Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Men ouppfostrad blir den bara om människan tillåter det. :)
Är lite nyfiken nu när jag ska betäcka mitt sto, (hoppas på ett sto) men om det blir hingst, är det bara att sälja eller kastrera fort som attan? Eller går det faktiskt att få en vettig häst om man har häst, unghäst erfarenhet? :)

Vet att jag trådkapar lite nu. Fick bara se och höra en annan uppfattning då jag träffade två snälla herrar idag.
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Nej det var det jag ville höra,. Ingen kan säga det när man inte träffat hästen. Men då ska man inte riktigt skriva på ett sånt sett många gjorde heller. Men tack för tipsen då! Jag är bara lycklig över hur bra allt gick med honom idag! och jag håller med att det har med känsla att göra, för det har det verkligen. Och har nog klurat ut att det här med bukefalos är nog inte riktigt min grej, det blir så lätt fel och man känner sig utpekad och nertryckt.(även om det inte var meningen!) svårt att ha en konversation när man inte har chansen att stå öga vid öga och diskutera. men det är alltid kul med nya ideer och övningar/träningar och ville bara fylla på med lite nya roliga saker... Såg flera trådar om unghästar och hur man kan träna med dem därför tänkte jag starta en egen, och få lite fler tips. Men det ville sig inte! Men som sagt är bara glad att det verkar gå åt rätt håll nu iaf! och sedan hoppas jag på att han inte växer allt för mycket till, han har snart växt om mig! :) Och så är det ju alltid kul när ens häst överträffar andras förväntningar. När man lyckas göra så mycket mer med en "omöjlig" häst än vad alla andra säger och tror. Sedan vill jag bara försvara mig och min häst lite också. Han är inte oupfostrad. Skriver ju att han är snäll, men när han blir nervös, då blir han stojig och stressad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Trådkapa den du, vill inte vara med mer nu! haha. Mennn, Det är väl klart att man kan få en vettig häst! :) Endel behöver bara lite mer tid och svängrum. Det är iaf min åsikt, speciellt efter idag :D
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Men ouppfostrad blir den bara om människan tillåter det. :)
Är lite nyfiken nu när jag ska betäcka mitt sto, (hoppas på ett sto) men om det blir hingst, är det bara att sälja eller kastrera fort som attan? Eller går det faktiskt att få en vettig häst om man har häst, unghäst erfarenhet? :)

Vet att jag trådkapar lite nu. Fick bara se och höra en annan uppfattning då jag träffade två snälla herrar idag.

Visst är det skillnad på hingstar och "andra hästar", de har som sagt sina drifter och hormoner... MEN - jag tror också att många hingstar redan från föltiden får "lära sig" att de är något speciellt. Man är kanske tuffare med dem, har ständigt ögonen på dem, leder dem i kedja eller stigbett osv. Hästen blir vad man gör den till, oavsett om det är en hingst eller inte. En helt ohanterad unghingst säger också förmodligen ifrån mer och på ett hårdare sätt än ett sto eller valack i samma ålder.

Min hingst är gudasnäll att hantera, till och med veterinärer har tagit honom för ett sto eftersom han var så lugn och stabil :o Jag glömmer lätt bort att han är hingst, men försöker ändå ha det i åtanke. Jag låter heller ingen främmande människa hantera honom om inte jag är med. Alla som vill får dock givetvis gärna komma in i hagen och träffa honom :)

Jag har träffat på en enda hingst som har varit så där som man hör att hingstar är - vi fick leda honom med kedjegrimskaft och ha en dressyrpisk i handen som extra lång arm att styra honom med. Ohanterad, stressad och gillade abslut inte att man som människa skulle bestämma vart man skulle gå.

Innan man skaffar sig en hingst tycker jag att man bör ha en viss hingstvana, men råkar man få ett hingstföl så är det så mycket lättare då man är med redan från dag 1 och kan styra över hur hästen blir hanterad. Är fölet inte något alldeles speciellt tycker jag dock att man ska kastrera ändå så snart det är lämpligt. Det underlättar så mycket att kunna ha hästen ihop med vilken häst som helst, att kunna hitta stallplats och bete överallt, att få vara med på de kurser man vill osv. Har man hingst får man dock ständigt vara beredd att förklara och försvara varför man valt att inte kastrera... och förklara att alla hingstar inte är vildsinta odjur som bör hållas i stålhage med fyra meter höga staket... :angel:

Tyvärr är det beteenden som de som TS häst visar upp som gör att många tror att alla hingstar är farliga - för det ser ofta ut så.

Till TS: Med tanke på hur du beskrev hästen i ditt första inlägg tycker jag faktiskt inte att det är konstiga svar du har fått. Hade det gällt ett sto eller en valack hade du kanske fått andra tips eftersom 1. de hästarna inte kan bli lugnare av en kastrering och 2. det finns inte lika stor risk för människor och andra hästar att råka illa ut av hästens beteende. (generellt sett, givetvis är alla "våldsamma" hästar farliga - men ett sto eller valack kan inte få för sig att meja ner någon för att den är sugen på ett sto tvärs över gårdsplanen)

Jag hade inte accepterat att en häst betedde sig på det viset, och oavsett kön är den farlig. En hingst är det inte bara att gå in och korrigera, dessutom kan man kastrera och på så sätt lugna ner den "biologiskt". Sedan kan man på ett lite säkrare sätt ta hand om grundproblemet - uppfostran och hantering. Givetvis är ett sto som reser sig, biter och sparkar också farlig, men ett sto (eller en valack) har inte testosteronet och drifterna som en hingst har.

Något säger mig att du antingen överdrev hästens beteende i grundinlägget, att du egentligen bara ville berätta hur "häftig" hingst du har eller att du ville skryta lite om hur svåra hästar du kan hantera. Jag menar inte att du medvetet har ljugit eller hittat på, men något stämmer inte om alla de problem du hade för några dagar sedan nu är borta och hästen är en helt annan. Att han blir stojig när han blir stressad är inte vad du sa från början och det är det första inlägget du har fått reaktioner på.

Självklart ska du vara glad åt framstegen din häst gör!
 
Senast ändrad:
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Okej. :) ja alltså kastrera kommer jag göra om det inte finns något för aveln i fölet. (dock hoppas jag på ett sto) Blir det hingst och den får höga poäng och kan göra något för aveln kommer jag nog sälja. Men jag ska ju ha den upp till 3års åldern först. Skönt att höra att jag överlever om jag får en hingst i alla fall! haha.

Men som sagt, det SKA bli ett sto. :)
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Den stora saken med att äga en hingst är ansvarsfrågan om det händer ngt.

Det FÅR INTE hända ngt- varav den mer rigorösa säkerheten.

kommer ett sto löst så är det inget debackel, men en hingst kan vara potentiellt farlig för många inblandade. Även ryttare.
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Om du läser i gamla trådar ser du att de som säger att hingstar är sååååå snälla antingen har erfarenhet av ung- eller travhingstar...de förra har inte hunnit få riktig fart på hormonerna, de senare är fostrade av folk som vet vad du gör.

Däremot är de genomgående för de med gedigen erfarenhet att de säger att hingstar är absolut inga monster, men kräver mycket av den som fostrar.

Som alla andra hästar kan hingstar bli monster om de hanteras fel - och en monsterhingst är ännu värre än ett monstersto, för att inte tala om en monstervalack.
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Den stora saken med att äga en hingst är ansvarsfrågan om det händer ngt.

Det FÅR INTE hända ngt- varav den mer rigorösa säkerheten.

kommer ett sto löst så är det inget debackel, men en hingst kan vara potentiellt farlig för många inblandade. Även ryttare.

Jo det var så jag menade, även om jag skrev det lite omstädigt kanske.

Yennork: ja så är det säkert ofta, men inte alltid. Min hingstvana kommer från Wången (när kallbloden regerade där :love:), från privatägda unghästar och äldre, tävlingshästar, samt egna hingstar och andra uppstallade i samma stall. Har dock inte hanterat travhingstar.)

En annan sak med att ha hingst är att det kan hända saker fastän det egentligen inte är hingstens fel. Jag hade ett varmblodssto som sprängde hagen där vi var uppstallade och tog med sig hela stoflocken till en av hingstarna på gården - hon brakade sönder hans hage också. Lyckligtvis hann ingenting hända.. men det var ren tur den gången - främst för att hon valde den lugnaste hingsten på gården med "minst drifter"...
 
Senast ändrad:
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Våra ston sprängde hagen i veckan och sprang förbi en hage med två hingstar som sprängde sin hage och for efter. Inget hände men dom var ok vänner, inga sura miner från stona. Sen var det bara att leda alla fem hästar hem och jag tyckte dessa hingstar inte var värre än någon annan häst. Dock har det ju som ni säger säkert med hanteringen att göra. :)
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

jag antar att hingstarna var ganska unga eftesom det verkar som att de gick ihop och sedan kan ju dessa vara väluppfostrade alternativt som sagt unga och kanske inte har "kommit på att de är hingstar"... ;)

vi har också haft flera hingstar och precis som lewellyn har vi haft bl.a en exeptionellt snäll hingst som lika gärna skulle kunna vara en valack men det var ändå inte roligt på vårkanten då stona stod och kissade på honom när man tävlade... väldigt ojämna tävlingsresultat då om man säger så ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

Hingstar kan oftast gå ihop me en valack om man lär dom det från början. Vi hade en hingst som bara blir hingstig från mars till juni. Men jag brukar ha vanligt grimskaft o spö till honom. Sen kan vem som helst leda honom. Då gick det o leda honom med ett sto om man ville. Eller me hans hagkompis.
Vi har en 3års hingst nu som inte vet att han e hingst.
Jag har hellre en bråkig hingst än ett bråkigt sto. Jag hade inte kastrerat en häst som TS utan försökt att uppfostra honom o visa vem som bestämmer.

Det kan ju vara en småbarns period bara. Hade en sån me märra nyligen, hon var falsk o bara flög rätt upp i luften o börja slå med både fram o bakben. Hingstar e oftast inte falska!
 
Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.

jag antar att hingstarna var ganska unga eftesom det verkar som att de gick ihop och sedan kan ju dessa vara väluppfostrade alternativt som sagt unga och kanske inte har "kommit på att de är hingstar"... ;)

vi har också haft flera hingstar och precis som lewellyn har vi haft bl.a en exeptionellt snäll hingst som lika gärna skulle kunna vara en valack men det var ändå inte roligt på vårkanten då stona stod och kissade på honom när man tävlade... väldigt ojämna tävlingsresultat då om man säger så ;)

Ena hingsten var 3år tror jag, han var lite mer omogen. Men den andra var 8år tror jag. Och han var from som ett lamm, blev lite kär då jag ledde hem honom :love: Han var lite intresserad i fux stoet men hon som höll i stona behövde bara vifta med handen så backade han två meter.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 469
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 821
Senast: co-SMAD4
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
805
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp