Bukefalos 28 år!

Olyckan idag...

Sv: Olyckan idag...

*kl*

Lite uppdaterad information finns här. <---Klicka.

Tack!!

Själv trodde jag äntligen Täby Galopp skulle försöka vara lite mer informativa och uppdaterade på sin hemsida.

Ska bli väldigt intressant att se vad deras sport chef skiver i nästa program och hur själva styrelsen ser på det inträffade i kommentarer så snart det blir vardag igen på sin hemsida.
 
Sv: Olyckan idag...

Jag tycker vi lägger ner detta då det påminner om att försöka påverka själva styrelsen eller Svensk Galopp. Maken till tunnelseende har jag aldrig i ngn annan sport uppleft.

.......... utifråndom omkullridningar och spårbyten som banan den aktuella dagen föranledde genom otjänliga "siktförhållanden" (läs vattenmättad sandlstrand

Som du vill men då är det ska väl du göra detsamma för du har minst lika hårt som jag hållt dig på samma linje hela tiden så ditt sk. tunnelseende finns hos dig också.
Jag har i alla fall skickat en länk till denna tråd till folk arbetandes på täby för deras kännedom.
 
Sv: Olyckan idag...

Om vi återgår till själva ämnet och slutar se oss blinda på att en tävlingsbana behöver vara i tävlingsmässigt skick oavsett vilken årstid dessa tävlingar utförs på och att Jägersro har förstått skillnaden genom att helt enkelt inte ha några Galopp tävlingar vintertid liksom flera tidigare verksamma tränare på Täby Galopp som valt att flytta eller avsluta sin träningsverksamhet där så undrar jag.

Jag som är "utanför" men träffar folk "innanför" måste bara säga att det inte är bara du som säger detta.
Men jag lägger mej inte i detta eftersom jag vet att det är en både stor och känslig fråga, det är inte enkelt på något sätt och jag vet inte heller vad lösningen är. Kanske var det heller inte banan i detta fall, det bör man väl komma underfund med i så fall.

Ang Täbys hemsida hålller jag med. Visst uppdateras den och även om det finns info på andra galoppsidor:bow: så säger detta med Täbys egen hemsida en del. Det är ju där det händer, dvs på Täby:cool:

Men jag lägger ner det, och hoppas att tjejerna och hästarna inte får några men.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olyckan idag...

Som du vill men då är det ska väl du göra detsamma för du har minst lika hårt som jag hållt dig på samma linje hela tiden så ditt sk. tunnelseende finns hos dig också.
Jag har i alla fall skickat en länk till denna tråd till folk arbetandes på täby för deras kännedom.


Jag tackar dig för din skickade länk och hoppas på att den hamnar hos ansvariga och att man även läser det skrivna.

Tunnelseende??? Är det tunnelseende när man sätter ryttarna,hästarna,tränarnas säkerhet och deras möjligheter att utföra ett fullgott arbete som faktiskt hästägarna betalar för i en procentuellt så hög riskzon enbart p.g.a. att man inte anser sig ha råd att erbjuda en funktionell tävlingsbana inom Galoppen i Sverige.

Lägg gärna till detta i länken och poängtera att man har två val.

1. Åtgärda en bankropp som inte påminner om en sjöbotten så fort det blir otjänlig nederbörd och på en och samma bankropp uppvisar fyra olika underlag beroende på vädersträck. Låt den inre delen av banan endast brukas i tävlingar och prepareras under resterande träningstider. Lär tränarna och ryttarna att ha så likriktade hästar att dom i träning klarar av att att rida på banans yttre halva utan att falla ner mot inner rail.

2. Ställ in alla tävlingar under vinterhalvåret då Svensk Galopp inte har råd med att åtgärda en bana i hela landet som uppfyller kravet på en säker tävlingsbana, varesig för ryttare,hästar eller spelare.

Täby Galopps tävlingsbana har så vitt jag förstår anlagts och alltid legat på en sjöbotten så det borde inte vara ngn nyhet. Nyheten är väl i stället när denna sjöbotten ska åtgärdas till en tävlingsbana för året runtbruk.

Säg mig, ska vi avvakta till en dödsolycka inträffar innan det händer ngt för det kommer ske, jag har skrivit det tidigare långt innan denna olycka skedde som är nog så beklaglig.

Jag läste för inte så länge sedan en notis i Danderyds lokaltidning att en av dom ansvariga på Täby Galopp (som är ansvarig för banan) inte ansåg att en dödsolycka skett på denna tävlings bana då "endast hästar" dött där och det enligt honom är inte att jämföra med en dödsolycka eftersom ingen människa dött. Det talar väl sitt tydliga språk på att man inte anser djuren eller hästägarna som betalar för denna sport som särskilt "nödvändiga" för sporten. Ta oxå notis till vad djurskyddslagen säger utifrån detta påstående.

Samma person påstod även att endast 3 olycksfall per år inträffar i denna sport på just denna bana. På min ena hand har det under årets sista tre senaste månaderna inträffat fler olyckor än mina fem fingrar. Vem av oss saknar både tumme och pekfinger.???

Jag är trött, otroligt trött på denna sandlåda och att alla strutsar hela tiden stoppar huvudet i sanden så fort dom känner rädsla för verkligheten.

Varför inte i stället försöka finna en lösning på problemet, kosta vad det kosta vill för den olycka som inträffade krävde tack o lov inga människoliv och förhoppningsvis heller inga invaliditeter men hade aldrig inträffat om inte bankroppen varit så övermättad med samlat vatten upp till knäna och totalt avsaknad av sikt både för ryttarna och hästarna.

Du får gärna kritisera mig vidare med argument om hur små resurser sporten har och att alla gör så gott dom kan. Min uppfattning är att alla måste tänka om och sluta vara så egofixerade och i stället vara berädda på att omfördela och aktivt bidra till mer resurser på själva "kärnan".
 
Sv: Olyckan idag...

Hade det funnits pengar så skulle väl ingen ha tvekat på att byta underlag på våra banor och bygga en DT på göteborg så att alla banor kunde vara topp hela året om men vart ska pengarna tas, det finns ju redan för lite pengar så det går ju inte.
Några förslag på det?:smirk:
 
Sv: Olyckan idag...

Hade det funnits pengar så skulle väl ingen ha tvekat på att byta underlag på våra banor och bygga en DT på göteborg så att alla banor kunde vara topp hela året om men vart ska pengarna tas, det finns ju redan för lite pengar så det går ju inte.
Några förslag på det?:smirk:

Göteborg???? Är det inte där ni det sista halvåret varit tvugna att bära flytväst för att inte dränkas i regnmassorna.??

Bättre marknadsföring av sporten så spelet på Galoppen ökar med då krävs det främst två saker. En tävlingsmässig bana där hästana man spelat på kommer i mål i större utsträckning för återbetalning på hästar som förolyckas under själva loppet ger ingen återbetald insatts. Att hästarna i större utsträckning snabbare klarar av själva ilastningsmomentet i startboxarna för är det ngt som irriterar spelarna så är långa fördröjningar i själva startmomentet. Inom travet så bura hela publiken om det blir mer än en omstart med den fördröjningen det medför.

http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=20413&a=Hästspelet ökar för fjärde året

Eftersom spelet har ökat så tillfaller oxå mer pengar till sporten, tyvärr så verkar travet och främst V75 bidra med den största insatsen så rent logisk så går väl den största kakan tillbaka dit
men en fråga där man förklarar problemet kanske kan leda till ett bidrag. Hela tiden får galoppen stå tillbaka för travet vad nu det kan bero på, är det inte dags att försöka ändra på det nu och ta tag i dom problemen ??

Visst är det på ett sätt bristen på pengar som är boven i dramat men det har även större företag tidigare varit med om och vänt utvecklingen genom att sätta rätt person på rätt stol.
 
Sv: Olyckan idag...

Ser du inte att Galoppen i Sverige håller på att kväva sig själva och är du helt omedveten om det redan "flytt" flera otroligt skickliga tränare till andra breddgrader enbart p.g.a. otjänliga tränings/tävlings förhållanden under främst vinterhalvåret. Det finns även mer än en Tränare som helt lagt av.

Men att tränare som är över 70 år och har jobbat minst 50 år i ett yrke som sliter ordentligt på kroppen är väl inte konstigt. Jag tycker att det är strongt av dem att hålla på så länge som de har gjort. Flera av dessa tränare har lämnat över delar av sin verksamhet och mycket av sin kunskap till nästa generation.

De som du säger har "flytt" Täby, har velat prova sina vingar internationellt efter att ha fått mycket gynnsamma kontrakt och förutsättningar. Vad hade svensk hockey varit utan att många unga spelare har fått prova lyckan och spela i NHL???
 
Sv: Olyckan idag...

OM två veckor ska ju alla ATG-ombud ut och åka Ålandsbåt med ATG, då kan ju du eller er representant passa på att ta upp frågan. :idea:

Hade ju vart en alldeles utmärkt idé, dock är det ju så att det är "cheferna" som får inbjudan till sådant, och det faller sig så olyckligt att min chef inte är ett endaste dugg intresserad av själva spelbiten alls, det är bara jag på min arbetsplats som tycker det är kul.

Så annars hade det vart en bra grej.
 
Sv: Olyckan idag...

En tränare sa till mig att rebeckas häst hade sprungit upp i den framför och därav gått i kull? vad vet jag.
 
Sv: Olyckan idag...

De som du säger har "flytt" Täby, har velat prova sina vingar internationellt efter att ha fått mycket gynnsamma kontrakt och förutsättningar. Vad hade svensk hockey varit utan att många unga spelare har fått prova lyckan och spela i NHL???

Nu blir ju inga unga svenska hockey spelare aktuella för värvning till NHL så vida inte Svensk Hockey genom marknadsföring och goda träningsmöjligheter gett landets unga begåvningar förutsättningarna till att utvecklas och uppvisa kvalite som just NHL söker. Svens hockey har satt in kvalite på värdskartan genom målmedveten satsning under lång tid och det känner du själv till.

Samma sak gäller dom tidigare tränarna "med lite nytänkande" inom galoppen och det känner du oxå till. Att du helt öppet påstår att dom åker i någon typ av "gräddfil" och fått allting gratis är ju helt missvisande.

Gynnsamma kontakter och förutsättningar är ingen gåva, det vet du själv mkt väl att det krävs ett enormt eget intresse,arbete och inte minst en seriöt inställning till sportens utövande för att bli respekterad av gynnsamma kontakter som leder till rätt förutsättningar. Här talar vi inte om 50 talet och hur träning på den tiden bedrevs utan moderna nytänkande.
 
Sv: Olyckan idag...

En tränare sa till mig att rebeckas häst hade sprungit upp i den framför och därav gått i kull? vad vet jag.

Om du läser hela tråden och själv ser på löpningsfilmen så kommer du veta att så ej va fallet utan det var en häst strax framför utvändigt som plötsligt drog i handbromsen och föll in mot rail och "stöp" rebeckas häst. Se filmen och du kommer finna många skyldiga till denna olycka förutom rebecka och hennes häst.
 
Sv: Olyckan idag...

Jag måste bara få fråga en sak, varför måste du alltid ha rätt och varför blir du så arg när andra har åsikter som inte stämmer överens med dina?
För det första om du nu tycker att det är så hemskt på Täby och med galopp, vad gör du där över huvudtaget?
Du säger att hästarna inte valt detta yrke men det har människorna, ja det är sant, men fälttälvlans hästen som ramlar i en vattengrav eller liknande och gör sig illa har inte bett om att få bli fälttävlanshäst, hopphästen som kraschar i ett gigantiskt hinder har inte bett om att få bli hopphäst, travhästen som trasslar in sig i en konkurrents sulky har inte bett om att få bli travhäst, ridhästen som halkar omkull i skogen med sin ägare har inte bett om att få bli ridhäst. Så egentligen borde vi släppa alla hästar fria, undrar om de blir lyckligare då... :idea:
Om nu en tränare har startat en häst med flisblinkers på slabb bana och själv säger att det kan ha orsakat olyckan så behöver du inte gå ut och försvara denne med näbbar och klor, man kan ju faktiskt nästan tro att det var du som lade på utrustningen.... :angel:Skulle inte själv lagt på flisblinkers på den banan som var i lördags.
Du säger att någon häst utanför/framför Rebecka som pullades upp hårt och föll in på rail, det syns på filmen, men det behöver inte betyda att den hästen blev skadad (vilket du andtyder) Det var riktigt trångt och folk har ridit över varandra i mindre täta situationer förr. Minns en incident på Jägers när en jockey fullkomligen tog frambenen på en konkurrent vilket slutade med att jockeyn på den hästen som föll skadade sig rejält, och mej veterligt berodde det inte på någon dålig bana eller någon annan häst som skadat sig.
Varför måste du hoppa på Annikas svar om tränare som flytt landet, dom som åkt har ju fått kanon erbjudanden som inte går att tacka nej till och de gamla som slutat har gjort det pga ålder eller hur? Eller har du någon annan info som du kan dela med dig av?:o
Och så detta med svensk hockey att de unga spelarna inte kommer till NHL utan att Hockeyförbundet promotar dom, sant MEN för att har kommit så långt så måste det ha funnits ett gäng eldsjälar från början. Någon som uppmuntrat 4åringen att det är kul även om man ramlar hela tiden, någon som kan peppa 7åringen till att han/hon faktiskt är duktig även om han inte är snabbast i laget, någon som stöttar och hjälper till när ungarna kommer direkt från skolan till hockeyträningen, ser till att de får i sig mellis och får på sig hela utrustningen, att skridskorna är slipade osv. Dessa eldsjälar är att jämföras med galoppens glada amatörer, glada stalltjejer/killar och glada tränare, de som tränar eller rider och älskar sin häst även om den inte vinner derbyt eller kanske inte vinner alls, de som utövar sporten för att det är roligt. Tillbaka till hockeyn, så har vi dom ungarna i hockeyn som blir duktiga, riktigt duktiga. Ryktet om den snabbfotate, puckskicklige och spelläsande 14 åringen i mörkaste skogen i småland går rätt fort, han/hon får chansen att visa vad han/hon går för i bla TV-pucken, där finns det någon från en stor klubb som ser en, tar kontakt med spelare och föräldrar och sedan är förhoppningsvis drömmen om spel i ett storlag sann. Därifrån till draftingen i NHL ja det kan jag svamla på om i evigheter. För att dra en parallell med galoppen, Equip Hill:bow:, Funny Legend:bow: mfl listan kan göras lång, ägd av sin uppfödare som följt dessa mirakel från allra första stund. Eller den lilla fula hästen som kom in i träning hos en tränare på täby för några år sedan, alla skrattade åt den för den var så liten och ful. Men den lyckades vinna 7 raka segrar om jag inte minns fel. Eller den slaktfärdiga hästen som köptes på auktion i england för nästan inga pengar alls för några år sedan som kom till Sverige och blev en ny häst och lyckades tom bli champion.
Men om vi skall gå på din linje så springer väl hästarna fort för att dom har ont och är rädda, inte för att dom tycker att det är skitkul och att dom är asduktiga när dom vinner lopp????
:banana:
Du får gärna ha dina åsikter men då måste du låta andra ha sina.
Själv kan jag säga att jag är en galoppmänniska, jag älskar galoppen, har testat mycket annat men det är galoppen som är skoj! Och det verkar som att det bara är lilla Sverige i hela stora världen som inte fattat att galoppen är grejen! Nu ska jag ut och cantra i snön!!!!:bump:
 
Sv: Olyckan idag...

Hästen "tappar luft" precis som människor samt när den skulle resa sig fick den en smäll av hästen som kom bakom.
 
Sv: Olyckan idag...

Ett helt underbart inlägg, bara en rättelse. Med eller utan flisblinkers hade hästen ramlat, hade absolut inte påverkan. Hästarna i löp som är i trånga situationer finns inte många som själva kollar in bakben på hästen framför och väjer.
 
Sv: Olyckan idag...

delvis KL

Galoppa i snön vill jag också:banana: Men ikväll blir det ridhus. Hoppas snön är kvar imorgon så vi kan komma ut då medan det är ljust:bump:

Och en annan sak:idea: Den här diskussionen fick i alla fall lite fart på galoppforumet som varit en aning dött periodvis, alltid något:idea:
 
Sv: Olyckan idag...

Till coari:
Citat:
Ursprungligen postat av Annika Källse
Men jag vill återigen påpeka att jag själv inte anser att banförhållandena orsakade olyckan. Roc de France gick omkull för att han trampade upp i bakbenen på framförvarande häst vilken bromsades upp traftigt pga spårbyten och trängningar i fältet. En så kallad kedjereaktion.
Ditt svar:
Jag håller helt med dig och jag hoppas att även måldomarnämnden är av samma åsikt för det skulle lätta den enorma skuldbörda som P.W. tagit på sig utifrån den tävlingsutrustning R.de F. gick med i loppet vilket inte hade någon som helst skuld till det inträffande.

Vilken fot står du på egentligen? Du har tidigare skrivit att du tyckte att loppen skulle ställts in för att banan var dålig och nu håller du med Annika som tycker att banan var helt ok! :confused:

Personligen så går jag på Annikas linje, hon brukar ha koll!:bow:

Om nu inte utrustningen hade något som helst med olyckan att göra, vilket du poängterar vid ett flertal tillfällen, och personligen så tror jag att den hade inträffat oberoende av vad hästen hade för utrustning, varför känner då en så pass erfaren tränare som PW så stor skuld till det inträffade? En olycka är ju en incident som ingen kan hållas ansvarig för, annars är det ju ingen olycka utan en medveten handling eller?

Jag bara undrar och ser fram emot ett utförligt svar:angel:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 321
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 298
Senast: Sel
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp