Bukefalos 28 år!

Om buke får välja: Sommartid eller vintertid året om?

Föredrar du sommartid eller normaltid året om i Sverige?

  • Sommartid

    Röster: 234 67,2%
  • Normaltid (vintertid)

    Röster: 114 32,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    348
Lägger min röst på normaltid, för ja normaltid. Men ärligt talat så bryr jag mig inte såå länge jag inte behöver ställa om.
 
*Totalt knapplån här*

Fast kan en någonsin det, året om? Jag bor ju ändå "ljusare" vintertid nu än när jag växte upp, och det är ändå skymning runt tresnåret på vintern. Det förekommer liksom inte att till exempel skolbarn eller vanliga kontorsarbetare har flera ljustimmar tillgängliga efter jobbet oavsett sommar eller vintertid på klockan under vinterhalvåret. Det gör inte så stor skillnad som folk ger sken av -den där timmen märks bara för att den förändras över natt. Ge det två veckor så är det ju lika mörkt ungefär samma timme igen. 🤷‍♂️ Skandinavien och nordeuropa är mörkt på vintern helt enkelt.
Plus - hur mycket hinner man på en timme efter jobbet på vintern? Innan en är hemma, är påklädd, har barn/djur påklädda och har hävt sig ut?

Jobbar en Inte dagtid eller har flexibel arbetstid blir ju frågan moot. :) Då kan en välja själv.
Med tanke på att jag märker 5-10 minuters skillnad vad gäller solens nedgång när den sker mellan 19 och 20 så kan jag garantera att det du säger är fel.
 
Haha den årliga tråden detta :D

Egentligen tycker jag det viktigaste är att slippa byta tiden. Speciellt när det blir till sommartid och en timme försvinner. Den är jobbig.
Röstade på normaltid för att normalt och lagom är bra :p
 
*Totalt knapplån här*

Fast kan en någonsin det, året om? Jag bor ju ändå "ljusare" vintertid nu än när jag växte upp, och det är ändå skymning runt tresnåret på vintern. Det förekommer liksom inte att till exempel skolbarn eller vanliga kontorsarbetare har flera ljustimmar tillgängliga efter jobbet oavsett sommar eller vintertid på klockan under vinterhalvåret. Det gör inte så stor skillnad som folk ger sken av -den där timmen märks bara för att den förändras över natt. Ge det två veckor så är det ju lika mörkt ungefär samma timme igen. 🤷‍♂️ Skandinavien och nordeuropa är mörkt på vintern helt enkelt.
Plus - hur mycket hinner man på en timme efter jobbet på vintern? Innan en är hemma, är påklädd, har barn/djur påklädda och har hävt sig ut?

Jobbar en Inte dagtid eller har flexibel arbetstid blir ju frågan moot. :) Då kan en välja själv.
Det kanske säger mer om mig än om samhället i stort, men jag har lättare att tänka på arbetsplatser som har arbetstider mellan tidig morgon och tidig eftermiddag, än från typ lunchtid till sen kväll. De som slutar tidig eftermiddag kan absolut utnyttja lite längre dagar, framförallt om de inte har speciellt lång resväg till/från jobb. För mig tex tar det 15 minuter från att jag slutat jobbet tills att jag är hemma och på väg ut igen med hundarna. Har jag då schema till 15 eller 15:30 gör det stor skillnad om solen går ner 15 eller 16. På nya jobbet har jag förvisso just sådant schema att jag oftast börjar jobba runt lunchtid, och det känns fantastiskt, just pga vintertid och den nya möjligheten att vara ute i dagsljus. Att kontorsarbetare har ett helvete pga arbetstider är anledningen till att jag försöker undvika sådant :D
 
Saknar spelar ingen roll. Jag har aldrig förstått hur en timme kan påverka så mycket så mig spelar det absolut ingen roll.
Har man häst är en timme otroligt mycket. Det gör att det går att rida ut efter jobbet 1 månad längre både på hösten och på våren. Skulle man ändra så man bytte till sommartid redan i slutet av februari skulle jag gärna fortsätta att vrida klockan fram och tillbaka. November-februari funkar det med vintertid, då är det ändå kört att hinna rida ut. Tur att det finns ridhus, men man vill ju inte harva där fler månader än absolut nödvändigt!
 
Gör det nåt då? Om det blir mörkt 22 på kvällen?
Ja det blir påtaglig skillnad, antagligen mer än vad du tror. I Malmö går solen ned 21:15 i slutet av juli, med vintertid skulle det bli 20:15. Jag älskar att vara ute i trädgården till 22:00. Det skulle bli klart annorlunda med vintertid året om.

Jag har bott flera år i Centraleuropa liksom att jag bott både i Skåne och Västerbotten. Jag har viss erfarenhet av olika geografiska lägen och det har fått mig att verkligt uppskatta de ljusa sommarkvällarna. Men allra störst är vinningen vår och höst.
 
Normaltid för alla. Två gånger om året är det en jobbig vecka med tidsomställning för barn och djur. Det ska skjutas på rutiner framåt eller bakåt.

Ett onödigt arbete tycker jag.
Har inte barn själv, men förundras över att många barn har så svårt att ställa om 1 timme 2 gånger per år. Men att ställa om 6 timmar till och från Thailand 2 gånger på 2 veckor funkar?
 
Har inte barn själv, men förundras över att många barn har så svårt att ställa om 1 timme 2 gånger per år. Men att ställa om 6 timmar till och från Thailand 2 gånger på 2 veckor funkar?

Det där tycker jag är så intressant! Jag flyger tor NY ibland och blir aldrig jetlaggad, varken dit eller hem.

Men den här dumma tidsomställningen på en timme tar minst två veckor att vänja sig vid. :arghh:
 
Har man häst är en timme otroligt mycket. Det gör att det går att rida ut efter jobbet 1 månad längre både på hösten och på våren. Skulle man ändra så man bytte till sommartid redan i slutet av februari skulle jag gärna fortsätta att vrida klockan fram och tillbaka. November-februari funkar det med vintertid, då är det ändå kört att hinna rida ut. Tur att det finns ridhus, men man vill ju inte harva där fler månader än absolut nödvändigt!
Håller helt med! Från denna veckan är det för mig omöjligt att rida ut efter arbetstid - det är beckmörkt. Nu har jag ett ganska flexibelt jobb, så kan fixa att rida under lunchen ett par dagar i veckan, men skulle verkligen jubla om jag fick ställa om till sommartid redan i slutet av februari! Då skulle känslan av "evigt mörker" kortas från 5 till 4 månader om året!
 
Har inte barn själv, men förundras över att många barn har så svårt att ställa om 1 timme 2 gånger per år. Men att ställa om 6 timmar till och från Thailand 2 gånger på 2 veckor funkar?
Jag har aldrig tyckt att tidsomställningen varit något problem med varken barn eller djur - det är ju en timme liksom! Med hästarna försöker jag dock i görligaste mån anpassa så att de är ute hela den ljusa delen av dygnet, så det är ju egentligen en ständig omställning av deras tider över hela året (och nej, jag släpper inte ut dem klockan fyra på morgonen på sommaren!).

Åka till Thailand har jag ingen erfarenhet av.
 
Sverige står inför att bestämma om vi ska ha sommartid eller vintertid året om. Regeringen har slängt ut sina experter som normalt sett är rådgivare till dem. De har helt enkelt nu kommit fram till att de mest pålitliga rådgivarna är användarna på bukefalos :D

Så nu måste du välja:
Vilket föredrar om du måste välja normaltid det som kallas vintertid året om eller sommartid året om?


Regeringen önskar också en motivering från dig.
Jag tycket det är bra som det är och att det inte är trassligt alls att byta. Jag blir glad över att få byta till sommartid och få det ljusare och jag blir glad över att få byta till vintertid och sova en timma extra en söndag.

Om det skulle vara tvingande att ha det ena så har jag njutit ganska mycket av att kunna cykla hem i ljus nu senaste månaden och kanske hunnit se trädgården lite när jag kom hem och hade absolut saknat det. Mörkt på morgonen är det oavsett fortfarande idag. Same same.

Så jag tar hellre en månad extra ljus på våren och ljus på hösten än mörker en månad extra på våren och hösten.

Så måste jag välja tar jag sommartid, men jag föredrar som sagt att byta och förstår inte hur någon kan tycka det är trassligt, det tar typ tre sekunder att ställa om klockan.
 
Har funderat lite och kommit fram till att det optimala vore att ha vintertid på sommaren och sommartid på vintern. Att det blir ljust tidigt på sommaren är inget problem, det går ju att ha mörkläggningsgardiner, och blir det lite mörkare lite tidigare på sommaren så kan det göra att det blir något lättare att bli trött. På vintern, gärna då ljust så länge som möjligt på eftermiddagen. För att vakna på morgonen kan en bra sollampa/wake up-light hjälpa.
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 952
Senast: Madick
·
Foder & Strö Avdelningen vilda ideer har fått fram ännu en (vild) ide.. :devil: Jag fodrar med småbalshösilage, ca 40 kg per bal, TS kring 55%...
2
Svar
21
· Visningar
2 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp