Bukefalos 28 år!

Om hästen är "borta"

cactuspower

Trådstartare
Hur har ni gjort i era stall ang. fodringar o dyl., ni som står i kollektiv stall? Min häst åkte till min syster idag men jag har en så länge inte sagt upp boxen ännu, antar att det är olika i olika stall, men om hästen är borta (säg att ni t.ex. lämnar hästen på tillridning) är ni då skyldiga att hjälpa till med fodringar, in och utsläpp etc. som vanligt som det är uppgjort eller är det upp till dom andra i stallet att lösa det då eftersom eran häst ändå inte står i stallet?
 
Sv: Om hästen är "borta"

Så länge som du har kontrakt på en box så har vi hos oss skyldighet att hjälpa till med schemalagda fodringar. Hos oss har vi fasta dagar när det gäller kvällsmaten. Sedan så kanske de andra i stallet är bussiga och tar det ändå men det är ju en helt annan femma;)
 
Sv: Om hästen är "borta"

Har ni kontrakt på att ni ska ta vissa fodringar tex så är det självklart att det fortfarande gäller även om du väljer att flytta hästen... Att sedan stallkamraterna kan vara schyssta och göra det åt dig är en annan sak.
Tänk själv om någon av de andra flyttar hästen och du helt plötsligt står med en massa extra fodringar utan ha fått någon förvarning...
 
Sv: Om hästen är "borta"

Hos oss går man efter kontrakttiden. Det enda som man slipper om hästen är borta är lunchfodringar. (men det bestäms periodvis, om hästen bara är borta en vecka måste man vara med ändå)
 
Sv: Om hästen är "borta"

KL
säger som de övriga - det är bla därför man har kontrakt tid. dvs ens bidrag till kollektiv stallet. Du åker på att ta dina turer även om du flyttat hästen så länge du har avtal/kontrakt. du har ju inte sagt upp boxen än heller!
 
Sv: Om hästen är "borta"

Okej, ville bara kolla upp vad som gällde.
Har ni samma sak året om, även om de flesta hästarna är på bete etc.? T.ex. här i sommar kommer kanske 5 hästar av ca 17 hästar vara kvar och resterande på bete, ska man då även under sommarmånaderna vara skyldig och ta hästarna åt de andra som har kvar sina hästar? Intressant och veta vad ni tycker bara.
 
Sv: Om hästen är "borta"

cactuspower skrev:
Okej, ville bara kolla upp vad som gällde.
Har ni samma sak året om, även om de flesta hästarna är på bete etc.? T.ex. här i sommar kommer kanske 5 hästar av ca 17 hästar vara kvar och resterande på bete, ska man då även under sommarmånaderna vara skyldig och ta hästarna åt de andra som har kvar sina hästar? Intressant och veta vad ni tycker bara.


Bra fråga. NEJ är svaret hos oss och i princip samtliga andra jag vet. sommar tid är generellt "betes tid". de som vill ha sina inne får själva klara sina skift. så mitt svar är: absolut inte om din egen häst går ute. då ansvarar du för den, och den "skötsel" som ingår för de som går ute tillsammans med din - dvs daglig tillsyn, vatten, allmän tillstånds koll osv.

Men det beror ju på vilka regler som är uppsatta "i förhand" för just det stallet förstås...
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 252
Senast: Twihard
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 952
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 571
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp