att kissa på elstängseltrådar och liknande.:devil:

( öhhh, vi skulle bara se om det gick......)

/KT
 
Sv: olovlig ridning!

jag funderar på om inte skolan också borde polisanmälas. Dessa grabbar är nog inte myndiga och det borde ha ett ansvar för hur eleverna beter sig när de åtagit sig att passa dem. Hoppas på dryga böter i varje fall!
 
Sv: olovlig ridning!

Om det är min mark som jag äger och har köpt får väl de inte komma in? Allemansrätten suger och BÖR ändras. Skitbra att man får gå runt i skogen och plocka grenar från marken, men det är rent ut sagt stört att man får gå in på folks tomtmarker. Speciellt om det är staket runt..

tkr som du stört att man får gå in i djurhagar! på min hästs sommarbete vare några som öppnade en trägrind (som tydligt visade att den itne skulle öppnas) körde in med 4 hjuling med trädlastare efter skrämde slag på alla hästarna som skenade runt i hagen och när de öppnade eltråden på andra sidan och gick åt sidan så hängde eltråden i backen hela långsidan -.- och hästna skenade runt i hagen *klyyyftigt!* hm.. fast jag sa till stallägarna osså ringde de direkt o skällde ut dem (A)
 
Sv: olovlig ridning!

Nje de kollar om han går att äta :).

( Ett naturligt beteende att undersöka saker....)

/KT

Jo men om de inte hade varit välhanterade så hade de troligtvis blivit rejält skrämda och inte alls säkert att de hade gått fram och kollat på det sättet dom gjorde...
 
Sv: olovlig ridning!

Jo men om de inte hade varit välhanterade så hade de troligtvis blivit rejält skrämda och inte alls säkert att de hade gått fram och kollat på det sättet dom gjorde...

Hästar som lever vilt gör det också. Först springer man och sedan undersöker man.

/KT
 
Sv: olovlig ridning!

Boj du verkar ha koll på vad som händer i den här saken. Kan du inte rapportera hur det slutar sen? Om det blir böter/skadestånd/sociala myndigheter osv? Intressant att veta.
 
Sv: olovlig ridning!

tkr som du stört att man får gå in i djurhagar! på min hästs sommarbete vare några som öppnade en trägrind (som tydligt visade att den itne skulle öppnas) körde in med 4 hjuling med trädlastare efter skrämde slag på alla hästarna som skenade runt i hagen och när de öppnade eltråden på andra sidan och gick åt sidan så hängde eltråden i backen hela långsidan -.- och hästna skenade runt i hagen *klyyyftigt!* hm.. fast jag sa till stallägarna osså ringde de direkt o skällde ut dem (A)

Allemansrätten är bra, annars skulle vi ha fullt av stängsel i skog och mark och ingen skulle kunna ta sig fram någonstans. Ingen mark skulle vara tillgänglig för dem som inte äger någon själv.

I allemansrätten ingår dock ett stort ansvar för den som utnyttjar den, och det är inte tillåtet att störa eller förstöra.

Allemansrätten gäller inte heller tomtmark, som någon trodde i ett tidigare inlägg. ;)
Du får alltså inte lägga dig för att sola på min gräsmatta eller ta närbilder på mina rosor i rabatten, men du får plocka bär i min skog.
 
Senast ändrad:
Sv: olovlig ridning!

kl*

tycker detta är förjävligt :mad: och att de sedan säger att d lätt skulle göra om det igen är ju inte direkt possitivt :mad::devil:

Hände en liknande sak med min kompis häst. Förra veckan så såg min kompis (inte ägeran till hästen) några i en 4H hage, dock inte 4H:s hästar där i, som satt på en häst. Hon sa det till mig och sa vilken häst det var med, jag har vatt där uppe innan och har lite koll på det. Då visade det sig att det var min andra kompis häst de satt på. En ett-åring! För deras skull var det väl tur, för han gjorde tydligen ingenting, men jävlar vad synd att han inte trillade av och typ bröt nånting.. några dagar senare när min kompis (först nämda) gick där igen såg de några som var inne i hagen brevid, dock "bara" får där. :mad: lustigt vilken värld man lever i alltså, folk borde lära sig skillnaden mellan mitt och ditt :mad:
 
Sv: olovlig ridning!

Jodå, skolan är känd. Men jag kan inte svara på om dom är medvetna om vad som hände... Men har samtidigt svårt att tro att dom inte vet! Eller rättare sagt hoppas att som har lite koll på vad som händer och sker!
Alla personer är som sagt anmälda till polisen!

Vad sjutton har skolan med det hela att göra? Ser sedan längre fram i tråden att det finns fler som anser att skolan även skall polisanmälas. Hur tänker ni egentligen? Anser ni att skolans lärare bör patrullera landsvägar, torg och gator för att kontrollera sina elever dygnet runt?

Det såg verkligen inte kul ut för varken häst eller pojk. Först skrattade man åt idioten till kille, tyckte han fick skylla sig själv, men sedan när han bara låg kvar var det inte så kul. Tur att han inte blev skadad. Synd bara att han inte begriper bättre än att tycka det var ballt.

Tur att man har stora nog hästar, så att ingen skulle klara av att kravla sig upp som inte vet vad den håller på med.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 748
Senast: CaisaCax
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 046
Senast: mamman
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
851
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp