Olydig/nervig/stressad? unghingst.

H

Hejigen

Hej! Jag har en hingst född 2010. Han blir alltså 2 i sommar. Jag fick honom i sommras och han är inte så värst mycket hanterad innan. Lite pysslad med som föl men sedan åkte han på hingstbete där han gick hela sommaren. Efter det kom han till mig och han var jätte gullig i början eftersom jag inte gjorde så mycket mer än att borsta och pyssla lite. Men nu för några månader sedan började jag tycka det var dags att hantera honom lite mer eftersom han börjar bli sjukt stor, runt 170 cm redan, om inte större! Har även som plan att visa honom på 3-års. Nu är problemet iaf att han har svårt att lämna de andra hästarna. Innan blev han hel nojig och bocka/stegra/sparka runt i boxen. Detta gäller även när han inte är ensam, det verkar bara va det att alla hästar inte är samlade i stallet som han reagerar på. Det har iaf blivit lite bättre och han är inte "farlig" längre utan springer runt lite bara. Men det är inte det enda. När jag ska leda honom kan han bli lite knäpp då med. Kan gå bra ett tag och sedan börjar han resa sig och springa/dra iväg. Håller emot så gott jag kan och ryggar tillbaka honom. Har fått intrycket av att han är nervig av sig, och lätt blir stressad. Hans mamma var lite likadan. Han är supersnäll när han är lugn men när han blir (stressad)? Så bitts han han stegrar och beter sig farligt. Jag vet att han är ung och har mycket kvar att lära, men skulle gärna ta lite hjälp från den som har tips :) Han verkar inte vara hingstig i hagen än och går med flera ston fortfarande. Han har även en liten föl kompis. Han verkar dock inte så intresserad av sin lilla busiga vän i hagen men när jag släpper ihopp honom med min andra unghäst i paddocken blir han super lycklig! Har tänkt släppa in honom i den andra hagen för att se om han får lite mer "stimulans" av det. Har även funderat på att köra lite tillits övningar osv. Skulle kunna skriva hur mycket som helst men det här får räcka för nu :) Vill ju gärna komma igång lite och kunna gå lite längre promenader osv. Känns inte helt tryggt att leda honom själv eftersom han reser sig mot en och är såpass stor att man lätt skulle kunna hamna under om man inte trycker ifrån honom eller flyttar på sig. tacksam för den hjälp jag kan få :)
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Ta hjälp av en hingstvan person är mitt råd! Din hingst kommer inte bli lättare att hantera ju längre framåt våren vi kommer och stona runt omkring honom börjar komma i riktig brunst.
Och flytta honom snabbt som attan från sto- hagen, om det inte är dräktiga damer han går med. Annars kommer han se till att de blir det under våren ...!

En hingst är styrd av sina hormoner, hur snäll och hygglig han än är till sin natur. Att ha koll på hela flocken är en del av detta, och i den ålder han är i vet han inte hur han ska hantera situationen ännu. Tvåårs- åldern brukar vara jobbig för unghingstar, det är i puberteten på allvar och har mest bara en sak i huvudet ...

Så hingstvana är ett måste om man ska kunna matcha fram en unghingst. Tänk på att det kan vara farligt att hantera en hingst om man inte vet riktigt hur man ska bete sig. Och man kan inte läsa sig till det här på Buke, du måste skaffa dig erfarenhet från det verkliga livet genom att se och lära från erfaret folk.
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Lämna iväg hästen eller kastrera. Du kan skada dig rejält om du fortsätter så där. Och du kan befästa ett problembeteende som blir svårt att få bort om du fortsätter upprepa det här med hästen. Det blir väldigt mycket dyrare och tar längre tid att få bort än om du skickar iväg den nu.

En sån ung häst ska ha fler kompisar. Då slipper du så mycket energi och övriga fasoner som säkerligen till viss del kommer av det. Nu börjar hans hormoner komma så småning om. Och då blir det bara värre.

Sätter du honom med en flock som gärna styrs lite av någon äldre häst so kommer han kanske också släppa fokuset på att flocken splittras etc. För då är det inte längre "hans jobb".
En äldre ledare har lärt sig hantera(om den är sund) att flocken delas. Den ballar inte ur, som din. Kanske kan då din lille få lära sig sundare ledarskap. Om inte annat lär den sig iaf att hålla sig lugn. En bra flockledare tolerarar inte att någon i flocken ballar ur så. Får du en annan häst som lär din häst lugn slipper du ta den rollen. För det är vad du försöker med nu. Och det går ju inte riktigt. Det bör man ha mkt erfarenhet av om man ska ha små-hingstar, eller hingstar alls.
Hästar kan vara tydligare, snabbare och tuffare mot varann än vi kan. Som människa är man alltid för långsam, för svag etc om man jämför med en häst. Det vi har är att vi är smartare. Men för att göra rätt så måste man ju själv veta hur man gör så man kan lura hästen. Den kunskapen ger bara erfarenhet.
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Det finns bara ett svar och det är att du kastrerar din häst. Kanske inte det svaret som du vill ha, men det är lättare att se realistiskt på saker och ting utifrån. Den situation du befinner dig i är ohållbar och kan bara sluta i elände om du inte skär honom.
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Så va, ska jag kastrera honom? Tror själv att det här kommer gå över när som, det enda som behövs är väl träning.. Haha trodde det var svaren jag skulle få.. Blir han värre så blir det ju såklart kastrering men han har ju ändå visat framsteg. Tror ni inte bara det beror på trottsålder? Skulle ju hemskt gärna vilja ha kvar honom som hingst, han är fin. Jag är unghäst van och har haft endel med unghingstar att göra innan då vi har haft uppfödning hemma tidigare :) Innan har vi haft en som kommer och undervisar i horsemanship och är väl tänkt att det ska bli så till våren/sommarn. Och sen så var det tips på övningar och liknande jag ville ha, inte någon som bestämmer att det är dags för kastrering. Vore det så pass hade det inte funnits många hingstar i världen idag, eller? Man kan ju omöjligt bestämma att en hingst på 1,5 år enbart kommer sluta i elände, så det tyckte jag var onödigt sagt... jag vet om det blir dags för kastrering... och hur ska jag kunna hantera honom och "bli hans vän" om jag lämnar iväg honom? det låter ju inte helt rätt heller enligt mig... Är i full gång med att dela upp hagarna så att han får gå med enbart grabbar. Även om stona han går med faktiskt är dräktiga :) Sedan kommer han gå med endast ungvalcker/hingst och tror själv att det kommer lösa en hel del med tanke på att han har så mycket "energi". Och han är verkligen inte ledaren heller, faktiskt är han väldigt låg i rang. Tack för era synpunkter, skulle upskatta lite mer tränings och övningstips eftersom det var det jag frågade efter :)
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Det finns inte så många hingstar i Sverige. Just för att vanligt folk inte klarar av dem. :)

Och unga som börjat testa och kommit undan med det ett tag är inte kul.

Du får ursäkta. Men du låter ganska ung. Det finns inte många unga tjejer som klarar av att utbilda hästar på egen hand. Speciellt inte hingstar.

Jag är den som sen stöter på de hästar det skitit sig med iom att jag bla jobbar med problemlösning. Och ingen tror att just deras häst kommer bli den.

Varför ska han behållas som hingst?
Det finns så gott om superhingstar nu att man går back i stort sett på att hålla hingst för betäckning. Det är ju inte bara att ha den som en vanlig häst. Den ska tappas regelbundet etc.
Och för att hästen ska vara värd att ha i avel ska den ha toppenpsyke och ridbarhet. Den ska tillföra aveln någonting. Inte bara vara ens rara uppfödning.
Är hästen verkligen en sån talang kan det vara värt att skicka till proffs.
Trotsålder är bara blaj man snackar om för att man inser hur dåligt man hanterat hästen och den vuxit till sig, fått mer energi och hormoner och börjar inse att de kan köra med människan som gör fel. Alt att man pressat dem för mycket.
Oavsett har hästarna betydligt mindre såna tendenser eller inga hos duktiga proffs.

Det här är inget jag säger för att vara elak eller dryg. Utan för att jag stöter på allt för många som vill behålla sina unghästar som hingstar i tron om att de ska bli sååå bra. Och de som inte klarat av sina unghästar alls och sitter rejält i skiten med farliga hästar.
Det kan tom vara proffs.
Jag möter dock inte unga tjejer som ridit in hingstar och matchat dem framgångsrikt. Isf har de mer eller mindre bott hos tränare. Och ens de är sällsynta.
Tyvärr! För din och hästen skull vore det bäst att lämna bort eller skära.:)
Några små övningar genom nätet reder inte ut det där.

En häst får aldrig lära sig att stegra sig i försvar mot en människa. Tänk dig då du sitter på sen. Livsfarligt!
Att försöka rida in en häst som är så stressad är en soppa som kommer sluta i katastrof. Först och främst måste den vara avslappnad.
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Håller helt med dig Tuaphua.

TS, man kör inte ledarskapsövningar med en hingst. Risken är mer än stor att du får hästen emot dig och du blir mos. Att hantera hingstar bygger på att man har en så stor kunskap att det sitter i ryggmärgen på den som har hand om hästen. Om du hade haft den kunskapen så hade du inte haft de problem med din häst som du har. Du får ursäkta men så är det.

Att ha en hingst innebär ett jättestort ansvar gentemot sin omgivning också, man skall inte ha en hingst om den uppför så som din gör. Hade den varit bra i huvudet och du hade haft rätt kunskap så hade den inte uppfört sig så här. Du skyller på trotsålder men jag tycker bara att det låter som om din häst är ouppfostrad och helt enkelt skiter i vad du säger. Hade det varit en liten plutt så hade det väl gått ändå, men din häst är för stor för att man skall chansa på det.

Jag har själv en vuxen hingst och har haft flera innan honom, så jag vet vad jag pratar om. Ingen av mina hingstar har uppfört sig så som din! Det har inte med ålder att göra utan man måste helt enkelt kunna läsa av sin häst INNAN den gör något den inte får.

Jag förstår inte varför du är så anti till att kastrera din häst? Är det för att du hoppas att han skall bli avelsgodkänd?
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Jag har också hingst och jag håller med övriga - det där låter rent livsfarligt redan nu... och inget som du kan rätta till lite snabbt inför 3-års. Jag har stor hingstvana och min gosse är den första jag har haft/hanterat som faktiskt är riktigt "lugn och snäll" som en "vanlig" häst. Trots det får man aldrig glömma att han är hingst och alltså alltid behöver ha ett litet extra öga på sig, även om jag litar mer på honom än de flesta andra. De som har varit "värst" har ändå inte varit i närheten av vad du beskriver!

Att hästen stegrar och sparkar i boxen, reser sig och springer iväg när man leder den, stressar och bits är ingen trotsålder utan "dominansbeteende" som man verkligen ska ta på allvar! Jag accepterar inte minsta lilla tendens till sånt beteende hos mina gamla ston, än mindre hos hingsten (som blir 6 år nu i vår). Nu har ingen av dem någonsin visat upp såna fasoner heller, men ändå.

Med en häst som beter sig så skulle jag absolut inte börja med ledarskapsövningar, och verkligen inte att backa den. Det kan gå riktigt riktigt illa, reaktionerna är blixtsnabba och man hinner inte reagera om det vill sig illa och hästen svarar upp.

Jag tänker så här:
En hingst ska kunna tilföra något i aveln och föra rasen framåt, varje föl ska, i idealfallet, vara ett snäpp bättre häst än sina båda föräldrar - det är ett stort ansvar och kräver att man verkligen rannsakar sig själv och sin häst (även som stoägare). En hingst som inte betäcker, men som man behåller som hingst ändå lever ständigt med alla drifter och hormoner i kroppen, utan att någonsin få utlopp för dem - utan snarare av människan krävs att hålla dem under kontroll oavsett situation. Detta är inte rättvist. Jag kan i alla fall försöka föreställa mig hur det kan vara - fråga bara en man hur det skulle kännas (det brukar bita bra som argument då karlar inte vill kastrera sina hanhundar bland annat).

Förutom detta är det svårt att hitta kurser och clinics man får vara med på, stallplatser (om det skulle behövas), sommarbete, en del veterinärer och hovslagare har både extra fördomar och rädslor när det kommer till hingst, osv. Jag har till och med blivit nekad att hyra en hästransport pga av att jag skulle transportera hingsten.
 
Senast ändrad:
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Nu är det ju faktiskt så att jag inte har haft hästen länge, så att ni skyller hans beteende på mig tycker jag inte är rättvist. Och visst jag är ganska ung men alla mina unghästar har blivit kanon och det planerar jag att den här ska bli också. Vare sig jag kastrerar eller inte. Har bara haft unghästar/ponysar sendan jag började rida och har lärt mig mycket och snabbt av det. Sen är det här första hingsten som har "ställt till med problem" och då tänker jag försöka lösa det. Tar det här som ännu en erfarenhet, sålänge han inte börjar "lida" av det. Och ja jag har hoppats på att han kan bli "något innom aveln". Annars hade han väl inte varit hingst nu? om jag velat ha en promenadhäst. Därför som jag har tänkt se vad de säger på 3-års och agera utifrån det om det blir möjligt. Ni skriver som att det här är en hopplös situation vilket det verkligen inte är. Och jag kanske också låter dryg, men det är inte menat, tycker bara inte om när andra har så starka åsikter att de inte låter folk göra som de själva känner är bäst. Jag ska nog visa vad lite träning kan göra, kan ju updatera den här tråden om några år när jag och min fina hingst/valack är ute på tävlingsbanorna! ;) (förhopningsvis). Skrev här för tips och råd, inte en utskälning! ;( Nu ska jag ut och pyssla med mina underbara unghästar.
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Kände att jag var lite otrevlig ovan. men som sagt blir bara irriterad. vill inte att det här ska svänga in på "såhär ska du göra, jag vet bäst" när tråden inte handlar om det. Ni har såklart era åsikter och metoder med hur man hanterar en unghingst. Jag har mina. men då kanske jag behöver lära mig då, så låt mig göra det. Även om jag är fast besluten att det ska funka, mina metoder alltså! Sen så är det väl självklart att jag inte behåller honom som hingst om det inte fungerar, så tagga ner lite. Och det är väl klart att det måste finnas lite träningstips vad gäller unghingstar. vad annars? ska man släppa in dom i en hage och bara låta dom gå där tills de är "mogna". Jag vill inte ens ha ett svar på den frågan. iaf! Nu ska jag ut till mina hästar,.
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Jag tycker snarare att du är naiv och egoistisk som inte tar tipsen från tråden du skapade på allvar.

Vi säger att din häst gör kanonbra ifrån sig på 3års testet, sen då? Ska du då behålla honom som hingst och göra allt själv som du säger att du klarar av?

En hingst i avel ska även ha ett toppen psyke enligt mig och tyvärr verkar inte din ha det efter beskivningen i trådstarten.

Jag kanske låter hård men du måste inse hur stort problem du kan ha framför dig om du forsätter låta honom bete sig som han gör. Lyssna på svaren du fått här, lämna iväg honom på långvarigt unghingstbete i sommar och låt han uppfostas av andra hästar.

Tror du är en tjej som vill hästens bästa :) Ibland är tyvärr det tråkiga det bästa.
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Kände att jag var lite otrevlig ovan. men som sagt blir bara irriterad. vill inte att det här ska svänga in på "såhär ska du göra, jag vet bäst" när tråden inte handlar om det. Ni har såklart era åsikter och metoder med hur man hanterar en unghingst. Jag har mina. men då kanske jag behöver lära mig då, så låt mig göra det. Även om jag är fast besluten att det ska funka, mina metoder alltså! Sen så är det väl självklart att jag inte behåller honom som hingst om det inte fungerar, så tagga ner lite. Och det är väl klart att det måste finnas lite träningstips vad gäller unghingstar. vad annars? ska man släppa in dom i en hage och bara låta dom gå där tills de är "mogna". Jag vill inte ens ha ett svar på den frågan. iaf! Nu ska jag ut till mina hästar,.

Jag vet inte om ditt förra inlägg var till mig, eller om du bara tryckte på sista knappen.

Jag vill i alla fall bara förtydliga att jag inte alls skyller eller skäller på dig, dock är det du som måste ta tag i det och ta ansvar för det nu. Hästen var ju ganska lite hanterad när du fick hem honom, eller hur? Hingstbete och sedan är det du som har haft honom. Alltså har du en hel del ansvar i hur han beter sig, tyvärr.

En hingst som betedde sig så hade inte varit hingst länge hos mig. Mina råd och åsikter står jag för.

Sen är det ju så på ett diskussionsforum att man får svar från de som har något att säga. Ber man om råd och inte gilar råden, så får man låta bli att följa dem - men man kan inte säga till de som svarar att de tycker fel, eller att det inte var de råd man ville ha.

Många har svarat dig, och jag tror att de flesta svar är likadana. Du är säkert en duktig tjej, och jag tvivlar inte på att du älskar dina hästar precis så som vi andra gör - men din häst är farlig med det beteende du beskriver, och han mår förmodligen inte så bra av all den stressen heller. Jag menar inte att det är stört omöjligt, men du som hästägare måste ju också se till hästens bästa, ditt eget bästa, andra människor som hanterar hästen samt om det verkligen är värt att ge det en chans. Det känns helt enkelt som om det kostar bra mycket mer än det skulle smaka...

Du ville ha tips på ledarskapsövningar och skrev att du är tacksam för den hjälp du kan få... att de flesta här är ense om att ledarskapsövningar inte är i närheten av vad din häst behöver, och att det dessutom kan bli riktigt farligt, är de råd och den hjälp du har fått.
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

ett litet tillägg förresten... jag tror säkert du är mycket kunnig (för din ålder) men att ha haft uppfödning hemma tidigare och själv vara ansvarig är milsvid skillnad. Jag tror att du skulle göra dig själv en stor tjänst genom att lyssna på de råd du har fått här - de skrivs i all välmening (även om det kan låta hårt ibland).

Sen kunde jag heller inte riktigt låta bli, så jag hoppas du ursäktar... men jag såg en annan tråd, och att någon med stor unghästvana frågar om när man kan sitta in hästen rimmar lite illa.
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Jag tror att det är trollvarning.

En hingst är sällan 170 cm i den här åldern.

Inte ens mitt sto som var 180 på 3-årsdagen var så stor......
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Jag svara till alla när jag skriver. Jag frågade inte när jag skulle sitta in honom utan vad andra tyckte. Jag har ingen vana av korsnings hästar och så läste jag något om att tinkrar ska ridas in sent, min andra häst är korsning mellan tinker. Har ju som sagt mest ridit in ponnysar innan. Sedan så känner jag inte att det känns trygt att lämna bort honom. Förra gången han "kom tillbaka" från hingst betet hade han 2 olika hudsjukdomar. Tog ett bra tag att få bort det.. Och sedan skulle jag inte ljuga om hur stor han är! Jag vet att det är sjukt stort för en så ung häst, men så är det. Jag tar åt mig tips, men inte när någon "bestämmer" vad som ska göras. Det som skrivs här är inte tips. Inte allt iaf. Har däremot fått enhel del tips i privatmedelanden. Och där har ingen sagt att jag ska kastrera på dirren utan de har kommit med förslag om hur jag kan lösa problemen. Känns lite som att ni har så starka åsikter att ingen annan vill lägga sig i. Blir ju bara tjat. och sedan förstår jag inte varför ni blir så stötta när jag hela tiden talar om för er att om han inte blir bättre så är det HELT KLART att jag kastrerar honom! Herregud. Jag älsakr mina hästar och gör vad jag tycker är bäst för dom i alla lägen. Men jag vill ge min vackra häst en chans, för han är verkligen något speciellt.
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Ville bara säga att vi mätte honom idag, han var 170 cm hög på pricken. Var även ute och tränade på att leda honom, stanna när jag stannade och följa efter. Innan har det gått sådär men idag fattade han allt. Hur lung och snäll som helst. så se där. det går visst att träna upp en unghingst. Hoppas det fortsätter i rätt riktning, vilket jag är säker på att det gör.
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Ingen kan sitta på ett internetforum och bestämma vad en totalt främmande och okänd människa ska göra. Känner du att vi sitter här och bestämmer så ska du kanske fundera på varför det känns så, istället för att benhårt hålla på att dina metoder SKA fungera? Eller så ger du blanka katten i våra råd, tips och kommentarer - som ges i all välmening - och gör som du vill ändå. Om du nu är så säker på att det går bra och att du har full koll på det hela så vet jag inte riktigt vad du ville med tråden...? Den som har alla svar själv behöver inte fråga...

Synd att de som ger dig de råd du vill ha inte vågar skriva dem här i tråden, det som är bra med forum är ju att man kan gå igenom gamla trådar och få tips på det som man undrar över.
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Kände bara att jag måste hoppa in snabbt. :) Jag har ingen hingsterfarenhet, förutom när jag var liten och hängde i travstallet i närheten. Den bild jag har fått är att hingstar är "farliga" efter vad folk skriver. Idag när mitt sto varit på rymmen och dragit med sig två hingstar ändrade jag totalt uppfattning! :) Fick leda hem den absolut snällaste kille, och han var hingst. Inte ett knyst, hade lika väl kunnat ha en lina släpandes efter mig. Är det verkligen en helt annan grej att träna och föda upp en unghingst från ett ungsto? Som sagt ingen erfarenhet. Men är dom verkligen så farliga att ha att göra med om man har god hästerfarenhet och unghästerfarenhet?

Som sagt, ingen hingsterfarenhet alls. Mest bara nyfiken då man hör hit och dit att '"ojojoj, ska du träna en hingst men då får du se upp och ha ordentlig hingsterfarenhet innan". :)
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Det är ju tips du får! Tipset är att kastrera eller ta hjälp av någon duktig. Det är de enda vettiga råd vi kan ge efter att ha läst om en potentiellt farlig häst (hingst eller ej). Att på ett forum sitta och skriva ut "övningar" är något väldigt många här drar sig för av en väldigt bra anledning - det kan bli farligt. Det är så lätt att det blir fel och utan att ha sett hästen är det smått omöjligt att veta vad som öht kan tänkas fungera. Hästhantering är till 90% känsla, det går det inte läsa sig till. Tyvärr.

Önskar dig all lycka till med din häst!
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Ja det är ganska stor skillnad på att hålla på med hingstar och på att hålla på med ston/valacker rent generellt.

En hingst med hormonpåslag och som dessutom är ouppfostrad och stor och stark kräver en väldig erfarenhet för att hantera.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 473
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 832
Senast: co-SMAD4
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
808
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp