Bukefalos 28 år!

Om buke får välja: Sommartid eller vintertid året om?

Föredrar du sommartid eller normaltid året om i Sverige?

  • Sommartid

    Röster: 234 67,2%
  • Normaltid (vintertid)

    Röster: 114 32,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    348
Klippa gräs? I oktober?
(Ja gräset växer än. Borde verkligen klippt varannan vecka i alla fall. Men får försöka köra trimmern över kanske. Gräs växer så länge det är över tio grader, tyvärr.)

Men poängen var främst att om det hade varit vintertid året om skulle jag inte kunnat klippa gräset/el dylikt i trädgården på kvällen i september, eftersom det skulle ha varit mörkt.

Men du kunde klippa gräset på morgonen i september om du ville göra det klockan 6 på morgonen även nu när det var sommartid.

(Men det var främst för att du sa att du behövde tända strålkastare i trädgården på morgonen annars, så jag antog att du gjorde något i trädgården då.)
 
(Ja gräset växer än. Borde verkligen klippt varannan vecka i alla fall. Men får försöka köra trimmern över kanske. Gräs växer så länge det är över tio grader, tyvärr.)

Men poängen var främst att om det hade varit vintertid året om skulle jag inte kunnat klippa gräset/el dylikt i trädgården på kvällen i september, eftersom det skulle ha varit mörkt.

Men du kunde klippa gräset på morgonen till för två veckor sedan om du ville göra det klockan 6 på morgonen även när det är sommartid.

Men det var främst för att du sa att du behövde tända strålkastare i trädgården på morgonen annars, så jag antog att du gjorde något i trädgården då.

Men klippa gräs?

Jag slutar klippa gräset i augusti.

Men nej. Trädgårdsarbete är inte riktigt min grej, men jag vill göra saker på morgonen i ljus ändå. Oavsett om det är att ta sig till jobbet eller inte.

Igen. Ja, jag raljerar lite, eftersom "ljusa sommarkvällar" alltid lyfts fram som så himla underbara, men det är de inte. Inte för alla.

Självklart hade jag velat ha ljust längre även på vintern, men inte på bekostnad av mornarna. Solens uppgång runt 6 och nedgång runt 17 (räknar med helmörkt runt 19 då) året runt hade varit perfekt. Men så funkar ju inte världen.
 
Men klippa gräs?

Jag slutar klippa gräset i augusti.

Men nej. Trädgårdsarbete är inte riktigt min grej, men jag vill göra saker på morgonen i ljus ändå. Oavsett om det är att ta sig till jobbet eller inte.

Igen. Ja, jag raljerar lite, eftersom "ljusa sommarkvällar" alltid lyfts fram som så himla underbara, men det är de inte. Inte för alla.

Självklart hade jag velat ha ljust längre även på vintern, men inte på bekostnad av mornarna. Solens uppgång runt 6 och nedgång runt 17 (räknar med helmörkt runt 19 då) året runt hade varit perfekt. Men så funkar ju inte världen.
Jo jag hade tyckt det var småkul med soluppgång runt 06 men det hände ju inte idag oavsett och det är betydligt värre att inte framöver kunna vara i trädgården på kvällen i september, och jag har lyktor på cykelvägen. (och att förskolebarnen får mindre utevistelse en hel månad tidigare om det är vintertid i oktober, men en månad längre med sommartid hela året.)

Jag slutade klippa gräset i slutet av september och det får jag ju verkligen ångra nu. Gräset verkar tyvärr inte bry sig det minsta om datum men desto mer om temperatur.

Squashen och tomaterna struntade också i datum och har levererat halva oktober.

Men jag är helt i team fortsätta som vanligt och byta. Kunde också flytta så sommartiden kom en månad tidigare dock.

Helmörkt 19? så du tänker dig att det skulle varit helmörkt för mig när jag varit hemma en halvtimma, varje dag? året om?
 
Senast ändrad:
Men klippa gräs?

Jag slutar klippa gräset i augusti.

Men nej. Trädgårdsarbete är inte riktigt min grej, men jag vill göra saker på morgonen i ljus ändå. Oavsett om det är att ta sig till jobbet eller inte.

Igen. Ja, jag raljerar lite, eftersom "ljusa sommarkvällar" alltid lyfts fram som så himla underbara, men det är de inte. Inte för alla.

Självklart hade jag velat ha ljust längre även på vintern, men inte på bekostnad av mornarna. Solens uppgång runt 6 och nedgång runt 17 (räknar med helmörkt runt 19 då) året runt hade varit perfekt. Men så funkar ju inte världen.
Världen funkar just så att det går att få, Indonesien till exempel, men då blir det njutfullt i och med tropiskt klimat. I Sverige är vi mer beroende av solens höjd på himlavalvet för att njuta av värme. Hur många tänker på att sommarkvällarna blir svalare om vi väljer att låta solen gå ner tidigare? Sverige skulle allt bli tråkigare med vintertid året om.
 
Men klippa gräs?

Jag slutar klippa gräset i augusti.

Men nej. Trädgårdsarbete är inte riktigt min grej, men jag vill göra saker på morgonen i ljus ändå. Oavsett om det är att ta sig till jobbet eller inte.

Igen. Ja, jag raljerar lite, eftersom "ljusa sommarkvällar" alltid lyfts fram som så himla underbara, men det är de inte. Inte för alla.

Självklart hade jag velat ha ljust längre även på vintern, men inte på bekostnad av mornarna. Solens uppgång runt 6 och nedgång runt 17 (räknar med helmörkt runt 19 då) året runt hade varit perfekt. Men så funkar ju inte världen.
Om det skulle vara helmörkt vid 19 varje dag blir man ju suicidal!
 
Jag har gärna kvar det som det är, men det är ju för att jag inte påverkas nämnvärt av omställningen. Om jag måste välja tar jag ändå vintertid men det spelar mig ingen större roll. På vintern är det mörkt både när jag åker till jobbet och när jag går därifrån oavsett och dessutom gillar jag mörkret efter sommaren.
 
Självklart hade jag velat ha ljust längre även på vintern, men inte på bekostnad av mornarna. Solens uppgång runt 6 och nedgång runt 17 (räknar med helmörkt runt 19 då) året runt hade varit perfekt. Men så funkar ju inte världen.
Håller med om att det hade varit jättebra om solen gick upp vid 06 året runt, men varför vill du ha så mörka kvällar? Solen upp vid 06 och ner vid 22 året runt hade varit optimalt, tycker jag! Men det går ju dessvärre inte!
 
Sommartid.
Har hellre ljust lite längre på em under vintern. Det är så jobbigt när det plötsligt blir mörkt tidigare på em.
På morgonen, under vintern, är det ju mörkt oavsett om klockan är 6, 7 eller 8. Så tycker det är onödigt att ändra klockan till vintertid/normaltid.

En del tycker att normaltid = soltid men skulle vi ställa klockan efter solen så skulle det bli knappt en timmes tidsskillnad mellan östra och västra Sverige. :idea:
 
Anekdotisk observation i mitt medieflöde:

De som gråter mest över sitt kroppsliga obehag med omställning till/från sommartid är de som lider minst över att resa över en tidszon till antingen Finland eller Storbritannien.
Fast alltså, om jag reser på semester så reser jag dels på sommaren (när jag har min långa semester) och då är det ljust länge och jag är ledig och jag kan vara aktiv och vara ute på dagtid. Hemma på vintern när vintertiden kickar in så jobbar jag och är därmed uppbunden på dagarna och ledig på kvällarna och då ställer tidsomställningen till det p.g.a. att det blir mörkt tidigare. De två sakerna du skriver om har ju inget med varandra att göra i praktiken. Inte för mig iaf.
 
Fast alltså, om jag reser på semester så reser jag dels på sommaren (när jag har min långa semester) och då är det ljust länge och jag är ledig och jag kan vara aktiv och vara ute på dagtid. Hemma på vintern när vintertiden kickar in så jobbar jag och är därmed uppbunden på dagarna och ledig på kvällarna och då ställer tidsomställningen till det p.g.a. att det blir mörkt tidigare. De två sakerna du skriver om har ju inget med varandra att göra i praktiken. Inte för mig iaf.
Jag tror inte du är en del av min anekdotiska observation.
 
Anekdotisk observation i mitt medieflöde:

De som gråter mest över sitt kroppsliga obehag med omställning till/från sommartid är de som lider minst över att resa över en tidszon till antingen Finland eller Storbritannien.
Måste ju säga att jag har noll kroppsliga besvär av något av det där! :D Den övervägande majoriteten av resor jag gör/gjort har varit i jobbet, och då är det ju ofta under andra tider på året än när det är ljust jämt!
 
Håller med om att det hade varit jättebra om solen gick upp vid 06 året runt, men varför vill du ha så mörka kvällar? Solen upp vid 06 och ner vid 22 året runt hade varit optimalt, tycker jag! Men det går ju dessvärre inte!

För att det är lättare att sova när det är mörkt?

Går solen ner vid 22, blir det ju (riktigt) mörkt först runt midnatt och då hade jag behövt sova för 2 timmar sedan redan. Ja, black-out gardiner + persienner hjälper ju till en viss del, men inte fullt ut.

Jag gillar iofs mörker. Tycker det är mysigt och känner mig mycket säkrare och lugnare i mörker än i ljus. Dock är jag ju piggare i ljus än i mörkret. Men iom att inget vettigt händer efter 20 ändå, så kan det lika gärna vara svart då.
 
För att det är lättare att sova när det är mörkt?

Går solen ner vid 22, blir det ju (riktigt) mörkt först runt midnatt och då hade jag behövt sova för 2 timmar sedan redan. Ja, black-out gardiner + persienner hjälper ju till en viss del, men inte fullt ut.

Jag gillar iofs mörker. Tycker det är mysigt och känner mig mycket säkrare och lugnare i mörker än i ljus. Dock är jag ju piggare i ljus än i mörkret. Men iom att inget vettigt händer efter 20 ändå, så kan det lika gärna vara svart då.
Men det behöver väl inte vara helmörkt vid 19 för att du vill sova vid 22??
 
Sommartid, utan tvekan. Den extra ljustimmen tycker jag absolut behövs på eftermiddagen, inte på morgonen. Det viktigaste tycker jag dock är att det här velande med klockan bara slutar.

Älskar alla årstiderna och att de skiftar. Tycker det är helt magiskt och skulle inte vilja ha det på något annat sätt. :heart Men klockjäveln ska inte bråkas med!
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 988
Senast: Madick
·
Foder & Strö Avdelningen vilda ideer har fått fram ännu en (vild) ide.. :devil: Jag fodrar med småbalshösilage, ca 40 kg per bal, TS kring 55%...
2
Svar
21
· Visningar
2 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp