Bukefalos 28 år!

Om buke får välja: Sommartid eller vintertid året om?

Föredrar du sommartid eller normaltid året om i Sverige?

  • Sommartid

    Röster: 234 67,2%
  • Normaltid (vintertid)

    Röster: 114 32,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    348
All tid är en konstruktion. Att kalla en tid för "normaltid" är vilseledande. Att tro att man har solen som högst kl 12 i hela Sverige om man har "normaltid" är ju rätt fel. Det är bara en liten bit av Sverige som får det så. Skulle vi återgå till lokal tid så alla har solen som högst kl 12 skiljer det inte långt från en timme mellan olika delar av Sverige. Jag har bott i Honolulu där datumlinjen gör en rejäl böj för att öarna ska ligga på samma sida som USA. Det var aldrig någon där som pratade om onormal eller till och med onaturlig tid?
I Sverige har vi "sommartid" majoriteten av året. Det enklaste och i min värld bästa är att ha det året runt - under förutsättning att våra grannländer gör samma. Att ha olika tid i t ex Sverige och Danmark känns onödigt jobbigt. (vilket då innebär att det där med "normaltid" blir ett ännu konstigare begrepp, naturligtvis står solen inte som högst samtidigt på Jylland och Gotland)
 
Och för mig är det helt tvärt om.

Jag vill sova vid 22, då får det gärna vara mörkt (vem orkar göra saker efter 20, liksom???)

Men kl 6, då vill jag ha det ljust, för då vill jag gå upp och starta dagen
Där jag bor (södra Halland) så är 22.00 det SENASTE solen någonsin går ner (21 juni) med sommartid. Samma datum går solen upp 04.17, dvs LÅNGT före klockan 6. Förstår verkligen inte varför vi skulle förskjuta det hela ÄNNU mer åt "morgonhållet" genom att införa vintertid/normaltid hela året? Då skulle solen gå upp 03.17 och gå ner 21.00 här vid midsommartid. Hejdå, ljusa sommarkvällar liksom!
 
Och för mig är det helt tvärt om.

Jag vill sova vid 22, då får det gärna vara mörkt (vem orkar göra saker efter 20, liksom???)

Men kl 6, då vill jag ha det ljust, för då vill jag gå upp och starta dagen
Jag orkar göra massa saker efter 20:00, särskilt på sommaren. Många gånger ses jag och vänner för en öl eller två så dags.
 
"Normaltid" är ju bara ett ord ändå. Jag tycker sommartid året om. För egen del definitivt, men också alla barn som går i skolan och kommer hem när det är mörkt. Det är för många barn som inte rör på sig ordentligt ändå, och lite mer dagsljus på eftermiddagarna kan bara vara till hjälp tänker jag.
Ja när barnet gick på förskola hämtade vi hela tiden ute under sommarhalvåret (dagispersonalen slapp en avklädning på det viset). I samma ögonblick som vintertid inföll så fick de vara inne de timmarna, eftersom de knappt hittade barnen på gården. Så om vi hade vintertid året om skulle det vara en månad till som barnen är inomhus på eftermiddagarna. Med bara sommartid skulle de vara ute en månad till nästan. På morgonen spelar de ingen roll eftersom de ändå går ut runt 9.
 
Jag åkte hemifrån 06.15 och då började det ljusna. Framme vid jobbet 06.50 var det ljust. Underbart 🤩
Jag cyklade hemifrån 06:20 och cyklade i 17 minuter och det var lika mörkt som förra veckan. En 40 minuter senare gick jag en minut utomhus och tio minuter efter det gick jag 3 minuter utomhus och tänkte inte på om det var ljust eller mörkt, men gissar på ljust och att det även var ljust förra veckan.
 
Där jag bor (södra Halland) så är 22.00 det SENASTE solen någonsin går ner (21 juni) med sommartid. Samma datum går solen upp 04.17, dvs LÅNGT före klockan 6. Förstår verkligen inte varför vi skulle förskjuta det hela ÄNNU mer åt "morgonhållet" genom att införa vintertid/normaltid hela året? Då skulle solen gå upp 03.17 och gå ner 21.00 här vid midsommartid. Hejdå, ljusa sommarkvällar liksom!

men det blir ju inte MÖRKT när solen går ner? Skymningen pågår ju bra mycket längre än så, och är del av anledningen till att kvällarna upplevs så (evighets-)långa.

Och jo, på vintern gör den där flyttningen av klockan att mina mornar blir ljusare lite längre respektive lite tidigare på året.

Det jag egentligen ville illustrera med mitt inlägg är att bara för att någon gillar ljusa kvällar så gör inte alla det. Jag är så kvällstrött att kvällar är till för att sova på. Då får det gärna vara mörkt.
 
men det blir ju inte MÖRKT när solen går ner? Skymningen pågår ju bra mycket längre än så, och är del av anledningen till att kvällarna upplevs så (evighets-)långa.

Och jo, på vintern gör den där flyttningen av klockan att mina mornar blir ljusare lite längre respektive lite tidigare på året.

Det jag egentligen ville illustrera med mitt inlägg är att bara för att någon gillar ljusa kvällar så gör inte alla det. Jag är så kvällstrött att kvällar är till för att sova på. Då får det gärna vara mörkt.
Vi har ju gardiner i sovrummet, voila mörkt.

Svårare att ha strålkastare i trädgården :) (och sämre för biologisk mångfald och miljö)
 
men det blir ju inte MÖRKT när solen går ner? Skymningen pågår ju bra mycket längre än så, och är del av anledningen till att kvällarna upplevs så (evighets-)långa.

Och jo, på vintern gör den där flyttningen av klockan att mina mornar blir ljusare lite längre respektive lite tidigare på året.

Det jag egentligen ville illustrera med mitt inlägg är att bara för att någon gillar ljusa kvällar så gör inte alla det. Jag är så kvällstrött att kvällar är till för att sova på. Då får det gärna vara mörkt.
Det är inte mörkt fram till soluppgången heller. Så om solen går upp 03.17 (som det skulle bli här vid midsommar om vi hade vintertid året om) blir det ju säkert ganska ljust redan vid kvart över två - halv tre. Så återigen - varför ska vi ha en sådan övervikt för morgonljus under sommaren?

Mitt i vintern tycker jag egentligen det är skitsamma - det är mörkt "alltid" oavsett, dvs mörkt en bra stund efter att man vaknat på morgonen och mörkt när man slutat jobba på eftermiddagen och sedan hela kvällen fram till läggdags.

Det är vår och höst som jag gärna ser lite mer ljus på eftermiddagarna efter jobbet, och jag tycker egentligen att det är ganska bra med den omställning vi har nu (även om jag ogillar den i stunden just på hösten). Dock hade jag uppskattat, som någon föreslog, att få ställa om till sommartid redan i slutet av februari.
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 952
Senast: Madick
·
Foder & Strö Avdelningen vilda ideer har fått fram ännu en (vild) ide.. :devil: Jag fodrar med småbalshösilage, ca 40 kg per bal, TS kring 55%...
2
Svar
21
· Visningar
2 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp