Bukefalos 28 år!

Olyckan idag...

Sv: Olyckan idag...

Till coari:
Citat:
Ursprungligen postat av Annika Källse
Men jag vill återigen påpeka att jag själv inte anser att banförhållandena orsakade olyckan. Roc de France gick omkull för att han trampade upp i bakbenen på framförvarande häst vilken bromsades upp traftigt pga spårbyten och trängningar i fältet. En så kallad kedjereaktion.
Ditt svar:
Jag håller helt med dig och jag hoppas att även måldomarnämnden är av samma åsikt för det skulle lätta den enorma skuldbörda som P.W. tagit på sig utifrån den tävlingsutrustning R.de F. gick med i loppet vilket inte hade någon som helst skuld till det inträffande.

Vilken fot står du på egentligen? Du har tidigare skrivit att du tyckte att loppen skulle ställts in för att banan var dålig och nu håller du med Annika som tycker att banan var helt ok! :confused:

Personligen så går jag på Annikas linje, hon brukar ha koll!:bow:

Om nu inte utrustningen hade något som helst med olyckan att göra, vilket du poängterar vid ett flertal tillfällen, och personligen så tror jag att den hade inträffat oberoende av vad hästen hade för utrustning, varför känner då en så pass erfaren tränare som PW så stor skuld till det inträffade? En olycka är ju en incident som ingen kan hållas ansvarig för, annars är det ju ingen olycka utan en medveten handling eller?

Jag bara undrar och ser fram emot ett utförligt svar:angel:

Om du läser dom första rapporterna från olyckan så tar P.W. på sig skulden då han i det läget trodde att det va flisblinkerserna som va grundorsaken till olyckan. Tydligen va både han och alla andra så chockade och konsenrterade på själva fallet när dom först såg på patrullfilmen att dom helt misade utanpåliggande häst som plötsligt kraftigt togs upp och vinglade rakt in mot rail en halv meter framför Roc de France. Blinkers,val av blinkers eller inga blinkers hhadde inget med olyckan att göra utan det va en grupp framförvarand och en vinglig uppbromsning som va det fällande.

Jag tror jag nämde detta redan i mitt första inlägg i tråden,inlägg nr 16.
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=9712635&postcount=16
 
Sv: Olyckan idag...

Du får gärna ha dina åsikter men då måste du låta andra ha sina.
Själv kan jag säga att jag är en galoppmänniska, jag älskar galoppen, har testat mycket annat men det är galoppen som är skoj! Och det verkar som att det bara är lilla Sverige i hela stora världen som inte fattat att galoppen är grejen!:bump:

Jag har absolut inga problem med andras åsikter så länge det håller sig till ämnet och inte jämför Galoppen med andra sporter,antyder att det är tränarens utrustning som orsakat olyckan, till varje pris friskriver att banunderlaget inte har skuld i alla olyckor det sista kvartalet, påpekar att tränare som valt att fortsättningsvis bestämt sig för att bedriva sin verksamhet i andra länder åkt dit i någon sk. "gräddfil" mm.

Det är väl helt naturligt att en tränare på Täby som skriver i sitt eget namn till varje pris undviker att nämna banan för då kan h*n lika gärna se sig om efter en träningskamp lite mera söder ut för på Täby håller man ihop.

Om du läser denna länk:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=729331&rss=2216

Så ber jag dig läsa det sista stycket särskilt noga för där uttalar sig flera Ryttare i egenskap av att dom törs uttala sig eftersom deras namn inte publiceras.

Allt detta som jag här skrev borde inte varit nödvändigt att skriva utan det hade räckt med att bara skriva att du själv har skrivit svaret i ett av dom sista meningarna du i inlägget skrev.

Jag repeter den meningen här: Och det verkar som att det bara är lilla Sverige i hela stora världen som inte fattat att galoppen är grejen!

Så då är det trots allt drygt 8.000.000 personer i detta land som håller med mig.

Jag ska inte störa mer i denna tråd för jag har sagt mitt och önskar alla skadade i denna olycka ett snabbt tillfrisknande.
 
Sv: Olyckan idag...

Någon gräddfil har jag aldrig talat om, utan gynnsamma kontrakt. Det hade varit helt omöjligt för dem att flytta sin familj och verksamhet utomlands på det sättet de gjorde utan att ha stark ekonomisk uppbackning.

Jag vet precis som du att ingen får dessa möjligheter utan att förtjäna dem. Din inledande mening i denna tråd var att de flytt Täby pga de otjänliga träningsförhållanderna vilket jag inte håller med om snarare letat efter nya utmaningar. Chantilly har enorma möjligheter till träning och ligger mitt i centrum för den europeiska galoppen med nära till både internationella löpningar och auktioner.
 
Sv: Olyckan idag...

Jag hade en helt underbar tur!!! Snön föll som stora lappvantar och pållen tyckte det var allt annat än tråkigt! :bump: Det var tårtvarning ett antal gånger! :rofl:
 
Sv: Olyckan idag...

Vad som står i sista stycket är att de aktiva vill ha bättre säkerhet. Men säkerheten kommer väl inte med en filmkamera?! Jag tycker att det borde sitta en kamera som filmar motorvägskurvan helt klart men blir det säkrare bara därför?
Är verkligen våra jockeys sådana "ögontjänare" så att de, med eget och andras liv som insats, medvetet rider över varandra bara för att det inte finns på film?:(
Det tvivlar jag på.
Motorvägskurvan är stenhård racing, det gäller att ha bra slagläge inför upploppet, det är tight, många heta känslor både hos hästar och människor, men därifrån till medvetna överdrivna risktagningar...

Om spårbyten som stör medtävlande hänger på en kamera borde det aldrig inträffa på upploppet.....
 
Sv: Olyckan idag...

Varför skickar ni inte in ALLT DETTA TILL DOM SOM SITTER PÅ TÄBY?Dom behöver läsa detta.
 
Sv: Olyckan idag...

Så blev man ett det också :cry: tänker osökt på Stephen Kings bok med clowner i avloppen och allt vad det var...:angel:

Att hålla sig till ämnet blir svårt då det varit lite skiftande innebörd i denna tråd

Jag jämför inte galoppsport med annan hästsport/hästaktivitet, jag jämför bara hur hästarna kanske känner med hur andra hästar kanske känner :angel:

Jag säger inte att banan aldrig är dålig eller har orsakat skador, jag säger bara att den inte hade med det som hände att göra

Jag säger inte (nu börjar det bli tjatigt) att utrustningen hade med olyckan att göra, jag tror inte att utrustningen hade någon som helst betydelse i detta fall men jag undrar varför du försvarar den, utrustningen;), med näbbar och klor?

Någon gräddfil har jag aldrig talat om, det ligger hårt arbete bakom framgångar, inte grädde!

Denna tränare som skriver under eget namn har tillräckligt med skinn på näsan för att våga säga vad h*n tycker och tänker ang banunderlag och annat på Täby, tro mig!:bow:
Det tycker jag att tränarkåren har överlag, skinn alltså, det finns väl ingen som inte ringer och klagar om banan är dålig och har någon blivit tvingad söderut mot sin vilja än? Näpp!

Eftersom du citerar min mening så måste du ju tycka att galoppen är grejen!

Vi riktigt galna galoppmänniskor försöker sakta men säkert att sprida "smittan" vidare så att fler upptäcker hur underbar denna del av hästvärlden är! Akta dig du så du inte blir biten av en bacill:rofl::devil: för de 8.000.000, ännu ej smittade, kommer att minska!
Tack för mej!
Hej!:p
 
Sv: Olyckan idag...

Vad som står i sista stycket är att de aktiva vill ha bättre säkerhet. Men säkerheten kommer väl inte med en filmkamera?! Jag tycker att det borde sitta en kamera som filmar motorvägskurvan helt klart men blir det säkrare bara därför?
Är verkligen våra jockeys sådana "ögontjänare" så att de, med eget och andras liv som insats, medvetet rider över varandra bara för att det inte finns på film?:(
Det tvivlar jag på.
Motorvägskurvan är stenhård racing, det gäller att ha bra slagläge inför upploppet, det är tight, många heta känslor både hos hästar och människor, men därifrån till medvetna överdrivna risktagningar...

Om spårbyten som stör medtävlande hänger på en kamera borde det aldrig inträffa på upploppet.....

Du vägrar tydligen fortfarande läsa början på meningen så jag förtydligar och citerar det: Olyckan på Täby Galopp i lördags har uppmärksammat säkerheten, dels på underlaget under vintermånaderna: varför ser du dig blind på en avsaknad övervakningskamera?? Är du själv en "ögontjänare"??
 
Sv: Olyckan idag...

Någon gräddfil har jag aldrig talat om, utan gynnsamma kontrakt. Det hade varit helt omöjligt för dem att flytta sin familj och verksamhet utomlands på det sättet de gjorde utan att ha stark ekonomisk uppbackning.

Jag vet precis som du att ingen får dessa möjligheter utan att förtjäna dem. Din inledande mening i denna tråd var att de flytt Täby pga de otjänliga träningsförhållanderna vilket jag inte håller med om snarare letat efter nya utmaningar. Chantilly har enorma möjligheter till träning och ligger mitt i centrum för den europeiska galoppen med nära till både internationella löpningar och auktioner.


Jag respektera allt du skriver,,, tro mig. Men jag håller absolut inte med dig. Lustigt att du nämner just Chantilly då det finns så många andra "mål"..

En sak vet jag dock med bestämdhet och det är att det är absolut inte omöjligt att flytta både familj och verksamhet utan att ha strak ekonomisk uppbackning och att Täbys otjänliga träningsförhållanden ligger som grund för deras ekonomiska uppoffringar och sparsamhet för att kunna genomföra denna flytt.

Du om ngn borde väl veta att man knappast åker i "gräddfilen" som galopptränare ngn längre tid. (syftar på B.B.)

Ursäkta att jag åter klampade in igen men det är faktiskt dina kollegor du anklagar för ha mer gynsamma kontakter och stark ekonomisk uppbackning när verkligheten är eget slit och sparande under lång tid.

Sedan vet du lika väl som jag hur ödmjuk P.W. är som medmänniska och att han är den första att lägga skulden på sig själv som tränare när det händer ngt tråkigt där hans hästar/anställda är inblandade även om han absolut inte i detta fall ska ta åt sig som vållande till denna olycka. Jag såg själv hur illa till mods han tog vid sig och anklagade sig själv som utifrån utrustningsval förorsakat två ryttare + två hästars skador innan långt senare sanningen uppdagades.
 
Senast ändrad:
Sv: Olyckan idag...

Välkommen tillbaka! En kort sorti!:D

Varför jag bara kommenterade kameran är att det skrivits tidigare i denna tråd att banan var helt ok denna olycksdag enl aktiva som red på den samma morgon och kan därför inte ha haft med olyckan att göra, för det är väl den vi fortfarande pratar om?!:confused:

Visst banan kan vara allt annat än ok vissa dagar och det skulle behöva göras något drastiskt åt underlaget men därifrån till att vi skall lägga ner galoppen vintertid eller bygga en bana med tak det får stå för någon annan.
 
Sv: Olyckan idag...

Varför skickar ni inte in ALLT DETTA TILL DOM SOM SITTER PÅ TÄBY?Dom behöver läsa detta.


Och vad leder det till då dom tidigare inte ha läst eller svarat på inkommen mail.

Som du ser så räcker det med att läsa vissa svar i tråden för att förstå att man skriver till en helt annan värld som med alla medel försöker dölja själva primära problemet och hela tiden åberopar det secundära så därför finns det inget mer att säga än lycka till Svensk Galopp och be till vädergudarna att olyckstatestiken ändrar riktning innan det går riktigt illa.
 
Sv: Olyckan idag...

Är verkligen våra jockeys sådana "ögontjänare" så att de, med eget och andras liv som insats, medvetet rider över varandra bara för att det inte finns på film?:(
Det tvivlar jag på.
.....

Vet du vad!

Det tror jag.

Så länge det finns pengar inblandade så finns det dom som vill fuska och skaffa sig fördelar.

I galoppen är det pengar iblandade, så nog tror jag att en jockey är mer benägen att "ta en rövare" om man vet att chansen till straff är minimal.

Om du inte tror det så måste jag nog säga att du är naiv.

Självklart vill inte jag heller tro att så är fallet.
 
Sv: Olyckan idag...

Angående det här med att de harvar travbanorna samtidgt som de görs värmning är just för att de vill att banan ska vara så slät som möjligt. Tänk dig själv sittandes i en vagn, men hypertunna hjul, ingen stötdämpare. De små groparna som nu bildas av hästarna när de springer känns rätt fint i rumpan då.

Sen så är travbanan hård. Men av nån anledning så sviktar underlaget bra under hästarna när de kommer upp i hastigheterna. Men nämnvärt är att de är många travhästar som har/haft gaffelbandskada. Bara de bevisar att underlaget sliter. Sen åxå, hur lätt är de för en häst att dra en vagn i 2-3 dm djur sand i ca 55 km/tim? Underlaget har stor betydelse i travsport. Oftast den som avgör hur fort hästen klarar av att springa. Eftersom att de handlar om millimeter i racing (syftar då både på galopp och trav) så vill man ha banan så fin som möjligt. Blir banan för hård så är de svårt att hålla en bra häst i de tempot den är van vid.

Ursäkta för ett långt inlägg, nu har jag fått säga mitt :bow:
 
Sv: Olyckan idag...

Sen så är travbanan hård. Men av nån anledning så sviktar underlaget bra under hästarna när de kommer upp i hastigheterna. Men nämnvärt är att de är många travhästar som har/haft gaffelbandskada. Bara de bevisar att underlaget sliter.

Nog är det väl så att gaffelbandsskador i första hand uppkommer på grund av för mycket träning på för mjukt underlag?
 
Sv: Olyckan idag...

Såg det, kollade på trav( som den travidiot jag är) och sen kom ju galoppen så man blev ju fast! Såg ut som att den som landade på nacken bröt den :crazy: Hemskt!!
 
Sv: Olyckan idag...

Nja, jag vet inte om jag kan hålla med om det, min uppfattning är nog den rakt motsatta faktiskt. Tycker det har blivit så otroligt mycket vanligare att tränare, såväl vissa proffs som amatörer, kör för mycket på alldeles för mjukt och löst underlag
 
Sv: Olyckan idag...

Och vad leder det till då dom tidigare inte ha läst eller svarat på inkommen mail.

Som du ser så räcker det med att läsa vissa svar i tråden för att förstå att man skriver till en helt annan värld som med alla medel försöker dölja själva primära problemet och hela tiden åberopar det secundära så därför finns det inget mer att säga än lycka till Svensk Galopp och be till vädergudarna att olyckstatestiken ändrar riktning innan det går riktigt illa.

Du skriver så mkt imot dig själv, läs dina svar så får du se.
Varför fortsätter du att ha häst och jobba på täby om alla är så insnöade som du tycker. JAG BARA UNDRAR. vet vem du är så därför undrar man.
 
Sv: Olyckan idag...

De är ju så att in i sista sväng de är där alla börjar hitta rätt position och hästarna börjar öka och en del hästar börjar bli väldigt trötta. och sen är de säkert så att jockeyna vet att de inte finns kamra där och då går de undkomma en del saker. Jag säger inte att de är så men att de har säkert hänt nått så nång gång.
Men alltså de är så att sista sväng där vill ALLA ha bästa position. Jag har ridit löp själv för 12år sedan så jag vet hur trångt de är i sista kurvan och sista 800meterna.
De är många som sitter här och tror att dom kan så mkt men om ni är så duktiga vad sitter ni här för då. Ut och hjälp till att förbättra galoppen.
Dom som har mest makt att göra nått åt detta om inte tränarna gör nått så är de Jockeysarna. Strejka bara.

Såg att Rebecka red igen i lördags.Hon var 3a.:)
 
Senast ändrad:
Sv: Olyckan idag...

Varför fortsätter du att ha häst och jobba på täby om alla är så insnöade som du tycker. JAG BARA UNDRAR. vet vem du är så därför undrar man.

Det kan ju vara så att man tidigare om åren försökt att få till förändringar och förbättringar.

Men oavsett hur mycket man än försöker så kommer det ju till en viss gräns då man kanaske inser att man pratar för döva öron.

Då är det ju inte lönt att lägga energi på det om ändå inget händer.

Jag har svårt att förstå att NÅGON kan vara emot förbättringar angående säkerheten inom galopp eller annan ridsportgren för den delen.

Angående att du ifrågasätter att Coari jobbar kvar trots delade meningar om vissa saker.

Har man ett jobb som man trivs med och som man är bra på, varför ska man då sluta? Trots att man tänker på ett annat sätt.

Säkerheten på Täby har kanske inte så mycket med hovslageri(nu antar jag att Coaris yrke är hovslagare) att göra, men vad vet jag?

Känner inga inblandade alls, har ingen insyn i galoppen utan jag svarar bara ändå.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 321
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 267
Senast: Sel
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp