Bukefalos 28 år!

Om buke får välja: Sommartid eller vintertid året om?

Föredrar du sommartid eller normaltid året om i Sverige?

  • Sommartid

    Röster: 234 67,2%
  • Normaltid (vintertid)

    Röster: 114 32,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    348
2019 hade göteborg 9 soltimmar mellan 1 och 22 november. Att dom soltimmar skulle innefalla när dom flesta har möjlighet att njuta av dom är som att vinna storvinsten på triss.
Vi är mer beroende dagsljuset än av det direkta solljuset och det är hur dagsljuset förläggs över dygnet som är det relevanta för tidsomställningen. Lite direkt solljus är bara bonus.
 
"Normaltid" är ju bara ett ord ändå. Jag tycker sommartid året om. För egen del definitivt, men också alla barn som går i skolan och kommer hem när det är mörkt. Det är för många barn som inte rör på sig ordentligt ändå, och lite mer dagsljus på eftermiddagarna kan bara vara till hjälp tänker jag.
 
Jag har också rent egoistiska skäl att vilja ha sommartid året om jag blir deprimerad av mörker och mår verkligen dåligt av mörkret som kommer så tidigt på eftermiddagen när det blivit vintertid. Det går inte heller alltid att anpassa mina arbetstider för att kunna vara utomhus i dagsljus på vintern. Inte i den omfattningen jag skulle behöva. Men samtidigt mår jag så dåligt en så kort period på året att det inte är värt att börja med mediciner.
 
Vi är mer beroende dagsljuset än av det direkta solljuset och det är hur dagsljuset förläggs över dygnet som är det relevanta för tidsomställningen. Lite direkt solljus är bara bonus.
Det var ju soltimmar som någon hade räknat ut av vi skulle få mest av om det var sommartid året runt, inte ljus.
 
För att kunna gå hem i dagsljus från jobbet även på vintern: sommartid året om.
Eller ja. Nu när jag jobbar "konstiga" tider så blir det inte så för just mig. Men för alla mina f.d. kollegor och många andra så. Jag har alltid haft svårt att förstå vad den där timmen på förmiddagen/morgonen spelar för roll när "alla" ändå börjar jobba långt innan soluppgång.
 
Det var ju soltimmar som någon hade räknat ut av vi skulle få mest av om det var sommartid året runt, inte ljus.

Det begrepp som initialt användes var ljustimmar.
Av sammanhanget var det tydlig att det var dagsljus som avsågs.

Fy fasen vad jag tycker illa om vintertid!
Det känns som att det är mörkt dygnet runt!

En bekant räknade häromåret ut att _sommartid_ är den tid som de facto ger flest ljustimmar året runt. För mig är det faktiskt obegripligt att man vill ha vintertid.
 
För att kunna gå hem i dagsljus från jobbet även på vintern: sommartid året om.
Eller ja. Nu när jag jobbar "konstiga" tider så blir det inte så för just mig. Men för alla mina f.d. kollegor och många andra så. Jag har alltid haft svårt att förstå vad den där timmen på förmiddagen/morgonen spelar för roll när "alla" ändå börjar jobba långt innan soluppgång.
*Totalt knapplån här*

Fast kan en någonsin det, året om? Jag bor ju ändå "ljusare" vintertid nu än när jag växte upp, och det är ändå skymning runt tresnåret på vintern. Det förekommer liksom inte att till exempel skolbarn eller vanliga kontorsarbetare har flera ljustimmar tillgängliga efter jobbet oavsett sommar eller vintertid på klockan under vinterhalvåret. Det gör inte så stor skillnad som folk ger sken av -den där timmen märks bara för att den förändras över natt. Ge det två veckor så är det ju lika mörkt ungefär samma timme igen. 🤷‍♂️ Skandinavien och nordeuropa är mörkt på vintern helt enkelt.
Plus - hur mycket hinner man på en timme efter jobbet på vintern? Innan en är hemma, är påklädd, har barn/djur påklädda och har hävt sig ut?

Jobbar en Inte dagtid eller har flexibel arbetstid blir ju frågan moot. :) Då kan en välja själv.
 
Normaltid. När jag är ledig eller jobbar eftermiddag vill jag att det ska bli ljust någon gång och det känns sådär när soluppgången blir framåt lunch i december om vi skulle få sommartid året runt. Inte heller kommer solen magiskt lysa fler timmar om dygnet bara för att vi ändrar på klockan.
 
Normaltid. Jag är uppe tidigt på morgonen och vill ha ljusare då.
Sen tycker jag mörka kvällar är mysigt, älskar smålampor och tända ljus.

Men jag kan fortsätta som det är nu, har inga problem med omställningen.
 
Och då kommer den andra frågan in. För vilka gäller det, vilka tider jobbar dessa personer och med vad?
Halmgubbe. Jag har aldrig argumenterat för sommartid året om.

Att ställa om klockan ger bäst användning av dagsljuset för de flesta. Titta på nedanstående inlägg så blir det tydligt varför. Ingen kan på saklig grund argumentera för att det är normalt att stiga upp kl 03:00, som måste göra för att nyttja ljuset mitt i sommaren.

Som exempel:

Soltider 15 juli Stockholm
Soluppgång och solnedgång03:5821:47

Styr vi om tiden till vintertid blir det upp 02:58 och ner 20:47.

Jag har barn som gärna vaknar 05:00 på somrarna och folk brukar tycka det är så gaaaaalet tidigt. Vad ska dessa människor med vintertid till på sommaren, jag förstår verkligen inte.
 
Senast ändrad:
Saknar spelar ingen roll. Jag har aldrig förstått hur en timme kan påverka så mycket så mig spelar det absolut ingen roll.
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 988
Senast: Madick
·
Foder & Strö Avdelningen vilda ideer har fått fram ännu en (vild) ide.. :devil: Jag fodrar med småbalshösilage, ca 40 kg per bal, TS kring 55%...
2
Svar
21
· Visningar
2 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp