Bukefalos 28 år!

Olyckan idag...

Sv: Olyckan idag...

Dom som har mest makt att göra nått åt detta om inte tränarna gör nått så är de Jockeysarna. Strejka bara.

Kanske är det så att det är just dom som rider som till viss del skapar de olyckor som inträffar, just pga av bristen på domarkameran i svängen.

Vad är det som är så svårt med att byta ut eller fixa en fungerande kamera? Låter inte så speciellt svårt i mina öron..
 
Sv: Olyckan idag...

Vad är det som är så svårt med att byta ut eller fixa en fungerande kamera? Låter inte så speciellt svårt i mina öron..

Enligt VD Lotta Mossberg så är det på G. Det är bra, då går det åtminstone att göra bra utredningar av såna här olyckor i fortsättningen.
 
Sv: Olyckan idag...

Det kan ju vara så att man tidigare om åren försökt att få till förändringar och förbättringar.

Men oavsett hur mycket man än försöker så kommer det ju till en viss gräns då man kanaske inser att man pratar för döva öron.

Då är det ju inte lönt att lägga energi på det om ändå inget händer.

Jag har svårt att förstå att NÅGON kan vara emot förbättringar angående säkerheten inom galopp eller annan ridsportgren för den delen.

Angående att du ifrågasätter att Coari jobbar kvar trots delade meningar om vissa saker.

Har man ett jobb som man trivs med och som man är bra på, varför ska man då sluta? Trots att man tänker på ett annat sätt.

Säkerheten på Täby har kanske inte så mycket med hovslageri(nu antar jag att Coaris yrke är hovslagare) att göra, men vad vet jag?

Känner inga inblandade alls, har ingen insyn i galoppen utan jag svarar bara ändå.

Du vet tydligen mer om mig än den du svarade till tror sig veta om mig. Jag slutade sko på Täby i samma stund som P.B. flyttade därifrån, sålde oxå min andel i den tävlingshäst jag varit delägare i men lovade att fortsätta sko den och dom som mina tidigare delägare framöver skaffade.

Detta innebar att jag alltid va på plats när min tidigare ägda häst startade och alltid försökte var 6:e vecka åka dit och utföra mitt yrke på en "lugn" tidpunkt d.v.s. en helg. Otroligt nog så har jag 80% träffsäkerhet att behöva ta del av olyckor som inträffar på helgtävlingar/komber så förmodligen är det mitt fel när dessa olyckor inträffar för dom verkar dras till mig.

En övervaknings kamera i sista sväng kommer aldrig leda till säkrare ritter. Påstår man det så idiotförklarar man alla Jockeys för så högt iq har dom att dom förstår att rider jag in i dig elller ut på dig så är risken lika stor att jag fäller min egen häst och blir överriden. Eller tänker dom inte så???

En övervakningskamer nedgrävd i underlaget under den berömda motorvägskurvan däremot skulle kunna ge mkt viktig information om varför hästar som i den kurvan löpt helt fritt och utan störningar plötsligt brutit kotsenben, bakben/bäcken och då tänker jag på Malles tränade häst och M.S. ritt på O´Gress som båda miste livet under tävling med en veckas mellanrum.

Ännu mer intressant vore att få ta del av Täby klinikens statestik över inkommna skadade hästar under löpningsdagarna och orsaken till dom uppkommna skadorna.

Sportchefen på Täby har dock i denna länk till Aftonbladet Sport http://www.aftonbladet.se/trav365/article1577095.abförklarat förklarat att "dom" vet om riskerna och att det inte är så mkt man kan göra något åt. Man funderar dock hela tiden och det är väl i alla fall en tanke som får många att tänka till.
 
Sv: Olyckan idag...

En övervakningskamer nedgrävd i underlaget under den berömda motorvägskurvan däremot skulle kunna ge mkt viktig information om varför hästar som i den kurvan löpt helt fritt och utan störningar plötsligt brutit kotsenben, bakben/bäcken och då tänker jag på Malles tränade häst och M.S. ritt på O´Gress som båda miste livet under tävling med en veckas mellanrum.

Är det att underlaget är för djupt? Eller vad är det som gör att dessa tråkiga olyckor inträffar?

Kan man bara inte byta ut underlaget i just den kurvan om banan i övrigt är bra?

Jag har bara vart på Täby en gång i hela mitt liv, fick då en guidad tur av en tjej i olika stallar, bland annat hos Mischa Kahn 0ch en som hette Tommy tror jag. Vi var även och kollade på själva banan och dom där startboxarna som jag provade att stå i, hualigen vad läskigt det verkade att vara med häst i ett startmoment...


Vi var mest och kollade på hindren och den delen av banan, då anledningen till mitt besök där var min kompis från Irland som varit jockey och då främst hinderlöp. Han ville så gärna se Täbys bana och svensk galopp.

Han har till och med vunnit Grand National(tror jag det var). Heter Jim Doyle
 
Sv: Olyckan idag...

Tror inte det är för mjukt underlag snarare tvärt om, Såg nån undersökning från en bana i Amerika, där dom hade markerat på banan vart olyckorna hände och det var i sista sväng och även där hade dom traktor stallet, så ett svar kan vara att traktorerna kör ut på samma ställe hela tiden och iom det så blir det hårdare precis där, det var vad dom Amerikanska "forskarna" eller vad man kan kalla dom kom fram till iaf.
 
Sv: Olyckan idag...

Trevlig artikel om Téres i Sydsvenskan idag! Önskar henne lycka till! Hon har en tuff tid framför sig men hon är en tuffing så hon kommer att klara det!
 
Sv: Olyckan idag...

Angående det här med att de harvar travbanorna samtidgt som de görs värmning är just för att de vill att banan ska vara så slät som möjligt. Tänk dig själv sittandes i en vagn, men hypertunna hjul, ingen stötdämpare. De små groparna som nu bildas av hästarna när de springer känns rätt fint i rumpan då.

Sen så är travbanan hård. Men av nån anledning så sviktar underlaget bra under hästarna när de kommer upp i hastigheterna. Men nämnvärt är att de är många travhästar som har/haft gaffelbandskada. Bara de bevisar att underlaget sliter. Sen åxå, hur lätt är de för en häst att dra en vagn i 2-3 dm djur sand i ca 55 km/tim? Underlaget har stor betydelse i travsport. Oftast den som avgör hur fort hästen klarar av att springa. Eftersom att de handlar om millimeter i racing (syftar då både på galopp och trav) så vill man ha banan så fin som möjligt. Blir banan för hård så är de svårt att hålla en bra häst i de tempot den är van vid.

Ursäkta för ett långt inlägg, nu har jag fått säga mitt :bow:


2-3 dm djup sand på en travbana? Var då? Travbanor är hårda.
Mät sandlagret på Plönninges ;) Inte många cm lös sand.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 324
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 301
Senast: Sel
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
477
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp